BB Jarno Olmala

Mitäs työtä teet ja miksi on niin paljon ylitöitä? Lisäksi paljonko saat keskimäärin nukuttua ja mitenkä vaikuttaa sulla palautumiseen?

Mitäs työtä teet ja miksi on niin paljon ylitöitä? Lisäksi paljonko saat keskimäärin nukuttua ja mitenkä vaikuttaa sulla palautumiseen?
Turvallisuusalan töitä. Ylitöitä on niin paljon kuin haluaa tehdä. Nyt vaan tarkoituksella tehnyt jotta saisi rahaa säästöön ja saisi kisamatkabudjettia kasaan. Työputkissa unet 2-6h, vapailla sitten +10h. Ei vaikuta mulla juuri millään tavalla palautumiseen. Silloin kun huomaan väsymyksen merkkejä, pidän lepopäivän ja nukun enempi.

Työputkissa unet 2-6h, vapailla sitten +10h. Ei vaikuta mulla juuri millään tavalla palautumiseen. Silloin kun huomaan väsymyksen merkkejä, pidän lepopäivän ja nukun enempi.
Mulla on tavallaan sama ongelma. Arkipäivinä nukun aika vähän/huonosti, kun kello soi ennen seiskaa. Viikonloppuina sitten nukun univelkoja pois, kun aamulla voi nukkua pidempään. Vaikka menen ajoissa (ennen puolta yötä) nukkumaan, niin yleensä vaivun kunnon uneen vasta klo 2:00...4:00. Ei tämä varmasti ole optimaallista punttiharrastuksen kannalta, mutta minkäs teet, kun ei vaan nukahda. :mad:

En kyllä ymmärrä miten vähällä unella toiset pärjää. Nukkuisin itsekin mieluusti vaikka vain 2h yössä, jos sillä pärjäisi. Tai miksei sitä olisi vaikka kokonaan nukkumatta. Täysin "hukkaan" heitettyä aikaa :D Mutta aika äkkiä alkais tossu painaa ja lanttu jumittua.

Mulla on tavallaan sama ongelma. Arkipäivinä nukun aika vähän/huonosti, kun kello soi ennen seiskaa. Viikonloppuina sitten nukun univelkoja pois, kun aamulla voi nukkua pidempään. Vaikka menen ajoissa (ennen puolta yötä) nukkumaan, niin yleensä vaivun kunnon uneen vasta klo 2:00...4:00. Ei tämä varmasti ole optimaallista punttiharrastuksen kannalta, mutta minkäs teet, kun ei vaan nukahda. :mad:
Noissa työputkissa tosiaan teen 12h päivää ja sen päälle kun vetää treenit, käy suihkussa, tekee seuraavan päivän eväät niin tunteja ei vaan jää kauheasti. Siltikään harvemmin huomaan juurikaan eroa treenitehoissa. Pitää vaan muistaa kuunnella niitä kehon merkkejä kun ollaan oikeasti väsyneitä ja jättää se treeni välistä.

Iso väärinkäsitys on ihmisillä se, että he kuvittelevat että ”univelat” voi viikonloppuna nukkua pois.
Mä en ole tossa olettamuksessa etkä varmaan mua tolla tarkoittanutkaan.:) Muistan lukeneeni tästä aiheesta jonkinlaisen tutkimuksen missä oli selvitetty onko kyseinen käsitys mahdollista. Sehän tosiaan osoittautui kyseisessä tutkimuksessa vääräksi tiedoksi että "univelat" olisi mahdollista nukkua pois.

Iso väärinkäsitys on ihmisillä se, että he kuvittelevat että ”univelat” voi viikonloppuna nukkua pois.

Tarkennus ja lähde?

Täällä kirjoitellaan näin:

In a landmark study of human sleep deprivation, University of Chicago researchers followed a group of student volunteers who slept only four hours nightly for six consecutive days. The volunteers developed higher blood pressure and higher levels of the stress hormone cortisol, and they produced only half the usual number of antibodies to a flu vaccine. The sleep-deprived students also showed signs of insulin resistance — a condition that is the precursor of type 2 diabetes and metabolic slowdown. All the changes were reversed when the students made up the hours of sleep they had lost. The Chicago research helps to explain why chronic sleep debt raises the risk of obesity, heart disease, stroke, and diabetes.
https://www.health.harvard.edu/womens-health/repaying-your-sleep-debt

Edit: Ok, ehkä yhtenä viikonloppuna voi olla hankalaa nukkua ylimääräistä 10 h tms. Toki miksei.

65903739-494E-4130-9583-6F15CD971961.webp

Back
Ylös Bottom