Pikkusen ulalla..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juipelo
  • Aloitettu Aloitettu
Osaisko joku selkeemmin selittää miten tämä harjoitus tapahtuu, mun ohjeessa lukee näin:
Intervalli 10min pk
5x1min
(90% max hr)
Esim. Kuntopyörä, 2min
Pal, 10min pk

Kysy siltä henkilöltä joka ohjeen teki. Olisiko tuo 5 kertaa 1 minuutin kestävä 90% maksimisykkeestäsi tehoilla suoritettava kuntopyöräintervalli, minuutin palautukset välissä.

Vähän epäselvästi kirjoitettu sepustus mutta tuon perusteella itse tekisin:

Lämmittely 10 min peruskestävyysalueella, palttiarallaa ehkä 60% maksimisykkeestä
Itse harjoitus 5 kierrosta 1 minuutin vetoja, vedot sykkeellä 90% maksimisykkeestä
Vetojen välillä 2 minuutin lepotauko
Loppuverryttely sama kuin alkulämmittely

Vähän epäselvästi kirjoitettu sepustus mutta tuon perusteella itse tekisin:

Lämmittely 10 min peruskestävyysalueella, palttiarallaa ehkä 60% maksimisykkeestä
Itse harjoitus 5 kierrosta 1 minuutin vetoja, vedot sykkeellä 90% maksimisykkeestä
Vetojen välillä 2 minuutin lepotauko
Loppuverryttely sama kuin alkulämmittely
Tähdennän, että en tiedä kestävyysharjoittelusta mitään, mutta järkeilemällä uskaltaisin väittää, että sun tulkintakaan ei ole oikea. Luulisi että tuo menee järjestyksessä, eli 10 minuuttia peruskestävyysalueella ei ole lämmittely, vaan jäähdyttely. Kahden minuutin taukoihinkaan en usko, koska alussa puhutaan 10 minuutin intervallista 5x1 min, johon mahtuu siis yhden minuutin tauot. Mutta tuo kuntopyörä 2 min tuolla välissä on täysi mysteeri. On kyllä todella epäselvä ohje.

Tähdennän, että en tiedä kestävyysharjoittelusta mitään, mutta järkeilemällä uskaltaisin väittää, että sun tulkintakaan ei ole oikea. Luulisi että tuo menee järjestyksessä, eli 10 minuuttia peruskestävyysalueella ei ole lämmittely, vaan jäähdyttely. Kahden minuutin taukoihinkaan en usko, koska alussa puhutaan 10 minuutin intervallista 5x1 min, johon mahtuu siis yhden minuutin tauot. Mutta tuo kuntopyörä 2 min tuolla välissä on täysi mysteeri. On kyllä todella epäselvä ohje.
Ei intervallitreenien kirjauksissa koskaan ilmoiteta mitään kokonaiskestoa johon laskettaisiin myös tauot mukaan, oletuksesi on kyllä väärä. Ja tuo "10 min pk" on tuossa kirjoitettu sekä alkuun että loppuun joten sillä sapluunalla sekä lämmittely että jäähdyttely, toki voidaan miettiä tarvitaaanko noin pitkä lämmittely vai ei mutta tässä olikin kyse ohjeen tulkinnasta eikä kannanotosta.

Se alkuperäinen ohje on rivitetty väärin mikä siinä sekoittaa, siinä lopussahan itse asiassa lukee "2 min Pal" (=2 minuutin palautukset) mutta tuo jaettu kahdelle riville mikä sekoittaa entisestään. Ja alussa oleva "Intervalli " on IMO tarkoitettu otsikoksi mutta samalla rivillä jatkon kanssa.

Ei intervallitreenien kirjauksissa koskaan ilmoiteta mitään kokonaiskestoa johon laskettaisiin myös tauot mukaan, oletuksesi on kyllä väärä. Ja tuo "10 min pk" on tuossa kirjoitettu sekä alkuun että loppuun joten sillä sapluunalla sekä lämmittely että jäähdyttely, toki voidaan miettiä tarvitaaanko noin pitkä lämmittely vai ei mutta tässä olikin kyse ohjeen tulkinnasta eikä kannanotosta.

Se alkuperäinen ohje on rivitetty väärin mikä siinä sekoittaa, siinä lopussahan itse asiassa lukee "2 min Pal" (=2 minuutin palautukset) mutta tuo jaettu kahdelle riville mikä sekoittaa entisestään. Ja alussa oleva "Intervalli " on IMO tarkoitettu otsikoksi mutta samalla rivillä jatkon kanssa.
No ilmankos. Hommaan tulee yllättävän paljon enemmän järkeä jos nuo laittaa oikeille riveilleen.

Intervalli:
10min pk
5x1min
(90% max hr)
Esim. Kuntopyörä,
2min Pal,
10min pk

Tai jopa näin:

Intervalli:
10min pk
5x1min (90% max hr) Esim. Kuntopyörä, 2min Pal,
10min pk

Mutta miksi peruskuntoa lähes maksimisykkeen kanssa samassa treenissä?
A: Kysy tekijältä
B: Hanki ohjelma sellaiselta joka pystyy perustelemään miksi tehdään mitäkin

ne peekoot on lämppä ja loppuverra mitä suurimmalla todennäköisyydellä. noilla työajoilla ne ei varsinaisesta kestävyystreenistä mene. peruskuntoa ja kovempaa tykitystä voi vallan hyvin tehdä samassa treenissä.

ne lämpätkin toki pitäs tehdä progressiivisesti eli fiksusti toi esitys ja treeni menis esim:

kuntopyörä
10min x 60% maksimisykkeestä/ palautus 2min
4min x 70%/ 2min
1min x 80%/ 2min
5x1min x 90%/ 2min
10min x 60%

Back
Ylös Bottom