Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Kunhan et kerää minnekään nordeaan, osuuspankkiin tai vastaavaan huijaripankkiin. Ero voi olla satojatuhansia eläkeikään päästessä. Prosentin jopa kahden kulut syö tuoton totaalisesti.

Kuulostaa pienille kuluille, mutta korkoa korolle ilmiö toimii myös kuluihin, joten nekin kertaantuu.

Optimaaliset kulut on maks 0.25 % tai 0.3 %. Parhaillaan nolla, kuten Nordnetin superrahastoissa.
Tokihan se on tyhmää maksaa liikaa, mutta jos sillä hallinnointikululla oikeasti saa jotain, esim. parempaa tai vakaampaa tuottoa, voi sen maksaminen kannattaakin. Itsehän tosin olen Nordnetin ETF-miehiä, koska en ole kustannustehokkaampaa pitkän ajan instrumenttia löytänyt, mutta niidenkin sisällä on kohtalaisia eroja kustannuksissa, mutta toisaalta niin on tuotoissakin.

E. Tuolla voi vielä laskeskella vaikutuksia loppusäästöön https://www.seligson.fi/suomi/sijoitustieto/tyokalut/laskurit/tuottolaskuri.html

Piru vieköön, se on kodin kautta mentävä syömään töiden jälkeen ja salille, eväät ja kortti kumpikin kotona.... :ROFLMAO: tulee olee pitkä päivä.

Tokihan se on tyhmää maksaa liikaa, mutta jos sillä hallinnointikululla oikeasti saa jotain, esim. parempaa tai vakaampaa tuottoa, voi sen maksaminen kannattaakin.
En nyt tähän hätään jaksa alkaa kuunnella podeja läpi, niin en tutkimuksen nimeä saa esiin, mutta tulos oli se, että aktiivisuus syö tuottoa.

Jos on aktiivisesti hoidettu rahasto, keskimäärin rahaston tuotto häviää indeksille kulujensa verran.

Ja jos nyt jotain vinkkiä jakaa, niin täs tilanteessa ei ehkä kannata alkaa nollasta aloittajalle kertomaan kuinka kehittyvissä maissa ja niihin sijoittaessa voisi aktiivinen rahasto olla toimiva sillä ehdolla, että joku siellä afrikassa oikeasti käy kyselemään yrityksiltä kuinka menee. Sillä muuten markkinat eivät välttämättä vielä ole toimivat ja saatavilla oleva tieto ei ole luotettavaa.

Muuten en sitten näe itse mitään hyötyä maksaa yli 0.3% kuluja, kun halvemmallakin saa. Eikä oikein tutkimuksienkaan valossa kannata maksaa turhasta.

Hajautus toki maksaa hitusen, mutta jos nollasta lähtee liikkeelle, niin ehkä ei ihan vielä kannat miettiä hajautusta ympäri maailman. Rahasto hajauttaa hyvin ensalkuun suomenmaalle. Myöhemmin sit alkaa jakaa munia useampaan koriin kun varallisuus karttuu.

Tässä tullaan taas tähän:
Vaikka hoidan kaikki talouteni asiat, koska täytyy niin olispa joku joka hoitaisi renkaiden vaihdon ja auttaisi mua miettimään mihin sijoitan vähät rahani.

Hohhoijaa.

Oli just asiakkaan auditti. Aiheena työ joka henkilöityy täysin minuun.
Auditoijien puolelta yksi johtoryhmän jäsen (liikevaihto miljardeissa) kehui vuolaasti kuinka oon saanut homman skulaa ja sanoi että hattua pitäis nostaa.

Nyt on kusi päässä ainakin lounaaseen asti. Sit nöyränä kotiin ja huomenna perusmeno.

100 vuotta vanha luu oli yllättävänkin hyvälaatuista. Ei sellaista märkää pahvia, mitä monesti vastaan tulee.

Kiinnostaa tietää etenkin te isokoipiset, että istutteko koskaan jalat solmussa vaikka sohvalla? Kaverini huomautti että istun aina tylsän tavallisesti jalat eteenpäin mutta se tuntuu mukavimmalta
mulle enkä vielä ees omaa hirviän isoja reisiä. :rock:

Kiinnostaa tietää etenkin te isokoipiset, että istutteko koskaan jalat solmussa vaikka sohvalla? Kaverini huomautti että istun aina tylsän tavallisesti jalat eteenpäin mutta se tuntuu mukavimmalta
mulle enkä vielä ees omaa hirviän isoja reisiä. :rock:
En istu jalat ristissä, vaikka ei mitkään isot reidet olekaan.

Istun aina:
7285086-3x2-340x227.jpg

Mä istun töissä tämän tästä jalat tuolilla ristissä. Ellen ole reipas ole seisaaltaan.
Mutta en todellakaan omista isoja jalkoja .
#kysyksjoku

Mutta sohvalla ei istuva. Sohvalla maataan .

E: Enkä omista edes isoa persettä.

Back
Ylös Bottom