Laadukas ja hiljainen Crosstrainer kotikäyttöön?

Kroonistunut penikkatauti vaivaa ja lääkärin mukaan pitäisi "väkisin" niitä kuntouttaa ja Crosstrainer voisi tuohon olla paras niin saisi juostua, mutta karsittua iskut pois. Pyöräiltyä tulee muutenkin niin paljon ettei kuntopyörää tmv. huvittaisi kotona myös polkea niin siinäkin mielessä voisi tuo olla hyvää vaihtelua.

Mikähän olisi hyvä ja siistin näköinen laite? (Siisti lähinnä siitä syystä, että luultavasti olohuoneessa tulisi laitetta pidettyä). Laite saisi olla myös mahdollisimman hiljainen niin ei naapureita häiritse. Olen 183cm pitkä ja painan 80kg.

Kroonistunut penikkatauti vaivaa ja lääkärin mukaan pitäisi "väkisin" niitä kuntouttaa ja Crosstrainer voisi tuohon olla paras niin saisi juostua, mutta karsittua iskut pois. Pyöräiltyä tulee muutenkin niin paljon ettei kuntopyörää tmv. huvittaisi kotona myös polkea niin siinäkin mielessä voisi tuo olla hyvää vaihtelua.

Mikähän olisi hyvä ja siistin näköinen laite? (Siisti lähinnä siitä syystä, että luultavasti olohuoneessa tulisi laitetta pidettyä). Laite saisi olla myös mahdollisimman hiljainen niin ei naapureita häiritse. Olen 183cm pitkä ja painan 80kg.
Laitan seurantaan, kiinnostaa että saatko kuntoitettua penikat. Nimimerkillä 7v vaivannut, juokseminen on mahdotonta, kyykkääminenkin tekee pahaa.

Tuleeko sulla kyykätessä kipeäksi ne?

Laitan seurantaan, kiinnostaa että saatko kuntoitettua penikat. Nimimerkillä 7v vaivannut, juokseminen on mahdotonta, kyykkääminenkin tekee pahaa.

Tuleeko sulla kyykätessä kipeäksi ne?

Jos ihan totta puhutaan niin itselläni on melko toivottomalta vaikuttava tilanne. Intissä muutama vuosi sitten tuli molempiin jalkoihin penikkatauti mikä muuttui molemmissa rasitusmurtumiksi mikä on ilmeisesti äärimmäisen harvinaista. Kuvissa näkyy ihan selvästi, että on kroonistunut molemmat kun sinne on kasvanut tavaraa kalvojen alle sekä näkyy että molemmat murtumat on edelleen turvoksissa. Lääkäri antoi 6kk aikaa kokeilla kaikkea mahdollista ja sitten leikataan jos ei onnistu. Mulla on ollut jalat kipeät tuolta intistä asti ihan yhtä putkea eikä oo missään vaiheessa parantunut. Hieronnassa ja fysioterapiassa yms. kun olen käynyt on he sanoneet, että penikat tuntuu ihan hyvältä eivätkä ole kireät. Molemmissa jaloissa murtumat oli suurinpiirtein samassa kohtaa ja tuntuu hieman nilkasta ylöspäin säärissä sisäpuolella. Vaikken olisi muutamaan päivään liikkunut yhtään niin jos vähänkään puristaa tai kolauttaa johonkin niin meinaa taju lähteä. Ilmeisesti kun kipu tuntuu olevan luussa niin ei tiedä onko tuosta leikkauksesta apua vai onko ongelma luukalvoissa. Sen kuitenkin ilmeisesti pitäisi itsestään parantua joskus.

Pyöräilen ja kävelen tosiaan kohtuullisen paljon, mutta juokseminen on käytännössä mahdotonta kun kipeytyy niin paljon ettei pysty edes kävellä. En ole hirveästi treenaillut pariin vuoteen kun sitä ennen sali treeni päättyi aina noiden penikoiden kipeytymiseen. Viime vuonna ajattelin testata ensimmäistä kertaa juoksua salitreenin sijaan fysioterapeutin neuvosta ja se oli typerä idea. Ei lenkin jälkeen pystynyt edes kävelemään kunnolla muutamaan viikkoon. Nyt en vähään aikaan ole kävelyn ja pyöräilyn lisäksi tehnyt mitään kun on ollut pakko pitää itsensä työkykyisenä.

Mielestäni tuo crosstrainer on viimeinen mahdollisuus. Ainakin youtuben videoiden perusteella vaikuttaa hyvältä kun pystyisi juoksemaan ilman iskuja. Sitten kai kipulääkkeiden ja fysioterapian sähköhoidon yms. avulla on pakko koittaa selvitä ja toivoa, että jossain vaiheessa nuo korjaavat itsensä tmv. ja kivut loppuisivat.

Apua vaan kaipailisin, että löytäisi hyvän tuollaisen ja mielellään kohtuu hintaan kun noistakin näkyi olevan montaa erilaista mallia ja itsekin olen joskus halpaa tuollaista kokeillut niin ei siinä ainakaan juoksemaan kovin mukavasti pysty normaali tyylillä niin ettei käsiä pitäisi kahvoissa.

Mulla on itseasiassa täysin sama tarina, intissä tuli rasitusmurtumat ja siitä asti on penikkatauti vaivannut. Ei ole apua tai lääkettä tähän mennessä löytynyt.

Yleisesti ottaen varmaankin juoksua imitoi selvästi paremmin laitteet joissa vauhtipyörä on edessä, takapyöräisissä liikerata on polkupyörämäisempi eli ympyrämäinen. Etupyöräisissä enemmän ellipsi. Sen mitä salilla olen testannut niin enemmän se etupyöräinen juoksulta tuntuu kuin takapyöräinen joka itselläni oli. Tämä on ainakin minun käsitys.

Tosin tuolloinkin se on kuitenkin aika kaukana juoksusta, kädet on pidettävä kahvoilla jos haluaa ylläpitää edes jossakin määrin tehokasta menoa, mutta ainakin jalkojen liikerata tuntuu jossakin määrin juoksumaiselle. Kädethän noissa ei oikeasti tee töitä ollenkaan. En osaa sanoa miten tuo etupyöräinen ottaa eri tavalla lihaksiin. Takapyöräiset ainakin minulla tuppaa ottamaan erityisesti etureisiin ja jonkin verran pakaroihin, en tiedä saako tuolla ellipsiradalla enemmän takareisiin rasitusta. Kuvittelisi että se ellipsimainen liikerata antaisi mahdollisuuden potkaista taaksepäin, mutta en mene sanomaan varmaksi.

Itselläni oli kettlerin crossari hintaluokka uutena joku 400-500€ (sain käytettynä), ja siis takapyöräinen malli. Se ainakin oli hiljainen, mutta eiköhän ne ole kaikki. Ei muuta valitettavaa kuin se että metalliosat alkoi väsyä ja niitä piti korjailla (olisi voinut ostaa varaosinakin), tosin käsittääkseni tuo oli vanha kuntosalivehje joten on sitä ehkä poljettukin. Ja mitään kriittistä ei särkynyt, vaan laitoin pois kun teki mieli koittaa spinningpyörää.

Yleisesti ottaen varmaankin juoksua imitoi selvästi paremmin laitteet joissa vauhtipyörä on edessä, takapyöräisissä liikerata on polkupyörämäisempi eli ympyrämäinen. Etupyöräisissä enemmän ellipsi. Sen mitä salilla olen testannut niin enemmän se etupyöräinen juoksulta tuntuu kuin takapyöräinen joka itselläni oli. Tämä on ainakin minun käsitys.

Tosin tuolloinkin se on kuitenkin aika kaukana juoksusta, kädet on pidettävä kahvoilla jos haluaa ylläpitää edes jossakin määrin tehokasta menoa, mutta ainakin jalkojen liikerata tuntuu jossakin määrin juoksumaiselle. Kädethän noissa ei oikeasti tee töitä ollenkaan. En osaa sanoa miten tuo etupyöräinen ottaa eri tavalla lihaksiin. Takapyöräiset ainakin minulla tuppaa ottamaan erityisesti etureisiin ja jonkin verran pakaroihin, en tiedä saako tuolla ellipsiradalla enemmän takareisiin rasitusta. Kuvittelisi että se ellipsimainen liikerata antaisi mahdollisuuden potkaista taaksepäin, mutta en mene sanomaan varmaksi.

Itselläni oli kettlerin crossari hintaluokka uutena joku 400-500€ (sain käytettynä), ja siis takapyöräinen malli. Se ainakin oli hiljainen, mutta eiköhän ne ole kaikki. Ei muuta valitettavaa kuin se että metalliosat alkoi väsyä ja niitä piti korjailla (olisi voinut ostaa varaosinakin), tosin käsittääkseni tuo oli vanha kuntosalivehje joten on sitä ehkä poljettukin. Ja mitään kriittistä ei särkynyt, vaan laitoin pois kun teki mieli koittaa spinningpyörää.

Laitoin tänään muutamaan firmaan kyselyä. Katsotaan mitä sieltä sanotaan. Noista kun enemmän luki niin tosiaan enemmänhän tuota hiihtämiseen kuin juoksemiseen verrataan. Joissain youtube videoissa tosin tyypit juoksivat ihan normaalin oloisesti, mutta ilmeisesti riippuu laitteesta paljon. Itellä tulee istumista ja pyöräilyä sen verran paljon, että siinä mielessä tuo crosstrainer vaikuttaisi paremmalta kuin kuntopyörä tai spinningpyörä mitkä olivat ne käytännössä ainoat muut vaihtoehdot. Porukoilleni jokin aika sitten kuntopyörä ostettiin mikä luultavasti jossain vaiheessa päätyy vaatetelineeksi mistä haen sen itselleni niin senkin takia ei viitsi toista vastaavaa ostaa.

Ostin https://www.treenikauppa.fi/kettler-skylon-3-1-crosstrainer.html jonka sain viime viikolla. Hiljainen laite ja täyttää muutenkin kriteerit. Pari treeniä on nyt takana ja on ollut erittäin mukavaa treenata. Tuolla pystyy käytännössä ihan normaalisti juoksemaan lukuunottamatta sitä ettei jalat nouse ja iskuja tule. Kantapäät kuitenkin nousee ihan normaalisti. Olen lyhimmistä 20min treeneistä aloittanut ja jonkin verran kipua on tuntunut penikoissa, mutta se on mennyt nopeasti ohitse. En tosin tiedä olenko koskaan aikaisemmin tuntenut varsinaista penikkatautia vai onko aina kipu ollut luukalvossa. Jos tämä nyt tuntuva kipu on penikkatautia niin tuohon luukalvon kipuun tottuneena tämän kyllä kestää. Täytyy tosin pidempi aika treenata ennen kuin pystyy mitään sanomaan. Sykevyö tuohon on vielä matkalla ja se kun saapuu niin pystyy paremmin treenaamaan sykkeiden mukaan.

Ootko koittanut saisko kunnollisilla kompressiosukilla apua kipuun?

Itellä on yksi pari käytössä, mutta käytännössä kaikki sukat mitä nykyisin käytän on polvisukkia. Ei tuo kipu tosiaankaan ole kova ja menee nopeasti ohitse tällä kertaa. Viime vuonna tosiaan heitin yhden lyhyen lenkin ja jalat meni siihen kuntoon ettei pystynyt kivutta edes kävelemään. Nyt minulla on jo kaksi treeniä takana eikä tunnu jaloissa kipua sen enempää kuin normaalisti. Hitaasti tosin aloitan nyt ettei tule aloitettua liian kovaa ja sen takia kipeytettyä niitä.

Back
Ylös Bottom