Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Yhtään kyseenalaistamatta, puhtaasta mielenkiinnosta kysyisin, mitä ne tällaiset linjat sitten on?
No tavallaan puhtaassa elämäm kolun merkityksessä, ei mikään sillä maisterit käyköön yli opistonsa:

CmQsOkWVMAA6ice.jpg

Helpoimmat taitaa edelleen olla matikat, fysiikka ja kemia, sekä kaiketi jotkut kielet. Vähän ehkä ylimalkaisesti totesin, myönnettäköön. Oma vahva käsitykseni on että kyseisiltä linjoilta myös valmistuu aika heikosti töihin. Muutamia tuttuja matikan sekä kemian linjalta voivottelevat ettei oikein ole töitä, mutta liekkö vain laiskoja.

Helpoimmat taitaa edelleen olla matikat, fysiikka ja kemia, sekä kaiketi jotkut kielet. Vähän ehkä ylimalkaisesti totesin, myönnettäköön. Oma vahva käsitykseni on että kyseisiltä linjoilta myös valmistuu aika heikosti töihin. Muutamia tuttuja matikan sekä kemian linjalta voivottelevat ettei oikein ole töitä, mutta liekkö vain laiskoja.
Kyllä meillä on aika erilaiset käsitykset elämämkoululaisesta, jos sun mielestä elämämkoululainen ensinnäkin voi päästä lukemaan luonnontieteitä saati valmistua sieltä.

E. Siis minun elämämkoululainen on todennäköisesti lopettanut amiksen kesken, jos on sinne koskaan mennytkään ja matemaattiset taidot eivät taivu ymmärtämään, miten 3/5 voi olla enemmän kuin 10/50.

Kyllä meillä on aika erilaiset käsitykset elämämkoululaisesta, jos sun mielestä elämämkoululainen ensinnäkin voi päästä lukemaan luonnontieteitä saati valmistua sieltä.
Olen kyllä hieman hupsu, kun uskon että isolla osalla on potentiaalia. Toki sitten on ne ihan loputtoman menetetyt tapaukset. :unsure:

Menee vähän ohi jo aiheen, mutta kattelin tuossa 5 vuoden takaa tilastoja.

13-3-6536570.jpg

Eihän tietty hyväksymis% tarkoita kuin että on ollut päteviä hakijoita, mutta jumaskekka 90%?

Tuossa ny ehkä vääristää vähän se, että ei kemiaa tai matikkaa hae lukemaan ihan kovin moni, jolla ei olis ainakin auttavat mahdollisuudet päästä sinne. Ja ne jotka hakee jotain tekemistä siksi aikaa kun hakevat uudestaan lääkikseen... Toisin sanoen sieltä lukion luonnontiede/matikkapainotteiselta luokalta. Herran pieksut, pääsinhän minäkin fysiikkaa lukemaan...en kyllä tajunnut paljoa siitä matikasta, mutta fysiikka oli jännää.

Prosenttien perusteella siis "helppo" päästä, mutta vaatii hyvin spesifistä tietoa/taitoa pyöritellä kaavoja ja numeroita.

Vieläköhän luonnontieteitä pääsee lukemaan suoraan papereilla, jos kirjottaa riittävän hyvin? Minä: en päässyt.

Uskon tosiaan että noita lukuja komistaa se tosiasia että sinne on hakenut porukkaa myös joilla on ne edellytykset päästä, ns. älliä sen verran että se laskeminen sujuu. Voi kyllä olla että mulla on aivan liian optimistiset käsitykset ihmisten kyvyistä. :nolo:

Uskon tosiaan että noita lukuja komistaa se tosiasia että sinne on hakenut porukkaa myös joilla on ne edellytykset päästä, ns. älliä sen verran että se laskeminen sujuu. Voi kyllä olla että mulla on aivan liian optimistiset käsitykset ihmisten kyvyistä. :nolo:

Kyllä varmaan suurin osa oppis vaikka sen fysiikan tai kemian mitä noissa pääsykokeissa täytyy osata, siinä mielessä tuen optimismiasi. Mutta...ööö...miten sen sanoo, jotku oppii sen helposti yläasteen ja lukion aikana, toiset vaatii vähän pidemmän kaavan mukaan käymistä. Joku toinen oppii helpommin kieliasiat tai jotain muuta...mitä?

e: varsinkin tuossa lukioiässä ihmiset on niin eri lähtökohdissa..jotku ovat ihan lapsia vailla mitään käsitystä tulevaisuudesta ja elämän suunnitelmistaan..toiset suunnittelee opintopolkujaan selvästi se yliopisto (tai joku muu) mielessä.

Kyllä varmaan suurin osa oppis vaikka sen fysiikan tai kemian mitä noissa pääsykokeissa täytyy osata, siinä mielessä tuen optimismiasi. Mutta...ööö...miten sen sanoo, jotku oppii sen helposti yläasteen ja lukion aikana, toiset vaatii vähän pidemmän kaavan mukaan käymistä. Joku toinen oppii helpommin kieliasiat tai jotain muuta...mitä?
Vakaasti uskon että porukalla on sitä potentiaalia JOS ne tunnistaisi omat vahvuutensa, mutta se siitä asiasta nyt.

Tissejä ja piluja koko kansalle.

Vakaasti uskon että porukalla on sitä potentiaalia JOS ne tunnistaisi omat vahvuutensa, mutta se siitä asiasta nyt.

Vahva tsek. Sillä edellytyksellä, että ei aleta lässyttää kuinka kaikilla on mahdollisuus kaikkeen. Eijjole. Kaikilla on varmasti vahvuutensa, mutta kaikki ei osaa kaikkea. Minä osasin silloin nuorena pyöritellä niitä fysiikan ja kemian kaavoja (en osaa enää), mutta olin (ja olen yhä) täysi tahvo, kun pitäisi oppia kieliä.

täysi tahvo, kun pitäisi oppia kieliä.

miten olet läpäissyt yliopiston? Minä ihmettelen etelleen suuresti miten olen läpäissyt aikoinaan lukion, enhän mä osaa ers äidinkieltä, siitä B

miten olet läpäissyt yliopiston? Minä ihmettelen etelleen suuresti miten olen läpäissyt lukion, enhän mä osaa ers äidinkieltä, siitä B

Valitsemallani alalla ei arvosteltu kielitaitoa. Tai joo, arvosteltiin, "lopputyö" käytiin kielentarkastajan kanssa läpi. Se oli pitkä ja tuskainen miittinki.

Äidinkielestä myöskin B.

Se vaan on niin, että osalla tosiaan on sitä potentiaalia, osalla ei. Jos otetaan vaikka äo, aika iso osa populaa on siellä alakvartaalissa ja toisaalta, osa todella älykkäistä ihmisistä ei pärjäisi lapion varressa tai palveluammatissa. Se on rikkaus, että meitä on moneksi.

@Invisus, katoin tuota Itä-Suomen kemiaa ja siellä oli esim. 2017 aloituspaikkoja 5 ja hakijoita 3. Ketäään ei hyväksytty, matikassa oli 5/1, eli 100%. Tiedä sitten, mikä homma toi on.

Lisääntymiselle voitais laittaa älykkyysosamäärälle raja kuten Linkolan Pentti on ehdottanut. Jos olet typerä, ei auttas lisääntyä.

Sama äänestämisen suhteen. Äänestyskortti. Jos olet typerä, ei auttas äänestää.

Edit, tai fiksummat sai mukuloida enemmän ja vähän heikommat vähemmän.

Kielitaito ei ole, en edes englantia ymmärrä hyvin silleen kankeesti jotenkin. Japaniksi osaan laskea kymmeen sekä esitellä itseni, ja nimeni osaan kirjoittaa, italiaksi osaan kanssa laskea kymmeneen ja jtkn randomia buona sera, buongiorno, come sta, bene, grazie, e Lei. Lapsena olin innokkaampi uuden oppija, nykyään vain laiska.

Matemaattinen osaaminen, ei ole, sain matematiikan tunneista traumoja ja otin vittuiluna kun kaverit naureskeli kuinka helppoja laskuja mun helpotetussa matikassa oli.

Älykkyyttä negative.

Ikävä kyllä sen myös huomaa sitten yliopistoon pääsyn jälkeen, että ei se ihan kaikille sovi. Jotkut tekee järjettömästi töitä, että pääsis opiskelemaan. Ja sit kun pääsee, ei meinaa aika ja potentiaali riittää enää siitä opiskelusta selviytymiseen. Ja sen eron opiskelijoiden tasossa huomaa myös näin opettajan roolissa: vaihtelu opiskelijoiden kirjallisten tuotosten laadussa on aivan valtava. Eli vaikka pääsis sisään, ei ne rahkeet vaan välttis riitä siitä opiskelusta selviytymiseen.

Lisääntymiselle voitais laittaa älykkyysosamäärälle raja kuten Linkolan Pentti on ehdottanut. Jos olet typerä, ei auttas lisääntyä.

Sama äänestämisen suhteen. Äänestyskortti. Jos olet typerä, ei auttas äänestää.

Edit, tai fiksummat sai mukuloida enemmän ja vähän heikommat vähemmän.

Olet lukenut liikaa Pentti Linkolaa. :LOL:

Ei vaan on hänellä pointteja, ilmaisee kärkkäästi jonka moni muuttaa herneeksi ja vetäisee nenuunsa. Jos oikein muistan eikös Linkola ole puhunut radikaaleista tavoista miten ihmiskanta vähenee mutta ei itse kuitenkaan toteuttaisi? Voin puhua omianikin mutta näin muistelen.

Itse pidän nerona kukapa ei Stephen Hawkingia mutta hän onkin nero ei vain älykäs. Sama kuin Isaac Newton ja Einstein.

Ostettiin upouus 160 cm jenkkisänky memoryfoam-petareilla. Feels so fucking good.

Back
Ylös Bottom