Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Kyllähän se krapulaurheilu -> eteisvärinä (vaaraton sinänsä) on nyt vähintäänkin klassikko sisätautipäivystyksessä, siitä nyt on turha edes alkaa väittelemään jos on yhtään alaan tutustunut.

Siitä että krapulaurheilu = semivarma äkkikuolema nyt tuskin hirveästi tutkittua tietoa on, sen verran harvassa ne nuorten äkkikuolemat krapulassa kumminkin on. Yleisimmin ne tapahtuu kumminkin selvinpäin urheillessa, ensioireena jostain kroonisesta sydänviasta.
Tässä käsityksessä itsekin elänyt. Eikös flimmerille mahda silti ainakin joittenkin tutkimusten mukaan altistaa myös väsymys ja rankka urheilu itseasäänkin.

E. Ylipäätään, vaikka saattaa kuulostaa nipolta, tulisi määritellä, mitä krapulalla tässä yhteydessä tarkoitetaan. Itse joudun juomaan itseni rehelliseen känniin krapulaksi mieltämäni olotilan saavuttaakseni (tätä en harrasta) ja toiselle riittää 3 kaljaa.

IMG_1604.webp

Täh, ei tuossa reviewssa otettu millään tapaa urheiluyhteyteen kantaa.
Laitetaan tähän vähän tällaista tunnelmankeventäjää

DDOydZVW0AAl98v.jpg

Nimenomaan erotettiin muut tavalliset (pakkiksen) juopot selvityksestä kun puhuttiin "loman jälkeisistä" tempauksista.

Mutta hei sovitaanko kuule että teet mitä hyvältä tuntuu (ja mitä riskejä haluat ottaa). Itselleni tulee rytmihäiriötä jo pelkästä väsymyksestä, joten en todellakaan krapulassa urheile. Ehkä meille vanhoille on eri säännöt. :)

Viimeksi muokattu:
Nimenomaan erotettiin muut tavalliset (pakkiksen) juopot selvityksestä kun puhuttiin "loman jälkeisistä" tempauksista.

Mutta hei sovitaanko kuule että teet mitä hyvältä tuntuu (ja mitä riskejä haluat ottaa). Itselleni tulee rytmihäiriötä jo pelkästä väsymyksestä, joten en todellakaan krapulassa urheile. Ehkä meille vanhoille on eri säännöt. :)

En ymmärrä mihin viittaat ? Millään tavalla tuossa ei kuitenkaan tutkittu darran ja urheilun yhteisvaikutuksia.

Itselleni ei rytmihäiriöitä ole koskaan tullut, peruskunto on hyvähkö ja ikä lähempänä 40 kuin 30, tiedä sitten kuinka vanha sinä vanhana olet (?)

Ja nimenomaan tuo neuvo, että tekee mitä hyvältä tuntuu on näissä asioissa se kaikkein paras! Kunhan osaa kuunnella kroppaansa.

Jotaki rotia ny. Kaikkea EI pidä kokeilla. Itse en esim aio kokeilla A) härkistä B) nyhtökauraa C) kaikki samanmoiset kotkotukset

Määkään en aio noita kokeilla. Liha on parasta.

En ymmärrä mihin viittaat ? Millään tavalla tuossa ei kuitenkaan tutkittu darran ja urheilun yhteisvaikutuksia.

Viittasin siihen että ei ollut kyse juopoista yleensä vaan terveistä ihmisistä jotka joskus ottaa kuppia. Näin se vaikuttaa millä mielellä lukee. Itse ajattelin että no niin krapula on paha, puhumattakaan muusta rasituksesta päälle - ja sinä ajattelit ihan toisin.

Minulla alkoi kolmekymppisenä lievät rytmihäiriöt väsyneenä, mutta kyllä muutenkin krapulan jäkeen keho varoittaa riehumasta, joten minulla ei taida olla riskiä mistään yllärikohtauksista.

Viittasin siihen että ei ollut kyse juopoista yleensä vaan terveistä ihmisistä jotka joskus ottaa kuppia. Näin se vaikuttaa millä mielellä lukee. Itse ajattelin että no niin krapula on paha, puhumattakaan muusta rasituksesta päälle - ja sinä ajattelit ihan toisin.

Minulla alkoi kolmekymppisenä lievät rytmihäiriöt väsyneenä, mutta kyllä muutenkin krapulan jäkeen keho varoittaa riehumasta, joten minulla ei taida olla riskiä mistään yllärikohtauksista.
Huoh, tieteellistä artikkelia lukiessa ei käytetä mielikuvitusta vaan tukeudutaan sen ja sitä tukevien tutkimusten tarjoamiin faktoihin ja arvioidaan kukin tahollaan tutkimus niiden perusteella. Turha tätä on jatkaa, koska en edes enää tiedä mistä ja miksi puhutaan. Peace out.

Huoh, tieteellistä artikkelia lukiessa ei käytetä mielikuvitusta vaan tukeudutaan sen ja sitä tukevien tutkimusten tarjoamiin faktoihin ja arvioidaan kukin tahollaan tutkimus niiden perusteella. Turha tätä on jatkaa, koska en edes enää tiedä mistä ja miksi puhutaan. Peace out.

No huoh nimenomaan ei todettu että krapula vallan vaaraton on, ei edes ei-juopolle ihmiselle. Luuletko että maratonin juokseminen olisi parantanut tilannetta? :D

Lisäys. Jos joku työstressin arvellaan rasittavan pumppua viinaksien päälle, niin hullu tieten tahtoen ottaa päälle vielä urheilua.

Viimeksi muokattu:
No huoh nimenomaan ei todettu että krapula vallan vaaraton on, ei edes ei-juopolle ihmiselle. Luuletko että maratonin juokseminen olisi parantanut tilannetta? :D
Kyse onkin siitä, mihin tutkimukset ottivat kantaa, eikä minun tai sinun mutu-fiiliksestä. Ei tieteellisiä tutkimuksia voi jatkojalostaa omiin tarpeisiin sopiviksi esittämällä tyhjästä temmattuja argumentteja. Jos asiaa ei ole käsitelty tutkimusten sisällössä, ovat ne varsinaisen aiheen kannalta irrelevantteja.

Kyse onkin siitä, mihin tutkimukset ottivat kantaa, eikä minun tai sinun mutu-fiiliksestä. Ei tieteellisiä tutkimuksia voi jatkojalostaa omiin tarpeisiin sopiviksi esittämällä tyhjästä temmattuja argumentteja. Jos asiaa ei ole käsitelty tutkimusten sisällössä, ovat ne varsinaisen aiheen kannalta irrelevantteja.

Tutkimusten perusteella on ihan sallittua keskustella. :) Linkitettynä oli katsaus krapula-pumppu-aihepiiriin ja meillä on meneillään keskustelu siitä miten isona riskinä kukakin pitää krapulan ja urheilun yhdistelmää. Tässä ei nyt ole meneillään mikään väittelytilaisuus tai oikeudenkäynti. Minä nyt edelleen olen sitä samaa mieltä että koska esim. stressi ja viina ovat pumpulle rasitus, enpä tieten tahtoen ottaisi vielä lenkkiä siihen päälle. En usko että lenkkeily nollaisi rasitusta, vaikka sitä ei erikseen ole todistettu. ;)

Lisäys. En väitä että rytmihäiriö olisi kuolemaksi, mutta kyllä se minua hiukan häiritsee kun krapulassa hakkaa sydän tai jos urheillessa tulee tykytyksiä. Ehkä riskaabelimpi tilanne on heillä joilla normaalisti ei tule mitään tuntemuksia, niin ei osaa ottaa rauhassa?

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom