BB Jarno Olmala

Oletko kokeillut isompia proteiinimääriä vai onko tää n.1,6g/painokilo ollu vakio aina offilla?

Treeniuran alussa menin paljon sen hypen mukana että protskua pitää olla PALJON jotta lihas kasvaa. Muutaman konkarin vinkistä rupesin kuitenkin hakemaan muutosta ruokavalioon ja aloin pudottelemaan protskua. Sen mukaan mitä pudottelin protskua laitoin tilalle hiilaria. Kroppa tuntui voivan koko ajan paremmin sekä omasta mielestä palautuminenkin nopeutui kun hiilarin määrä alkoi nousemaan entisestään. Viimeiset 2,5v mennyt siis aikalailla tolla 150g protsku määrällä ja siitä huolimatta(?) kehitystä on tullut kai kohtalaisesti. :)

Treeniuran alussa menin paljon sen hypen mukana että protskua pitää olla PALJON jotta lihas kasvaa. Muutaman konkarin vinkistä rupesin kuitenkin hakemaan muutosta ruokavalioon ja aloin pudottelemaan protskua. Sen mukaan mitä pudottelin protskua laitoin tilalle hiilaria. Kroppa tuntui voivan koko ajan paremmin sekä omasta mielestä palautuminenkin nopeutui kun hiilarin määrä alkoi nousemaan entisestään. Viimeiset 2,5v mennyt siis aikalailla tolla 150g protsku määrällä ja siitä huolimatta(?) kehitystä on tullut kai kohtalaisesti. :)
Mulla aivan sama. Viime dieetillä koin tämän konkreettisesti, miten paljon proteiini voi hankaloittaa omaa suoliston toimintaa. Itse menen myös noin 150g/ pvä protskun määrässä ja toimii todella hyvin. Hiilari on kuitenkin proteiinia säästävä makroravinne, kun sitä on ruokavaliossa runsaasti ei tällöin proteiinin tarvekaan ole niin suuri. Uttihan on tästä myös kirjoittanut joskus fastin sivuilla jos muistan oikein?

Pakko todeta, että Jarnolla on todella samanlainen ajatusmaailma kuin itselläni treenaamisessa ja ravitsemuksessa. :)

Mulla aivan sama. Viime dieetillä koin tämän konkreettisesti, miten paljon proteiini voi hankaloittaa omaa suoliston toimintaa. Itse menen myös noin 150g/ pvä protskun määrässä ja toimii todella hyvin. Hiilari on kuitenkin proteiinia säästävä makroravinne, kun sitä on ruokavaliossa runsaasti ei tällöin proteiinin tarvekaan ole niin suuri. Uttihan on tästä myös kirjoittanut joskus fastin sivuilla jos muistan oikein?

Pakko todeta, että Jarnolla on todella samanlainen ajatusmaailma kuin itselläni treenaamisessa ja ravitsemuksessa. :)

Ei muuta ku yhteisreenivideota sit vaan kehiin ;)

Onko päivän kokonaisproteiinimäärä tuo 150g, vai onko tuo ruoasta tuleva määrä jonka lisäksi tulee vielä mahdolliset lisäravinteet? Kun tuo määrä on kuitenkin sen verran "alhainen", niin onko myös päivän ateriamäärä alhainen vai onko kenties seassa esim välipaloja joilla ei syödä ollenkaan proteiinia vaan pelkästään hiilaria+ rasvaa?

Ihan mielenkiinnosta Miten ihmeessä toteutatte ruokavalion jossa on noin vähän proteiinia?
Koitin tossa vähän miettiä ja laskeskella niin normaalia ruokaa syömällä aika vaikeaksi menisi jos proteiinin määrä olisi vain 150g päivässä.

Eihän tuohon 150grammaan mahdu syömään yhtään "suoraa proteiinin lähdettä" ellei kaikkea hiilaria ota sitten maltosta/sokerista/vitargosta.

Vai laskenko jotain nyt täysin väärin?
Jos syön esim. 1000g hiilaria päivässä lähteinä riisi, pasta, peruna ja kaurahiutaleet.
Niin johan noista tulee melkeen 150g protskuu. Jos kaurapuuron tekee vielä maitoon niin ollaan jo yli ton.
Minulle "lihan ystävänä" tommonen ei ainakaan pidemmän päälle maistuisi, enkä usko että saisin kaikkia tarvittavia aminoita tarpeeksi jos söisin proteiinia pelkästään tollasista "epäsuorista lähteistä".

Ihan mielenkiinnosta Miten ihmeessä toteutatte ruokavalion jossa on noin vähän proteiinia?
Koitin tossa vähän miettiä ja laskeskella niin normaalia ruokaa syömällä aika vaikeaksi menisi jos proteiinin määrä olisi vain 150g päivässä.

Eihän tuohon 150grammaan mahdu syömään yhtään "suoraa proteiinin lähdettä" ellei kaikkea hiilaria ota sitten maltosta/sokerista/vitargosta.

Jos syön esim. 1000g hiilaria päivässä lähteinä riisi, pasta, peruna ja kaurahiutaleet.
Niin johan noista tulee melkeen 150g protskuu. Jos kaurapuuron tekee vielä maitoon niin ollaan jo yli ton.
Minulle "lihan ystävänä" tommonen ei ainakaan pidemmän päälle maistuisi, enkä usko että saisin kaikkia tarvittavia aminoita tarpeeksi jos söisin proteiinia pelkästään tollasista "epäsuorista lähteistä".
Minulla oli kanssa kokeilussa malli jossa on 1.5g/painokilo prodea ja kun olen kevytmallia muutenkin niin esim. lihan määrä ruuassa jäi aivan olemattomaksi ja rasvaakin joutui lisäämään runsaasti että sai kalorit jotenkin kohdalleen.
Ei toiminut ihan odotetulla tavalla dietillä mutta ajattelin kokeilla jossain vaiheessa vaiheessa uudelleen kun ei keventele.

Aika rajusti saat vetää riisiä ja perunaa jos 1000g olisi tarkoitus hiilaria saada kasaan. Siinä on jo 4000 kilokaloria kasassa pelkästään hiilareista. Huh.

Mulla on kirjassa esimerkkinä 2600 kokonaiskilokalorin dieettiruokavalio jossa on 300g kanafilesuikaletta, 100g kalkkunaleikettä, 100g raejuustoa ja protskujauhojakin 40g löytyy siitä, eikä proteiineja tule tuohonkaan settiin kuin 200g/päivä.
IMG_7569.webp
Tuosta vois hyvin jättää pois raejuustot, jauheet ja kalkkunaleikkeet ja korvata ne riisillä. Eli helposti pystyy 150g/päivä proteiineilla mennä ja syödä silti kunnon ruokaa käyttämällä oikeita protskulähteitä.

Aika rajusti saat vetää riisiä ja perunaa jos 1000g olisi tarkoitus hiilaria saada kasaan. Siinä on jo 4000 kilokaloria kasassa pelkästään hiilareista. Huh.

Mulla on kirjassa esimerkkinä 2600 kokonaiskilokalorin dieettiruokavalio jossa on 300g kanafilesuikaletta, 100g kalkkunaleikettä, 100g raejuustoa ja protskujauhojakin 40g löytyy siitä, eikä proteiineja tule tuohonkaan settiin kuin 200g/päivä.
katso liitettä 143248
Tuosta vois hyvin jättää pois raejuustot, jauheet ja kalkkunaleikkeet ja korvata ne riisillä. Eli helposti pystyy 150g/päivä proteiineilla mennä ja syödä silti kunnon ruokaa käyttämällä oikeita protskulähteitä.
Juuri tota kohtaa ihmettelen sun kirjassa, kun kuulostaa todella vähältä vetää 22g rasvaa päivässä. Ei taida pidemmän päälle olla kovin terveellistä?

Juuri tota kohtaa ihmettelen sun kirjassa, kun kuulostaa todella vähältä vetää 22g rasvaa päivässä. Ei taida pidemmän päälle olla kovin terveellistä?

Tässäkin asiassa vois vetää sen yksilöllisyys-kortin. Kaikilla ei (esim minä) elimistö ja kroppa vaan osaa jostain syystä sitä käyttää hyväkseen. Parempi olla kun vetää vähän enempi hiilareita, sopivasti protskua ja vähän rasvaa.

Ellei sitten esim lepopäivänä tankkaa rasvaa enempi ja pitää treenipäivän hiilarit korkeena tuolla kikkailulla. Tai noilla määrillä rasvaa ruokavaliossa se on jo vähän "pakkokin" jossain kohtaa tehdä noin.

Toi 150g proteiinia on ok suurimmalle osalle harrastajista välillä 70-100kg (rasvaprosenttierot ym. kun ottaa huomioon). Ja jos nyt ei puhuta mistään Brian Shaw -kerhon kokoontumisajoista, niin 1000g hiilaria/pv ei ole kyllä mitään tekemistä 99,9% tavoitteellisestikaan treenaavien keskuudessa.

Samanalaisia havaintoja tosiaan itselläkin. Monelle juuri puhunutkin enemmän noiden hiilareiden merkityksestä. Olen kokenut juuri tuon saman että silloin kun hiilarit on mahdollisimman ylhäällä -> proteiinille ei ole niin suurta tarvetta.

Kiva kuulla että myös siellä ollaan samoilla linjoilla. :)

Onko päivän kokonaisproteiinimäärä tuo 150g, vai onko tuo ruoasta tuleva määrä jonka lisäksi tulee vielä mahdolliset lisäravinteet? Kun tuo määrä on kuitenkin sen verran "alhainen", niin onko myös päivän ateriamäärä alhainen vai onko kenties seassa esim välipaloja joilla ei syödä ollenkaan proteiinia vaan pelkästään hiilaria+ rasvaa?

Toi tosiaan tarkoittaa _kaikkia_ prodelähteitä. Lisäravinteista ei ole käytössä kuin aminohapot ja vitargo. :) En juo siis palkkaria vaan syön samantien treenin jälkeen oikeata ruokaa. Olen kokenut myös tämän kaikista järkevimmäksi ratkaisuksi.

Niin ja päivittäinen ateriamäärä on aikalailla 4, ei välipaloja. Jokaisella aterialla tulee hiilari+prode.

En tiedä miten oot päässyt tollaiseen laskutoimitukseen. Aikamoiset ruokamäärät sulla myös jos kilon vetäiset hiilaria joka päivä. :D Ja vielä pystyisit tuon kaiken vetämään puhtaista lähteistä.

Tässä nyt on mun esimerkki kun tavoitteena on syödä joka päivä vähintään 500g hiilaria:
Riisissä on suunnilleen 6-7g/prodea/100g. Mä syön tällä hetkellä suunnilleen 500g riisiä/pv eli siitä tulee prodea n.30-35g. Treenin aikana hiilareita tulee vähintään 100g vitargosta jolla päästäänkin puoleen kiloon hiilareissa. Siinähän jää edelleen varaa syödä lihaakin 400-600g (riippuen lihasta) joka päivä ilman että mennään paljoa yli 150g.

Kyllähän se minulle passaisi, jos Jarno siihen suostuu?

En mä nää mitään syytä miksi en suostuisi.:nolo: Tämä olisi mulle kunnia.:worship:

Aikamoiset ruokamäärät sulla myös jos kilon vetäiset hiilaria joka päivä. :D Ja vielä pystyisit tuon kaiken vetämään puhtaista lähteistä.

Ton kilon verran hiilaria tosiaan viime plussa kalori kauden muutaman viimeisen kuukauden ajan söin, muut makrot 260gprot ja 90gr eli kalorit siinä vähän vaille 6000kca. Treeni juomia joissa yhteensä 250ghh(laturi+intra+palkkari) lukuun ottamatta kaikki tuli ihan perus "puhtaasta" ruuasta hiilarit riisistä+kaurahiutaleista+mehua tuli ruokajuomaksi juotua, protskut jauheliha+kana+kananmunat rasvat mitä tosta nyt jää jäjelle kalaöljy+rypsiöljy/oliiviöljy.
Tolla ruokamäärällä paino ei siis enää pariin viimeseen kuukauteen juurikaan noussut. Ja monesti oli ihan jopa nälkä.
Mulla tuntus kroppa polttavan tota hiilaria hyvin, lisäsi myös maha toimii hyvin niin kauan kun rasvaa ei tule aterialla liikaa enkä syö esim. Isoa pihviä noi nimittäin vetää pakin tukkoon.

Ps. En ole osannut ajatella kiloa hiilaria liikkuvalle ihmiselle mitenkään poikkeuksellisen isona määränä, mutta ilmeisesti se sitä on.

Erittäin mielenkiintoista keskustelua.

Olisiko niin, että dieetillä kun hiilarit ovat alhaalla, niin keho alkaa tekemään hiilaria proteiinista tjsp? Tämä ei varmaan ole optimaallinen prosessi ja saa kropan ja suoliston voimaan huonosti.

Onko sulla proteenit siis suunnilleen 1,8g / rasvaton painokilo?

Paljon laittasit nyt dieetille protskua?

Nyt puhutaan dieetistä, joka ei kestä kuin x-määrän aikaa, ei koko loppu elämääsi. Olen aiheesta jutellut monen lääkärinkin kanssa ja kaikilla sama toteamus, ettei matalat rasvat ole elimistölle mitenkään vaarallista, kun ruokavaliossa on samanaikaisesti runsaasti hiilihydraattia, eikä vähäinen rasvan määrä ole ruokavaliossa pysyvä tila. Voisin sanoa, että kehonrakennuksessa on terveydelle paljon vaarallisempiakin elementtejä, kuin vähäinen rasva dieetillä. ;)

Ymmärsinkö siis oikein, lasket myös hiilareista tulevat proteiinit mukaan? Kun lisäät hiilaria ruokavalioon niin pudotatko proteiinia ''oikeista'' lähteistä, jos tuntuu menevän yli 150g proteiinin saanti?:D VOi olla että ymmärsin väärin, mutta jos selvennyksenä

^^ noistahan tulee joku 120-130g proteiinia. Se ei ole kummoinen määrä kun tuntuu joka toinen pakkisjanari vetävän tuplasti tuon määrän.

Back
Ylös Bottom