Hera proteiini - WHEY

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viikinki_84
  • Aloitettu Aloitettu
  • Tags Tags
    hera
Meta title: 🔥 HERA PROTEIINI – WHEY VOIMAA JA PALAUTUMISTA 🔥

Meta description: Nopeasti imeytyvä proteiinilähde, joka tukee lihaskasvua, palautumista ja laadukasta päivittäistä proteiininsaantia.

Mua kiinnostaa sama asia, koska mulla on verikokein todettu suolioireinen maitoallergia. Lapsena oli paha atopia, eli kai se on sitä iho-oireilua ollut. Nyt aikuisena on ihan tähtien asennosta kiinni, mitä kestää syödä ja kuinka paljon. Rahka on ehdottomasti yksi pahimmista ja toinen on jäätelö. Näitä en käytännössä syö ollenkaan enkä tietenkään juo maitoa. Sitten taas juustoja, mukaanlukien raejuusto, kestän ihan ongelmitta. Kerma ja jogurtti menee myös. Ehkä näissä vaikuttaa myös kokonaisaltistus eli jos oon syönyt paljon noita maitotuotteita, joita siedän, tulee esim. jäätelöstä hirveät kivut. Laktoosilla ei munkaan kohdalla oo mitään tekemistä asian kanssa.

Heraa oon vältellyt ja käyttänyt soija- ja riisiproteiinia, koska en haluais saada suolistoa huonoon kuntoon ja tosiaan jos se ei edes imeydy optimaalisesti, niin onko järkeä? Välillä ostan jonkun prodepatukan tai -juoman ja vaihtelevasti saan suolioireita. Mulla ne on kovia kipuja, ei niinkään ilmavaivoja/ripulia tms.

Kuitenkin suositellaan välttämään maitoproteiinia, heraa tai kaseinaattia sisältäviä elintarvikkeita?

On täysin mahdollista olla maitoallerginen vain heralle ja sietää kaseiinia hyvin.
Tai sitten olla allerginen vain kaseiinille ja sietää heraa hyvin.
Tai sitten olla allerginen molemmille.

En muista ulkoa mikä oli testin nimi, mutta kyllä sellainen veritesti on olemassa, että oletko allerginen kummalle vai molemmille.
Jos lääkäri ei asiasta tiennyt niin sitten oli väärä lääkäri... ei lääkäritkään kaikki tiedä kaikesta kaikkea vaan pitää mennä sellaiselle joka on asiaan perehtynyt.

Eli sulla nyt ei ole maitoallergiaa vaan suoliston yliherkkyyttä. Koitahan remontoida suolisto kuntoon. Paljon kuituja ja salaattia .Vähemmän stressiä ja valkoisia viljoja. Fodmap ruokavalio jeesaa sen kuntoon laitoissa.
Oon syönyt vuoden ajan joka päivä 600-1000g erilaisia vihanneksia/hedelmiä ja kuitua tulee 35-50g per päivä. Valkoista viljaa oon syöny viimeks pari kuukautta sitten kun söin yhden pullan... Kuitenkin jos lääkäri on diagnosoinut välttö&altistusjakson oireiden perusteella maitoallergian uskon tätä.

Mua kiinnostaa sama asia, koska mulla on verikokein todettu suolioireinen maitoallergia. Lapsena oli paha atopia, eli kai se on sitä iho-oireilua ollut. Nyt aikuisena on ihan tähtien asennosta kiinni, mitä kestää syödä ja kuinka paljon. Rahka on ehdottomasti yksi pahimmista ja toinen on jäätelö. Näitä en käytännössä syö ollenkaan enkä tietenkään juo maitoa. Sitten taas juustoja, mukaanlukien raejuusto, kestän ihan ongelmitta. Kerma ja jogurtti menee myös. Ehkä näissä vaikuttaa myös kokonaisaltistus eli jos oon syönyt paljon noita maitotuotteita, joita siedän, tulee esim. jäätelöstä hirveät kivut. Laktoosilla ei munkaan kohdalla oo mitään tekemistä asian kanssa.

Heraa oon vältellyt ja käyttänyt soija- ja riisiproteiinia, koska en haluais saada suolistoa huonoon kuntoon ja tosiaan jos se ei edes imeydy optimaalisesti, niin onko järkeä? Välillä ostan jonkun prodepatukan tai -juoman ja vaihtelevasti saan suolioireita. Mulla ne on kovia kipuja, ei niinkään ilmavaivoja/ripulia tms.
Minkälaisia kipuja? Mulla tulee välillä ihan umpilisäkkeen tulehduksen oireiden kaltaista vatsakipua, joka lähtee noin 30min päästä. Kun kipu on päällä, en pysty liikkumaan ollenkaan, senverran kovia ovat. Sikiöasennossa sängyssä saa maata.

Hera on ihan samalla lailla "kokonaista" proteiinia kuin esim maitorahka. Se vaan on huomattavasti hienommassa muodossa, minkä vuoksi imeytyy nopeammin ja helpommin. Isolaatti- tai hydrolysaatti-muodossa vielä nopeammin/helpommin kuin konsentraatti.
Ilmeisesti kiinni imeytyvyydestä siis, koska jos syön rahkaa maha turpoaa kuin viimeisillään raskaana olevalla ja ilmavaivat ovat suuret. Hera ei tee tätä.

On täysin mahdollista olla maitoallerginen vain heralle ja sietää kaseiinia hyvin.
Tai sitten olla allerginen vain kaseiinille ja sietää heraa hyvin.
Tai sitten olla allerginen molemmille.

En muista ulkoa mikä oli testin nimi, mutta kyllä sellainen veritesti on olemassa, että oletko allerginen kummalle vai molemmille.
Jos lääkäri ei asiasta tiennyt niin sitten oli väärä lääkäri... ei lääkäritkään kaikki tiedä kaikesta kaikkea vaan pitää mennä sellaiselle joka on asiaan perehtynyt.
Osaatko sanoa testin hintaa? Ja minkä alan lääkäri osais sanoa, sisätautien lääkäri? Mulla se diagnosoinut lääkäri tais olla yleislääketieteen lääkäri.

Minkälaisia kipuja? Mulla tulee välillä ihan umpilisäkkeen tulehduksen oireiden kaltaista vatsakipua, joka lähtee noin 30min päästä. Kun kipu on päällä, en pysty liikkumaan ollenkaan, senverran kovia ovat. Sikiöasennossa sängyssä saa maata.

Mulla oli kans silloin esiteininä, jolloin allergia todettiin, kivut aikalailla tuollaisia. Tuskanhien kanssa sikiöasennossa liikkumatta. Nykyään ne on enemmän sellaisia aaltomaisia kipuja ylämahalla. En osaa paremmin kuvailla, koska se ei muistuta oikein mitään muuta kipua. Umpparista mulla ei ole kokemusta.

Hera on ihan samalla lailla "kokonaista" proteiinia kuin esim maitorahka. Se vaan on huomattavasti hienommassa muodossa, minkä vuoksi imeytyy nopeammin ja helpommin. Isolaatti- tai hydrolysaatti-muodossa vielä nopeammin/helpommin kuin konsentraatti.

Nyt vähän riippuu mitä kokonaisella tarkoitetaan. Joo sekä rahka että hera sisältävät täyden aminohappo profiilin, mutta herahan on maitoproteiinin osa. Rahkassa siis on enemmän kaseiinia

Nyt vähän riippuu mitä kokonaisella tarkoitetaan. Joo sekä rahka että hera sisältävät täyden aminohappo profiilin, mutta herahan on maitoproteiinin osa. Rahkassa siis on enemmän kaseiinia
Tätä mäkin hain takaa että herakonsentraatissa on vain heraa ja maitorahkassa heraa ja kaseiinia.

Mulla oli kans silloin esiteininä, jolloin allergia todettiin, kivut aikalailla tuollaisia. Tuskanhien kanssa sikiöasennossa liikkumatta. Nykyään ne on enemmän sellaisia aaltomaisia kipuja ylämahalla. En osaa paremmin kuvailla, koska se ei muistuta oikein mitään muuta kipua. Umpparista mulla ei ole kokemusta.
Onko ollut närästys-tyyppistä oireilua?

Osaatko sanoa testin hintaa? Ja minkä alan lääkäri osais sanoa, sisätautien lääkäri? Mulla se diagnosoinut lääkäri tais olla yleislääketieteen lääkäri.

Sisätautilääkäri joka on erikoistunut gastroenterologiaan (eli gastroenterologi).
Hinnoista en tiedä. Riippuu aina myös lääkäriasemasta. Moni labra on eri paikoissa eri hintaisia.

Varaston perukoilta löytyi useamman vuoden vanha heraprotskuämpäri. Onko porukoilla kokemusta miten kauan nuo säilyy? Pakkauksessa ei ollut mitään "parasta ennen" -päivää. Koostumus oli hieman paakkuuntunut mutta muuten vaikutti suht OK:lta.

Kyllä mä olen tuollaisia tapauksia ilman ongelmia käyttänyt. Paakkuuntuminen on vaan kosteutta.
Haistat vaan silleen ettei pahemmin hometta ole niin avot :D

Täällä vedellään parasta ennen 8/2017 myproden heraa. Eli joku pari vuotta sitten ostettu. Toinenkin 5 kilon säkki hyllyssä odottaa ja käyttöön menee. Haju/maku/silmät kertoo, onko ok.

Edit. Tsekkasin vielä, että 6.11.2015 tilattuja heroja, mitä nyt menee.

Viimeksi muokattu:
Joo elikkäs mikä mielestänne on paras heraproteiini ja jos haluutte voitte kans perustella vastauksenne, se olis ihan kiva:)
Oon siis harkinnu heran ostamista jo pitkään kun se olis helppo ottaa treenin jälkeen ja muutenki auttais samaan makrot paremmin kohilleen (eikä tartte kertoa että normi ruoka olis parempi, tiiän itekkin mutta siitä en saa tarpeeks proteiiniä millään). Yritin netistä ettii että mikä olis hyvä hera, mutta eri ehdotuksia oli yhtäpaljon kun vastaajiakin:/

Joku luomu grass fed organic whey, mutta noi tuppaa maksamaan maltaita. Niissä harvemmin on pahat maut tai hajut. Just tilasin myproteinilta 50% alesta impact diet wheytä ihan hinnan ja arvostelujen vuoksi ja se alkoi kyllä kaasuuntumaan mitä esim verkkokauppa.comin suklaa evolverit ei tee. Sanoisin että kokeile eri tuotteita ja sitten hinnan perusteella itselle sopiva. Noi enemmän jalostetut isolaatit ja hydrosoloidut maksaa aina myös enemmän.

No toimivuuden kannalta tuota parasta ei voi määritellä. Heraproteiini toimii niin kuin lisäproteiini ruokavaliossa toimii.
Mutta se paras kun pitää jotenkin määritellä niin sitten kysymykseen tulee:
- Maku
- Laktoosin määrä
- Hinta

Makuasia on subjektiivinen käsite. Jotkut tykkää ostaa proteiinin maustamattomana ja maustaa itse. Tai vetää ihan sellaisenaan. Jos ei ole laktoosivammaa, niin silloin voi vetää mitä maustettua tahansa. Jos maha alkaa röpötellä paljosta laktoosista, niin silloin kannattaa ottaa heraisolaattia.
Sekoittuvuus on pääsääntöisesti nykyään hyvä lähes kaikissa proteiineissa. Pieniä eroja on, muttei mitään merkittävää.
Hinta vaihtelee sitten kovasti per kg. Omasta mielestäni en tarvitse niitä heraproteiineja, joiden kilohinta on >15e. Ja nimenomaan siitä syystä, että ei siinä toimivuudessa ole mitään käytännön eroa, JOS käyttäjällä ei ole laktoosiongelmia.

Varmaan joku esipilkottu olis parasata esim hyrolisoitu hera tai peptopro. Imeytyvyys omaa luokkaansa. Tosin pepto pro voi kaseiini allergisille olla aikamoista myrkkyä.

Mutta ne joilla ei ole imeytyvyysongelmia tai pahemmin laktoosistakaan maha valita, niin halvin on paras :D

Back
Ylös Bottom