Lihaksen kasvatus laihduttaessa sittenkin mahdollista

Lihastohtorilta oli tullut uusi kirjoitus koskien aihetta, ja kas kummaa, lihasta voikin ehkä kasvattaa samalla rasvaa polttaen:

https://lihastohtori.wordpress.com/2017/06/20/lihasta-lisaa-ja-rasvaa-pois/

Itselleni tuli sellainen ajatus mieleen, että koska kokonaismassan kasvattaminen olisi varmasti erittäin vaikeaa ellei mahdotonta pidempään treenanneella, niin entäs jos dietin ajan priorisoisi jotain pienempää lihasryhmää, jonka treenaamiseen diettiväsymys ei niin vaikuta, esim olkapäät tai kädet. Vanha "totuushan" on se että dietillä ei lihat kasva ellei ole aivan aloittelija, onko täällä porukkaa joilla on päinvastaista kokemusta aiheesta? Itsellä on joissain liikkeissä saanut sarjapainoja kasvatettua ja mutu-tuntumalla ehkä hieman lisää massaa heikkoihin kohtiin maltillisilla miinuskaloreilla, mutta onko se sitten vaan hermotuksen parantumista ja rasvan palamiseen liittyvää illuusiota. Entäs kun paino pysyy samoissa mutta läskit selvästi palaa vyötäröltä?

Kädet kasvoi viime dieetillä jotain sentin luokkaa, mutta enpä mä ollut niitä koskaan sellaisella volyymilla ja erikoistekniikoilla treenannutkaan. Itsepähän toivoin että kunhan ei kädet ainakaan kutistuis ja Haikarainen piti huolen että ei todellakaan niin käynyt. Pihtimittauksen mukaan rasvatonta kehonpainoa tuli dieetillä muutenkin lisää 2,1kg. Rasvat tiputeltiin väliltä 20,3% --> 9,2 %. Tekeminen oli paljon suunnitelmallisempaa kuin siihen asti ja vaikka esim penkkimaksimi on pyörinyt 140 kilossa, niin kyllähän tuon valmennuksen aikana tajusi että kuinka vähän sitä lihaksen treenaamisesta tietääkään.

Timohan teilataan täällä osan porukan toimesta ihan hupiukkona, mutta tässäpä taas yks esimerkki jossa moni perus pt jo sanoisi että joo ei voi mitään: http://th-valmennus.blogspot.fi/2017/06/10-12-tuntia-kovaa-jumppaa-viikossa.html

Kädet kasvoi viime dieetillä jotain sentin luokkaa, mutta enpä mä ollut niitä koskaan sellaisella volyymilla ja erikoistekniikoilla treenannutkaan. Itsepähän toivoin että kunhan ei kädet ainakaan kutistuis ja Haikarainen piti huolen että ei todellakaan niin käynyt. Pihtimittauksen mukaan rasvatonta kehonpainoa tuli dieetillä muutenkin lisää 2,1kg. Rasvat tiputeltiin väliltä 20,3% --> 9,2 %. Tekeminen oli paljon suunnitelmallisempaa kuin siihen asti ja vaikka esim penkkimaksimi on pyörinyt 140 kilossa, niin kyllähän tuon valmennuksen aikana tajusi että kuinka vähän sitä lihaksen treenaamisesta tietääkään.

Timohan teilataan täällä osan porukan toimesta ihan hupiukkona, mutta tässäpä taas yks esimerkki jossa moni perus pt jo sanoisi että joo ei voi mitään: http://th-valmennus.blogspot.fi/2017/06/10-12-tuntia-kovaa-jumppaa-viikossa.html

Pyysitkö erityisesti käsille paljon treeniä vai kasvoiko treenivoluumi muutenkin huimasti?

Pyysitkö erityisesti käsille paljon treeniä vai kasvoiko treenivoluumi muutenkin huimasti?
En mä nyt lähtenyt valmentajalle mitään treenimääriä ehdottelemaan. Toivoin vain että jos nyt ei entisestään paskat kädet kovin kutistuisi dieetillä. Muutenkin toiveissa oli, että jos ne muutenkin vähäiset lihat pysyis dieetillä.
Alussa treeneissä palattiin muistaakseni mun 2-jakoisesta 1-jakoiseen, jossa oli vuorosarjaa yms. Treenejä oli 3xviikossa salilla. Sen 5,5kk aikana treeniohjelma taisi jonkin verran muuttua kolmeen kertaan. Lihaskohtainen treenitiheyskin siis kasvoi. Lopussa ohjelma oli muistaakseni 2+1 -jakoinen. Käsien osalta treeniä tuli huomattavasti aiempaa enemmän ja lisäksi se oli paljon monipuolisempaa, kuin mitä olin siihen asti itse tehnyt. Mähän olin vähän kuin lyönyt hanskat tiskiin käsieni osalta ja todennut, että vitut ne mihinkään kasva.

Kyllä. Tuo nyt pitäis olla pääteltävissä ihan 140kg penkistäkin. Ei siellä mitään taikatemppuja tehty, lisäravinteetkin karsittiin pelkkään palkkariin. Kannattaa lukea tuon mun ekan postin case-tapaus. Onnistuu se lihan kasvattaminen naisillekin jopa dieetillä, JOS ollaan vielä siinä vaiheessa treeniuraa että kehitystä on reilummin ulosmitattavissa.

Mä olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä että lihasten kasvatus on mahdollista myös dieetillä ja natuille. Mitään tieteellistä pohjaa mulle ei ole tälle esittää mutta Mies847n tuloksia vastaavia löytyy omistakin salikavereista. Hyvin pieniä nuo lihaskasvut toki ovat ja perinteinen jako massa-/dieettikausiin on varmasti aika paljon tehokkaampaa pitkällä aikavälillä.

Mä olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä että lihasten kasvatus on mahdollista myös dieetillä ja natuille. Mitään tieteellistä pohjaa mulle ei ole tälle esittää mutta Mies847n tuloksia vastaavia löytyy omistakin salikavereista. Hyvin pieniä nuo lihaskasvut toki ovat ja perinteinen jako massa-/dieettikausiin on varmasti aika paljon tehokkaampaa pitkällä aikavälillä.
Vähän samanlainen kokemus löytyy itseltäni. Mainittakoon, että en ollut suunnitellut mitään dieettiä, vaan kulutus kasvoi muutamaksi kuukaudeksi (fyysiset työt), enkä vaan saanut syötyä tarpeeksi joten puntarin lukema laski koko ton siivun ajan tasaisesti. Siitä huolimatta lihaa tuli selkeästi lisää.

Veikkaan suurimman syyn kehitykselle tuona ajanjaksona olleen se, että vaihdoin treenijakoa samoihin aikoihin ja lihat sai erilaista ärsykettä. Tästä vois mutubrosciencella päätellä, että dieetille siirtyessä on hyvä jonkin verran vaihtaa treenisysteemejä jo senkin takia, että sen seurauksena kroppa voi erehtyä tekemään miinuksilla vähän lisää sitä uuttakin lihaa.

En tosin usko, että joku viistoista vuotta pedantisti bodaillut munkki hyötyy tommosesta juuri mitään/hyötyy hyvin vähän, itellä oli tossa vaiheessa vasta kolme vuotta puntinkolistushommia takana.

Toisaalta voin olla täysin väärässäkin.

Siis tottakai voi kasvattaa lihasta vaikka olisikin vähän "kokeneempikin" natu treenaaja. Etenkin jos rupeat hieman korkeammalla voluumilla takomaan lihasta jota et ole ennen kovaa treenannut tai rasvavarastoja löytyy riittävästi.

Asian voi käsittää helpommin näin että 1kg rasvaa ihmiskropassa sisältää about +7500 kcal energiaa tämä tarkoittaa sitä että 90kg henkilöllä joka elää 8% rasvoissa varastoi kroppaansa +7kg rasvaa. 7x7500 = 52500 kcal energiaa (Ja tässä olen pyöristellyt numeroita alaspäin)

Fiksua olisi myös säilyttää positiivinen proteiinitasapaino ja se että ei millään näännytys diietillä poltella niitä rasvoja.

Hmm... onkohan tuon lihaksen kasvatuksen/rasvan polton parhaan mahd kompromissin kannalta parempi vetää mahd tasaisilla kaloreilla, vai sitten ajoittaa korkeampia ja matalakalorisempia päiviä, esim hiilaritankkauksia sopiviin väleihin vai onko tällä mitään väliä jos kokonaiskalorit on samat. Tässä ois tutkimukselle tilaus.

Hmm... onkohan tuon lihaksen kasvatuksen/rasvan polton parhaan mahd kompromissin kannalta parempi vetää mahd tasaisilla kaloreilla, vai sitten ajoittaa korkeampia ja matalakalorisempia päiviä, esim hiilaritankkauksia sopiviin väleihin vai onko tällä mitään väliä jos kokonaiskalorit on samat. Tässä ois tutkimukselle tilaus.
Strategioita on varmasti monia joilla tähän voi pyrkiä. Itse pyrin piikkaaman insuliinia treenipäivisin etenkin treenin ympärillä ja "välipäivinä" sitten paastoilen mahdollisimman kauan parantaakseni insuliini herkkyyttä ja maksimoidakseni rasvan käytön energiaksi. Tässä on niin monta pikkujuttua millä pystyisi tuota "optimoimaan" ja en niitä kaikkia tässä rupea luettelemaan. Paastopäivät ovat luonnostaan matalampi kalorisia ja vähempi proteiinisia koska ei pienellä ikkunalla ole järkeäkään yrittää tunkea 200g proteiinia koneeseen..

Mulla on ainakin lihas kasvanu miinuksillakin. Pohkeisiin tullut useampi sentti viime mittauksesta. Ennen en niitä juuri treenannutkaan kovaa ja nyt kun tulee tarpeeksi kovaa rasitusta niin ne on ottanu kasvuspurttia.

Kyllä. Tuo nyt pitäis olla pääteltävissä ihan 140kg penkistäkin. Ei siellä mitään taikatemppuja tehty, lisäravinteetkin karsittiin pelkkään palkkariin. Kannattaa lukea tuon mun ekan postin case-tapaus. Onnistuu se lihan kasvattaminen naisillekin jopa dieetillä, JOS ollaan vielä siinä vaiheessa treeniuraa että kehitystä on reilummin ulosmitattavissa.

Vähän saivarrellaan. Että tuo penkkitulos on silti aika huono natuuden mittari, jos ei tapausta tiedä tarkemmin. Itellä monia douppaavia kavereita, jotka ei ole koskaan 140kg penkistä nostanut. Ja sitten taas on muutama natikka, jotka on yli 200kg nostanut. Ihan noin yleisesti tämä, että natuus ei ole tae heikkoudesta tai douppaaminen voimasta. Geenit ja panostuksen määrä asiaan aika merkitsevä tekijä joka tapauksessa.

Vähän saivarrellaan. Että tuo penkkitulos on silti aika huono natuuden mittari, jos ei tapausta tiedä tarkemmin. Itellä monia douppaavia kavereita, jotka ei ole koskaan 140kg penkistä nostanut. Ja sitten taas on muutama natikka, jotka on yli 200kg nostanut. Ihan noin yleisesti tämä, että natuus ei ole tae heikkoudesta tai douppaaminen voimasta. Geenit ja panostuksen määrä asiaan aika merkitsevä tekijä joka tapauksessa.
Jos nyt ihan pelkkää penkkitulosta haetaan ja vielä roinan kera, niin luulisi että siinä on useammalla muutakin pielessä kuin geenit, jos ei 140kg penkkaa. Erikoistapaukset sitten erikseen.

Omalla kohdallani 140kg on tullut naurettavan helpolla panostuksella. En ole vuosikausiin edes yrittänyt siinä kiloja jahdata, kiitos olkapääongelmien. Olin itse asiassa monta kuukautta tekemättä rinnalle mitään ja tankopenkkiä en tehnyt vuoteen. 120kg kunto pysyi silti. Nykyäänkään en edes tee koko liikettä, kun parin kuukauden jälkeen olkapääongelmat alkoivat uudestaan.

Vastaavasti maastavedossa olen ihan paska. 2xop tulee huononakin päivänä ja hyvänä vähän enemmän. Tämä onkin työn alla nytkin.

Jos nyt ihan pelkkää penkkitulosta haetaan ja vielä roinan kera, niin luulisi että siinä on useammalla muutakin pielessä kuin geenit, jos ei 140kg penkkaa. Erikoistapaukset sitten erikseen.

Omalla kohdallani 140kg on tullut naurettavan helpolla panostuksella. En ole vuosikausiin edes yrittänyt siinä kiloja jahdata, kiitos olkapääongelmien. Olin itse asiassa monta kuukautta tekemättä rinnalle mitään ja tankopenkkiä en tehnyt vuoteen. 120kg kunto pysyi silti. Nykyäänkään en edes tee koko liikettä, kun parin kuukauden jälkeen olkapääongelmat alkoivat uudestaan.

Vastaavasti maastavedossa olen ihan paska. 2xop tulee huononakin päivänä ja hyvänä vähän enemmän. Tämä onkin työn alla nytkin.

Mulla lähtee penkistä 10 kiloa ihan heittämällä jos oon kuukauden tekemättä sitä. Enkä häpeä myöskään myöntää että 160 on jäänyt nostamatta vaikka kuuria tulee otettua. Tiedän että jos siihen panostaisi niin sitä kehitystä siihen saisi. Teen yhden tiukan kympin viikossa 120-130kg, siinä on mun penkkailut, kehittyy jos kehittyy mut siinä en ala ketään vastaan kisaamaan. Rintaa on kuitenkin enemmän kuin monella kovemmalla penkkaajalla. Täysin tavoitteista kiinni mitä kannattaa tehdä.

Et ei se sustapiikki tee ketään autuaaksi ton penkin suhteen. Jos se on ollut heikko natuna niin sitä se on roinallakin, jos siihen panostetaan niin siihen voidaan vaikuttaa.

Joo hyvin sanottu tuossa viestin loppuosassa, tuota meinasin itsekin. Ne käsitykset kun voi olla ihan muuta, jos ei ole liikkunut semmosissa piireissä missä avoimesti noista puhutaan. Ite olen aina ollu heikko kyykkäämään ja ei kovaa kyykkääjää tule/tulis minusta millään metodeilla. Treenaamalla toki eniten voi vaikuttaa, jos siihen haluaa enempi huomiota kiinnittää. Aika hölmöä muihin verrata kun kaikki lähtökohtasesti jo eri levelillä. Kilpaurheilussa toki joutuu vertaamaan, mutta sekin on karua touhua sinänsä. Vain lahjakkaimmat on kärjessä; joku kovemmin ja järkevämmin duunia tekevä tyyppi voi olla vain keskinkertaisuus, jos ei ole lahjakkaimmasta päästä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Se että dieetillä pystyy kehittämään voimaa ei suoraan korreloi siihen, että saisi aikaiseksi lihasmassaa... mutta toki se yksi indikaattori siinä on. Eli jos ei saa voimaa niin tuskin saa lihasmassaakaan, mutta vaikka saa voimaa niin ei välttämättä saa lihasmassaa.

Tosin kyllä lihasmassaa pystyy myös dieetillä kasvattamaan... MUTTA... se vaatii tietynlaiset olosuhteet eikä kehitys todellakaan ole sellaista, että sillä mihinkään kuuhun mennään. Yleisesti ottaen voisi sanoa, että kun tekeminen on ollut tarpeeksi päin helvettiä ennen dieettiä niin myös dieetillä pystyy vähän jotain samaan aikaiseksi lihasmassassa. Usein tarkoittaa sitä, että dieetti on ensimmäinen kerta koskaan kun oikeasti treenataan kunnolla ja kroppa saa tarpeeksi ravinteita ruokavalion kalorivajeesta huolimatta ja tarvittava energiaa otetaan kehon rasvakudoksesta (eli sitä on myös oltava ihan kiitettävä määrä).

Ja tietty aloittelijat sekä anabolisien aineiden käyttäjät ovat vielä luku erikseen... sekä muut harvat poikkeuslahjakkuudet.

Back
Ylös Bottom