Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mitä vittua nyt taas? Osaako joku selittää mikä ajatus siinä on takana, että jos taloyhtiössä teetetään vaikka ikkunaremontti jonka jokainen asukas maksaa luonnollisesti itse, niin tästä ei saa kotitalousvähennyksiä, mutta jos tämän teettäisi ihan itse ja maksaisi saman rahan niin siitä saisi vähennykset?

Ja toinen juttu asiaan liittyen, että jos haluan tuosta taloyhtiön teettämästä työstä omasta osuudestani kuitin erittelyineen mikä on työn ja materiaalien osuus niin mun käsityksen mukaan mulla olis oikeus sellainen saada. Olenko ihan väärässä? Isännöitsijä on vähän nihkeä auttaan asiassa. Se tietty vetänyt puolet rahasta omaan liiviin ja koittaa pelastaa nahkansa. :D

Tee itse, ja otat myös jatkossa vastuun tekemästäsi remontista. Taloyhtiö tekee, ja ottaa myös jatkossakin vastuun niistä ikkunoista. Ette te maksa sitä itse, vaan jokainen maksaa ko. huoneistolle jyvitetyn osuuden siitä kokonaisurakasta. Se jyvitetty osuus on sinun osuus, thats it. Et saa siitä mitään vähennyksiä, koske taloyhtiön on urakan teettäjä, et sinä. Ja mitä helvettiä tekee jollain materiaalien ja töiden osuudella, kerrotko mulle? Olisit ollut yhtiökokouksessa paikan päällä kyselemässä ja päättämässä asiasta, se on nyt niinku myöhäistä itkeä. Sulla on oikeus tietää se sun oma osuus jonka maksatkin, ja jonka maksuperusteet on hyväksytty yhtiökokouksessa. Mistä helvetistä te aina revitte näitä "oikeuksia"? En ihmettele että isännöitsijä on nihkeä, nää on niin perseestä kun aletaan jälkikäteen urputtamaan asioista. Ota huomioon, että isännöitsijän toimintaa ohjaa taloyhtiön hallitus, eli nehän on sitten ohjeistanut isännöitsijää vetämään rahaa liiviin ;) :D

Ja toinen juttu asiaan liittyen, että jos haluan tuosta taloyhtiön teettämästä työstä omasta osuudestani kuitin erittelyineen mikä on työn ja materiaalien osuus niin mun käsityksen mukaan mulla olis oikeus sellainen saada.

Tämä tieto on urakoitsijalla (x kpl ikkunoita ja niihin liittyvää sälää, kuten työtarvikkeet, työkalut yms. sekä arvio työhön kuluvasta ajasta ja sen pohjalta työn kustannuksista plus se osuus, jonka yrittäjä laittaa rehellisesti fikkaan, kuten asiaan kuuluu). Noiden tietojen perusteella urakoitsija antaa tilaajalle tarjouksen. Liekö tarjouksessa eritelty materiaalit ja työt sekä hänen arvioitu voittonsa, epäilen, joten kyseistä infoa et voine taloyhtiöltä/isännöitsijältä saada.

Tee itse, ja otat myös jatkossa vastuun tekemästäsi remontista. Taloyhtiö tekee, ja ottaa myös jatkossakin vastuun niistä ikkunoista. Ette te maksa sitä itse, vaan jokainen maksaa ko. huoneistolle jyvitetyn osuuden siitä kokonaisurakasta. Se jyvitetty osuus on sinun osuus, thats it. Et saa siitä mitään vähennyksiä, koske taloyhtiön on urakan teettäjä, et sinä.
Taloyhtiö ei tee mitään, vaan teettää ja urakoitsija ottaa vastuun. Ihan sama juttu se on jos minä teetän sen itse. Ei se vastuu mulla ole. Ja toi loppu vinkuminen ei vastannut mun kysymykseen. Kysymys oli miksi. Se ei ole mikään vastaus, että et saa koska et teettänyt itse. Haluan tietää miksi en saa koska en teettänyt itse? Jos mä vittu maksan "saman summan" kuin jos teettäisin itse, niin yht äkkiä se etuus viedään jollain verukkeella pois. En mä tässä tätä asiaa yritä mitenkään toisin päin vängätä tai korjata suurta vääryyttä, vaan kysyin alun perin, että kuka osaa selittää miksi se on näin.

Jos mä vittu maksan "saman summan" kuin jos teettäisin itse, niin yht äkkiä se etuus viedään jollain verukkeella pois.

Etuuden eli kotitalousvähennyksen poliittinen tarkoitus on saada kotitalouksia herkemmin tilaamaan työtä ja palveluita, mikä on hyvä juttu talouden kannalta. Jos suunnittelet jotain remppaa kotiisi aivan itse ja omasta tahdostasi, niin mahdollisuus kotitalousvähennykseen nostaa todennäköisyyttä, että päädyt tekemään rempan ja, ei ehkä ikkunoiden tapauksessa mutta sellaisten töiden osalta joihin tavallinen harrastajakin halutessaan kykenee, tilaamaan sen palveluna etkä tekemään itse. Taloyhtiön kokoisen instanssin päätöksentekoon taas tällaisella vähennyksellä ei lasketa olevan merkittävää vaikutusta ja siksi valtion ei kannata antaa yhtiön tekemistä remonteista vastaavaa ylimääräistä alennusta. Kotitalousvähennys on nimenomaan lisäetuus yksityisen teettämästä työstä tietyillä edellytyksillä eikä mikään oletusarvoinen alennus kaikista maailman asioista. Kyse on siis poliittisesta päätöksenteosta ja valtiontaloudellisista tavoitteista eikä mistään muusta; muutama vuosi sittenhän valtio tarjosi taloyhtiöillekin määräaikaisesti tiettyihin isompiin remontteihin 10% korjausavustusta alamaissa olleen rakennusalan elvyttämiseksi.

Etuuden eli kotitalousvähennyksen poliittinen tarkoitus on saada kotitalouksia herkemmin tilaamaan työtä ja palveluita, mikä on hyvä juttu talouden kannalta. Jos suunnittelet jotain remppaa kotiisi aivan itse ja omasta tahdostasi, niin mahdollisuus kotitalousvähennykseen nostaa todennäköisyyttä, että päädyt tekemään rempan ja, ei ehkä ikkunoiden tapauksessa mutta sellaisten töiden osalta joihin tavallinen harrastajakin halutessaan kykenee, tilaamaan sen palveluna etkä tekemään itse. Taloyhtiön kokoisen instanssin päätöksentekoon taas tällaisella vähennyksellä ei lasketa olevan merkittävää vaikutusta ja siksi valtion ei kannata antaa yhtiön tekemistä remonteista vastaavaa ylimääräistä alennusta. Kotitalousvähennys on nimenomaan lisäetuus yksityisen teettämästä työstä tietyillä edellytyksillä eikä mikään oletusarvoinen alennus kaikista maailman asioista. Kyse on siis poliittisesta päätöksenteosta ja valtiontaloudellisista tavoitteista eikä mistään muusta; muutama vuosi sittenhän valtio tarjosi taloyhtiöillekin määräaikaisesti tiettyihin isompiin remontteihin 10% korjausavustusta alamaissa olleen rakennusalan elvyttämiseksi.
No niin. Tässä oli esimerkillisen oivallinen vastaus pelkän vittuilun sijaan. Ottakaa mallia.

Miten lasketaan?

Uima-altaan lämmittämiseen tarvitaan 4200 MJ energiaa. Jos tämä energia otetaan maakaasun polttamisesta, kuinka paljon (m3, NTP) maakaasua tarvitaan, Jos sen CH4-pitoisuus on 95 tilavuus- % ja CH4:n palamisreaktio on
CH4(g) + 2 O2(g) --> CO2 (g) + 2 H2O (l)

delta H = -890 kJ/mol?

Miten lasketaan?

Uima-altaan lämmittämiseen tarvitaan 4200 MJ energiaa. Jos tämä energia otetaan maakaasun polttamisesta, kuinka paljon (m3, NTP) maakaasua tarvitaan, Jos sen CH4-pitoisuus on 95 tilavuus- % ja CH4:n palamisreaktio on
CH4(g) + 2 O2(g) --> CO2 (g) + 2 H2O (l)

delta H = -890 kJ/mol?
Tuolla Netistä poimittua -osiolla on ketju näille. Kannattanee laittaa joku oma ratkaisuyritelmä matkaan, niin joku voi viitsiä auttaakin loppuun. Minähän en näistä edes muista yhtään mitään.

Taloyhtiö ei tee mitään, vaan teettää ja urakoitsija ottaa vastuun. Ihan sama juttu se on jos minä teetän sen itse. Ei se vastuu mulla ole. Ja toi loppu vinkuminen ei vastannut mun kysymykseen. Kysymys oli miksi. Se ei ole mikään vastaus, että et saa koska et teettänyt itse. Haluan tietää miksi en saa koska en teettänyt itse? Jos mä vittu maksan "saman summan" kuin jos teettäisin itse, niin yht äkkiä se etuus viedään jollain verukkeella pois. En mä tässä tätä asiaa yritä mitenkään toisin päin vängätä tai korjata suurta vääryyttä, vaan kysyin alun perin, että kuka osaa selittää miksi se on näin.
Semantiikkaa saatana :D Otapas huomioon kunnossapitovastuu jatkossakin (tätä tarkoitin aiemmin, mutta ei liene taloyhtiötermit sulle tuttuja). Se jää urakan TEETÄTTÄJÄLLE, jopa sen kahden vuoden takuuajan jälkeen. Vai ajattelitko että 10 vuoden päästä urakoitsija tulee sinne ihan hyvää hyvyyttään vielä rassaamaan ikkunoita? Luuletko oikeasti, että loppusumma on sama, jos sä hommaat viis kappaletta ikkunoita, kun urakassa niitä tehdään kakssataa kerralla? Äly hoi. Mutta yksinkertaisesti, kyseessä ei ole kotitalous, joka työn tilaa ja TEETÄTTÄÄ. Vaan taloyhtiö :) Understood?

Ne akkunat on jo maalattu graffiteja täyteen ja kivitetty paskaksi, älkää niistä enää jankatko. :)

Kertokaa sen sijaan, mihin tarvitaan kokonaisia pippureita, siis muuhun kuin että ne rouhitaan tai jauhetaan helpommin käytettävään ja syötäessä hallittavaan muotoon. Sitä paitsi ne näyttävätkin rumalta.

Semantiikkaa saatana :D Otapas huomioon kunnossapitovastuu jatkossakin (tätä tarkoitin aiemmin, mutta ei liene taloyhtiötermit sulle tuttuja). Se jää urakan TEETÄTTÄJÄLLE, jopa sen kahden vuoden takuuajan jälkeen. Vai ajattelitko että 10 vuoden päästä urakoitsija tulee sinne ihan hyvää hyvyyttään vielä rassaamaan ikkunoita? Luuletko oikeasti, että loppusumma on sama, jos sä hommaat viis kappaletta ikkunoita, kun urakassa niitä tehdään kakssataa kerralla? Äly hoi. Mutta yksinkertaisesti, kyseessä ei ole kotitalous, joka työn tilaa ja TEETÄTTÄÄ. Vaan taloyhtiö :) Understood?
Mä en nyt kuitenkaan tajua miten nämä vastuuasiat liittyy verottajan toimintaan? Miksi niistä alettiin jauhaan? Tiedän kyllä kaiken mitä tuossakin sanot, mutta se ei vastaa siihen kysymykseen. Tosin hyvän vastauksen sainkin jo. Ei tässä ole kyse siitä että mua vituttaa etten saa itse päättää remonteista tai ikkunoista, tai siitä että maksan enemmän tai vähemmän kuin itse teettämällä, vaan siitä ettei näitä saa kotitalousvähennyksiin. Siksi ihmetyttää kommentit, että olisit ollut siellä kokouksessa päättämässä niin ei tarvitse valittaa, tai että muuta omakotitaloon niin olet oman itsesi herra. Ei ollut kysymys siitä.

Mä en nyt kuitenkaan tajua miten nämä vastuuasiat liittyy verottajan toimintaan? Miksi niistä alettiin jauhaan? Tiedän kyllä kaiken mitä tuossakin sanot, mutta se ei vastaa siihen kysymykseen. Tosin hyvän vastauksen sainkin jo. Ei tässä ole kyse siitä että mua vituttaa etten saa itse päättää remonteista tai ikkunoista, tai siitä että maksan enemmän tai vähemmän kuin itse teettämällä, vaan siitä ettei näitä saa kotitalousvähennyksiin. Siksi ihmetyttää kommentit, että olisit ollut siellä kokouksessa päättämässä niin ei tarvitse valittaa, tai että muuta omakotitaloon niin olet oman itsesi herra. Ei ollut kysymys siitä.

Ihan pakko nipottaa, että nämä linjaukset tehdään lakia säädettäessä, verottaja vain toimii lain mukaan.

No joo, mäkin vedin hieman vinoon tuota keskustelua. Mutta tosiaan, kun työn tekee yksityistalous, niin silloin on verovähennysmahdollisuus. Mutta tätä etua ei ole suotu ja tuskin suodaankaan yrityksille, joihin talo- ja kiinteistöosakeyhtiöt lukeutuu. Johonkinhan se raja on vedettävä aina, ja vaikka taloyhtiökin koostuu täysin yksityistalouksista, niin verovähennysmahdollisuutta ei silti ole. Ja tuskin tulee koskaan olemaankaan.

Pippuri, perkele!
Oliko tää kysy pippurista -ketju? No mä voin sanoa sen verran, että kokonaisena taidetaan käyttää vain maustepippureita mikä on eri asia kuin mustapippuri. Ja ne nyt kai vain soveltuu paremmin kokonaisena käytettäviksi maun puolesta ja muutenkin. Keittoonhan noita yleensä laitetaan ja siinähän se pippurirouhe tai -jauhe kelluisi pinnalla ja sehän on hyvin epäkäytännöllistä. Kokonaiset pippurit on helpompi noukkia pois.

Oliko tää kysy pippurista -ketju?

Siltä vaikuttaa. :) Hyvä, että ei-martta-henkiselle uunolle vastataan, vaikkakin vasta pienen painostuksen jälkeen.

No mä voin sanoa sen verran, että kokonaisena taidetaan käyttää vain maustepippureita mikä on eri asia kuin mustapippuri. Ja ne nyt kai vain soveltuu paremmin kokonaisena käytettäviksi maun puolesta ja muutenkin. Keittoonhan noita yleensä laitetaan ja siinähän se pippurirouhe tai -jauhe kelluisi pinnalla ja sehän on hyvin epäkäytännöllistä. Kokonaiset pippurit on helpompi noukkia pois.

Eikö hienoksi jauhettu pippuri "sula" keittoon? Nestemäinen pippuri? Mutta joo, hyväksyn perusteen.

Kysymys oikeastaan tuli mieleen riistakäristyksestä, josta on hankala noukkia niitä piilottelevia pahanmakuisia paholaisia. Siinä rouhe kävisi mun mielestä paremmin. Keitosta kelluva vihollinen on snadisti helpompi eliminoida.

Ja sen liivatteenlehden voisi kanssa työntää erääseen pimeään paikkaan.

Käytetään muitakin pippureita, kuten musta- tai viherpippuria kokonaisena.

Mausta ja käytännöllisyydestä se kai useimmiten kiinni on. Kokonaisia pippureita työnnetään tosiaan enimmäkseen keittoihin ja patoihin, kun taas johonkin jauhelihaan on varmaan fiksumpaa rouhia. Kokonaiset pippurit työnnetään useimmiten ruoanvalmistuksen alkuvaiheessa, kun taas rouhittu pippuri joko alku- tai loppuvaiheessa ruoasta riippuen. Ja noissa pippureissa on aromia antavia pippuriöljyjä, jotka haihtuu suht nopeasti, niin varmaan maussakin voi olla jotain eroa valmiiksi jauhetun ja kokonaisen tai vastajauhetun välillä. Tässä asiassa varmaan verrattavissa vastajauhettuun kahviin.

Ja sen liivatteenlehden voisi kanssa työntää erääseen pimeään paikkaan.

Liivatelehti:
2013-04-29-13-50-liivate1_590x415.jpg

Laakerinlehti:
laakerinlehdet_Ojanen.jpg

Back
Ylös Bottom