JP Fux
VIP
Oorrait, kuulostaa järkevältä!
Olen tuota sun ehdottamaa progressiomallia vilkuillut aiemminkin. Pidätkö huonona vaihtoehtona seuraavanlaista mallia, jota ajattelin toteuttaa:
Vk1. 3x6
Vk2. 3x7
Vk.3 3x8
Vk4. 3x6 isommat painot
Vk5. Kevyt esim. tähän?
Vk.6 3x7
Vk8. 3x8
Jne.
Näin siis kaikissa muissa, paitsi maastavedossa, kyykyssä, leuoissa ja penkissä. Niissä ajattelin mennä aluksi samalla tavalla, mutta kun olen nostanut painoja niin lähden toistoissa alaspäin eli 3x4-6 ja sama juttu alusta. Etenisin näin näissä liikkeissä aina 1-3 toistoon asti.
Miksi näin? Koska olen vielä melko aloittelija ja tämä on jotenkin paljon selkeämpi hahmottaa ja tuo mukavuutta hommaan. Painot nousee vielä melko hyvin.
Tyrmäätkö, vai onko ihan järjetön? :D
Jos olet ihan alkutaipaleella, niin joku yksinkertainen systeemi on ihan toimiva. Tuosta siun laittamasta oma esimerkki:
Vko1: 3*6*80
Vko2: 3*7*80
Vko3: 2*8*80, 2*6*85
Vko4: Kevyt
Vko5: Sama alusta isommilla painoilla / tee joku nouseva pyramidi tiukahkoon sarjaan esim 6*70, 6*75, 6*80.... Eli niin ylös kun pääset. Voit myös tehdä 1-2 kovaa sarjaa lähes feilureen asti tässä. Tällä treenillä näkisit vähä missä kunto menee ja saat samalla vähän ärsykevaihtelua, kun volyymi putoaa mutta tehot kasvaa -> pattia tulee jes!
Noita 1-3 toiston sarjoja ei nyt kannata ihan älyttömästi tehdä, kun ollaan alku taipaleella. Siun treenit ois hyvä tapahtua siellä 4-10 toiston alueella, mutta ei satunnaiset lyhemmät ja pidemmätkään haittaa tee.
Ite suosittelen ihan noita treenien jaksottamisia. Tähän malliin vaikka:
1kk 4-6 toistoa
1kk 8-12 toistoa
Eli noilla kyseisillä toistoalueilla liikkuisit pääsääntöisesti, mutta kuten tuolla mainitsin, ei satunnainen lyhempi ja pitempä pahaa tee. Kuitenkin selvästi suurin osa reenistä tietyllä toistoalueella kuukausittain.

Tuommoiset pienet mutta yksinkertaiset muutokset / lisäykset tekee treenistä mielekkäämpää, joka yleensä johtaa siihen että treeni-into pysyy pitempään ja korkeammalla.