IBD ja ravitsemus kehonrakennuksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ask
  • Aloitettu Aloitettu

ask

Hei! Minulle todettiin juuri haavainen koliitti. Hirveästi kysymyksiä herännyt mieleen että miten jatkaa bodihommia näin ravintopuolen kannalta. Lääkärit ja "viralliset" tahot sanovat ettei ruokavaliolla niinkään olisi merkitystä, kunhan syö terveellisesti. Olen kuitenkin lukenut foorumeita sun muita jossa kehotetaan laktoosittomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon. Aina toki omasta kropasta kiinni mitä sietää ja mitä ei. Myös hiilareita ja kuituja pitäisi välttää. Itse kun olen tottunut nauttimaan päivän hiilarini riisikakuista,riisistä, kaurasta ja osmopuresta niin miten on porukalla ollut kokemuksia edellämainituista ravinnosta? Onko ollut riisistä mitään vaivaa? Oletteko syöny kuinka isoja kerta- annoksia ja mitä laatua, basmati- vaiko täysjyväriisiä? Itselläni on aikaisemmin osmopurea mennyt välillä aika railakkaasti treenien yhteydessä, koska olen sen yksinkertaisesti huomannut tehokkaaksi. Onko muut nauttinut esim. osmoa treenien aikana ja minkälaisia määriä? Itse pidän vähähiilihydraattista ruokavaliota huonona vaihtoehtona pidemmässä juoksussa, siis jos tyyliin loppuelämä pitäisi semmoista harrastaa, ihan jo kustannussyistä. Ajattelin täällä herättää keskustelua kun aika vähän tuntuu juttua olla asiasta tai sitten ei ole taitoa käyttää haku- kenttää. Kokemuksia ja neuvoja vaivoista ja ravintoon liittyvistä asioista otetaan kiinnostuneena mietiskelyyn.

Vastataanpa sitten itselle täällä jos siitä sattuu muille olemaan hyötyä. Eilen kävin tekemässä ekan kevyen jumpan ja siinä otin maltillisesti 15g aminoja ja 30g hiilaria treenin aikana. Ei tullut mitään vaivoja. Palautusjuomassa 40g isolaattiproteiinia ja 20g hiilaria. Palkkari vähän aiheutti pyörintää mahassa, mutta eiköhän sitäkin voi nauttia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vaikka en sairastakaan kroonista suolistotulehdusta jonkun verran kokemusta on tullut niistä mm. omien ongelmien kanssa ja ystävän seuraamisesta. Frendillä ainakin huono rasva ja alkoholi tekee ilkeää. Eikö sua ohjattu ravintoterapeutin puheille kun sait diagnoosin?
Mutuiluna sanoisin että silloin kun on remissio-vaihe niin kypsennetyt hedelmät ja kokojyväviljat pitäis toimia, kunhan välttää liiallista kuidun saantia. Raakana noita kannattaa kokonaan välttää ainakin mun tietojen mukaan. Sun pitää varmaa kirjata ylös mitä syöt ja tuleeko oireita niin tiedät mitä täytyy välttää. Kuten itsekin jo sanoit, omasta kropasta kiinni mitä sietää ja mitä ei. Voi vaihdella tosi paljon eri ihmisten välillä, jos haluat pitää riisin ruokavaliossa niin pienissä määrissä syöt ja katsot sietääkö sun kroppa sitä. Netissä on tosi paljon listoja ruoka-aineista joita tulee välttää, muutenkin annoskoot kannattaa pitää pieninä vaikka söisikin ns turvallista ruokaa. Pikkuhiljaa syöt ja totutellet ruokiin, huomaat kyllä jos sun kroppa ei kestä niitä. En itse ainakaan oo ikinä kuullut että tulisi välttää gluteenia ja laktoosia ellei ole eritysherkkyyttä, joillain varmaan auttaa gluteeniton ja laktoositon ruokavalio mutta ei se automaattisesti takaa että sunkin kohdalla on näin, kokeilemalla selviää. Tosin hiilihydraatteja saa ihan varmasti syödä, kunhan ne tulee sellaisista lähteistä mitä sun kroppa kestää. Niin ja sit muista juoda paljon ettei tule oireiden takia nestehukkaa.

Ystäväni käy salilla ihan kuten kaikki muutkin, välillä massakausi ja välillä dieetti. Silloin kun tulee se pahenemisvaihe niin hän pakostakin lepää ja siirtyy automaattisesti dieettaa hetkeksi kun on muutenkin vaikeampaa saada kaloreita koneeseen. Hän syö myös aika paljon vitamiineja ja hivenaineita, varmaan sen rajoittuneen ruokavalion takia pahenemisvaiheen aikana. Muuten on olemassa Olympia-tason urheilijoita joilla on Crohn's tai koliitti joten jatkat bodihommia kroppaasi kuunnellen :)

Ruokavaliolla saa helpotusta oloon, esim. miulla toimii fodmap aika hyvin. Aamulla tilanne on lähes poikkeuksetta aina vähän huonompi, iltapäivällä ja illalla ns. täysin normaali. Täyttä remissiovaihetta ei miulla ole eikä tule, joten jossain vaiheessa lienee leikkuri edessä. Kohta 10v tämän kanssa (crohn) taiteiltu.
Kuten jo edellä todettu, kannattaa oppia tulkitsemaan oman elimistön reagointia ja mennä sen mukaan, mikä aiheuttaa vähiten harmia. Itse sairauteen, oli se sitten CU tai Crohnin tauti, ei tällä ainakaan nykytiedon mukaan ole kuitenkaan suurta merkitystä. Eli ruokavalio ei paranna, mutta helpottaa kyllä oloa.
Ja tärkeintä on elää normaalia elämää ja keskittää huomio muihin asioihin. Tälle ei voi oikein mitään, mutta melkeinpä kaikille muille voi :)

Kiitosta neuvoista. Nyt joutuu ite jättää heraproteiinin pois. Vaikka oli vähälaktoosista isolaattia mutta kyllä se alkaa pyörimään. Salilla juttelin yhen kilpakehonrakentajan kanssa joka suositteli scd- ruokavaliota. Siihen suuntaan alkaa oma ruokavalio menemään kyllä. Hiilarina menee riisikakut ja riisifusilli nyt eikä niistä ole harmia. Olo tuntuu hyvältä joten näillä mennään nyt. Vajaa viikko sairaalasta poispääsystä ja tänään painokin jo noususuunnassa :)

Mulla on ibs ja oon tutkaillu paljon tota foodmap-listaa ja todennu että aika monet tuotteet lisää omia oireita. On aika päivästä kiinni missä kunnossa vatsa on, välillä sopii kaikki ruuat ja toisinaan saa pakon edestä tunkea ruokaa kun ekan lusikallisen jälkeen alkaa tökkimään ja mahassa tosi inhottava pallomainen olo :( ikävä sairaus sinänsä et mul ainaki aiheuttaa stressiä se et mitä uskaltaa syödä (reissussa varsinkin) ja stressihän pahentaa oireita aika nopeesti. Suoliston vaivat vaikuttaa kyl ihan kaikkeen, olo on aika kurja ja ei sitä muut usko jossei tämmöstä ite joudu kokemaan.
Puhdas sokeri on kyl omalle mahalle kaikksta pahin, se menee aivan tukkoon tai toiseen ääripäähän ja turvottaa aivan kamalasti, sen takia oon nyt pari vuotta sitä vältelly ja oireetki ollu helpommin hallittavissa :)
Tsemppiä, suosittelen tosiaan kans et tutustut tohon foodmap ruokavalioon :)

ikävä sairaus sinänsä et mul ainaki aiheuttaa stressiä se et mitä uskaltaa syödä (reissussa varsinkin) ja stressihän pahentaa oireita aika nopeesti.
IBS (toisin kuin IBD) on kuitenkin vaaraton sairaus. Tiedän, ei kuulosta kovin lohduttavalta siinä kohti, kun istuu aamun neljättä kertaa paskalla. MUTTA juuri tuohon stressaamiseen se tieto voi auttaa. Mulla on siis tosiaan kanssa IBS ja sen hoitona ruokavalio ja tarvitaessa otettavat lääkkeet. Kun tiedän, että jos mahassa alkaa kiertää, nappaan pari pilleriä naamaan ja tilanne on viimestään muutaman tunnin päästä ohi, eikä vie multa toimintakykyä, ei tarvitse stressata niin hirveästi. Tai että ei ole niin katastrofi, jos vaikka syön väärää ruokaa - kärsin siitä yhden päivän, enkä esimerkiksi pilaa suolistoani pitkäksi aikaa niinkun keliaakikot.

Scd- ruokavaliota noudattanut vieläkin (poislukien riisi kun sehän ei tainnut tuohon kuulua). Verikokeissa tuli käytyä ja lääkäritäti soitti että voin lopettaa kortisoonin ja asacolit. Näin tein koska miksi niitä söisin kun ei ole ollut ongelmia. Kerran on mennyt vatsa kuralle ja vääntänyt. Tämäkin oli seuraamus siitä kun pidin herkkupäivän ja söin vapaammin ja illalla vatsa muistutti että ei olisi kannattanut ahtaa kaikkea paskaa mitä mieleen tuli. Reenit kulkee mukavasti ja menetetty lihasmassakin palautumassa joten kyllä suosittelen jokaista, jolla oireita on, tarkastelemaan vaihtoehtoja syömisiinsä.

Back
Ylös Bottom