Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Kuules nyt kommari! (vihervasurin ottaisit kehuna eikä homostelu kuulu tähän)

Ajaako AY-liike omaa vai jonkun muun etua?

Vaaleissa sanottiin ei vasureille, nyt vasurit sanoo AY-liikkeen kautta ei kansan valitsemalle uudistuskokeilulle.

AY-liikkeelle tarjottiin yhteistyötä mutta tämä ei käynyt, koska toisella oli tavotteita. Sekös demareita pelotti.

Kansa on hyväksynyt leikkauslinjan. Jos AY-liike haluaa sillä olevan tulevaisuutta niin ehkä senkin pitäisi hyväksyä. Tällöin se voisi aidosti ajaa jäsentensä etua ja minimoida leikkausten haittavaikutuksia jäseniinsä..

Vastaukset kysymyksiisi: Kyllä ja kyllä.

Laittomat lakot ovat kai Suomessa vähän niin kuin "maan tapa", johtuen esim. siitä, että meillä on lähes jatkuvasti voimassa työehtosopimukset, joten saumoja lailliselle lakolle ei edes pääse syntymään. Enkä nyt sano, että "maan tapa" on aina hyvä asia. Usein ihan päinvastoin, mutta tunnetusti "maan tavat" muuttuvat aika hitaasti.

Sitä paitsi laittomasta lakosta on tulkintaeroja. Joidenkin käsitysten mukaan esim. ulosmarssi on mielenilmaus, eikä varsinainen työtaistelutoimi. Alla lähdettä (varoitus: saattaa sisältää ay-pamppujen propagandaa).
....
Edit: Kiitos Dopeylle ja Mattih3:lle rakentavasta palautteesta. Jään vielä odottamaan kunnollista rangaistusta siitä, että tulin häiritsemään tämän ketjun rauhaa. Nyt pojat silkkihansikkaat pois ja kunnon paskamyrsky päälle. Eikö täällä oikeasti ole ketään, jolla on pokkaa tulla haukkumaan kommariksi, vihervassariksi tai edes homoksi? Annatteko minun päästä näin vähällä?

Symmetrian saavuttamiseksi työnantajat voisivat ottaa käyttöön laittoman työsulun: Kappas meillä ei ole lainkaan tilauksia tälle päivälle -> Etsitään lehdestä jotain millä eduskunta on yrittäjää viimeksi kurittanut -> Jos löytyy ei muuta kuin kioski kiinni. Korvauksena maksetaan vain 5% päivän palkoista.

Homoksi? Sun seksuaalinen suuntautuminen ei liity tähän keskusteluun mitenkään. Pysytään asiassa.

Symmetrian saavuttamiseksi työnantajat voisivat ottaa käyttöön laittoman työsulun: Kappas meillä ei ole lainkaan tilauksia tälle päivälle -> Etsitään lehdestä jotain millä eduskunta on yrittäjää viimeksi kurittanut -> Jos löytyy ei muuta kuin kioski kiinni. Korvauksena maksetaan vain 5% päivän palkoista.

Vähintään pitäisi olla niin että laittomat mielenilmaukset ovat oikeasti laittomia (=työsuhteen purkuperuste) alle kahdenkymmenen hengen firmoissa. Mitä pienempi yritys, sen haavoittuvampi se on työntekijöiden temppuiluille ja toisaalta myös täysin syytön siihen mitä isot pojst kabineteissa päättää.

Poliittinen lakko, eli päättäjien toimintaan kohdistuva lakko ei ole muuten Suomessa edes "laiton" lakko.

Sipilä teki selkeän virheen ja sitä Sasi ja Jungner tänään lehdessä puivat. Ei olisi kannattanut ajaa noin vahvasti ay-liikkeen päälle ja toivoa selätystä kriisitietouden, mikä mikä perustuu humpukkiin, nojalla. Nyt Suomen verrattain säyseä ay-liike saattaa oikeasti ajaa maan yleislakkoon se on Sipilältä totaalinen munaus.

Poliittinen lakko, eli päättäjien toimintaan kohdistuva lakko ei ole muuten Suomessa edes "laiton" lakko.

Sipilä teki selkeän virheen ja sitä Sasi ja Jungner tänään lehdessä puivat. Ei olisi kannattanut ajaa noin vahvasti ay-liikkeen päälle ja toivoa selätystä kriisitietouden, mikä mikä perustuu humpukkiin, nojalla. Nyt Suomen verrattain säyseä ay-liike saattaa oikeasti ajaa maan yleislakkoon se on Sipilältä totaalinen munaus.

En minä nyt tiedä munasiko Sipilä. Kahdestihan ne taisi kokeilla neuvotteluja mutta kun Sipilä huomasi, että ei tästä tule mitään niin toimi sitten toisin. Hallitus teki mielestäni oikeat sopeuttamisleikkaukset. En ainakaan missään ole vielä parempaan luonnokseen törmännyt.

Ay-liikkeiden kanssa olisi vatuloitu ikuisuus eikä mitään olisi saatu aikaiseksi. Saavutetut edut kun on kiveen hakattu niin niistä ei luovuta. Vastapuoli ei kerkeä edes perseelleensä istua neuvottelupöydässä kun lakkokortit otetaan esille. Ay-liikkeiden harrastama uhkailupolitiikka ei oikein toimi enää joten turha itkeä hiekkalaatikolla kun kaveri jätti.

En minä nyt tiedä munasiko Sipilä. Kahdestihan ne taisi kokeilla neuvotteluja mutta kun Sipilä huomasi, että ei tästä tule mitään niin toimi sitten toisin. Hallitus teki mielestäni oikeat sopeuttamisleikkaukset. En ainakaan missään ole vielä parempaan luonnokseen törmännyt.

Ay-liikkeiden kanssa olisi vatuloitu ikuisuus eikä mitään olisi saatu aikaiseksi. Saavutetut edut kun on kiveen hakattu niin niistä ei luovuta. Vastapuoli ei kerkeä edes perseelleensä istua neuvottelupöydässä kun lakkokortit otetaan esille. Ay-liikkeiden harrastama uhkailupolitiikka ei oikein toimi enää joten turha itkeä hiekkalaatikolla kun kaveri jätti.

Minusta tässä on vaan sellainen periaatteellinen ongelma, että hallitus ja valtio ylipäätään ylipäätään ryhtyvät sanelemaan ja määräämään asioista, joiden ei pitäisi olla sen päätäntävallassa.
Työehdot ovat työntekijöide, työnantajien ja työmarkkinajärjestöiden keskinäinen asia sopia. Lähinnä jossain sosialistimaissa ja auktoritaarisissa hallinnoissa valtio määrää niistä.

Minusta tässä on vaan sellainen periaatteellinen ongelma, että hallitus ja valtio ylipäätään ylipäätään ryhtyvät sanelemaan ja määräämään asioista, joiden ei pitäisi olla sen päätäntävallassa.
Työehdot ovat työntekijöide, työnantajien ja työmarkkinajärjestöiden keskinäinen asia sopia. Lähinnä jossain sosialistimaissa ja auktoritaarisissa hallinnoissa valtio määrää niistä.

Eihän paikallinen sopiminen ole katoamassa minnekään. Onhan jo nyt ilmoittautunut yrityksiä jotka pitävät kaikki lisät yms ennallaan. Hallituksella kun on vastuu saada esim. talous kuntoon niin sen nyt oli vaan pakko luoda puitteet mitä sitten sovelletaan. Minun mielestäni taas olisi kummallista jos Ay-liikkeet ottavat hallituksen vallan.

Voidaanhan me toki jatkaa entisellään, nostetaan vielä etuja niin ihmiset itkevät 10 vuoden päästä kun ollaa Kreikan tilanteessa, että mitäs nyt, miksi Sipilä ei tehnyt mitään. Nyt hallitus tekee, anna itse toimivammat toimet jolla talous sopeutetaan.

Eihän paikallinen sopiminen ole katoamassa minnekään. Onhan jo nyt ilmoittautunut yrityksiä jotka pitävät kaikki lisät yms ennallaan.

Hallituksen uudet määräykset ovat ns. maksimi työehtoja, joka siis tarkoittaa ettei niitä parempia edes saa sopia. Tämä on aivan ennenkuulumatonta ja uutta. Aiemmin valtio on määrännyt vain tiettyjä minimiehtoja (esim. maksimityöaika, lomien minimimäärä) ja työmarkkinajärjestöillä sekä työntekijöillä ja työnantajilla on ollut täysi vapaus sopia parempia ehtoja halutessaan.
Esimerkiksi minä en saa enää neuvotella työnantajani kanssa itselleni palkallista helluntaita tai palkallista ensimmäistä sairauslomapäivää, vaikka me molemmat neuvotteluosapuolet olisimme halukkaita sellaiseen.

Siis tässä on puututtu todella vahvasti sopimusvapauteen.

Hallituksella kun on vastuu saada esim. talous kuntoon niin sen nyt oli vaan pakko luoda puitteet mitä sitten sovelletaan.

Eli kohti sosialismi, jossa hallitus sanelee yksityisten osapuolien työehdot. Kommunististen valtioiden yksi ensimmäisiä toimenpiteitähän on aina ollut viedä yksityisten työmarkkinaosapuolten valta (muun muassa jopa kieltämällä itsenäinen AY-liike ja työnantajajärjestöt) sekä sanella itse kaikki säännöt kaikille.

Minun mielestäni taas olisi kummallista jos Ay-liikkeet ottavat hallituksen vallan.

Miten niin ottavat? Ei hallituksella ole koskaan tällaista valtaa ollut eikä pitäisi olla perustuslaillisesti nytkään.

Voidaanhan me toki jatkaa entisellään, nostetaan vielä etuja niin ihmiset itkevät 10 vuoden päästä kun ollaa Kreikan tilanteessa, että mitäs nyt, miksi Sipilä ei tehnyt mitään. Nyt hallitus tekee, anna itse toimivammat toimet jolla talous sopeutetaan.

Sen pitäisi olla työmarkkinaosapuolien sovittavissa. Ne päättävät keskenään mikä on heidän omien etujensa mukaista, ei hallitus tai valtio. En minäkään ole töissä valtiolla vaan yksityisessä firmassa, eikä se valtiolle kuulu minkälaisen työsopparin me laadimme ja mitä etuuksia siinä minulle kuuluu.
Työnantajajärjestöt (ja työnantajat itse) tietävät parhaiten työnantajien edun ja työntekijäjärjestöt (ja työntekijät itse) tietävät parhaiten omat etunsa sekä voivat yhteensovittaa ne keskenään. Ei niin, että valtio päättää näiden puolesta ja sopimusvapaudesta välittämättä.

Viimeksi muokattu:

Ja mikähän itku alkaisi jos työlainsäädäntö kokonaan poistettaisiin joka mm määrittelee että työnantajan ja työntekijän on toimittava alalla voimassa olevan työehtosopimuksen mukaan.

Tämmösiä lisäleikkauksia tuli mieleen mitä valtio voisi ottaa käyttöön parantaakseen vajetta terveydenhuollon puolella joka ilmeisesti on se suurin menoerä.
- Kelakorvaus lääkkeistä pois, uskon että tällä on sama vaikutus lääkkeisiin kun asumistuella vuokrien hintaan, eli lääkkeiden hinnat tippuvat
- Kelakorvaus pois yksityiseltä puolelta, joko hinnat tippuu tai sitten vaan pitää olla vakuutukset tai pinkka kunnossa jos haluaa käydä yksityisellä hoidattamassa itseään
- Lääkäri/sairaalamaksujen nosto, taitaa nykyään olla jotain 25-30€/kerta niin nosto vaikka 40€/kerta

Ja jos henkilöllä on yhtään järkeä päässä niin hän on vakuuttanut itsensä sen varalta että jotain sattuu niin ei paljon vaikuta noi nostot. Tai vaikka ei olisi niin jos kerran vuodessa lääkärillä käy ja sieltä sen yhden antibioottikuurin ottaa niin kenenkään talous ei siihen kaadu.

Köyhät eläkeläiset tästä toki tulisi kärsimään mutta nykyäänkin niiden kulut taitaa maksaa sosiaalitoimi joten vaikutusta niiden osalta ei tulisi ollenkaan.

Ja edelliseen vielä lisäyksenä että jos lääkkeiden kelakorvaus poistettaisiin niin valtio säästäisi noin 1,3miljardia euroa vuodessa. Yksityisten lääkäripalkkioiden kelakorvauksen summia en löytänyt mutta uskoisin että vähintään samasta summasta puhutaan. Eli tässä valtion säästö olisi jo lähemmäs 3 miljardia euroa vuodessa. Tähän vielä korotetut lääkärimaksut ja sairaalamaksut julkisella puolella ja kasassa olisi varmasti yli 5 miljardia euroa vuodessa.

Ja kenenkään talous ei todennäköisesti kaatuisi noihin muutoksiin.

Ainakin julkisenpuolen työntekijöiden asioihin tulisi olla..

En osaa lainata tuolleen kun Kaapeli joten kirjoitan vaan tähän.

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta viimeisestä kohdasta, eli siitä, että työsoppari on työntekijän ja työnantajan välinen eikä kuulu valtiolle. Mutta samallahan se kumoaa tuon sinin ensimmäisen virkkeen missä mainitset, että parempia ehtoja ei saa sopia. mielestäni siis jos teet nyt sopparin ja sovitte paikalliesti työnantajan kanssa, että su-lisä on se 100 % ja työnantaja hyväksyy sen niin mennään kyllä ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Mutta työnaantajalla on myös nyt oikeus sanoa, että ei kiitos, sovelletaan tuota 75 % kun hallitus on tehnyt sen mahdolliseksi.

Ja mikähän itku alkaisi jos työlainsäädäntö kokonaan poistettaisiin joka mm määrittelee että työnantajan ja työntekijän on toimittava alalla voimassa olevan työehtosopimuksen mukaan.

Ei ainakaan minun alani osalta kovin kummoinen, koska meillä ei ole yleissitovaa TESiä.

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta viimeisestä kohdasta, eli siitä, että työsoppari on työntekijän ja työnantajan välinen eikä kuulu valtiolle. Mutta samallahan se kumoaa tuon sinin ensimmäisen virkkeen missä mainitset, että parempia ehtoja ei saa sopia. mielestäni siis jos teet nyt sopparin ja sovitte paikalliesti työnantajan kanssa, että su-lisä on se 100 % ja työnantaja hyväksyy sen niin mennään kyllä ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Mutta työnaantajalla on myös nyt oikeus sanoa, että ei kiitos, sovelletaan tuota 75 % kun hallitus on tehnyt sen mahdolliseksi.

Ei, vaan työnantaja ja työntekijä eivät voi sopia edes keskenään 100% sunnuntailisästä, koska hallitus asetti sille maksimiksi 75%. Ja vaikka työnantaja haluaisi tarjota minulle 40 päivää vuosilomaa, koska olen niin arvokas työntekijä, niin sekään ei ole mahdollista, koska hallitus on asettanut ylärajaksi 30 päivää.
Juuri tämä tästä tekeekin niin poikkeuksellista, että ennen Suomessa on asetettu vain alarajoja työehdoille lainsäädännön puitteissa, mutta nyt onkin yhtäkkiä yläraja työntekijän eduille, joita työnantajalla on lupa myöntää ja sopia.

"Suurin yllätys on se, että hallitus tekee monilta osin työelämän lainsäädännöstä pakottavaa eli laissa ilmoitetaan rajat, mitä työehtosopimuksissa voi sopia. Hallitus siis rajaa vapaata sopimusoikeutta muutoin kuin työntekijän eduksi eli asettaa maksimirajoja. Tällä hetkellä tällaisia kohtia on vain muutama."

Hallituksen päätökset merkitsevät esimerkiksi, ettei Suomessa vuosiloma voi enää olla pitempi kuin 30 työpäivää eli kuusi viikkoa nykyisten työehtosopimusten umpeuduttua syksystä 2016 lähtien."

http://www.hs.fi/politiikka/a1441701002464

Ei ainakaan minun alani osalta kovin kummoinen, koska meillä ei ole yleissitovaa TESiä.

IT ?

Tämäpä juuri. Nyt työehdot on niin hyvät kun liitto sattuu olemaan vahva. Pitäiskö kuitenkin olla niin että valtio määrää rajat kuten muissakin asioissa ja työnantja ja tekijä sopii keskenään mitä sopii rajojen sisällä. Enkä nyt täysin liittojakaan romuttaisi mutta järjetön tilanne meillä on että yhdistykset muka sanelevat minkälainen työlainsäädäntö meillä on.

Ei, vaan työnantaja ja työntekijä eivät voi sopia edes keskenään 100% sunnuntailisästä, koska hallitus asetti sille maksimiksi 75%. Ja vaikka työnantaja haluaisi tarjota minulle 40 päivää vuosilomaa, koska olen niin arvokas työntekijä, niin sekään ei ole mahdollista, koska hallitus on asettanut ylärajaksi 30 päivää.
Juuri tämä tästä tekeekin niin poikkeuksellista, että ennen Suomessa on asetettu vain alarajoja työehdoille lainsäädännön puitteissa, mutta nyt onkin yhtäkkiä yläraja työntekijän eduille, joita työnantajalla on lupa myöntää ja sopia.

"Suurin yllätys on se, että hallitus tekee monilta osin työelämän lainsäädännöstä pakottavaa eli laissa ilmoitetaan rajat, mitä työehtosopimuksissa voi sopia. Hallitus siis rajaa vapaata sopimusoikeutta muutoin kuin työntekijän eduksi eli asettaa maksimirajoja. Tällä hetkellä tällaisia kohtia on vain muutama."

Hallituksen päätökset merkitsevät esimerkiksi, ettei Suomessa vuosiloma voi enää olla pitempi kuin 30 työpäivää eli kuusi viikkoa nykyisten työehtosopimusten umpeuduttua syksystä 2016 lähtien."

http://www.hs.fi/politiikka/a1441701002464

Tuossa muuten taisin olla väärässä. Mielelläni minä väärässäkin olen, turhaa siinä on rueta venkoilemaan. Se taitaa todella olla noin mutta edelleen olen sitä mieltä että toimet ovat oikeutettuja kun katsoo Suomen talouden tilaa tällä hetkellä, sukeltaa ja kovaa.

Eikö nuo hallituksen toimet myös tarkoita sitä, että on aika vakavasta asiasta kyse? Miten tässä voisi toimia toisin? Miten muuten voisi sopeuttaa?

Yleensä ay-liikkeen toimintaa rajoitetaan kaikkein innokkaimmin diktatuureissa. Esim. Pohjois-Koreassa ei paljoa ay-pomot käy hyppimään Rakkaan Johtajan silmille. Myös hieman vähemmän brutaalit autoritaariset valtiot kunnostautuvat tällä saralla. Yritäpä järjestää vapaata ammattiyhdistystoimintaa esim. Kiinassa tai Saudi-Arabiassa. Saat pamppua ja häkkiä sekä häkissä luultavasti vielä lisää pamppua.

Pointtini on tämä: Demokraattisessa maassa on aina erilaista edunvalvontaa. Ay-liike ajaa työntekijöiden asiaa, EK ajaa työnantajien asiaa, Suomen Hiihtoliitto ajaa suksien päällä suoritettavan talviurheilun asiaa, jne. Vain keinovalikoima vaihtelee.
Suomea lähempää voisi ottaa esimerkiksi vaikka Sveitsin. Väkivallalla kansan kurissa pitävässä riistodiktatuurissa asiat vain ovat perseellään liitoista riippumatta. Sveitsisiin sen sijaan moni haluaisi mennä työskentelemään matalasta järjestäytymisasteesta huolimatta tai sen ansiosta.

Se on selvää, että useimmat pyrkivät ajamaan omaa etuaan, mutta siinä vaiheessa kun tuo oman edun tavoittelu haittaa yhteisön etua, hallituksen väliintulo on suotavaa.

Back
Ylös Bottom