Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...-hallitukselle-tama-ei-kay-emme-jaksa/5302872
Nyt löyty keino, miten saadaan täysityöllisyys Suomeen.

Toisaalta hoitajat näkevät hallituksen toimien lomien lyhentämisestä lisäävän työttömyyttä entisestään.
"Lomien lyhentäminen ja työllisyyden parantaminen ei oikein sovi samaan yhtälöön. Jos työpaikalla esimerkiksi kahdeksalta työtekijältä otetaan kahdeksan päivää lomia pois, niin silloin lomat lyhenevät yhteensä 64 päivää (ja lauantain ja sunnuntait). Tämän seurauksena lomittajalle tulee reilusti yli 2 kuukautta lyhyempi sopimus!"

Eli logiikka tuossa on, että mitä enemmän porukka on lomilla niin sitä enemmän on porukalla töitä. Kaikki on vaan lomilla niin on 100% työllisyystilanne :eek:

Nythän ne ovat riippuvaisia liittojen kassoista eli liitoista tai sitten YTK:sta. Loput sitten maksaa ison osan siitä huvista, että ansiosidonnaista tarjoillaan kassojen jäsenille. Kassojen jäsenmaksut kattavat 5,5% ansiosidonnaisesta päivärahasta, 55-58% tulee työttömyysvakuutuksesta ja loput valtiolta. Millä perusteella oikeutat sen, että kaikki liittoihin kuulumattomat palkansaajat ja heidän työnantajansa maksavat ansiosidonnaisesta päivärahasta, jota eivät saa itse?

Maksakoon ansiosidonnaisen ne, jotka sen piirissä ovat. Muille sen maksaminen ei kuulu ellei sitten silmillä satu olemaan punaiset lasit.

Palkkatason tulee perustua yrityksen tuloksentekokykyyn, ei 100k palkkoja nostavien ay-jyrien sanelupolitiikkaan. Lomarahan sijaan summan voisi tasata koko vuoden palkkoihin. Helpottaisi yritysten kassanhallintaa huomattavasti ja poistaisi tiettyjen TESien väärinkäytöksiä.

No mikä estää palkansaajaa kuulumasta siihen kassaan? Ei viitsi liittyä? Sitä voisi kyllä lyhentää, mutta hyvähän se on ettei heti tipahda sosuun luukulle jos tulee yt:ssä monoa...

Ja eikös tässä ihan kaikessa makseta jonkun muun juttuja? Maksan veroissani monesta mitä en tartte enkä käytä. Ei auta.

Ja lomarahahan on nimenomaan vaan hyvä että se tulee lomakauteen. Siloin nekin voi matkustella, ostella jotain ylimäärästä kivaa jne jotka ei osaa säästää. Jos firman kassa ei pysy hallussa lomarahojen takia niin kirstunvartija vaihtoon. Kansantaloudellisesti väitän tuolla olevan iso positiivinen merkitys että on noin kuin nyt. Samoin mahdollisuus maksaa "liikaa veroja" ja saada veronpalautksia boostaa takuulla joulukauppaa.

Kukaan ei halua joustaa ja kaikki haluaa kaikkea, sillä saada Suomi nousuun! Mitä näitä tekstejä lukee niin moni ei tajua edes paljonko Suomella on velkaa ja paljonko ottaa lisää velkaa, oma veikkaus on että mitä pepsodent selitti alta kuusi miljardia ensivuonna ei pidä lähellekään paikkaa, ainakin puolitoista kertaa enemmän. En ymmärrä että mitä järkeä on säästää miljoonia ja sitten tuhlata miljardeja! Nämä päätökset oli ihan OK alku, mutta PALJON pitää tehdä lisää ja osa päätöksistä pitää olla oikeasti kovia päätöksiä, niillä ei saa ääniä ja tippuu mahdollisesti eduskunnasta mutta voi vielä pelastaa Suomi OY AB. Pieni ilmainen vihje hallitukselle, tehkää nyt perkele siintä yrittämisestä kannattavaa ja järkevää ja antakaa ihmisten yrittää!

No mikä estää palkansaajaa kuulumasta siihen kassaan? Ei viitsi liittyä? Sitä voisi kyllä lyhentää, mutta hyvähän se on ettei heti tipahda sosuun luukulle jos tulee yt:ssä monoa...

Ja eikös tässä ihan kaikessa makseta jonkun muun juttuja? Maksan veroissani monesta mitä en tartte enkä käytä. Ei auta.
Jos lähetän jatkossa mun auto- koti- ja sairasvakuutusten laskut sulle niin onko ok että makselet ne mun puolesta?
Ai ei vai? No miksi helvetissä mun sit pitäis maksaa sun työttömyysvakuutus? Ansiosidonnaista ei pitäisi olla olemassakaan. Ne ihmiset, jotka haluavat erityistä vakuutusturvaa työttömyyden varalle, ottakoon sellaisen vakuutuksen joka tätä tarjoaa, normaalisti markkinoilta. Tällaiset vakuutusmarkkinat kyllä varmasti syntyisivät samantien, kunhan tuosta kaikkien harvoille pakolla maksamasta vakuutuksesta luovuttaisiin.

Jos lähetän jatkossa mun auto- koti- ja sairasvakuutusten laskut sulle niin onko ok että makselet ne mun puolesta?
Ai ei vai? No miksi helvetissä mun sit pitäis maksaa sun työttömyysvakuutus? Ansiosidonnaista ei pitäisi olla olemassakaan. Ne ihmiset, jotka haluavat erityistä vakuutusturvaa työttömyyden varalle, ottakoon sellaisen vakuutuksen joka tätä tarjoaa, normaalisti markkinoilta. Tällaiset vakuutusmarkkinat kyllä varmasti syntyisivät samantien, kunhan tuosta kaikkien harvoille pakolla maksamasta vakuutuksesta luovuttaisiin.
Menis kyllä useimmilla paskat housuun, jos tuo "ansiosidonnaisvakuutus" pitäis maksaa ihan omasta pussista ja vakuutusyhtiön riskiarvion jälkeen. Nyky taloustilanteessa sais varmaan useimmat maksaa 3-5ke per vuosi tuosta vakuutuksesta.
Tuota kun vähän pohtii niin ymmärtää miten järjetön koko ansiosidonnainen on.

Ja lomarahahan on nimenomaan vaan hyvä että se tulee lomakauteen. Siloin nekin voi matkustella, ostella jotain ylimäärästä kivaa jne jotka ei osaa säästää. Jos firman kassa ei pysy hallussa lomarahojen takia niin kirstunvartija vaihtoon. Kansantaloudellisesti väitän tuolla olevan iso positiivinen merkitys että on noin kuin nyt. Samoin mahdollisuus maksaa "liikaa veroja" ja saada veronpalautksia boostaa takuulla joulukauppaa.

Pitääkö sinun ensin liittyä poliisin kannattajajäseneksi, että saat heiltä apua tarpeen tullen? On aika suuri ero verovaroin rahoitetuilla palveluilla ja ay-liikkeen masinoimalla kuppauksella. Miksikö palkansaaja ei kuulu kassaan? Koska ei halua maksaa jäsenmaksuja turhaan. Niistä tulee muutamassa vuodessa ihan mukava potti, varsinkin jos osaa itse sitä talouttaan hoitaa ja sijoittaa. Valitettavasti työttömyysvakuutuksen maksamiselta ei voi välttyä, koska se on veroluontoinen rasite kaikille palkansaajille. Se taas hyödyttää vain niitä kassojen jäseniä. Ratkaisukin olisi yksinkertainen, kassat nostavat maksunsa vastaamaan rahoitustarvetta ja muut saavat enemmän rahaa omaan käyttöön kun ei tarvitse maksaa työttömyysvakuutusta. Saa ihmiset itse päättää siitä millä tavalla tulevaisuuttaan turvaavat eivätkä ole pakotettuja alistumaan joko liittojen tai YTK:n määräysvaltaan.

Ehkä ulosmarssit tässä vaiheessa ovat liioiteltuja toimenpiteitä, mutta siun asenne kuvastaa nykyasetelmaa työpaikoilla: työntekijää ei arvosteta ja ihan sama jos vaihtais koko porukan kerralla.

Ei tollasta ulos marssivaa roskasakkia kuulukkaan arvostaa. Se ei ollut S-ryhmän vika että hallitus esittää tällaista. Monikaan ei tykännyt kun Kreikalle annettiin lisälainaa. Kostettiinko tämä satunnaisille vastaantuleville kreikkalaisille pöllimällä niiden lompakot?

Meillä on töissä yksi kreikkalainen. Taidankin käydä sen huoneessa kun se on kahvilla ja viedä sen lompakosta rahat. Sitten kun se sanoo ettei noin voi tehdä totean että meillä täällä Suomessa on tapa että kun hallitus tekee ikävän päätöksen niin se kostetaan jollekin joka jotenkin hyötyy asiasta ja sullahan on sukulaisia siellä Kreikassa niin sä hyödyt.

Ulosmarssit ja lakot on tässä tapauksessa demokraattisesti valitun esivallan vastustamista. Pieni vähemistö tekee laittomuuksia kun enemmistöä edustava hallitus tekee päätöksen. Ei se nyt vaan demokratiassa voi olla niin. Sulle varmaan sopisi joku toinen hallintamuoto: kommunismi, monarkia, diktatuuri,

Lopetaan sitten samalla verovaroilla maksettava sairaanhoito. Jokainen ottaa vakuutuksen tai maksaa itse pussistaan sairastelunsa. Saattaa moni miettiä että vetääkö sen pöllin ja ostaako kaupasta munkkeja vaikka vyötärö onkin jo 120 cm...

Niin. Maksan teidän sairastelut, vaikka meidän perheellä on itse kustannetut vakuutukset joilla voi käydä yksityisellä.

Näistä saa saatana luettelon mitä maksetaan vaikka monessa kohtaa järkevämpää olisi hoitaa asiat itse. Ja kyllä, sairaanhoito voisi olla paljon enempi yksilön vastuulla eikä niin että perseile miten tykkään ja yhteiskunta maksaa.

Pitääkö sinun ensin liittyä poliisin kannattajajäseneksi, että saat heiltä apua tarpeen tullen? On aika suuri ero verovaroin rahoitetuilla palveluilla ja ay-liikkeen masinoimalla kuppauksella. Miksikö palkansaaja ei kuulu kassaan? Koska ei halua maksaa jäsenmaksuja turhaan. Niistä tulee muutamassa vuodessa ihan mukava potti, varsinkin jos osaa itse sitä talouttaan hoitaa ja sijoittaa. Valitettavasti työttömyysvakuutuksen maksamiselta ei voi välttyä, koska se on veroluontoinen rasite kaikille palkansaajille. Se taas hyödyttää vain niitä kassojen jäseniä. Ratkaisukin olisi yksinkertainen, kassat nostavat maksunsa vastaamaan rahoitustarvetta ja muut saavat enemmän rahaa omaan käyttöön kun ei tarvitse maksaa työttömyysvakuutusta. Saa ihmiset itse päättää siitä millä tavalla tulevaisuuttaan turvaavat eivätkä ole pakotettuja alistumaan joko liittojen tai YTK:n määräysvaltaan.

No onhan se YTK. Ei siinä kannata ketään eikä ole mitään määräysvaltaa. Ainut määräävä on työvoimaviranomainen joka päättää saatko päivärahaa vai karenssia vai mitä tulee.

Eikös tuo päiväraha voisi sitten olla portaittain laskeva. Saat aluksi vaikka 3 kk ansiosidonnaista ja sitten se lähtee laskemaan reilulla kulmalla jollei ole sitten tilanne se että ole joutunut työttömäksi alalta jolla ei ole töitä ja olet motivoitunut opiskelemaan. Tällöoin voisi tuon 500 päivää saada jotta pystyisi järkevästi kouluttautumaan uudelleen. Jos taas ei kiinnosta kun venyttää kikkeliä himassa niin sitten tipahtelee sinne kelan perustuelle. Sitäkin voisi laskea jos ei ole näyttöjä opiskelusta tai oikeasta työnhausta.

Ja ihan ekana riviin ja ammuttavaksi nämä kausityöttömät. Eli ne jotka painaa vuoden liksan kesällä esim. asfalttihommissa ja sitten talven venyttää kikkeliä ansiosidonnaisella. Tämä on niin saatanan väärin kun olla voi ja tätä väkeä on paljon. Ei vain asfalttityöntekijät. Ei edes kukaan huuda perään että hae töitä vaan tää on ihan rahastusautomaatti.

Että silleen olen kyllä sama mieltä Pandakarhun kanssa että tämä systeemi pitäisi romuttaa nykyisellään ja tehdä joku järkevämpi kaikille sama ratkaisu ettei heti putoa ihan sinne soppajonoon. Tavallinen tallaaja kun ei saa mitään isoja erorahoja eikä sitä työtä vaan ole aina kävelemällä ceeveen kanssa seuraavaan firmaan, että mielestäni on ihan ok saada ansiosidonnaista mutta joku 500 päivää on aika kohtuutonta millään mittarilla.

Kukaan ei halua joustaa ja kaikki haluaa kaikkea, sillä saada Suomi nousuun! Mitä näitä tekstejä lukee niin moni ei tajua edes paljonko Suomella on velkaa ja paljonko ottaa lisää velkaa, oma veikkaus on että mitä pepsodent selitti alta kuusi miljardia ensivuonna ei pidä lähellekään paikkaa, ainakin puolitoista kertaa enemmän. En ymmärrä että mitä järkeä on säästää miljoonia ja sitten tuhlata miljardeja! Nämä päätökset oli ihan OK alku, mutta PALJON pitää tehdä lisää ja osa päätöksistä pitää olla oikeasti kovia päätöksiä, niillä ei saa ääniä ja tippuu mahdollisesti eduskunnasta mutta voi vielä pelastaa Suomi OY AB. Pieni ilmainen vihje hallitukselle, tehkää nyt perkele siintä yrittämisestä kannattavaa ja järkevää ja antakaa ihmisten yrittää!

Aika turhaa ihmetellä jotain miljardeja. Suomi yksi vähiten velkaantuneista maista ja muistaakseni nettovelaton.

Pitäisi mielummin tehdä järkeviä päätöksiä kuin leikata siksi että se on "kova päätös". Näkisin itse, että tilanteessa missä kotimarkkinat on about ainut taloutta kannattava sektori, palkkasumman leikkaukset ovat sulaa hulluutta.

Elintasoshoppareiden tulva alkaa vaikuttaa ensi vuonna valtion budjettiin. Kun porukkaa tulee kaksikymmentä kertaa enemmän kuin on budjetoitu, niin tuon sirkuksen vaatima rahamäärä kasvaa räjähdysmäisesti. Lisäksi ensi vuonna budjettia rasittaa maahan jäävät elintasoshopparit. Ei tässä taloustilanteessa mitkään kouluttamattomat ja kieltä osaamattomat mamut työllisty. Saadaan tehdä aika kovia tuottavuushyppyjä tulevaisuudessakin, että nämä lisäkustannukset saadaan katettua.

Stubbin pohjaesityksessä kotoutukseen on varattu vain 105 miljoonaa. Laskelma perustui oletukseen, että turvapaikanhakijoita tulisi tänä vuonna Suomeen 2 750. Nyt puhutaan jo kymmenkertaisesta turvapaikanhakijoiden määrästä tälle vuodelle

Ensi vuonna turvapaikanhakijoiden määrän arvioidaan HS:n tietojen mukaan nousevan jopa 50 000:een. Vaalikauden lopulle työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) esittääkin kotoutusrahaa jo 600 miljoonaa euroa vuodessa.

Kotouttamisrahalla valtio korvaa kunnille turvapaikanhakijoiden niin sanotun ylläpidon.

Lopetaan sitten samalla verovaroilla maksettava sairaanhoito. Jokainen ottaa vakuutuksen tai maksaa itse pussistaan sairastelunsa. Saattaa moni miettiä että vetääkö sen pöllin ja ostaako kaupasta munkkeja vaikka vyötärö onkin jo 120 cm...

Niin. Maksan teidän sairastelut, vaikka meidän perheellä on itse kustannetut vakuutukset joilla voi käydä yksityisellä.

Näistä saa saatana luettelon mitä maksetaan vaikka monessa kohtaa järkevämpää olisi hoitaa asiat itse. Ja kyllä, sairaanhoito voisi olla paljon enempi yksilön vastuulla eikä niin että perseile miten tykkään ja yhteiskunta maksaa.

Kuinkahan vaikea nykyään olisi toteuttaa verotuksen suhteen sellainen uudistus että jokainen voisi itse ruksia muutamasta päävaihtoehdosta ne alueet mistä huolehtii itse? Esimerkiksi juuri terveydenhuolto ja eläke. Kuitenkin kaikki pyörii jo sähköisesti ja ilmoitukset voi tehdä verkossa. Terveydenhuollon osalta on jo kanta arkisto johon voisi jotenkin kytkeä tiedon kuka haluaa julkisen terveydenhuollon ja kuka vastaa itse hankkimalla sen yksityisen kautta. Aika perkeleellinen savotta mutta ajatuksena. Joku eläke voisi olla helpompi. Rasti ruutuun ja vastaat itse eläkkeestäsi ja käteen jää enemmän palkasta.

Kuinkahan vaikea nykyään olisi toteuttaa verotuksen suhteen sellainen uudistus että jokainen voisi itse ruksia muutamasta päävaihtoehdosta ne alueet mistä huolehtii itse? Esimerkiksi juuri terveydenhuolto ja eläke. Kuitenkin kaikki pyörii jo sähköisesti ja ilmoitukset voi tehdä verkossa. Terveydenhuollon osalta on jo kanta arkisto johon voisi jotenkin kytkeä tiedon kuka haluaa julkisen terveydenhuollon ja kuka vastaa itse hankkimalla sen yksityisen kautta. Aika perkeleellinen savotta mutta ajatuksena. Joku eläke voisi olla helpompi. Rasti ruutuun ja vastaat itse eläkkeestäsi ja käteen jää enemmän palkasta.

Loistava ajatus. Siinä todellinen tapa Suomelle erottua kilpailijamaista. Ei luulisi olevan vaikeaa nykytekniikalla.

Kuinkahan vaikea nykyään olisi toteuttaa verotuksen suhteen sellainen uudistus että jokainen voisi itse ruksia muutamasta päävaihtoehdosta ne alueet mistä huolehtii itse? Esimerkiksi juuri terveydenhuolto ja eläke.
Eläkkeen osalta hommassa on pieni kupru. Suuret ikäluokat eivät ole maksaneet sisään omia eläkkeitään, vaan viimeisten 20 vuoden aikana työt aloittaneiden pitää maksaa nuo eläkkeet lähes kokonaan. Eli voit toki huolehtia omasta eläkkeestäsi, mutta joudut silti maksamaan 75% siitä, mitä muutkin. Nämä maksut myös nousevat kovaa vauhtia.

...Ulosmarssit ja lakot on tässä tapauksessa demokraattisesti valitun esivallan vastustamista. Pieni vähemistö tekee laittomuuksia kun enemmistöä edustava hallitus tekee päätöksen...

Mikki77: Suosittelen tutustumaan lähemmin Suomen tasavallan perustuslakiin, jonka demokraattisesti valittu eduskunta on vuonna 1999 laillisesti säätänyt. Alla aihetta koskeva lainaus.
---

Perustuslaki 2. luku - Perusoikeudet, 13 § - Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus

[...] Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi. [...]

---
...Ei se nyt vaan demokratiassa voi olla niin. Sulle varmaan sopisi joku toinen hallintamuoto: kommunismi, monarkia, diktatuuri,

Yleensä ay-liikkeen toimintaa rajoitetaan kaikkein innokkaimmin diktatuureissa. Esim. Pohjois-Koreassa ei paljoa ay-pomot käy hyppimään Rakkaan Johtajan silmille. Myös hieman vähemmän brutaalit autoritaariset valtiot kunnostautuvat tällä saralla. Yritäpä järjestää vapaata ammattiyhdistystoimintaa esim. Kiinassa tai Saudi-Arabiassa. Saat pamppua ja häkkiä sekä häkissä luultavasti vielä lisää pamppua.

Pointtini on tämä: Demokraattisessa maassa on aina erilaista edunvalvontaa. Ay-liike ajaa työntekijöiden asiaa, EK ajaa työnantajien asiaa, Suomen Hiihtoliitto ajaa suksien päällä suoritettavan talviurheilun asiaa, jne. Vain keinovalikoima vaihtelee. Jos heittäydymme oikein syvällisiksi, niin lakkoilussa on kyse siitä, että joukko vapaita kansalaisia päättää porukalla neuvotella työnantajan kanssa siitä, millä hinnalla ja ehdoilla suostuvat myymään (työ)aikaansa. Jos ehdot eivät miellytä -> ei tulla töihin -> lakko.

Kaikki palaute otetaan kiitollisuudella vastaan.

Pointtini on tämä: Demokraattisessa maassa on aina erilaista edunvalvontaa. Ay-liike ajaa työntekijöiden asiaa, EK ajaa työnantajien asiaa, Suomen Hiihtoliitto ajaa suksien päällä suoritettavan talviurheilun asiaa, jne. Vain keinovalikoima vaihtelee.
Hassua tässä tämänhetkisessä keskustelussa on se, että demokraattisesti valitun eduskunnan asettamaa hallitusta syytetään sanelusta AY-liikkeen toimesta. AY-liikkeellä taas ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa, koska suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa esim. siihen, päättääkö AKT tuhota juuri heidän työpaikkansa valvoessaan pienilukuisen jäsenistönsä etuja, vaikkei ko. yrityksellä olisi ensimmäistäkään ATK:hen kuuluvaa työntekijää.

Jos kerran myös lakien ulkopuoliset keinot sallitaan, niin samalla tavalla edunvalvontajärjestöjä ovat myös Cosa Nostra, Baader-Meinhof, Al Qaida, ISIS, jne.

Ymmärrätkö mikä on laiton lakko? Ymmärrätkö mitä voimassaoleva työehtosopimus tarkoittaa?
Vastaukset kysymyksiisi: Kyllä ja kyllä.

Laittomat lakot ovat kai Suomessa vähän niin kuin "maan tapa", johtuen esim. siitä, että meillä on lähes jatkuvasti voimassa työehtosopimukset, joten saumoja lailliselle lakolle ei edes pääse syntymään. Enkä nyt sano, että "maan tapa" on aina hyvä asia. Usein ihan päinvastoin, mutta tunnetusti "maan tavat" muuttuvat aika hitaasti.

Sitä paitsi laittomasta lakosta on tulkintaeroja. Joidenkin käsitysten mukaan esim. ulosmarssi on mielenilmaus, eikä varsinainen työtaistelutoimi. Alla lähdettä (varoitus: saattaa sisältää ay-pamppujen propagandaa).

http://www.talouselama.fi/uutiset/tilastot+osoittavat+etta+suomi+ei+ole+lakkoherkka+maa/a2280699

Hassua tässä tämänhetkisessä keskustelussa on se, että demokraattisesti valitun eduskunnan asettamaa hallitusta syytetään sanelusta AY-liikkeen toimesta. AY-liikkeellä taas ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa, koska suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa esim. siihen, päättääkö AKT tuhota juuri heidän työpaikkansa valvoessaan pienilukuisen jäsenistönsä etuja, vaikkei ko. yrityksellä olisi ensimmäistäkään ATK:hen kuuluvaa työntekijää...
Demokratia ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikilla ihmisillä on oikeus vaikuttaa äänestämällä kaikkeen. Esim. minä, Keijo Kadunmies, haluaisin kovasti vaikuttaa EK:n ottamiin kantoihin, mutta valitettavasti en ole päättävässä asemassa EK:n toimielimissä. En siis voi vaikuttaa EK:n toimintaan, mutta siitä huolimatta EK voi vaikuttaa minun elämääni erinäisissä neuvotteluissa, lobbauksella, jne. Tätä kutsutaan edunvalvonnaksi. Totta kai tämä harmittaa ihan vietävästi, mutta näin tämä meidän yhteiskunta toistaiseksi toimii (tai ei toimi, mikäli tätä ketjua on uskominen).

Totta kai lakot ottavat päähän, etenkin silloin jos se vaikuttaa omaan elämään vaikka joukkoliikenteen seisahduksina. Mutta tämä on ikäänkuin lakon idea. Mikäs se sellainen lakko olisi, josta ei kenellekään koidu mitään harmia? Vähän kuin sota, jossa keneenkään ei oikeasti satu.

...Jos kerran myös lakien ulkopuoliset keinot sallitaan, niin samalla tavalla edunvalvontajärjestöjä ovat myös Cosa Nostra, Baader-Meinhof, Al Qaida, ISIS, jne.
Baader-Meinhof-kortti on käytetty! Jos nyt ollaan ihan haudanvakavia, niin kannattaa pitää mielessä, että laiton lakko on sopimusrikkomus eikä rikos. Eli verrattavissa vaikka siihen, että Jankon Betoni Oy ei toimita ajoissa Reiskan Raksa Oy:lle lupaamiaan kaivonrenkaita. Reiskan Raksa Oy on tällöin sopimuksen nojalla oikeutettu korvauksiin. Samoin laittomissa lakoissa: ammattiliitto maksaa työnantajajärjestölle korvauksia (korvauksien määrä onkin sitten ihan eri tarina! Yleensä kai jotain muutaman tonnin luokkaa...).

Sitä paitsi Suomessa on kai ihan laillista kuulua rikollisjärjestöön tai terroristiorganisaatioon, kunhan ei vaan reippaan ja kehittävän harrastustoiminnan sivussa syyllisty rikoksiin. Eikö meillä hiljattain joku kokoomustaustainen ministerikin kertonut eduskunnalle, että ISIS:iin kuuluminen ei ole peruste sosiaaliturvamaksujen lakkauttamiselle? ;)

Edit: Kiitos Dopeylle ja Mattih3:lle rakentavasta palautteesta. Jään vielä odottamaan kunnollista rangaistusta siitä, että tulin häiritsemään tämän ketjun rauhaa. Nyt pojat silkkihansikkaat pois ja kunnon paskamyrsky päälle. Eikö täällä oikeasti ole ketään, jolla on pokkaa tulla haukkumaan kommariksi, vihervassariksi tai edes homoksi? Annatteko minun päästä näin vähällä?

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom