🥣 Suuri puurokeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🥣 Suuri puurokeskustelu 🥣

Meta description: Kaikki puurosta: parhaat reseptit, makuvinkit, ravintoarvot ja pakkislaisten kovat mielipiteet yhdessä ketjussa.

Tuonne Ovaskaisen ketjuun ehdotinkin jo vaihtoehtoista puuroreseptiä Mikon jytypuuron oheen. Elikkä tässä yksi vaihtoehto:

Kaurahiutaleita (pika) oman tarpeen mukaan
Noin kourallinen pähkinäsekoitusta
Puoli rkl sokeritonta maapähkinävoita
1-1,5 dl heraproteiinia (suklaa)
suolaa

Heitä kiehuva vesi puuron sekaan ja anna hautua hetki. Lisää sekaan pähkinät, maapähkinävoi, heraproteiini ja suola. Sekoita hyvin.

Nykyään laitan kananmunaa puuroon. Ensin rikotaan kolme kananmunaa kulhoon, pieni loraus maitoa sekaan ja sekoitetaan keltuaiset, valkuaiset ja maito suht tasaiseksi. Sitte 3–5 dl kaurahiutaleita, 3–5 dl maitoa ja sekoitetaan kaikki kivasti yhteen, ettei pohjalle jää semmoista kananmunakakkua lopuksi. Mikroon 3–4 minuutiks ja se on siinä. Sekaan hilloa tai mustikoita.

Nykyään laitan kananmunaa puuroon. Ensin rikotaan kolme kananmunaa kulhoon, pieni loraus maitoa sekaan ja sekoitetaan keltuaiset, valkuaiset ja maito suht tasaiseksi. Sitte 3–5 dl kaurahiutaleita, 3–5 dl maitoa ja sekoitetaan kaikki kivasti yhteen, ettei pohjalle jää semmoista kananmunakakkua lopuksi. Mikroon 3–4 minuutiks ja se on siinä. Sekaan hilloa tai mustikoita.

Kananmuna toimii kyllä hyvin kaurapuurossa. Itse tykkään keittämisen loppuvaiheessa vispata kananmunia puuron sekaan. Keitän tosin melkein aina puuron kattilassa, jossa tää onnistuu huomattavasti paremmin vrt. mikro.

Mä tykkään taas mikrossa tehdystä enemmän, koska sitä on helpompi syödä isompia määriä, ei tuu ylimääräistä tiskiä ja se on nopeampaa.

Mikropuuroon sen verta vettä, että tulee mukavan kiinteä helposti lusikoitava köntti. Aamulla päälle 200 g raejuustoa ja banaani, ei riitä ajatustoiminta luovempaan prosessointiin. Päivällä hätävarapuuroon päälle mitä kaapista sattuu löytymään, banaani, päärynä, satsuma, kaakaojuomaa tai vaan sellasenaan. Namnam!

Mä tykkään taas mikrossa tehdystä enemmän, koska sitä on helpompi syödä isompia määriä, ei tuu ylimääräistä tiskiä ja se on nopeampaa.

Totta tuokin. Sain vaan erään pienen myllyn hiutaleita, jotka ovat pirun isoja ja esikypsentämättömiä 6kg ilmaiseksi, niin tullut niitä syötyä kattilassa haudutettuna. Ovat kyllä mun mielestä paljona maukkampia, kuin perushiutaleet. Keittoaika noilla vaan tunnin luokkaa, joten ei oikein jaksaisi tuntia vahtia, että ei mikron pohjille kiehu, helpompi hauduttaa kattilassa... :D

Mun keittiössä puuro on lähes aina kauraa tai tattaria, kevytmaitoon keitettynä :) Sekaan raejuustoa tai rahkaa, hiukan oivariinia tai kourallinen auringonkukansiemeniä, omenaa tai marjoja (mansikka, mustikka, vadelma, puolukka, herukat, you name it), ja AINA kanelia. <3

Mä en taida pistää puuroon enää aika pitkään aikaan edes lusikkaa, nyt on taas vaihteeksi sellainen tuntuma että puuro on pahaa ja mautonta mössöä, pisti sekaan mitä tahansa. Sori offtopic:rolleyes:

Heraprotskua (vanilja tai cookies&cream) ja mustaherukoita yleensä. Välillä herukoiden sijaan banaani tai heran sijaan raejuustoa.
Kananmunaa pitää kyllä testata joskus, kuulostaa mielenkiintoiselta..

Vispaan kananmunaa sekaan joskus, mutta usein vaan jaisia marjoja, jotka mukavasti jaahdyttaa puuron. Toimii hyvin kiireisena aamuna.

Heraproteiinia haluisin laittaa, mutta se ei tunnu kestavan kuumaa vaan juoksettuu... Onko kenellakaan vinkkeja miten sen tekisi? Kaytan maustamatonta whey 90 isolatea.

ISOJA kaurahiutaleita, raejuustoa & banaania, nam ! :) Onko ketään muu täällä koittanut isoja kaurahiutaleita ? Omasta mielestäni nämä tekevät puuron koostumuksesta paremman mitä nuo pienet, tosin normaalissa kaupassa isot ovat selvästi kalliimpia, mutta tukusta saa halvalla isommankin satsin :)

Heraproteiinia haluisin laittaa, mutta se ei tunnu kestavan kuumaa vaan juoksettuu... Onko kenellakaan vinkkeja miten sen tekisi? Kaytan maustamatonta whey 90 isolatea.

Keitä puuro normaalisti hiukka suurempaan vesimäärään ja sekoita hera vasta valmiiseen puuroon. Ainakin mulla toimii hyvin kaikilla heroilla, joilla olen kokeillut.

ISOJA kaurahiutaleita, raejuustoa & banaania, nam ! :) Onko ketään muu täällä koittanut isoja kaurahiutaleita ? Omasta mielestäni nämä tekevät puuron koostumuksesta paremman mitä nuo pienet, tosin normaalissa kaupassa isot ovat selvästi kalliimpia, mutta tukusta saa halvalla isommankin satsin :)

Edellisellä sivulla juuri hehkutin hieman isoja kaurahiutaleita. Käytän lähiseudun esikypsentämättömiä hiutaleita, jotka ovat aikas pirun isoja. Keittoaika noin tunti noilla. Aivan pirun hyviä ovat. Säilyvyys heikompi, koska eivät ole tosiaan mitenkään esikäsiteltyjä jne, mutta meneehän niitä aika kovaa tahtiva meikäläisellä... :D

Keitä puuro normaalisti hiukka suurempaan vesimäärään ja sekoita hera vasta valmiiseen puuroon. Ainakin mulla toimii hyvin kaikilla heroilla, joilla olen kokeillut.

Hera kannattaa tosiaan laittaa vasta lopuksi. Itse laiskana teen puuron suoraan lautaselle lisäämällä vedenkeittimestä kiehuvaa vettä hiutaleiden sekaan. Sitten kun puuro on hetken hautunut, lisään heran. Hyvin toimii.

Mulla ainakin Myproteinin maustamaton hera juoksuttaa puuron velliksi, vaikka laittaisi jäähtyneeseen puuroon. Eli varmaan heroissa eroja?
Menee siis ihan veteläksi, jos sitä sotkee joukkoon, aika ikävää, tykkään puurosta, jossa on rakennetta. Muilla heroilla ei ole vastaavaa ilmennyt ainakaan itsellä.

Hera-konsentraattia menee useesti. Metsämarjapiltti sopii kans älyttömän hyvin kaurapuuroon :)

Sen verran pitää kompata Ovaskaisen puurosettiä, että itsellekin maistuu aina välillä "suolainen puuro". Tällöin laitan puuron kalkkunaleikettä + suolaa eli ei nyt ihan niin HC-kamaa mitä Mikolla.

Puuro on kyllä mitä mainiointa evästä ja sitä pystyy varioimaan vaikka miten!

Back
Ylös Bottom