Tämä nyt ei ihan viimeisiin posteihin liity, mutta nyt tässä viime aikoina on taas alkanut vituttamaan tämä kuinka osa porukasta pitää rasismia hirveänä ongelmana suomessa. Omat kokemukset ei oikein puolla tätä. Tietenkään suomalaisena en hirveästi rasismia kohtaa, mutta aika läheltä olen seurannut ja seuraan edelleen. Olin esimerkiksi vietnamilaisten omistamassa baarissa portsarina n. 5 vuotta ja rasistisia kommentteja kuulin omistajia kohtaan sen verran että vuodessa yhden käden sormet riitti laskemaan ne. Komentit myös tulivat yleensä siinä vaiheessa kun asiakas oli niin kännissä ettei voitu enää tarjoilla ja asiakkaan piti jotain loukkaavaa saada sanottua. Nykyään en enää ole enää tuolla töissä, mutta nykyään minulla on vaimo joka on kotoisin Perusta. Vaimolta kun kysyin, niin hän ei ole koskaan törmännyt rasismiin Suomessa eikä myöskään ole tuntenut koskaan ettei olisi tervetullut. Hän on ainoastaan valittanut, ettei tunne kuuluvan joukkoon, kun on ollut maahanmuuttajien sopeuttamiskoulutuksessa. Yllätys yllätys ei suomalaisten takia vaan niiden arabien ja afrikkalaisten takia hän on tuntenut olonsa epämukavaksi koulussa. Tähän päälle vielä, kun itse tunnen arabimaista ja afrikasta tullutta porukkaa kohtuudella ja yli puolella tuntuu olevan ongelmia sen suhteen ettei perheen tytär saisi seurustella suomalaisen kanssa tai muuten vaan karsastetaan suomalaisten seuraa.
Noiden kokemusten perusteella itselle on käynyt hyvin selväksi, että suomalaiset ovat kautta linjan oikein avarakatseista ja suvaitsevaista porukkaa toisin kuin tänne tulleet arabit ja afrikkalaiset, joilla tuntuu olevan todella suuri ongelma rasismin kanssa. Ja tilanne on sikäli vielä naurettava, että suomalaiset tuntuvat suvaitsevan noiden rasismia itseään kohtaan. Noille pitäisi tehdä selväksi, että suomalaisia ja kaikkia muitakin täytyy kunnioittaa ja jos oppi ei mene perille, niin postimerkki perseeseen takaisin sinne mistä on tullut.
Noiden kokemusten perusteella itselle on käynyt hyvin selväksi, että suomalaiset ovat kautta linjan oikein avarakatseista ja suvaitsevaista porukkaa toisin kuin tänne tulleet arabit ja afrikkalaiset, joilla tuntuu olevan todella suuri ongelma rasismin kanssa. Ja tilanne on sikäli vielä naurettava, että suomalaiset tuntuvat suvaitsevan noiden rasismia itseään kohtaan. Noille pitäisi tehdä selväksi, että suomalaisia ja kaikkia muitakin täytyy kunnioittaa ja jos oppi ei mene perille, niin postimerkki perseeseen takaisin sinne mistä on tullut.