Yliliikkuvat nivelet, treeni ja nostotekniikka

Onko muilla ongelmia yliliikkuvista nivelistä.

Itsellä on erittäin yliliikkuvat nivelet ja niistä on aikanaan aiheutunut esim. selkä- ja polvivaivoja. Ei tosin suoraan treenistä ole tullut paljon vammoja lukuunottamatta noita polvia ja kerran kyykyssä ja toisen kerran mavessa selkänikama niksahtanut paikoiltaan.

Tuntuu, että nivelet joustavat itsellä niin paljon, että sillä on vaikutusta esim. voimantuottoon ja lisäksi nyt kun on tekniikkaan keskittynyt enemmän, monessa liikkeessä ei treeni vaikuta kunnolla lihaksiin, kun kuminivelet joustavat niin paljon, että työ menee nivelten kannettavaksi eikä lihas toimi optimaalisesti, kun nivelkulmat ovat päin helvettiä.

Esim. ranskalaisessa punnerruksessa ranteet on normaalisti väntyneenä yli ja olkapäät painuu jotenkin alas. Kun painoa pienentää niin että saa ranteet suoraksi ja keskittyy pitämään olkapäät paremmin kuosissa niin liike ottaa paljon enemmän ojentajiin. Sama pätee mm. selkäliikkeisiin.

Itselle on fysioterapeutti sanonut, että ei pitäisi venytellä ollenkaan näillä nivelillä. Pieni jumi vain auttaisi, mutta toisaalta tuntuu, että ei tuo venyttelyn kokonaan pois jättäminenkään ihan optimaalista ole. Yliluukkuvat nivelet, kun kuitenkin käytännössä jäykistää, esim. lonkankoukistajissa huomaa sen.

Mulla on kans yliliikkuvat nivelet, mutta ongelma taitaa olla pienempi kuin sulla. Ei sitä ite juuri ees huomaa. Salilla ei tunnu vaikuttavan mihinkään, mutta esim. lenkkeilessä oikea nilkka kipeytyy, kun siinä se vika on suurin. Kävin fysioterapeutilla ja mulle ainaki neuvottiin venyttelemään sitä jalkaa. Ootko kokeillu ranne-/ polvitukia? Tarpeeksi tiukalla ku on niin vähentää painetta nivelestä.

Onko muilla ongelmia yliliikkuvista nivelistä.
Esim. ranskalaisessa punnerruksessa ranteet on normaalisti väntyneenä yli ja olkapäät painuu jotenkin alas. Kun painoa pienentää niin että saa ranteet suoraksi ja keskittyy pitämään olkapäät paremmin kuosissa niin liike ottaa paljon enemmän ojentajiin. Sama pätee mm. selkäliikkeisiin.

Itsellä on mm. polviin tullut klappia samasta syysä kuin edellämainitulla. liikeradan rajoittaminen esmes kyykyssä on ollut suureksi avuksi. Pienemmillä painoilla jumppailen sitten ihan pohkeet perseeseen tyylillä, eli täydellä liikeradalla.

liike pitää kuitenkin jopa rajoitetulla liikeradalla saada tehtyä puhtaasti. Jos esimerkiksi rankalainen ei onnistu kuten yllä mainittiin, niin niiden pienempien painojen käyttäminenhän olisi varsin suotavaa IMO.

Nostellaas vähän tätä jos tulisi uusia näkökulmia. Itselläni on hypermobiliteetti eli ylitaittuvatnivelet mallia polvet taipuu kuin strutsilla kaikissa nivelissä. Tässä kun on muutama kuukausi tullut salilla käytyä niin aloin kans miettimään tätä että venyttelyn unohtaminen jäykistäisi niitä niveliä tai siis vähentäisi liikkuvuutta. Mahtaisikohan tuo oikeasti olla hyvä vaihtoehto?

venyttelyn unohtaminen jäykistäisi niitä niveliä tai siis vähentäisi liikkuvuutta. Mahtaisikohan tuo oikeasti olla hyvä vaihtoehto?
Kyllä mulla on ollut apua siitä, että olen jättänyt "turhan venyttelyn" pois (OMT-terapeuttini neuvosta). Liikkuvuuttahan sinä et lisää tarvitse, vaan päin vastoin sitä on liikaa.
Kokonaan venyttelyä ei kannata kuitenkaan lopettaa. Mulla on hypermobiliteetin kanssa ollut todella hyvä ratkaisu se, että treenin jälkeen teen nopeita, (muutaman sekunnin) kevyitä, pumppaavia venytyksiä. Muulloin en venyttele, ellei joku paikka sitten kaipaa lisähuomiota, eli mulla menee esim. joskus toinen rintalihas jumiin, samoin pohkeet kaipaa useamminkin venytystä. Iän mukana pitäis nikamien ja nivelten kuulemma jäykistyä, sitä odotellessa... :D

Mulla kans totesi fyssari että venyttely on kielletty. Foam rolling, pallolla lihasten murjominen, fyssarilla Fascia manipulaatio ja liikkeet täydellä liikeradalla esim kyykky niin alas ku menee pitää mut lähes kivuttomana ja oikealla lailla liikkuvana. Pumppaavat venyttelyt on ihan ok myös.
Itse huomannut että vahvat lihakset pitää ne yliliikkuvat nivelet aisoissa ja kunnossa, sitä sanoi fyssarikin kun kyselin että uskallanko treenata vaikka työterveydessä kiellettiin treenaaminen.
Pahimmat oire-alueet mulla on nilkat, polvet, lonkka, niska ja leuka.

Lääkärit ei alkuunsa meinannut oikein uskoa kun meni sinne valittamaan esim helvetin kipeää niskaa ja yläselkää. Lihakset aivan krampissa ja tulehtuneet mutta kun lääkäri pyytää taipumaan eri suuntiin kommentti oli usein "Herra isä, älä enempää" varsinkin niskan taivuttelussa ja pään käännössä.

Foam rolling, pallolla lihasten murjominen, fyssarilla Fascia manipulaatio ja liikkeet täydellä liikeradalla esim kyykky niin alas ku menee pitää mut lähes kivuttomana ja oikealla lailla liikkuvana.

Näitä voi käyttää, ja ihan "normaalit" venyttelytkin ovat pienellä varauksella ok. Riippuu vähän alueesta ja venytyksestä. Käytännössä siis lihasten ja faskioiden ym. käsittely (pallot, foam roller, hieroja, osa venytyksistä) on hyvä ja mahdollisesti hyödyllistä, mutta nivelkapselirakenteisiin ja ligamentteihin ei pitäisi koskea. Tärkeintä hypermobiliteetissa on kuitenkin ylipäänsä tiedostaa se ja koittaa vältellä niitä huonoja asentoja, kuten vaikka polvet lukossa seisomista tai kyynerpäiden yliojentamista punnerrusliikkeiden yläasennossa.

Hypermobiliteetti on siitä hassu ominaisuus että toinen saattaa olla hyvinkin liikkuva ja taipuisa mutta ei käytännössä kipuile hypermobiliteetin takia mutta voi olla myös niinkuin minä olin pahimmillaan että makasin duunin jälkeen sikiö asennossa lattialla lähes joka ilta kun oli paikat kipeet ja kaksi lääkäriä totesi fibromyalgian mitä en ihan allekirjoita täysin. Fyssarin mielestä enempi eds ku fibromyalgia. Onko teillä hypereillä kellään normaalia venyvämpi iho?

Onko teillä hypereillä kellään normaalia venyvämpi iho?

Ei oikeestaan. Minun hypermobiliteettini on tosin melko pientä.

Yks, mitä harvat ehkä ei ymmärrä yliliikkuvuudesta, on se, että yliliikkuvuus ei tarkoita, että olisi liikaa liikkuvuutta kaikkialla. Enemmänkin se on vain nivelten rakenneominaisuus, jonka vuoksi nivelet voivat helposti taipua liikaa vääriin suuntiin. Eivät läheskään kaikki hypermobiilit ihmiset pääse vaikkapa spagaattiin tai edes kyykkyyn. Ei mullakaan esimerkiks nilkat taivu paljoa mihinkään, ja lonkan fleksiossa on vielä vähän parantamisen varaa mielestäni. Mut sitte taas sormet taipuvat paljon, polvet menee helposti yliojennukseen, kädet menee pitkälle pään ylle, lonkat tuntuvat tietyllä tapaa löysiltä, alaselkä taipuu tosi paljon ja nilkasta/jalkaterästä puuttuu semmoinen kunnon tukevuus.

Ei oikeestaan. Minun hypermobiliteettini on tosin melko pientä.

Yks, mitä harvat ehkä ei ymmärrä yliliikkuvuudesta, on se, että yliliikkuvuus ei tarkoita, että olisi liikaa liikkuvuutta kaikkialla. Enemmänkin se on vain nivelten rakenneominaisuus, jonka vuoksi nivelet voivat helposti taipua liikaa vääriin suuntiin. Eivät läheskään kaikki hypermobiilit ihmiset pääse vaikkapa spagaattiin tai edes kyykkyyn. Ei mullakaan esimerkiks nilkat taivu paljoa mihinkään, ja lonkan fleksiossa on vielä vähän parantamisen varaa mielestäni. Mut sitte taas sormet taipuvat paljon, polvet menee helposti yliojennukseen, kädet menee pitkälle pään ylle, lonkat tuntuvat tietyllä tapaa löysiltä ja nilkasta/jalkaterästä puuttuu semmoinen kunnon tukevuus.

Tuo on kyllä täysin totta esim minä olen lonkan seudulta kuin rautakanki mutta joka puolella muualla on liikettä aivan liikaa. Mä oon käsittänyt että hypermobileetin mahdollistaa rakenteeltaan erilainen sidekudos(kollageeni). Siksi venyttelyä pyritään välttämään koska kun venytetään siellä ei veny lihas vaan sidekudokset ja tukirakenteet(voin puhua ihan paskaakin mutta näin mulla on käsitys).

Tuo on kyllä täysin totta esim minä olen lonkan seudulta kuin rautakanki mutta joka puolella muualla on liikettä aivan liikaa. Mä oon käsittänyt että hypermobileetin mahdollistaa rakenteeltaan erilainen sidekudos(kollageeni). Siksi venyttelyä pyritään välttämään koska kun venytetään siellä ei veny lihas vaan sidekudokset ja tukirakenteet(voin puhua ihan paskaakin mutta näin mulla on käsitys).

Totta, hypermobiliteetti on lähinnä tietynlainen kollageenin rakenne. Siitä syystä hypermobiliteettiin voi liittyä myös mm. huimausta, venyvää ihoa tai pahoinvointia. Liikkuvuus riippuu kyllä vähän siitä, että mikä siellä kiristää. Esimerkiksi joku perinteinen takareisivenytys on monesti aika paljon lihaksesta kiinni. Tuon voi todeta helposti esimerkiks jännitys–rentoutus-tekniikalla. Jos sillä tulee lisää liikerataa, on lihas todennäköisesti estävänä tekijänä. Tosin eihän nuokaan koskaan ole täysin jostain yhdestä jutusta kiinni. Lähes aina (erityisesti miesten kohdalla) se on monen asian summa.

Jahas, muillakin on samoja ongelmia yliliikkuvien nivelten kanssa... Minulla taitaa olla ranteet se ainoa kohta kropassa mikä ei ole yliliikkuva. Kaikki muu taipuu enemmän tai vähemmän liikaa. Iän myötä en ole vielä huomannut minkäänlaista jäykistymistä. Eräs reumalääkäri totesikin että olen sellainen "käärmenainen". :jahas: Mulle fyssari suositteli ainoastaan kolmea liikuntalajia eli uinti, pyöräily ja salitreenit! Mutta en tietenkään ole noudattanut tuota ohjetta, vaan haluaisin liikkua monipuolisesti. En myöskään käytä tukevia kenkiä, niin kuin aina minulle suositellaan nilkkojen ja lättäjalkojen takia. Omasta mielestäni ns. paljasjalka kengät on paremmat. Nilkka ja tukilihakset joutuu töihin ja niillä pysyn paremmin pystyssä, etenkin metsälenkeillä, kun saa paremman tuntuman maasta. Tai kai se on myös tottumiskysymys...

Salilla en sen sijaan käy lainkaan. En uskalla lähteä yksin treenaamaan ja kokeilemaan, juurikin yliliikkuvuuden takia! En ole kovin hyvä hahmottamaan liikeratoja ja taivutan helposti niveliä vääriin asentoihin. Kun ei tunne kipua niin sitä vaan taivuttelee helposti, etenkin jalkoja, ihan miten sattuu. Tällä hetkellä minulla ei ole varaa hankkia PT :tä viereen seuraamaan ja ilman en uskalla lähteä kokeilemaan ja opettelmaan liikkeitä. Ryhmäliikuntatunneilla ainakin saan usein ohjaajan huomautuksia väärin tehdyistä liikkeistä, en vain hahmota sitä milloin taivutan tai ojennan liikaa...

Tuo venyttely juttu sen sijaan oli ihan uutta tietoa. :) Ryhmäliikuntatuntien jälkeen olen aina venytellyt muiden mukana, sen enempää edes asiaa ajattelematta. Pilatesta yksi ohjaaja suositteli ja sitä kokeilinkin... se olikin todella vaikeaa! En millään pystynyt pitämään itseäni niissä asennoissa ja osa tuntui ihan mahdottomilta minulle! Joogaa ei sen sijaan ilmeisesti yliliikkuville suositella enkä siitä ole kiinnostunutkaan.

Salilla en sen sijaan käy lainkaan. En uskalla lähteä yksin treenaamaan ja kokeilemaan, juurikin yliliikkuvuuden takia! En ole kovin hyvä hahmottamaan liikeratoja ja taivutan helposti niveliä vääriin asentoihin. Kun ei tunne kipua niin sitä vaan taivuttelee helposti, etenkin jalkoja, ihan miten sattuu. Tällä hetkellä minulla ei ole varaa hankkia PT :tä viereen seuraamaan ja ilman en uskalla lähteä kokeilemaan ja opettelmaan liikkeitä. Ryhmäliikuntatunneilla ainakin saan usein ohjaajan huomautuksia väärin tehdyistä liikkeistä, en vain hahmota sitä milloin taivutan tai ojennan liikaa...

Vois kuitenkin olla ihan fiksua kerätä vaikka rahaa PT:tä varten. Salitreeni nyt ei tietenkään ole mikään välttämättömyys yhtään kenellekään, mut se olis erinomainen laji just siihen, että oppisit hallitsemaan liikeratoja kunnolla.

Kiitos näistä, kokeillaan siis seuraavat kuukaudet mennä minimaalisilla lyhyillä venytyksillä :)
Kuinkas olisiko jollain antaa hyviä vinkkejä jalkojen treenaamiseen näiden ongelmien kanssa? Tällä hetkellä mennään ihan omapaino kyykyilla ja jalkaprässillä. Kyykkyä painoilla tai mavea en siis näiden polvien kanssa uskalla tehä ylä asennon ylitaiton pelossa. Nappaan vielä kuvan näistä mun näppäristä polvista (olipas vaikea kuvata omaa polvea :D )
mK6pZfRm.jpg

E: Lisäongelmia aiheittaa vielä nuoruudessa harrastettu laskettelu joka sai polvet kulumaan, nykyään siis rutisee ja paukkuu kyykkyyn mennessä.

Kiitos näistä, kokeillaan siis seuraavat kuukaudet mennä minimaalisilla lyhyillä venytyksillä :)
Kuinkas olisiko jollain antaa hyviä vinkkejä jalkojen treenaamiseen näiden ongelmien kanssa? Tällä hetkellä mennään ihan omapaino kyykyilla ja jalkaprässillä. Kyykkyä painoilla tai mavea en siis näiden polvien kanssa uskalla tehä ylä asennon ylitaiton pelossa.

Kuten tossa aiemmin jo sanoin, täytyy vaan opetella hallitsemaan liikkeitä. Erityisesti kannattaa pitää huoli siitä, että selkä pysyy suorassa koko ajan. Jos sen päästää vaikka maven tai kyykyn yläasennossa yliojennukseen (siis notkolle), menevät polvetkin automaattisesti lukkoon. Pakaroita puristamalla ja "ruuvaamalla jalkoja maahan" pysyvät niin jalat kuin selkäkin kurissa. Tietty vatsat pitää myös jännittää.

Täytyy myös ehdottomasti muistaa, ettei liikkeiden hallinta jää vain salille. Se on hyvä paikka opetella oikeaa liikkumista, mutta ei se hirveästi lohduta, jos kolme kertaa viikossa on tunnin hyvissä asennoissa ja lopun ajan on miten sattuu. Pidä huoli, ettet seiso polvet lukossa ikinä. Lopulta siitä tulee lähes automaattista, kun sitä tarpeeksi tekee ihan ajatuksella. Sama homma minkä tahansa ryhtijutun kanssa.

Itse yritän myös takoa päähäni, ettei polvia saa lukottaa missään ikinä, eikä saa seistä "lonkkalevossa". :)
Kyykyt, mavet, prässit menee ainakin mun polvilla ihan ok, muistaa vaan ettei lukota yläasennossa. Kinesioteippaus auttoi mulle olkapään kanssa, kun oli sellainen paha tapa heittää toinen olkapää "eteen ja alas" työpäivän ajaksi. Tästä johtuen tietty koko olkapää ja lopulta koko akka meni jumiin ja kieroksi ja kipeäksi. OMT-terapeutti murjoi olkapään paikalleen ja teippasi sen siihen, missä sen kuuluisi pysyä. Se oli todella hyödyllistä, koska aina teipin kiristyessä huomasin että nyt on syytä tsekata vähän taas olkapään asentoa ja muistaa lapatuki...
Teippaus voisi auttaa oivaltamaan muitakin asentoja/jäseniä samalla tavalla. Olen haaveillut samaa teippihoitoa niskalle, sillä mulla tuppaa aina toi pää putoamaan... :D

Vois kuitenkin olla ihan fiksua kerätä vaikka rahaa PT:tä varten. Salitreeni nyt ei tietenkään ole mikään välttämättömyys yhtään kenellekään, mut se olis erinomainen laji just siihen, että oppisit hallitsemaan liikeratoja kunnolla.

Yritän varmaan jossain vaiheessa kerätää rahaa tuota tarkoitusta varten, jos vaikka saisi kesätöitä tms. Olen siis opiskelija tällä hetkellä enkä käy edes töissä. Opiskelijahintaan saan onneksi ryhmäliikuntatunnit, joilla käyn mielelläni "paremman puutteessa".

Seison jatkuvasti polvet lukossa, nyt olen fyssarin ohjeiden mukaan yrittänyt opetella siitä pois... Kävelylenkeistä ja kevyistä juoksulenkeistä tykkään, uintia sen sijaan voisi lisätä ja voisihan sitä kokeilla vaikka jotain vesijuoksuakin. :D Niin ja nivelongelmiani ei auta yhtään se, että yliliikkuvuuden lisäksi sairastan harvinaista sairautta joka myös vaikuttaa niveliin ja voi aiheuttaa "reumaoireita". Mutta onneksi on tehokkaita lääkkeitä olemassa... :)

Back
Ylös Bottom