Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Heippahei. Täällä yksi uusi pakkotoistolainen, joka ylikunnon kanssa kärsii.

Levätty on kohta 10kk, sitä ennen oireilua oli ehkä 3 kk. Jotain pienimuotoista oli ehkä jo aikaisemminkin (vaikea sanoa kun ei ennen kesää millään tavalla asiaan huomiota kiinnittänyt), mutta nyt kun takaisinpäin miettii niin sellaista minkäänlaista selvempää oireilua oli tuon verran. Urheilulääkärin ohjeilla nyt mennään, mutta edistyminen tuntuu olevan tosi hidasta. Oikeastaan koko tämän vuoden olen ollut vain osa-aikaisessa työssä, mikä on auttanut henkistä puolta tosi paljon. Mieliala on nykyisin pääosin hyvä jne siis. Nukkuminen on ongelmallista lähinnä koska stressaa koko nukkumistilanne. Vahvempi melatoniini ja zopinox on auttanut tässä. Viimeiset kolme viikkoa onnistuin olemaan valvomatta yhtään ja pystyin jopa lopussa laskemaan melatoniin määrän puoleen, zopinoxia en tarvinnut ollenkaan. No sitten tuli taas lauantaiyönä valvottua (juhlimassa olin, tosin selvinpäin ja kotiinkin olen mennyt verrattain varhain) ja koko nukkumishomma heitti ihan häränpyllyä ja nukahtamislääkitykset on taas tavallisella tasolla :face:

No, se mitä tässä lähinnä olen miettinyt. Googletettu on minkä ehditty, mutta vastausta ei oikein tähän löydy. Miten teillä, jotka olette tästä selvinneet/selviämässä lähteekö oireet parantumaan jotenkin yhtäkkisesti? Eli tulee yhtäkkiä joku iso harppaus kuukausien edistyksen puutteen jälkeen? Itsellä esimerkiksi väsymys ja korkea syke ovat aivan samaa luokkaa kuin viime heinäkuussakin (ortostaattinen syke 40-50). Mieliala ja perusarjen jaksaminen siis parantunut, mutta luulisin että johtuu pääasiassa siitä, että olen tehnyt puolikasta työviikkoa. Toipumisajat ja muut on tietysti yksilöllisiä, mutta jotenkin ajattelisi, että tällä historialla voisi tuo pian alkaa hellittää, että edes pientä rasitusta (esim yhden kerroksenvälin portaiden nouseminen) kestäisi..

Moikka. Kiitos vastauksista kaikille. Laitanpa hieman tilannepäivitystä omasta tilanteesta.

Nyt olen itse ollut sairaslomalla parisen viikkoa. Stressi ja ennenkaikkea mieliala meni niin pahaksi, että työnteosta ei tullut erään mitään. Masennus pukkasi päälle ja ei auttanut kuin ottaa aikalisää...

Nyt tilanne on hieman parempi. Olen saanut levättyä ja ennen kaikkea nukkuminen onnistuu nyt ilman melatoniinia tai nukahtamislääkkeitä. Pyysin pari viikkoa sitten lääkäriä ottamaan uudet verikokeet kilpirauhasarvojen mittaamiseksi. Ne otettiin ja niistä kävi ilmi, että mun kilppari on hieman ylitoiminnassa. Nippua nappa yli viiterajan, mutta noususuuntainen. Sitä seurataan nyt ja reilun viikon päästä otetaan uudet kontrollit. Vasta sen jälkeen tehdään päätös mahdollisen lääkityksen aloittamisesta. Se on siis yksi oireiden selkeä aiheuttaja. Kädet tärisee, rytmihäiriöt ja tykytys vaivaa. Nukahtaminen on vaikeaa, koska käyn kierroksilla vielä sänkyyn mennessä. Sain reseptin beetasalpajiin ja niistä on ollut apua. Olen aika herkkä lääkkeille ja esim mulla puolikas 10 Mg propralista jeesaa jo oloihin. Se myöskin jeesaa ahdistukseen, joka tulee ylikierroksilla käymisestä. Se on ehdottamasti se vittumaisin oire. Ahdistava olo, jolle et itse oikein voi mitään. Uskon vahvasti, että suurin osa mun oireista johtuu tuosta kilpparista.

Nyt kolme kuukautta liikkumatta ja painoa on pudonnut reilu 6 kg. Osa on varmasti nesteitä, jotka poistunut lihaksista. Hyvä mittari painon putoamisesta on kuitenkin se, että vyötä saa kiristellä... Aloitin Yin-Joogaamisen. Sitä suosittelen harrastukseksi kaikille ylikunnosta kärsiville. Siellä rentoutuu ja kevyet venytykset tuettuna oikeanlaisessa mielentilassa auttaa kehon palautumiseen. Menkää oikeasti kokeilemaan, mikäli omasta kaupungista Joogapaikka löytyy. Itse käyn kaksi kertaa viikossa. Joogan jälkeen keho on rauhallisempi kuin sinne mennessä.

Eli nyt tilanne aika stabiili. Stressiä tosin pukkaa tuosta kilpirauhasesta edelleen. Mietin joka päivä, että miten tässä vielä käy. Milloin päästään treenaamaan ja toivunko tästä vielä.

Nimimerkki Marlin: urheilulääkäri totesi tuon haastatteluiden perusteella. En käynyt rasitustesteissä. Poissulkemalla muut sairaudet totesi ylikunnon. Sun oireet voisi sopia myös kilpirauhasen liikatoimintaan. Suositteleman menemään testeihin. Ota anyway myös 2-3 viikkoa urheilusta lepoa. Jos et vielä ole ylikunnossa, niin noilla oireilla voit kohta olla. Syö hyvin ja tee esim kevyitä palauttavia kävelylenkkejä.

Morjens!
Ihan tälläisenä yleisenä kyssärinä, kuinka monta kertaa porukka treenaa viikossa? Itsellä nyt noin 3v treeniä takana, ja viimeiset puolivuotta tykittänyt 6-7 treeniä viikossa. Nyt tosin viimeiset pari viikkoa laskenut treeni määrän 5 kertaan viikossa ja energia tasot noussut ihan kattoon. Jotenkin jännnä, miten tehot alkaa pikku hiljaa laskea huomaamatta. Itelläkin työ-ja koulupäivät venyy yleensä noin 11 tuntisiksi, joten ehkä 6-7 kertaa viikossa oli vaan liikaa.

Vuoden verran kerkes itse olla oireeton, kunnes jälleen kova reeni/työtahti ajoin kropan tööttiin, onse kumma kun ei tyhmä ihminen tunnu oppivan löytämään balanssia tän homman pyörittämiseen. Viimeks meni n. 4kk että sai olot suunnilleen normaaliks,saa nähdä kauan tällä kertaa ottaa. Tein vielä sen virheen että otin menneenä lauantaina viimeisen päälle lärvit, eli tietoinen riski. Jälkiolotilojen voimakkuus pääsi kuitenkin yllättämään, jotain psykedeelisen kauheeta miten meni kropan vointi alaspäin ja saa nähdä meneekö viikko vai kaks tästä suosta noustessa, ilmeisesti jos on muutenkin keho ns. epävireessä,ei kestä tota alkoakaan sitä vähää mitä normaalisti.. muilla kokemuksia vastaavasta tempusta? Vai olenko ainut luupää. ;D

Itellä ainakin holi vaikuttaa treenin aika rankasti. Alkuaikoina kun tuli vedettyä tintit joka vklp, niin vielä maanantai ja tiistai meni palautuessa. Alkoholi on kamala huume, pitäisi kieltää kokonaan.

Vielä ei itsellä ole selkeitä ylikunnon merkkejä, mutta jotain pientä kuitenkin. Lähinnä leposyke on aika korkea, korkeampi kuin vuosi sitten kun viimeksi mitannut (silloin lääkärissä, nyt ostin sykemittarin). Myös jonkinlaista ärsyyntyneisyyttä on välillä ollut. Harjoitusmäärät noin 6 x viikko (4 aerobista ja 2 liaskuntoa) jota toteuttanut noin kuukauden (viime viikko oli kevyempi, 4 harjoitusta).

Kysymys kuuluu: Voiko myös salilla käynti ja esim. penkin veivaaminen altistaa entistä enemmän ylikunnolle? Ei kai kuitenkaan samassa suhteessa kuin kova juoksu? Lähinnä mietin, että jos keventäisi harjottelua hieman varotoimenpiteenä, niin eikö se kannata tehdä kovatempoisista juoksuista ja etenkin intervalleista joita on kaksi viikossa? Esim. 3 salitreeniä, 2 pk-lenkkiä ja yksi HIIT.

Kevennä kaikesta aina kun kevennät.. keventely viikolla korkeintaa kevyttä kävelyä, jos kerran muulloin vedät hiittiä, punttia yms..
Ok. Oletan, että tarkoitit nyt kevyempiä viikkoja. Itse lähinnä tarkoitin kolmen kovemman harjoitusviikon keventämistä myös, toki sitä neljättä eli kevennettyä voisi entisestään helpottaa.

Lähinnä sitä ajan takaa, että nyt lienee järkevintä vähentää rankimpia harjoituksia (HIIT ja intervallit yleensäkin) tyyliin kerran viikkoon tai kerran kahteen viikkoon? Pk-lenkit nyt ei kai niin pahasti altista ylikunnolle?

Gkloppi

Vaikka olisit viikon urheilematta niin et varmasti menetä mitään. Jos jätät lepäämättä nyt kun sille on tarvetta niin menetät paljonkin. Eli kevennä reilusti nyt jos jonkinlaista oireilua on, jos ensi viikolla on hyvä olo niin jatka normiharjoittelulla. Mutta Huom! Korjaa treenien ja palautumisen suhde niin ettei oireita tule jatkossa.

Gkloppi

Vaikka olisit viikon urheilematta niin et varmasti menetä mitään. Jos jätät lepäämättä nyt kun sille on tarvetta niin menetät paljonkin. Eli kevennä reilusti nyt jos jonkinlaista oireilua on, jos ensi viikolla on hyvä olo niin jatka normiharjoittelulla. Mutta Huom! Korjaa treenien ja palautumisen suhde niin ettei oireita tule jatkossa.
Jep, pakko kai se on järkeä uskoa, vaikka mieli tekisi aivan muuta. :jahas: 4-5 päivää huomisen yläkroppapuntin jälkeen lepoa, niin eiköhän vähäisetkin tuntemukset kaikkoa.

Jep, pakko kai se on järkeä uskoa, vaikka mieli tekisi aivan muuta. :jahas: 4-5 päivää huomisen yläkroppapuntin jälkeen lepoa, niin eiköhän vähäisetkin tuntemukset kaikkoa.
Ei katoa jos et muuta treenisysteemiäsi jotenkin kuten edellä todettiin. Ja kannattaa tuon 5 päivän jälkeenkin kuunnella omaa kehoa ja USKOA sitä mitä se kertoo. Ongelmat alkaa kun kropan kuuntelu loppuu.

Ei katoa jos et muuta treenisysteemiäsi jotenkin kuten edellä todettiin. Ja kannattaa tuon 5 päivän jälkeenkin kuunnella omaa kehoa ja USKOA sitä mitä se kertoo. Ongelmat alkaa kun kropan kuuntelu loppuu.
Kyllä kyllä, tarkoitus on hieman rauhallisempaan suuntaan muuttaa. Tässä linkki mitä olen suunnitellut: http://www.pakkotoisto.com/aerobinen-harjoittelu/101294-cooperin-nopea-parannus-9/#post4867244

Saa käydä kommentoimassa jos tulee jotain huomautettavaa mieleen!

Tekeekö jollekin muullekin keväisin aina lisääntyvä valo mitään muutoksia yöunien pituuteen/laatuun? Itselleni tuntuisi joka kevät n. 3kk ajan lyhentävän niitä aamusta..voisi ehkä harkita pimennysverhoja.

Tekeekö jollekin muullekin keväisin aina lisääntyvä valo mitään muutoksia yöunien pituuteen/laatuun? Itselleni tuntuisi joka kevät n. 3kk ajan lyhentävän niitä aamusta..voisi ehkä harkita pimennysverhoja.

Ennen aina jäi yöunet lyhyemmiksi. Pienimuotoinen pimennys tai jopa sädekaihtimet saattavat auttaa sinuakin.

Mä huomasin merkittävän muutoksen yöunissa ku muurasin ikkunan umpeen täydellisesti, jolloin yksikään valonsäde ei pääse läpi. Se ei tietty oo mikään sisustusratkaisu, mutta mulle hyvät unet on tärkeempiä ku hienosti somistettu kämppä. Kesällä tää auttaa valtavasti jos meinaa oikeasti käydä ajoissa nukkumaan 07-08-09 maissa ja herätä aamusta 03-04-05-06.

Itselläkin pääsi menemään hieman ylikunnon puolelle. Stressasin paljon mitä söin, miten teen seuraavat treenit ja perus perhe/parisuhde juttuja.
Öisin en saanut nukuttua kun mietin paljon asioita. Kroppa kävi selvästi ylikierroksilla kun treenejä oli 4-6krt viikossa ja aina vedettiin ihan piippuun asti.
Mulke ei enää toiminut ja seksihalut oli aivan nollassa vaikka muija kiehnäs vieressä ja ehdotteli vaikka mitä juttuja :)
Auttanut kummasti tällaiset 3-4 päivän lepotauot kaikesta urheilusta. Uni maistuu, seksi maistuu ja reenitkin kulkevat ihan kivasti.
Ressi pois ja surutta useampi päivä lepoa ja vapaampaa syömistä niin alkaa elämä taas kukoistamaan :)

Back
Ylös Bottom