Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

En usko että parin päivän lakko johtaa moiseen. Reenasitko jalkoja jotenkin eritavalla kuin ennen tai kovempaa kuin ennen? Mulla ainakin tulee paikat kipeiksi, jos olen vetänyt suoria sarjoja koiville viimeset pari kuukautta ja sitten yhtäkkiä teen hackisssa jonkun 5minuuttiä kestävän nousu-pudotushässäkän. Tupakointihan heikentää verenkiertoa, mutta ei se parissa päivässä kyllä palaudu normaaliksi. Itse olen poltellut sähkötupakkaa joulusta asti ja nyt alan huomaamaan vasta eroa. Tottakai pumppia on tullut nopeemmin ja paremmin kun pääsee verikiertään kunnolla. Myös koko vuoden olen ollut selvinpäin. =)

Ei se ihan niin nopeasti vaikuta se tupakoimattomuus, mutta kyllä sen pidemmän päälle huomaa, kun hapenottokyky paranee ja lihaksetkin jaksaa paremmin tehdä työtä. Lihaskivussa en ole kyllä huomannut eroa, savuton tai ei. Itsehän olin tietenki niin fiksu, että rupesin polttamaan kahden vuoden savuttomuuden jälkeen uudestaan...

Ei se ihan niin nopeasti vaikuta se tupakoimattomuus, mutta kyllä sen pidemmän päälle huomaa, kun hapenottokyky paranee ja lihaksetkin jaksaa paremmin tehdä työtä. Lihaskivussa en ole kyllä huomannut eroa, savuton tai ei. Itsehän olin tietenki niin fiksu, että rupesin polttamaan kahden vuoden savuttomuuden jälkeen uudestaan...

Voitko kertoa, miten onnistuit aloittamaan uudestaan? Vuosi ja 4kk itselläni savuttomuutta takana, ja pari askia ostanut koko aikana. Viimeisimmän hankinnan tein kännissä, poltin yhden ja muutama päivä myöhemmin seuraavan. Maistui niin jumalattoman pahalle, että kesken jäi, vaikka olikin merkkiä, jota poltin 6-7 vuotta.

Voitko kertoa, miten onnistuit aloittamaan uudestaan? Vuosi ja 4kk itselläni savuttomuutta takana, ja pari askia ostanut koko aikana. Viimeisimmän hankinnan tein kännissä, poltin yhden ja muutama päivä myöhemmin seuraavan. Maistui niin jumalattoman pahalle, että kesken jäi, vaikka olikin merkkiä, jota poltin 6-7 vuotta.
Perinteisesti pikkupäissään, kyllähän sitä nyt pari voi... Eikä edes maistunut pahalta :D Nooo, kyllä mä vielä ryhdistäydyn!

Elikkäs, Aloitin opiskelut vuoden alussa ja pääsin samantien työharjoitteluun. Sovimme ''pomoni'' kanssa, että saan kilometrikorvauksen työharjoittelu paikkaani. Tulen olemaan kaikenkaikkiaan 3kk työharjoittelussa. Olen laskenut että saisin kilometrikorvauksija n. 1200 euron edestä. Pomoni kysyi hänen kirjanpitäjältään miten tässä pitäisi toimia, että riittääkö jos maksaa suoraan tilille ( tulisiko jtn ongelmia tms... ). Hänen kirjanpitäjänsä sanoi että kun en ole työsuhteessa niin hän ei voi maksaa kilometrikorvausta. Pomoni kuitenki haluisi antaa rahallisen korvauksen tehdystä työstäni. Kysymys kuuluukin;

- Voiko nämä rahat antaa stipendillä minulle? Onko tässä rahallista kattoa tms tms?
- Ellei pomoni tahdo antaa rahoja minulle yksityishenkilönä josta joudun sitten maksaa ''x summan'' veroa?
- Parempaa ehdotusta jonka kautta saisin rahat minulle laillisesti? Pomoni ei tahdo vilunki peliä eikä joutua vaikeuksiin yrityksensä kanssa.

Kyseessä on aikuisopiskelua. Anteeksi sekavasta kirjouituksestani :)

Elikkäs, Aloitin opiskelut vuoden alussa ja pääsin samantien työharjoitteluun. Sovimme ''pomoni'' kanssa, että saan kilometrikorvauksen työharjoittelu paikkaani. Tulen olemaan kaikenkaikkiaan 3kk työharjoittelussa. Olen laskenut että saisin kilometrikorvauksija n. 1200 euron edestä. Pomoni kysyi hänen kirjanpitäjältään miten tässä pitäisi toimia, että riittääkö jos maksaa suoraan tilille ( tulisiko jtn ongelmia tms... ). Hänen kirjanpitäjänsä sanoi että kun en ole työsuhteessa niin hän ei voi maksaa kilometrikorvausta. Pomoni kuitenki haluisi antaa rahallisen korvauksen tehdystä työstäni. Kysymys kuuluukin;

- Voiko nämä rahat antaa stipendillä minulle? Onko tässä rahallista kattoa tms tms?
- Ellei pomoni tahdo antaa rahoja minulle yksityishenkilönä josta joudun sitten maksaa ''x summan'' veroa?
- Parempaa ehdotusta jonka kautta saisin rahat minulle laillisesti? Pomoni ei tahdo vilunki peliä eikä joutua vaikeuksiin yrityksensä kanssa.

Kyseessä on aikuisopiskelua. Anteeksi sekavasta kirjouituksestani :)
Paras keino on antaa tosiaan stipendinä oppilaitoksen kautta jos on vielä nykyään mahdollista. Ainakin 90 luvulla oli :)

Se onkin sitten suunnilleen varmaan ainut laillinen mahdollisuus. Ellei nykyään ole sitten jotain työllistämishärpäke rahaa millä hoitaa...

Kuka oli se tv-juontaja, joka ainakin vielä 90-luvulla teki työläisaiheisia dokumentteja suomessa muistaakseni maikkarilla? Viimeisissä jaksoissa sillä oli mukana se vähäsanainen pikkupoika. Kävivät mm. vanhoilla tehtailla ja kaivoksilla, esittelivät paikkoja ja työkaluja.

Entäpä se kaikkien tuntema stereotyyppinen unettavan tylsä uutisjuontaja?

Miten saan helpoiten ruuvin irti, jonka kannasta ei enää saa selvää onko se kuusiokulma vai torchi?

Miten saan helpoiten ruuvin irti, jonka kannasta ei enää saa selvää onko se kuusiokulma vai torchi?

Akkukone + lähimpänä oleva kärki. Perkeleellinen painaminen todella hitaasti pyörittää auki. Ainaki sen verran pitäis saaha aukastua, että kärkipihdeillä voi pyörittää kannan alta.

Pyöriäksi menneen kuusiokolon saa usein lyömällä (vasaralla) sopivan torxin siihen kiinni ja vääntämällä varovasti.

^tuota kannattaa kokeilla. Ite oon monesti käyttäny torxii jos tuntuu ettei kuusiokolo aukea vaan meinaa pää nyplääntyä.
Esim joissain auton puskureissa on insinöörit keksineet laittaa kuusiokolon ja kaiken paskan ja ruosteen kun kerännyt niin hauska yrittää avata. Onneks nykysin käytetään torxia enimmäkseen

Kuka oli se tv-juontaja, joka ainakin vielä 90-luvulla teki työläisaiheisia dokumentteja suomessa muistaakseni maikkarilla? Viimeisissä jaksoissa sillä oli mukana se vähäsanainen pikkupoika. Kävivät mm. vanhoilla tehtailla ja kaivoksilla, esittelivät paikkoja ja työkaluja.
Karpo? :david:

Entäpä se kaikkien tuntema stereotyyppinen unettavan tylsä uutisjuontaja?
:arvi:?

Kauanko hitsausluokat on nykyään voimassa? Pikaisella googletuksella löytyi hiukan nihkeästi infoa...

"Lokakuuhun 2015 saakka käytössä on sekä nykyinen standardi SFS-EN ISO 287-1, että uusi SFS-EN ISO 9606-1. Standardin vaihdos tuo muutoksia oleellisiin muuttujiin ja pätevyysalueisiin, sekä kokonaan uutena asiana mukaan tulevat lisäaineryhmät. Todistusten voimassaoloaikaan tulee useampia vaihtoehtoja joista yleisin tullee olemaan kolmen vuoden voimassaoloaika entisen kahden vuoden sijaan."

Mikä väittämistä on oikein
a.) heikko emäs liukenee paremmin kun pH yli 2.5 isompi kun pKa
b.)heikko happo liukenee paremmin kun pH yli 2.5 isompi kun pKa
c.)heikko emäs liukenee paremmin kun pH yli 2.5 pienempi kun pKa
d.)heikko happo liukenee paremmin kun pH yli 2.5 pienempii kun pKa

Jos asunnon vuokrasopimuksessa lukee että ensimmäinen irtisanomispäivä on 1.6.2015, niin mihin asti vuokraa pitää maksaa? Pitääkö heinäkuun ajalta vielä maksaa vuokra, kun sopimuksessa lukee että irtisanomisajan alkamispäivä lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanomisilmoitus on vastaanotettu.

Back
Ylös Bottom