Tiedä sitten mihin verrataan, mutta tästä olen hieman eri mieltä. Kyllä aika vahva salikuri on monella saleilla, alkaen siitä että treeneissä pitää olla oman seuran logoilla varustettu puku, tai ainakin se on hyvin vahva suositus.
Treenaan paraikaa parilla bjj/lukkopainiseurassa yhtäaikaa ja en ole törmännyt tähän, että pitäisi seuran logoa pitää nogi/bjj harjoituksissa puvussa/treenivaatteissa. Sinällään on rentoa, että vaikka on jokin vanha krugansin puku, josta on kulunut logot pois ja alkaa jo värikin vaihtumaan ei niin valkoiseksi enää.. Voi treenata hyvällä omalla tunnolla. Aiemmissa lajeissa, joita olen harrastanut on ollut tärkeää, että on kamppeet, joissa on lajin tunnusmerkit ja kaikilla on lähes samanlaiset kamppeet. Tosiaan bjj-gi on minulla vielä käytettynä saatu. Puvulla on siis painittu jo yhteensä 5-10 vuoden väliin :D
Vyöasteikkoa voisi keventää, että mahd. moni saisi sen ekan vyön, vaikka vyökokeen jälkeen, jonka jälkeen vyöt jaettaisiin kehittymisen myötä esimerkiksi. Kisoihin meno helpottuisi entisestään ja sitä kautta grappling touhuista kiinnostunutta väkeä olisi enemmän. Ainakin itse olen huomannut, että bjj ja nogi/lukkopainitreeneissä käy sama porukka. Harvemmat treenaa pelkästään puvulla tai ilman.
Bjj piireissä ilmapiiri on leppoisa ja siellä tuntee, jotain yhteenkuuluvuutta.. se minunkin mielestä ihan totta. Bjj lajina on helppo aloittaa ja omasta mielestä suhteellisen halpakin harrastaa.. Oikeastaan ei tarvi kuin hammassuojat ja bjj-gi joka on suht edullinen uutenakin ja käytettynä varsinkin, kun ajattelee, kuinka kauan saa painia, ennen kuin puku on hajalla. :D Munasuojat on sitten makukysymys, mutta ei nekään kalliit ole.
Bjj lajina toimii hyvänä tukilajina minulle lukkopainiharjoituksiin. Ystävälle näytin aikanaan videolta mundialeja, niin ystävän mielestä näytti:"kilpikonnien parittelulta"..