Vyötärö kapoiseksi

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Moi.
Miten treenaatte vyötäröä? Tehokkaita vinkkejä kaivataan! Saa laittaa myös tarkat toteutusohjeet, koska olen tosiaan aloittelija. :) Unelmana olisi saada timmi ja kapea vyötärö. Kiitos!

Sehän nyt ihan riippuu treenistä. Jos poikittainen vatsalihas on hyvässä kunnossa, uuma kyllä on kaponen. Tietyt liikkeet toki leventävät vyötäröä, esim jotkin kylkilihasliikkeet.

Monet urheilulajit vaativat hyvää keskivartalon hallintaa ja vatsa treenautuu siinä sivussa ikäänkuin itsekseen (kuten monissa taistelulajeissa).

Puntilla sen sijaan itse teen vatsalihakset oma paino / lisäpainot vastuksena, mutta en käytä vatsalihas härpäkkeitä, lukuunottamatta perus penkkiä. Rutistuksia, kiertoja, istumaannousuja, linkkareita, lankkua, apuna jumppapalloa, kiekkoja, puntit. Hengitystekniikka on tärkeä, ja liikkeet pitää tehdä oikein, jottaa saa myös poikittaisen vatsalihaksen aktivoutua. Treenissä pitää olla aina ylä- ja alavatsaa aktivoivia, kiertoja, sekä korsettia harjoittavia liikeittä, että tulis tasapuolisesti treenattua.

Tässä jotain vinkkejä kuvien kera:
http://www.oxygenmag.com/homeabs
http://www.oxygenmag.com/twist
http://www.muscleandfitnesshers.com/abs_exercise_training/training/109

Antakaa te, jotka enemmän tiedätte, niin lisää vinkkejä.

Itselläni vyötärönympärys ei ole kasvanut vatsalistreeneistä huolimatta.

Vitsailetko? Ei varmasti levene, olen elävä todiste siitä :D
Ja mä voin olla toinen sellainen. Kyllä vatsa vaan näyttää parhaimmalta treenattuna. Monilla laihoilla on ehkä litteä vatsa, mutta jos nahan alla ei ole muuta kuin vatsalaukku niin tulos on sellainen kuoppamasu (painaessa masua ei tule juurikaan mitään vastaan ja jännittäessä 'lihaksia' ei näy mitään). Kun vatsalihaksia treenaa hyvin, erottuvat ne naisellakin, ilman että tarttee olla 15 prosentin rasvoissa :). Eli saa pitää muotonsa (esim. rinnat) ja vatsa näyttää silti kivalle. (Ps. en tarkoita että joku eightpäkki sentään näkyisi, vaan vatsalihakset erottuvat sopivasti/tarpeeksi).

Harvoin näkee rumaa treenattua vatsaa, kun taas joku 60 sentin vyötärö voikin olla pelkkää taikinaa. Ja näiden eron huomaakin esim. istuessa. Mun vyötärö ei geneettisesti tule koskaan olemaan kapea, mutta eipä silti tule maggaroita istuessa :P.

Eiköhän se riipu lähtökohdista. Mulla vyötärö on varmaan vähän leventynyt, koska kylkien lihakset on kasvanu, kuten oonkin halunnut niiden kasvavan. Oon aina ollut naurettavan kapea sivultapäin ja mulle ei vaan oo suotu tosi kapeaa vyötäröä edestäpäin, eikä kyllä yhtään haittaakaan. Jos sitä rasvaa ei tosiaan masussa juuri ole ja on ollu syvät lihakset aina ihan hyvässä kunnossa, niin kyllä siinä kapenemisessakin ne rajat tulee vastaan.

Ja varmasti jos sitä lihasmassaa alkaa sinne keskivartaloon kertymään, niin se myös "levenee", ei mitenkään järjenvastainen väite. Ok levenee on vähän huono ilmaisu, ympärys vaan voi kasvaa, kuten tosiaan itselläni on käynyt. Toisaalta se leveneminenkään ei varmaan näy muuta kuin mittanauhassa, sillä jos tasaisesti kroppaa treenaa, niin jalat kasvaa ja selkä levenee, joten ei ne mitotukset juuri muutu, jos siis on suhteellisen vähärasvainen kroppa lähtökohtana. Sitten taas jos on ollu se perusnaisellinen laihaläski-efekti, niin kyllähän se siitä kapenee kun korsetin saa kuntoon.

Tirriäiselle vinkiksi, että laihduttamalla saa kapean vyötärön. Jotku tekee vartalon kiertoja pitkiä sarjoja esim. keppi niskan takana ja ovat kehuneet, että on kaventunut vyötärö pari senttiä, voi sitäkin kokeilla. Keskivartalon syvät lihakset kuntoon, niin näkyy uumassakin.

Jep, spritilläkin pointtia tuossa :) Totta, että riippuu tietysti myös lähtökohdista. Ymmärsin itse tuon kysymyksen niin, että henkilö pelkää keskivartalon tulevan paksummaksi tms.

Staattiset pidot ovat hyviä liikkeitä syville vatsoille, tässä yksi linkki: http://www.frixo.com/sites/fitness/exercises/staticabs.html

Varsinkin kyljille hyvä, yksinkertainen liike tässä: http://www.shapefit.com/abs-exercises-dumbbell-side-bends.html
Muista tarpeeksi iso paino, että saat liikkeen oikeasti tuntumaan. Epämääräisestä heilumisesta ei tule tulosta :p

Sprit laittoi vartalon kierroista. Tämä liike on tehty lisäpainolla: http://www.shapefit.com/abs-exercises-plate-twists.html
Jalat kannattaa aluksi pitää maassa ennen kuin liike on tuttu vatsat ovat kehittyneet. Lisäpainon voit ottaa, jos siltä tuntuu, mutta keppikin riittänee.

Kiitos kaikille vinkeistä. Tänään tuli salilla treenattuakin tavallista enemmän vatsaa ja kylkiä :) Saa nähdä, kivistääkö lihaksia huomenna erilailla kuin aiemmin... :D

Heips!

Paljon asioita lukeneena, joskin itse vielä aloittelijana, tuli tämmönen juttu mieleen:

http://www.bodybuilding.com/fun/women_10_gym_mistakes.htm

TOP 10 mokat mitä naiset tekee salilla. Ihan hauska ja mielenkiintoinen artikkeli. :D

Jossa siis todetaan:

"Number 1:
Doing Side Bends!

Yes, that's right, ladies. I see you gals doing side bends to the left and to the right of me, over and over again. All I can say is STOP IT! By performing this stupid exercise you're doing exactly the opposite of what you're hoping to achieve. You're thickening your waist. I'll repeat that. You're THICKENING your waist.

If you'd like to refer to number five on this list, you will see that you cannot remove fat by working the muscle under the fat. But I find side bends to be even more evil than excessive crunches because it makes you appear wider from the front. As a bodybuilder I have been instructed to never do this exercise, ever! It would diminish any hope of creating a nice V-Taper.

Even if you're not a bodybuilder, why would you want to thicken your waist? I don't think that's the look you're all trying for. Throw the side bends out the window. Never do this exercise again as long as you live! "

Eli ei ainakaan kannata noita sivulle taivutuksia tehdä haikaillessaan kapoisemman vyötärön perään. :)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Siis onko salitreenaus ja kapeampi vyötärö mahdoton yhtälö? Tai siis eihän se voi olla, ainakaan kun fitness-kisailijoita katsoo.

Mun kropan malli on muutenkin tasapaksu, kapealanteinen ja leveävyötäröinen. Treenin aloituksen myötä vyötäröni mitta on kuitenkin kasvanut 66cm->71cm ja ei ole toivottu tulos. Lantioni on samassa ajassa kasvanut 81cm -> 84cm. Onko se nyt vaan niin, ettei raskaita liikkeitä kuten mave ja kyykky, voi tehdä vyötärolinjan levenemättä?

Vatsalihakset näkyy, joten rasvasta ei ole kyse. Vatsa myös pullottaa, nykyään vähemmän kun olen yksinkertaisesti skipannut vatsan treenaamisen kokonaan lankkua lukuunottamatta. Katselin myös yhtä nuorta työkaveria jokunen aika sitten. Opiskelee liikunnanohjaajaksi ja on kovassa kunnossa. Vatsa hänelläkin pullotti niin, että luulin ensin hänen olevan raskaana.

Fitness-kisaajat ilmeisesti mm. tästä syystä tuntuvat ohjelmissaan treenaavan alakropankin osalta lähinnä eristäviä liikkeitä?

Vinkkejä? Apuja? Mulla on kohta leveämpi vyötärö kuin lantio. Ei naurata :)

Mäkin treenaan vatsoja erikseen vain lankulla ja sivulankuilla (ja jalkojen nostoa joskus). Juuri tuosta pötkömäisyyssyystä.

Imo vyötärö näyttää suhteessa kapemmalta kun hartioissa ja pakaroissa on lihasta. Eli sikäli salitreenaaminen pitäisi kyllä toimia.

Rasva lähtee sieltä mistä sen on oman geneettiikan mukaan tarkoitus lähteä. Jotkut saa vatsapalat näkyviin vaikka tissit eivät olekaan kärsineet ja joillain on vastaavan treenin jälkeen enää tyhjät patalaput jäljellä. Jos tahtoo sitä vyötäröä oikeasti kaventaa niin korsetit taitaa olla ainut (joskin melko kallis ja kivulias) täsmäkeino. Vaihtoehtona tietysti treenata pylly/jalkaosastoa ja hartia/yläkroppaosastoa jotta saisi sen vyötärön näyttämään kapeammalta. Samalla saatat muuttua vähän miehekkäämmän näköiseksi ja siinä taitaa mennä vähän ampiaisvyötärön naisellisuutta korostava pointti.

No tottakai näyttää :) Mulla on luonnostaan leveät hartiat ja lihasten kanssa vielä leveämmät :) Lantion luustolle en kuitenkaan mitään voi, niin paljon lihasta sinne en saa enkä halua saada, että kunnon vyötärö-lantio -suhde mulle ikinä kehittyisi. Sen lisäksi olen lyhyt ja lantion ja kylkiluiden väli on erittäin lyhyt, eli ampiaisvyötäröstä mun on turha haaveilla edes.

Mutta, ottaisinko sen minun hoikan 66 sentin vyötärön vs treenatun 71 sentin vyötärön…kallistuu ekan puoleen. Tai mieluiten otan kyllä treenatun kapeamman. Fitness-kisailijoilla tämä onnistuu, enkä ole tainnut heidän treeniohjelmissaan huomata mm. mavea. Siinähän vältetään keskikroppaa paksuntavia liikkeitä kuin ruttoa.

Jaa. Kyllä mulla ainakin vyötärö on kaventunut ja tiimalasia alkanut tulla painoharjoittelun myötä. Ja teen just niitä perusliikkeitä vapailla painoilla, kuten kyykky, sjmv tm. Tosin olenkin kai se ns. laiha läski. Minusta 69 cm vyötärö on ihan jees, sitä vatsaa sen alta vois vielä saada rasvattomammaksi. Jos kapenee, niin ok, ja tärkeämpää mulle ois saada sitä lihaa näihin tikkureisiin kuin vahdata muutamia senttejä lihasta vyötäröllä?

Toivottavasti emme ota nyt tästäkin vielä stressiä, naiset...? :)

Se varmaan toimiikin siinä vaiheessa jos sitä rasvaa on. Mutta kun mun rasvat on reilusti alle 20, niin en rasvaa voi vyötäröltä tiristää. Mun nyt pitää vaan jostain löytää joku fitness-tyyppien not-to-do -lista =D Joo, ei tää ole elämää suurempi asia, mutta häiritsee mun v-kropan rakentamista suuresti…tarvitsen heikomman keskikropan tänks =D

Voi kyllä otamme stressiä - tai no mä olen ottanut mahastani stressiä jo kohta 30 vuotta... Mutta ei se enää niin vakavaa ole :)
Mä kun olen vielä lyhyt ja kuopparintainen, kapeampi vyörärö olis ihan must have.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom