Mun mielestä eurolla ja muilla instituutioilla on selkeä yhteys puolustuspolitiikkaan. Haluttiin integroida suomi Eurooppaan ja tulla osaksi eurooppalaista perhettä. Tämä on tärkeää siksi että kun etsitään liittolaisia (ja silloin Natoon liittyminen ei ilmeisti ollut vaihtoehto) on helpompi liittyä ryhmään jolla on yhteiset arvot, yhteiset instituutiot, yhteinen talous, yhteinen uskonnollinen perintö yms. Kulttuuri-integraatio on erittäin voimakas puolustuspolitiikan osa silloin kun ei voida käyttää suoraa voimapolitiikkaa (eli Naton tykkejä rajalle).
Tätä viestiä on mielestäni useaan otteeseen mielestäni tuotu esiin esim. Presidentti Koiviston, Lipposen tms. kaartin kautta. Veikkaisin että päätös suomen länsi-integraatiosta tehtiin kuitenkin joskus 1990-1995 välillä ja sen jälkeen sitä on vain toteutettu. Jos jollain on tästä parempaa tietoa niin olen erittäin kiinnostunut lukemaan.
Edit:
Tuolla juttua tosta turvallisuuskytkystä
Euro Suomelle turvallisuuspolitiikkaa | Taloussanomat
Tuolla juttua toiselta kantilta
Euro ja turvallisuuspoliittinen harha ? keksittyjen puolusteluiden ketju jatkuu | Tyhmyri's Blog
Editedit: Tuossa tyhmyrin postissa kyllä hieman korpeaa tuo hieman ... (lapsellinen, naivi..) käsitys siitä, että eurointegraatio ei johtaisi lopulta liittovaltioon. Minusta on kummallista ajatella että joku laittaisi näin paljon aikaa ja rahaa erilaisen euroinstrumenttien rakentamiseen mikäli lopputuloksena ei olisi liittovaltio. Totta toisaalta on se että suomessa näistä asioista ei keskustella, kuten ei juuri mistään muistakaan motiiveistä päätösten takana.
Itse siis kannatan liittovaltiota joka maksaisi myös meidän suomalaisten eläkkeet ;)