Raaka/eläväravinto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Morjens

Haluaisin kuulla kaikenlaisia kokemuksia teiltä, jotka olette käyttäneet/käytätte raaka/elävääravintoa.

Miten onnistuu proteiinien saanti, millä tuotteilla olette tätä turvanneet (hamppu?riisiproteiini?siemenet?idut?)? Miten olette korvanneet mm. maitotuotteita? Millaisia tuntemuksia vihreän ravinnon käyttäminen on tuonut?

Olen itse kiinnostunut aiheesta ja jonkin verran kokeillut. Mm vihersmoothieita, idätystä, versoja.

Myös hyviä vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan. :)

Veikkaan että kauhean vähän on kokemuksia mimmeillä todellisesta raakaruokavaliosta, sillä kukapa haluaisi syödä raakaa lihaa/kalaa/kanaa tai munia, saatika popsia kypsentämättömiä riisin tahi vehnänjyväsiä? Niinkun for real? Ja kun kuitenkin tässä harrastuksessa pitää niitä proteiineja lappaa naamaan, niin jollakin tasolla etoo ajatus raa'asta verisestä pihvistä tai raaoista munista aamupirtelön seassa... :wtf: Koska raakaruokavalion perustahan on että mitään ruokaa ei kypsennetä yli 50 asteen ettei ravintoaineet tuhoudu, niin vähäisiksi kyllä jää vaihtoehdot. Lisäksi vaikka antaisikin itselleen luvan syödä pastöroimattomia maitotuotteita niin heikohko lohtu ovat nämäkin varsinkin kun eivät olet sieltä ravintoarvoasteikon yläpäästä ja lisäksi saattavat sisältää vaarallisia bakteereja ja taudinaiheuttajia.

Eihän loppupeleissä raakaravinnosta saa läheskään tarvittavia ravintoaineita bodaamiseen tai varmaan juuri muuhunkaan urheiluun tai ylipäätään elämiseen juurikin yllämainituista etovista syistä. IMHO.

Mä vedän lähes joka päivä raakaa munanvalkuaista. Vaahdotan sen kovaksi vaahdoksi ja sekotan sen paksun smoothien joukkoon -> saa ihanan kuohkean lusikoitavan herkun :kuola: Ja raaka kala (sashimi) nam!

Pähkinöistä saa proteiinia ja tietysti myös hyviä rasvoja. Jos prodejauheita voi käyttää, niin herneproteiini on mun mielestä ihan hyvää, itselläni käytössä päivittäin. Riisiproteiinia en ole testannut, mutta pitääpä muistaa ottaa testiin. Elävää ravintoahan noi ei taida olla, kun ne on prosessoituja, enkä tiedä kuuluuko ne varsinaisesti raakaravintoonkaan. Kahvikerman olen korvannut kookoskermalla (jos siitä aamukahvista on vaikea luopua).

Mä en siis noudata mitään raakaravintoja tmv. joten nää on vaan jotain ajatuksia, ei oo minkäänlaista asiantuntijuutta, ja voi olla, ettei puritanisteille tällaset vinkit kelpaa :)

Toi olikin mun mielipide asiasta josta mulla ei ole kuin vähän tietoa :D Se kuulostaa jo jotenkin niin utopistiselta ajatukselta syödä vain raakaa ruokaa :wtf: Mutta kai sitä sit elää pelkällä pyhällä hengelläkin jos nikseen tulee.

E: Niin no onhan tietysti TOFU! Just googlailin lisää. Tuo nyt oli tommosta yöllistä pohdintaa ajatuksesta syödä raakaa ruokaa ;)

Kylhän perinteisiä suomalaisiakin versioita on, kuten graavilohi (turhan suolasta, mut ite tehtynä saa varmaan vähäsuolasempaakin) ja kylmäsavulohi (en oo kyllä varma jääkö tossa lämpötila alle 47 astetta). Ei tuu vaan heti ajatelleeksi, kuinka paljon itseasiassa hyvää raakaravintoa olis saatavilla, eikä niitä aina edes miellä raakaravinnoksi, koska mielikuva raakaravinnosta on ne hipin kasvattamat idut (ei pahalla!). Itse olen syönyt myös raakapuuroa eli kaurahiutaleita nesteeseen ja yöksi jääkaappiin, namia on, eikä tarvii aamusta vaivautuu keittelee. Tosin voiko raakaravintoa noudattava syödä kaurahiutaleita? Tässä itse asiassa huomaa, vaikka itse yrittää välttää pitkälle prosessoituja tuotteita, niin kuinka paljon prosessoitua ruokaa tulee itseasiassa syötyä ja kuinka vähän itse siitä prosessoinnista tietääkään.

Ja tota valkuaisen vaahdottamista voin kyllä ehdottomasti suositella, saa vähän vaihtelua pirtelöihin! Ja nyt sitten tekee mieli lounaaksi sashimia :D

Eihän loppupeleissä raakaravinnosta saa läheskään tarvittavia ravintoaineita bodaamiseen tai varmaan juuri muuhunkaan urheiluun tai ylipäätään elämiseen juurikin yllämainituista etovista syistä. IMHO.

Itse asiassa kyllä näitä raakaravintourheilijoita aina välillä tulee vastaan. :) Mutta tarkennan vielä alkuperäistä kysymystä niin, että kuulisin mielelläni myös kokemuksia esimerkiksi joistain pienimuotoisista lisäyksistä ja hifistelyistä, kuinka on ravintoaan muuttanut raakapuolelle, kuten Ayanan tuossa kertoi munakokeiluistaan. Olen itse lihan ja maitotuotteiden suurkuluttaja, mutta joskus on kiva kokeilla jotain uutta ja sillä on tullut näitä itujakin kokeiltua ( On muuten 24proteiinia 100grammassa ). Kaikenlaisilla smoothiejutuilla on mulle ainakin ollut positiivinen vaikutus siinä määrin,että sellaisen pystyy syömään/juomaan ennen treeniä, ilman että on ähky olo.

Törmäsin muuten raakaproteiinivalmisteeseen, Purple Balance Raw Protein, jossa on kylmäpuritettua hamppuproteiinia ja erilaisia superfoodeja (macaa ym). Nää on ravintoarvoiltaan enemmän sellasia palkkareita, mutta saattaa olla kokeilemisen arvoinen (sinunpateekki.fi:ssä on tarjouksessa, päivämäärä menossa umpeen syyskuussa - tää ei ole siis mikään mainos). Heraproteiinihan on todettu parhaaksi lisäproteiinin lähteeksi, mutta itse koitan vältellä lehmänmaitotuotteita, joten heraa en käytä. Tosin käytän kyllä edelleen voita sisältävää Oivariinia ja kovia juustoja, sillä niistä mulle ei ole tullut mitään oireita. Munanvalkuainen on myös yksi parhaita proteiinilähteitä, mutta raakana käytettynä ei ilmeisesti imeydy yhtä yhtä, mutta tää ei ole mitään faktista triviaa.

Mä olen joskus idätellyt ituja ja tykkään niistä kovasti, mutta mulle tulee iduista ihottumaa ja iho alkaa hilseilemään fleikkeinä irti eli siis aika voimakkaat oireet :(

Itse välttelen gluteiinia, valkoista (lisättyä) sokeria, hiivaa, lihaa ja osin lehmänmaitoa. Raakaravinto on kiinnostavaa ja sitä voisi lisätä vielä lisää ruokavalioon. Mut ei taida tällä palstalla kauheesti raakaravinnosta kiinnostuneita pyöriä, kun hiljasta on? :david:

RUokavammaisena joudun nykyisin skippaamaan. Riisiproteiinia on olemassa "raakana" eli "elävänä". Tiedän sen siitä että se oikeasti on sitä, koska sain siitä hirveät oireet, kuten saan kaikesta muustakin idätetystä ja raa'asta nykyään :(. Kananmunahan sopii oikein hyvin raakana smoohien sekaan. Mä en pysty syömään enää edes raakoja vihanneksia (esim. nam nam kukka- ja parsakaalia) juurikaan, että silleen. Raakaravinto on hyvä lisä, jos se sopii, mutta en mä kokonaan sille linjalle kokonaan lähtisi, vaikka joskus nuorempana kovasti kiinnostikin.

Harvempi raakaruokailijakaan elää kokonaan raakaruolla. Yleensä raakaruokailijat höystävät satunnaisesti safkailujaan esim linsseillä, quinoalla tai tofulla. Tofu ei btw ole raakaravintoa, sillä se valmistetaan kuumennetusta soijamaidosta.

Mä kokeilin raakaravintopainotteista ruokavaliota parin kuukauden ajan muutama vuosi sitten. Mun herkälle vatsalle tuntuu jostain syystä sopivan varsin mainiosti kaikki raa'at vihannekset. Proteiinin saanti osottautui kuitenkin sen verran haasteelliseksi, että käytännössä vedin suurimman osan proteiineista kuitenkin prosessoiduista tai kypsennetyistä lähteistä. Raakamaitoon en kyl koskis pitkällä tikullakaan. Sen verran monet uutiset on vakavista vatsaepidemioista tullut luettua ja mulla on viel krooninen suolistotulehdus muutenkin, joten no way in hell. Erilaisista siemenistä ja pähkinöistä saa kyllä proteiinia, mutta siinä samalla tulee kyl melkoinen määrä rasvaakin. Hampunsiemenet tai hamppuproteiini on kyllä loistava proteiinin lähde, mutta ainakaan ite en kyllä erityisesti hamppuproteiinin mausta tykkää. Jonkun smoothien seassa vois mennäkin. Kuoritut hampunsiemenet sen sijaan on todella hyviä, mut proteiinin määrä on niissä alhaisempi ja lisäks ne on aika kalliita. Jos syö kalaa, niin graavattu tai kylmäsavustettu kala on myös yksi proteiinin lähde.

Mä siirryin takaisin ns. normaaliin ruokavalioon lähinnä siksi, etten jaksanut enää säätää niin paljon ruokieni kanssa. Idätykset ja kuivaamiset on aika hidasta touhua ja syömisiä piti ennakoida etukäteen aika pitkälle. Lisäks treenailin silloin maratonille ja kaloreita oli muutenkin aika hankala saada tarpeeks. Vois tuosta kyllä nappailla jotain juttuja taas käyttöön. Esmes raakanäkkärit/kräkkerit oli aika oivaa muonaa ja kiva korvike leivälle, jota en juurikaan syö. :kuola:

Tässä on muuten hyvä postaus ihmettelyyn "mistä saat proteiinisi?": Proteiinimyytti | Raakaruoka

Muutenkin hyvä blogi, harmi kun ei ole enää hengissä. Mä otan lisäprotskuja herneproteiinista ja raa'asta hamppuproteiinista, sekä munanvalkuainen on käytössä. Lisäksi käytän vähän, mutta päivittäin juustoja. Muutoin olen siirtynyt kasvispainoitteiseen ruokaan, ooks mä nyt sit lakto-ovo-vegetaristi, jos johonkin pitää lokeroida? Ideaalisti olisin vegaani, mut juustosta ja kananmunasta luopuminen tuntuu vaikealta, kun joudun muutenkin rajottamaan ruokavaliotani. Pyrin edelleen lisäämään myös raakaruoan määrää edelleen ruokavaliossani.

Suosittelen myös lukemaan blogista postauksen Mikä mättää superruoissa? | Raakaruoka, herättää vähän ajatuksia!

Sori tää postaus vaan raapasee otsikon aihetta...

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Täällä ilmoittautuu yksi 90% raakaruokailija! Saan proteiinia hedelmistä, vihanneksista. Hedelmissä on keskimäärin 10% proteiinia. Lisäksi yritän syödä aina jotain proteiinipitoista kasvista esim. parsakaalia= lähes 100% proteiinia ja välillä syön SunWarrior proteiinipulveria, mutta erittäin harvoin, kerran viikossa. Olin ennen VHH ruokavaliolla, mutta oloni oli koko ajan vetämätön. Nyt minulla on paljon energiaa ja jaksan käydä joka päivä salilla ja tehdä paljon cardiota.

Täällä ilmoittautuu yksi 90% raakaruokailija! Saan proteiinia hedelmistä, vihanneksista. Hedelmissä on keskimäärin 10% proteiinia. Lisäksi yritän syödä aina jotain proteiinipitoista kasvista esim. parsakaalia= lähes 100% proteiinia ja välillä syön SunWarrior proteiinipulveria, mutta erittäin harvoin, kerran viikossa. Olin ennen VHH ruokavaliolla, mutta oloni oli koko ajan vetämätön. Nyt minulla on paljon energiaa ja jaksan käydä joka päivä salilla ja tehdä paljon cardiota.

Parsakaali 52% proteiinia, 4,6 g / 100 g.
Parsakaali, brokkoli - Fineli

Mitenhän nuo Finelin ilmoittamat kokonaiskalorit on laksettu?

H 8 kCal
R 2,7 kCal
P 18,4 kCal
= 29,1 kCal (Finelissä summattu 35 kCal)
= Proden osuus 63%

Onko jotain mitä en ymmärrä?

Mua harmittaa kun en voi syödä moniakaan hyviä kasviproteiinin lähteitä. Käytän siis lisäprotskuna herneprodea ja raakahamppuprodea maltillisesti. Syön päivittäin lämpimän lounaan ja joskus teen itse näkkäriä, mutta muuten oikeastaan syön raakaravintoa.

Tässä oli muuten aika hyvää asiaa:
Proteiinimyytit - K3 Fitness

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom