Mites kun ite luullut, että esim. proteiinista häviää noin 20 prosenttia lihaa kypsennettäessä... Oonko ollu ihan kujal?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites kun ite luullut, että esim. proteiinista häviää noin 20 prosenttia lihaa kypsennettäessä... Oonko ollu ihan kujal?
Kuten muut ovat myös maininneet. Ruoat punnitaan raakana / kuivana ja saat niistä sen määrän ravintoarvoja, kun luvataan.
Kai sulla on kuitenkin ollut sitten eri arvot? Koska paketin kyljessä olevat arvot ovat kuiva arvoja. Lähetin tästä itse asiassa kerran kyselya atrialla kun halusin tietää miten ravintoarvot menevät broilerin koipipaloissa kun siellä on niitä luita niin paljon. Vastauksena tuli että ne arvot mitä siinä paketin kyljessä lukee on otettu huomioon siinä että tuotteessa kaikki ei ole syötävää. Esim 400g koipipaloja niin proteiini määrä per 100g normaalisti olisi vaikka 20g mutta koska seassa on luitakin niin se arvo saattaa olla jotain 10-15 välillä.Itse olen kyllä punninnut aina lihatuotteen vasta kypsennyksen jälkeen. Samalla tavoin olen toiminut myös esim. pastan/riisin/perunan kohdalla.
Nyrkkisääntönä noissa lihoissa ainakin itellä pitäny paikkaansa suhkot hyvin eli n. kolmasosa häviää paistaessa painosta.
Miksi? Jos todellakin miettii makaronia, niin mistä pystyt laskemaan paljonko kyseisten makaronien huokoisuus on, että ottavat kaloritonta vettä itseensä? Suurimmaksi osaksi kaikki makrot ja kalorit on merkitty kuivapainon mukaan, ei kypsennetyn/valmistetun.Itse olen kyllä punninnut aina lihatuotteen vasta kypsennyksen jälkeen. Samalla tavoin olen toiminut myös esim. pastan/riisin/perunan kohdalla.
Varmaan siinä vaiheessa kun porukkaa rupes kiinnostaa mitä paskaa siinä lautasella on.Koska maailmasta tuli sellainen että ruoka pitää punnita? Eikö riitä että ahaa tossa onkin sopivankokoinen lautasellinen syön sen ja jos on nälkä otan hieman lisää?
Varmaan siinä vaiheessa kun porukkaa rupes kiinnostaa mitä paskaa siinä lautasella on.

Jos on vaikka tehny ison kattilallisen riisii ja useamman paketin jauhelihaa, jota ois tarkotus laittaa jääkaappiin ja sieltä mikron kautta myöhemmin syötäväks, niin oishan se huomattavasti helpompaa punnita safkat kypsänä, sitä mukaan, kun menee mikroon. Miten tosta laskee lihapää helposti paljon kypsäpaino esim riisii ja jauhelihaa = rakaapainona, mitä voi heittää kalorilaskuriin
No ei varmaan 7-10% jauhelihasta tai kanan rintafileestä/maustamattomat kanan fileesuikeleet lähde 1/3, kalastakaan ei varmaan todistella mitään, poikkeuksena lohi.
No kyllä varmasti lähtee naturell kanan fileesuikaleesta 1/3 painosta pois.
Empiiriset tutkimukseni osoittavat:
Kilo fileesuikaletta painaa paistamisen jälkeen noin 640-680 grammaa.
Hunajamarinoitu 400g painaa paistamisen ja marinaadin poistamisen jälkeen 180-200g. En ole kokeillut pestä suikaleita ennen paistamista, sillä tavalla kanan jäännöspaino olisi vielä vähemmän.
Kanan luullinen rintaleike 1300g marinadissa paistamisen, luiden poiston ja marinaadin poiston jälkeen 730-770 grammaa.