Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miten estää yöllinen kaulan/leuan raapiminen nukkuessa? Joskus ei edes rauhoittava lääke auta ennen nukkumaanmenoa, ja aina kun olen antanut sängen kasvaa pari päivää, kutina on paljon pahempaa. Aamulla kiva herätä kun kirvelee ja punoittaa -.- Ps: iho-sairaalassa pari vuotta sitten selvitettiin että mulla on pölypunkki-allergia. (asteikolla 1-10 oli 4-5.)

Miten estää yöllinen kaulan/leuan raapiminen nukkuessa? Joskus ei edes rauhoittava lääke auta ennen nukkumaanmenoa, ja aina kun olen antanut sängen kasvaa pari päivää, kutina on paljon pahempaa. Aamulla kiva herätä kun kirvelee ja punoittaa -.- Ps: iho-sairaalassa pari vuotta sitten selvitettiin että mulla on pölypunkki-allergia. (asteikolla 1-10 oli 4-5.)

Laita käsineet käsiin yöksi.

Pesuaineen vaihto?

Juu, mut ei varmasti niin että sitä valtaosa puhuisi. Kysymys onkin, että onko se missään sillä tavalla murre, että sitä lähestulkoon kaikki kyseisellä alueella käyttäisi?

Usko vaan, Lounais-Suomen murteissa (erit. Turku, Laitila, Loimaa, Rauma) ketä on perussana, jota käyttävät kaikki. Ihan kaikki. Eikä todellakaan ole kysymys muodista.

Tosin kuten joku jo sanoikin, pääasiassa näitä murteita matkitaan väärin (jos siis ei-alkuperäinen yrittää vääntää turkua tms.). Ketä -sanan käyttö on yksi sellainen asia, sillä emme mekään (jotka kyseistä sanaa käytämme päivittäisessä normaalissa kielessämme) sitä joka paikkaan tunge.

"Ketä keksi rakkauden" lalalalalaaaa..... :D
Joo, onhan tuo kuka = ketä kamalinta paskaa suomenkielessä. Sama kun jossain murteessa sanomalla sinä tarkoitettaisiinkin minä jne.

Tässä yksi esimerkki. Vaikka ketä = kuka, ei turkulainenkaan sitä käytä tuolla tavoin. Eikä ainakaan kysy "ketä ton nimi on?". Tuollainen on kamalinta paskaa, jota harrastavat juuri "wannabe turkulaiset", jotka eivät ole äidinmaidosta taitojaan saaneet. Sen sijaan turkulainen voi kysyä esim. "ketä toi o?" tai "ketä sää ole?".

Ja loppuhuomio. Ketä on ihan virallinen suomenkielen sana, näissä murteissa sitä vain käytetään joskus väärin. Esim. "ketä tarkoitat?" (tällaisessa ei voi käyttää mitään muuta muotoa).

Josset pistä ihoon mitään rasvaa, niin kannattaa hakea apteekista jotakin perusvoidetta. Itsellä on "ceralan plus" voide ollut pitkään käytössä, kallista jossei ole reseptiä, mutta uskomattoman hyvin toimii itselle.

Pese vaatteet ja etenkin petivaatteet sensitive-pesuaineella ja pese lakanat korkeassa lämpötilassa. (väh. 60, jos valkoiset lakanat niin voi pestä korkeammassakin, 1 kerta voi riittää hyvin korkealla, jotta pöpöt kuolee)

Kynsien leikkaus ja viilaus on kova sana.

Sängyn puhdistus esimerkiksi höyrypesurilla, petauspatja pihalle+ tyyny ja peitto kun on pakkasta.

Ja johtuuko tuo kutina juurikin jostain parranajosta, vai mistä?

Hyviä ohjeita tossa paljon, kiitos. Miettinyt myös tyynyä/peittoa joka on pölypunkki-vapaa. Kutinasta en ole varma, mutta myös sormissani on samanlainen ihottuma (ollut monta vuotta, joskus pahenee joskus ei oireile ollenkaan) Veikkaan että ne sängenkarvat kutittaa, ja sitten yöllä raapii/hankaa ihoa ku kutittaa, mutta joskus myös samana yönä kun on ajanut parran, niin raapii kaulaa/leukaa eli vaikka kun on kohtalaisen sileä leuka. (tällä partakoneella joutuu hinkkaamaan monta kertaa samasta kohtaa, ja silti ei saa ihan sileäksi).

Hyviä ohjeita tossa paljon, kiitos. Miettinyt myös tyynyä/peittoa joka on pölypunkki-vapaa. Kutinasta en ole varma, mutta myös sormissani on samanlainen ihottuma (ollut monta vuotta, joskus pahenee joskus ei oireile ollenkaan) Veikkaan että ne sängenkarvat kutittaa, ja sitten yöllä raapii/hankaa ihoa ku kutittaa, mutta joskus myös samana yönä kun on ajanut parran, niin raapii kaulaa/leukaa eli vaikka kun on kohtalaisen sileä leuka. (tällä partakoneella joutuu hinkkaamaan monta kertaa samasta kohtaa, ja silti ei saa ihan sileäksi).

Itsellä paha atooppia, itse en pysty ajamaan sänkeä höylällä/koneella (joutuu juuri hinkuttamaan helvetisti), olen ostanut halvan hiustenleikkuukoneen millä olen vedellyt :D Onneksi ei ole itsellä paljoa tilaisuuksia missä tarvitsisi olla erittäin hyvin ajeltu sänki.

Mutta voit koittaa myös, osta apteekista perusvoidette (esim. aqualan L), kun olet suihkussa, niin hiero tuo ihoon saippuan tilalla, sitten peset pois ja kuivaat ihon varovasti, ei siis kunnolla hinkkaamalla karkealla pyyhkeellä. Kaikkea rasvaa ei välttämättä tarvitse pestä ihosta pois, sitä voi kevyen kerroksen jättää, ei niin jotta pyyhe on aivan rasvainen mutta pieni. En osaa selittää, toivottavasti ymmärrät :D

Ja ehdottomasti parranajon jälkeen kylmällä vedellä ajellun alueen pesu, ja perusvoidetta päälle.

Kyllä minä tiedän nämä hommat, monen vuoden kokemus.. :D

Itsellä paha atooppia, itse en pysty ajamaan sänkeä höylällä/koneella (joutuu juuri hinkuttamaan helvetisti), olen ostanut halvan hiustenleikkuukoneen millä olen vedellyt :D Onneksi ei ole itsellä paljoa tilaisuuksia missä tarvitsisi olla erittäin hyvin ajeltu sänki.

Mutta voit koittaa myös, osta apteekista perusvoidette (esim. aqualan L), kun olet suihkussa, niin hiero tuo ihoon saippuan tilalla, sitten peset pois ja kuivaat ihon varovasti, ei siis kunnolla hinkkaamalla karkealla pyyhkeellä. Kaikkea rasvaa ei välttämättä tarvitse pestä ihosta pois, sitä voi kevyen kerroksen jättää, ei niin jotta pyyhe on aivan rasvainen mutta pieni. En osaa selittää, toivottavasti ymmärrät :D

Ja ehdottomasti parranajon jälkeen kylmällä vedellä ajellun alueen pesu, ja perusvoidetta päälle.

Kyllä minä tiedän nämä hommat, monen vuoden kokemus.. :D

Joo, itselläki on paha atooppia, käsissä ollut monta vuotta jo ja viime 1.5v aikana ilmestynyt myös jalkapöydän alueelle sekä kaula/leuka -alueelle. Itsekkin joskus antaisin parran kasvaa, muttei voi kun heti muutaman päivän jälkeen yöllä kutisee niin pahasti ja sitte raavin/hankaan sitä. :S

Tutun kuulonen toi aqualan, oon varmasti käyttäny pienempänä tota, tällä hetkellä on muutama perusvoide mm. bebanthen ja apo base (oily creme), jota käytän nykyään joka ilta. Vois kokeillta tota aqualaa ku en muista miten itelle se toimi. Mites toimis muuten joku herkän ihon suihkusaippua? esim joku ''ei sisällä allergisoivia aineita'' puhdistusaine? Mitä perusvoidetta voi levittää parranajon jälkeen, voiko sitä aqualaa taikka tota mun apo basea käyttää lärviin?

Sitten olis itelle tärkee kysymys että miten tärkeetä on olla siistiä kodissa ihottuman kunnon kannalta? (imurointi ja lattioiden luuttaus yms) Veikkaan että vaikuttaa paljon, itellä on tossakin vaan yks homma kun tiskaus tiskihanskoilla aiheuttaa kutinaa ja punoitusta käsissä, (ei tiskikonetta) lattioiden pyyhkiminen rätillä hankalaa myös käsille.

Toinen kysymys että ku luulen että mulla on liian stydi hiusshampoo (pakolla sitä osuu muuallekki ku päähän), että oisko jotain tosi herkän ihon ainetta? :)

Latasin yhden NRG tiedoston ja tein siitä daemon toolsilla levykuvan. Kyseessä vanha peli ja pitäisi saada toimimaan win 95 moodissa, mutta miten? Yritän löytää sitä yhteensopivuus - juttua ominaisuuksista, mutta en löydä. Mulla win7.

Ei saatana. Daemon toolsilla tulee siis mdx tiedosto ja nyt kun löysin tuon yhteensopivuus ohjelman niin sille kelpaa vain .exe :face:

NRG on levykuva, mounttaat eli avaat levykuvana sen daemon toolsilla, magicisolla tai vastaavalla. Sen jälkeen se näkyy kuin CD, etit sieltä sen install.exe/setup.exe tiedoston, avaat sen asetukset ja siellä on välilehti "yhteensopivuus".

Sit jännäämään asentuuko se. Ei kannata asentaa c-asemalle sitä peliä. Peli.exe tiedostolle pitää asettaa yhteensopivuustila samalla tapaa.

Keuhkot sökönä?

Sain lääkäriltä astma diagnoosin muutama vuosi sitten. Minulla ei koskaan ollut pef arvoissa mitään aamu-/ilta heittelyä ja tuloksetkin paranivat avaavalla vain noin 20 l/min. Spirometriassa löytyi kuitenkin palautumaton obstruktio ja avaavalla FEV1 parani 13% ja samoin MMEF ym.. pienet hengitystiet huomattavasti. Sain käyttöön silloin aikoinaan buventol easyhealerin ja avaavan tarvittaessa. Koirien lähellä mm. hengitykseni alkoi aina vinkumaan, mutta siihen hengenahdistukseen en saanut apuva avaavasta vaan olo helpottui kun pääsin pois samoista tiloista missä koira oli.

No nyt on alkanut tämä "katupölykausi" ja tuntuu, että keuhkoja/keuhkoputkia raapii, kutiaa ja tuntuu kuin siellä olisi tulehdus päällä. PEF-arvot kokoajan ihan sama mihinkä kellonaikaan puhallan niin 600-650 l/min. Nykyään lääkkeenä on innovair 100/6 ja annos oli pitkän aikaan 1xannos aamuin ja illoin. Tuplasin ekana annoksen, mutta tästä ei ollut apua vaan keuhkoissa tuntu edelleen pahalle ja otin käyttöön nyt prednisolon tabletit. Vejin aamulla 20mg tabun ja nyt on ihan "ok" olo tai ainakin tuntuu, että pystyy jo keuhkot ottaa täyteen ilmaa.

Kuulostaako tämä astmalta vai joltain muulta keuhkosairaudelta sillä ventolinestä en saanut yhtään apua tähän olooni, vaan vasta tosta prednisolonista?

Joo, itselläki on paha atooppia, käsissä ollut monta vuotta jo ja viime 1.5v aikana ilmestynyt myös jalkapöydän alueelle sekä kaula/leuka -alueelle. Itsekkin joskus antaisin parran kasvaa, muttei voi kun heti muutaman päivän jälkeen yöllä kutisee niin pahasti ja sitte raavin/hankaan sitä. :S

Tutun kuulonen toi aqualan, oon varmasti käyttäny pienempänä tota, tällä hetkellä on muutama perusvoide mm. bebanthen ja apo base (oily creme), jota käytän nykyään joka ilta. Vois kokeillta tota aqualaa ku en muista miten itelle se toimi. Mites toimis muuten joku herkän ihon suihkusaippua? esim joku ''ei sisällä allergisoivia aineita'' puhdistusaine? Mitä perusvoidetta voi levittää parranajon jälkeen, voiko sitä aqualaa taikka tota mun apo basea käyttää lärviin?

Sitten olis itelle tärkee kysymys että miten tärkeetä on olla siistiä kodissa ihottuman kunnon kannalta? (imurointi ja lattioiden luuttaus yms) Veikkaan että vaikuttaa paljon, itellä on tossakin vaan yks homma kun tiskaus tiskihanskoilla aiheuttaa kutinaa ja punoitusta käsissä, (ei tiskikonetta) lattioiden pyyhkiminen rätillä hankalaa myös käsille.

Toinen kysymys että ku luulen että mulla on liian stydi hiusshampoo (pakolla sitä osuu muuallekki ku päähän), että oisko jotain tosi herkän ihon ainetta? :)

Koitas vaihtaa tuo apo base (oily creme) normaaliin perusvoiteeseen, kuten aqualan l, tai sitten ceralan plus, tai tästä aavistuksenverran rasvaisempi versio ceralan. Tuo on aika jököttiä, iho ei varmasti hengitä kovin hyvin kun tuota pistää iholle, kokemusta on tuosta ja omalla kohdalla ei toiminut. (en silti sano, ettei sulla toimis).

Parranajon jälkeen ehdottomasti perusvoide, esimerkiksi joku yllämainituista, suihkusaippuoista en osaa sanoa mitään.

Mitä vähemmän on pölyä kodissa, niin sitä parempi se on ihon kannalta. Imurointia kannattaa harrastaa usein ja pintojen pölyjenpyyhkiminen vaikka parikertaa viikossa olisi kova sana. Lattioita ei tarvitse sitten taas ihan viikonvälein pestä, ellei kämppä ole niin pahassa kunnossa, jotta tarvitsee (ihon kannalta)

Ja tiskauksessta en osaa sanoa mitään, itse en pysty tiskaamaan ollenkaan muuta kuin astian/pari kerrallaan. Ottaa niinpaljon käsiin.

Sain lääkäriltä astma diagnoosin muutama vuosi sitten. Minulla ei koskaan ollut pef arvoissa mitään aamu-/ilta heittelyä ja tuloksetkin paranivat avaavalla vain noin 20 l/min. Spirometriassa löytyi kuitenkin palautumaton obstruktio ja avaavalla FEV1 parani 13% ja samoin MMEF ym.. pienet hengitystiet huomattavasti. Sain käyttöön silloin aikoinaan buventol easyhealerin ja avaavan tarvittaessa. Koirien lähellä mm. hengitykseni alkoi aina vinkumaan, mutta siihen hengenahdistukseen en saanut apuva avaavasta vaan olo helpottui kun pääsin pois samoista tiloista missä koira oli.

No nyt on alkanut tämä "katupölykausi" ja tuntuu, että keuhkoja/keuhkoputkia raapii, kutiaa ja tuntuu kuin siellä olisi tulehdus päällä. PEF-arvot kokoajan ihan sama mihinkä kellonaikaan puhallan niin 600-650 l/min. Nykyään lääkkeenä on innovair 100/6 ja annos oli pitkän aikaan 1xannos aamuin ja illoin. Tuplasin ekana annoksen, mutta tästä ei ollut apua vaan keuhkoissa tuntu edelleen pahalle ja otin käyttöön nyt prednisolon tabletit. Vejin aamulla 20mg tabun ja nyt on ihan "ok" olo tai ainakin tuntuu, että pystyy jo keuhkot ottaa täyteen ilmaa.

Kuulostaako tämä astmalta vai joltain muulta keuhkosairaudelta sillä ventolinestä en saanut yhtään apua tähän olooni, vaan vasta tosta prednisolonista?
Kun oot nyt tätä jo kahdessa ketjussa kysynyt niin eikö asiaa kannattaisi tiedustella sinua hoitavalta lääkäriltä eikä netin keskustelupalstoilta..

muutama perusvoide mm. bebanthen

Bepanthen on lääkevoide, ei perusvoide. Tosin sitä kai voi aika vapaasti käyttää, ei juurikaan aiheuta ongelmia.

- - - Updated - - -

Kysymys, joka pitää esittää lääkärille, ei nettipalastalle.

(Lyhensin ja korjasin typon.)

Tälle on nimi: recency illusion (suomeksi suunnilleen "tuoreusharha")

Suomeksi: "tässä on taas kyse tuoreusharhasta eli uskomuksesta, että asiat, jotka SINÄ olet havainnut vasta äskettäin ovat oikeasti tuoreita. Kyse on valikoivasta tarkkaavaisuudesta. Omat havaintosi eivät ole luotettavia; pitää tarkistaa faktat. Yhä uudestaan ... ilmiöt osoittautuvat, melko usein, paljon vanhemmiksi kuin kuvittelet. Kyse ei ole vain Nykyajan Nuorista."

Lainauksen lähde: Language Log 7.8.2005: Just between Dr. Language and I

Taas oivallista tietoutta. Voisitko heittää tämän tuonne ihmissuhde- ja sinkkuketjuun taas seuraavalla kerralla, kun joku valittaa pettämisen yleistymisestä. ;)

Petivaatteet pitää pestä säännöllisesti, jos haluaa ne pölypunkkivapaiksi. Ei tarvitse ostaa mitään kummallisia allergiamateriaaleja.

Miten klassisen akustisen capo eroaa teräskieliselle akustiselle tarkoitetulle capolle?

Back
Ylös Bottom