Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Käytetäänkö jossain oikeasti murteessa "ketä" -muotoa "kuka" -muodon sijasta? Siis oikeasti siten, että ihmiset oppivat se äidinmaidosta ja se tulee ikään kuin väkisin, niin kuin lapissa sana "sie" kun puhutaan sinusta. Tuntuu, että tuo ketä-sanan viljely väärässä paikassa on ylekstyjyt räjähdysmäisesti viime vuosina ja että siitä on tullut jokin ihmeen muotijuttu tmsp.

Käytetäänkö jossain oikeasti murteessa "ketä" -muotoa "kuka" -muodon sijasta? Siis oikeasti siten, että ihmiset oppivat se äidinmaidosta ja se tulee ikään kuin väkisin, niin kuin lapissa sana "sie" kun puhutaan sinusta. Tuntuu, että tuo ketä-sanan viljely väärässä paikassa on ylekstyjyt räjähdysmäisesti viime vuosina ja että siitä on tullut jokin ihmeen muotijuttu tmsp.

Turussa

Siis kuuluuko se turun murteeseen ihan oikeasti? Siis ettei ole kysymys mistään muoti-ilmiöstä tms. Meinaan että puhuvatko kaikki (valtaosa) turkulaiset noin? Esim. rovaniemellä varmaan jokin yli 90 prosenttia puhuvat mie ja sie ja ne jotka eivät niin puhu eivät ole syntyperäisiä paikallisia. Kun taas kaikki turkulaiset jotka minä olen tavannut puhuvat melko normaalisti ja en ole kuin viime vuosina huomannut tuon ketä -sanan väärinkäytön. Olen satavarma, että olisin pistänyt mieleen jos joku olisi noin puhunut...

Ei tuo rajoitu länsimurteisiin vaan muuallakin, ihan pääkaupunkiseudullakin tätä on esiintynyt jo vaikka kuinka kauan.

Siis kuuluuko se turun murteeseen ihan oikeasti? Siis ettei ole kysymys mistään muoti-ilmiöstä tms. Meinaan että puhuvatko kaikki (valtaosa) turkulaiset noin? Esim. rovaniemellä varmaan jokin yli 90 prosenttia puhuvat mie ja sie ja ne jotka eivät niin puhu eivät ole syntyperäisiä paikallisia. Kun taas kaikki turkulaiset jotka minä olen tavannut puhuvat melko normaalisti ja en ole kuin viime vuosina huomannut tuon ketä -sanan väärinkäytön. Olen satavarma, että olisin pistänyt mieleen jos joku olisi noin puhunut...

Mä olen ainakin äidinmaidosta saanut tuon puheeseeni, ja ensimmäiset 10 vuotta jyväskylässä kaikki huomautti siitä, nykyään ehkä vähentynyt joten ehkä se on yleistynyt.

Ei tuo rajoitu länsimurteisiin vaan muuallakin, ihan pääkaupunkiseudullakin tätä on esiintynyt jo vaikka kuinka kauan.
Juu, mut ei varmasti niin että sitä valtaosa puhuisi. Kysymys onkin, että onko se missään sillä tavalla murre, että sitä lähestulkoon kaikki kyseisellä alueella käyttäisi?

Onhan näitä muitakin muoti-ilmaisuja kuten esim. LOL tms. jotka yleistyvät, mutta eihän niitäkään voi varsinaisiksi murteiksi kutsua.

Tuntuu, että tuo ... on yleistynyt räjähdysmäisesti viime vuosina ja että siitä on tullut jokin ihmeen muotijuttu tmsp.

(Lyhensin ja korjasin typon.)

Tälle on nimi: recency illusion (suomeksi suunnilleen "tuoreusharha")

Arnold Zwicky sanoi:
we have here another instance of the Recency Illusion, the belief that things YOU have noticed only recently are in fact recent. This is a selective attention effect. Your impressions are simply not to be trusted; you have to check the facts. Again and again ... the phenomena turn out to have been around, with some frequency, for very much longer than you think. It's not just Kids These Days.

Suomeksi: "tässä on taas kyse tuoreusharhasta eli uskomuksesta, että asiat, jotka SINÄ olet havainnut vasta äskettäin ovat oikeasti tuoreita. Kyse on valikoivasta tarkkaavaisuudesta. Omat havaintosi eivät ole luotettavia; pitää tarkistaa faktat. Yhä uudestaan ... ilmiöt osoittautuvat, melko usein, paljon vanhemmiksi kuin kuvittelet. Kyse ei ole vain Nykyajan Nuorista."

Lainauksen lähde: Language Log 7.8.2005: Just between Dr. Language and I

Juu, onhan tuo varmasti vanhempi ilmiö kuin mitä äkkiseltään voisi luulla, mutta onko todella niin ettei tuo olisi yleistynyt viime vuosina? Vai onko stadiin tapahtunut nyt jokinturkulaisten invaasio...

Todellakin. Törkein väännös tuli yhdeltä vantaalaiselta ekaluokkalaiselta. "Ketä sun nimi on?"
Mikään ei oo säälittävämpää kuin kuin matkia tai puhua murteita väärin. Turun murteessaki on tarkat säännöt, melkee aina kun joku tekee pilaa siitä niin väärin menee.

Mut eiköhä tuo länsipuolen juttuja ole enemmän. Mut taitaa se viroksikin olla keda?

Joskus 15v sitten kuulin Turussa jonku teinin kysyvän kaveriltaan "Ketä ton opettajan nimi on?"

"Ketä keksi rakkauden" lalalalalaaaa..... :D

Joo, onhan tuo kuka = ketä kamalinta paskaa suomenkielessä. Sama kun jossain murteessa sanomalla sinä tarkoitettaisiinkin minä jne.

Mulla on ihottumaa käsissä, ja aina ku käsittelen kiiviä tai appelsiinia, alkaa ihottuma-kohdat kirvelemään ja kutiamaan hirveästi. (kestää minuuttien ajan, käsien pesu auttaa) Sen osaan sanoo, että se mehu aiheuttaa sen kirvelyn. Mistä johtuu? Mikä ois hyvä tapa suojella käsiä siltä mehulta?

Mistä sanoista tulee lyhenne rive? Reisiltäveto? Kertokaas ny :D

Onko kellään kokemusta minkäälaisista hammas- tai purusuojista salikäytössä? Tuntuu itellä kun tosissaan painaa menemään niin tulee purtua hampaita yhteen. Tänää huomasin että parista takaleegosta on "kohouma" murentunut tasaiseksi... Eli ois kiva saada jonkinlaista suojaa ennen kuin leegot murenee kokonaan :D

Onko kellään kokemusta minkäälaisista hammas- tai purusuojista salikäytössä? Tuntuu itellä kun tosissaan painaa menemään niin tulee purtua hampaita yhteen. Tänää huomasin että parista takaleegosta on "kohouma" murentunut tasaiseksi... Eli ois kiva saada jonkinlaista suojaa ennen kuin leegot murenee kokonaan :D

En muusta tiedä mutta näytät ihan ylivoimaisen kovalta kuntoilijalta jos reuhkaat salilla hammassuojat suussa.

joillakin on tuo paha "tapa" purra hampaita yhteen kovia toistoja tehdessä... kaverillaki leegot kipeenä aina salin jälkeen.

Back
Ylös Bottom