Bigger, Leaner, Stronger -ohjelma

Hei,

Ostin lentokonelukemisiksi Michael Matthewsin "Bigger, Leaner, Stronger: The Simple Science of Building the Ultimate Male Body" -kirjan ja lukiessani kirjaa innostuin siinä olevasta saliohjelmasta. Ajattelin ryhtyä ensi vuonna tekemään sitä. Alkuperäinen ohjelma on 5-jakoinen, mutta kirjassa on myös 3-jakoinen versio, jota itse ajattelin noudattaa.

Itse ohjelma:

Itse ohjelmahan menee niin, että treenattavat lihasryhmät pysyvät ohjelman mukaisina, mutta liikkeet vaihtelevat hieman kahden kuukauden välein (perusliikkeet, kuten kyykky, penkki ja maastaveto ovat tietenkin aina mukana..).

Mitä mieltä pakkislaiset on ohjelmasta? Onko jotain erityistä jota pitäisi muuttaa?

Ensimmäiseksi ihmetyksekseni nousee, että miksi jalkoja treenataan etureisi painotteisesti ja vain kahdella liikkellä yhteensä kuudella sarjalla...

Pitäisi vissiin munkin kirjoittaa kirja kun olen oivaltanut että about kahden kuukauden välein voi/kannattaa laittaa osan (apu-)liikkeistä kiertoon :dance:

Muutama ajatus:
- Linkkaamassasi kuvassa ei sanota trenni-/lepopäivistä mitään. Tehdäänkö noi kaikki putkeen vai?
- Itse en näe syytä 3-jakoisessa tehdä pohkeita yhtenä päivänä, ja reisiä toisena.
- Johan tehdään taas paljon vatsoja.

Muuten näyttäisi suhteelisen "perus" 3-jakoiselta ohjelmalta.

Pitäisi vissiin munkin kirjoittaa kirja kun olen oivaltanut että about kahden kuukauden välein voi/kannattaa laittaa osan (apu-)liikkeistä kiertoon :dance:

Muutama ajatus:
- Linkkaamassasi kuvassa ei sanota trenni-/lepopäivistä mitään. Tehdäänkö noi kaikki putkeen vai?
- Itse en näe syytä 3-jakoisessa tehdä pohkeita yhtenä päivänä, ja reisiä toisena.

Muuten näyttäisi suhteelisen "perus" 3-jakoiselta ohjelmalta.

Mitäpä luulet, tehdäänkö putkeen?

Tuo mainintani apuliikkeistä ei ollut kirjailijan kantava idea teoksessa, vaan oma selvennykseni ohjelmaa koskien. G6, SS, 5x5 tms. ohjelmissa on tarkasti kuvattu mitä liikkeitä tehdään ja apuliikkeidenkin määrä on hyvin rajoitettu, mutta tässä noita liikkeitä vaihdellaan kun on ilmeisesti ajateltu, että ohjelmaa voisi tehdä vaikka vuoden tai yli putkeen..

- - - Updated - - -

Ensimmäiseksi ihmetyksekseni nousee, että miksi jalkoja treenataan etureisi painotteisesti ja vain kahdella liikkellä yhteensä kuudella sarjalla...

Sellainen virhe tuossa Jefitin tietokannassa näyttää olevan, että romanialaisen maastavedon päälihasryhmäksi on mainittu selkä, vaikka nimenomaan takareisiliikehän se on (ottaa toki muuallekin)..

Aika staattinen ohjelma (kaikki liikkeet 3x6 tai 3x12 sarjoja 2 min tauoilla) mutta vihjaat viestissäsi että jotain vaihtelua ohjelmassa on, mitä?

Suoraan kuvasta laskettuna esim. 3. päivän pituus on aikamoinen, yhteensä 30 sarjaa ja pelkät tauot vievät 80 minuuttia.

Hyviä liikkeitä sinänsä, voisi sopia meikäläisen uudeksi ohjelmaksikin vaihtamalla 1 ja 3 päivän paikkaa ettei tulisi kahta jalkapäivää melkein peräkkäin (ma, ke, pe rytmityksellä).

Aika staattinen ohjelma (kaikki liikkeet 3x6 tai 3x12 sarjoja 2 min tauoilla) mutta vihjaat viestissäsi että jotain vaihtelua ohjelmassa on, mitä?

Suoraan kuvasta laskettuna esim. 3. päivän pituus on aikamoinen, yhteensä 30 sarjaa ja pelkät tauot vievät 80 minuuttia.

Hyviä liikkeitä sinänsä, voisi sopia meikäläisen uudeksi ohjelmaksikin vaihtamalla 1 ja 3 päivän paikkaa ettei tulisi kahta jalkapäivää melkein peräkkäin (ma, ke, pe rytmityksellä).

Niin, mainitsin siis, että liikkeet vaihtelevat. Ohjelman ideana on nimenomaan tuo 6 toiston sarjat.

Itsekin katselin tuota kolmatta päivää ja pitkältähän se tuntuu. Alkuperäinen ohjelma oli jaettu viidelle päivälle, jolloin päivät ovat lyhyempiä.. Ohjelman tekijä varoittaa itsekin siitä, että treenin kesto ei saisi ylittää tuntia ja antaa vinkiksi, että aikaa saa lyhyemmäksi tekemällä osan liikkeistä supereina ja lepäämällä aina kahden sarjan jälkeen.. Ohjelma on mulla tällä viikolla testissä ja huomenna sen näkee kauan tuossa 3. päivässä oikeasti menee..

Joo, tuota päivien vaihtamista vois kyllä miettiä itsekin..

Ite jakaisin nuo absit niin, et tekee mieluummin joka kerta 2 liikettä, kuin kahtena pv:nä 3 ja yhtenä 0. Tai mahollisesti jopa vain 1 liike per kerta.

Toinen on, et tos bicep-päivänä on turha tehä eka curli kässäreil ja sit täysin sama liike tangol. Enemmän ois hyötyy hauberien kannalta, jos toka liike aktivois käsivartta täysin erilailla: eli joko preacher curlia/concentration curlia tai hammer curlia/reverse curlia kehiin.

Ite jakaisin nuo absit niin, et tekee mieluummin joka kerta 2 liikettä, kuin kahtena pv:nä 3 ja yhtenä 0. Tai mahollisesti jopa vain 1 liike per kerta.

0:n vatsalihasliikkeen päivänä on tietysti maastaveto, jossa keskikroppa kyllä rasittuu. Ensin näytti että olkapäille aika myrkkyä, mutta varsinainen olkapääpäivä ei ole mielettömän rankka joten siinä mielessä voisi toimiakin. Tekee viparit supereina niin säästää aikaa ja kohautukset voisi tehdä vaikka selkäpäivänä.

Mutta onhan tuo vähän yläkroppapainotteinen :)

0:n vatsalihasliikkeen päivänä on tietysti maastaveto, jossa keskikroppa kyllä rasittuu. Ensin näytti että olkapäille aika myrkkyä, mutta varsinainen olkapääpäivä ei ole mielettömän rankka joten siinä mielessä voisi toimiakin. Tekee viparit supereina niin säästää aikaa ja kohautukset voisi tehdä vaikka selkäpäivänä.

Mutta onhan tuo vähän yläkroppapainotteinen :)

Nojjoo, mut onhan tos kolmantena päivänä kyykky, mustalaismave ja olkapääprässi seisten, PLUS vielä 3 vatsalihasliikettä!! :hyper: Snadisti enemmän abs-aktivointia ku tokan päivän 3 settiä mavea...

Ja niinhän se menöö, et mitä isompi jako, sitä enemmän yläkroppaa...

Miksi ihmeessä tehdä vatsalihaksia 6 liikettä viikossa? Itse en kaipaa yhtään vatsatreeniä, kun vetämistä ja kyykkäämistä kuuluu ohjelmaan. Voimapyörä ei ehkä olisi pahitteeksi jos joskus rupeaa olemaan treenin esteenä keskikropan pitävyys. Aikamoista ajanhukkaa 18 sarjaa viikossa :rolleyes:.

Jalkatreeni taas, ei mulla henk koht ole ongelmia saada etureisiä niin väsyksiin 2 liikkeellä että ei enää edes romanialaista/sjmv:tä voi tehdä.

Niin, no vatsantreenaajia on tasan kahta leiriä: niitä, joiden mielestä suora absien treenaus on turhaa ja niitä, joiden mielestä vatsoi ei voi koskaan tehä liikaa :thumbs: Absithän toki on nopeasti palautuva lihasryhmä, joten sinänsä niit voi kyl treenata joka päivä. Mut mun mielest on paree treenata esim. yhel liikkeel "joka kerta", kuin 6:lla liikkeellä kerran viikos...

Toinen on, et tos bicep-päivänä on turha tehä eka curli kässäreil ja sit täysin sama liike tangol. Enemmän ois hyötyy hauberien kannalta, jos toka liike aktivois käsivartta täysin erilailla: eli joko preacher curlia/concentration curlia tai hammer curlia/reverse curlia kehiin.

Joo, tätä mietin vähän itsekin ja ajattelin valita tuohon hammer curlin tilalle.

Back
Ylös Bottom