Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei välttist, kyl se on mun mielest mukavaa vähä nostella salil ja tehdä vähä isompaa määrää eri liikkeit, vaiks takaraivos tietääki et aika hyvin jo muutamal isollaki liikkeel osuis lähes kaikkii lihaksii :D No onhan toi varmaa vähä yliampuvaks (tahallaanki?) tehty, jos miettii et lämmittelee, hitaallakin cardiol on paikkansa yms aikaa vievät jutut, mut et miten saa isoimman vastineen ajallee. Esim kumman luulet saavat enemmän gainsseja a)tyypin ku treenaa samanlaisella ohjelmalla yhden sarjan per liike vuoden ajan vai b) sama ohjelma ku a kohdan tyypil mut tekee 3-5 sarjaa per liike mut onki tehnyt vast puolvuotta? Ja kuinka iso olisi ero näitten jamppojen välil loppuen lopuks vaiks toi useamman setin kaveri sit oliski vetänyt jo vuoden? 2 kertaa enemmän? puoltoista kertaa enemmän? doubt it, veikkaan että heidän lihas kasvunsa olis miltei sama jopa :D Must tuntuu et monella on ajatus et mitä kovemmin ja enemmän treenaa ni sitä nopeemmin saa tulosta, vaikka todellisuudessa ne treenivuodet määrää paljon paremmin kui kehittynyt on jos nyt on sinnepäinkää osunu treenit ja syömiset :D

Tiedät varmaan itsekin, että tuossa asiassa on niin helvetisti muitakin muuttujia kuin sarjamäärä. Mahdoton noita on tietää, mutta siitä nyt voidaan olla mielestäni todella varmoja, että et sä kovinkaan pitkälle pääse 12minuutin treenillä viikossa.

- - - Updated - - -

Käytän tällä hetkellä Xtend intraa. Annostus menee niin että 1scooppi 3dl vettä. Tuosta tulee aika vähän juomaa kun yleensä vettä menee se 1-2litraa. Kuitenkaan pakkauksessa ei luo kuinka monta annostusta saa tehdä niin voinko huoletta tuplata tuon annoksen 2 scooppia ja 6dl vettä?

Voi tuota ottaa useammankin annoksen, jos lompakko kestää. Toinen vaihtoehto on sitten tehdä laimeampaa sekoitusta. Käsittääkseni nuo vesimäärät ovat ilmoitettu vain saavuttaakseen järkevän maun litkulle.

Minulla on"valmentaja" joka nuita ehdotti.

Heitä sillä "valmentajalla" vesilintuja. Hera = proteiinia. Aika heikolla tasolla valmentaja joka ei tuota tiedä.

Proteiinia saa normaalista ruoasta, lisää sitä on turha ottaa jos tarve täyttyy jo muutenkin. Ensin siis se ruokavalio ja treeni kuntoon, sitten voi miettiä lisäravinteita.

Oon tossa koht menos salille, mut siel ei oo tota reisie koukistuslaitetta, ja sillon viel ku tein kotisalil ni tein aina jalkapäivän näitä Self-assisted Hamstring Raise mut en tiedä et kehtaako tuolla pienellä, yleisel salil varata tankoa+isoi kiekkoi+ja paljon tilaa ja mahdollisesti häkkiä et vois tehä noit ni olisko jotain kätevää korvaavaa liikettä, mitä siel todennäköisesti sais tehtyä. Ja siis haluaisin nimenomaan ton koukistuksen vaiks tiedän et takareisiä saa treenattua jalat suorina. Viimeks ku menin ni en sit tehnyt muuta oikeestaan ku kyykkyä :D

kävin tänään bodyattackissa ja se ei tuntunut edes kovin rankalta? olen treenannut jo pitään juoksua ja salia yms ja liikun muutenkin paljon
silti mietin teinö jotain väärin vai miksi tunti ei tuntunut niin rankalta ja voimia vievältä kuin useimmat väittävät?

Kuten kaikki ryhmätunnit, on lopputulema hyvin pitkälti kuitenkin kiinni siitä mitä itse teet. Jos teet harjoitteet "täysillä" eli oman kyvyn rajoissa, niin pitäisi kaikesta saada kyllä mehut pois. Sama todella rasittava tilanne näkyy kun ohjaat kahvakuulaa, ja joku nutipää aina sanoo ettei nyt kyllä tuntunut missään.. Ja yhtään raskaampaa kuulaa ei varmaan kannata ottaa.

Mitä luulette, onko rankka juoksulenkki hyvä rasvanpolttotapa vatsasta? Vatsassa on kyllä lihasta, mutta toi rasva pitäs polttaa tosta, että sais packin näkyviin ;)

Oon kotona vatsalihastreeniin pyrkinyt sisällyttämään jalkojennostoja selällään esim. 45 tai 90 asteen kulmaan, mutta selän pitäminen suorana ja kiinni maassa tuottaa vaikeuksia. Tahtoo mennä ikävästi notkolle varsinkin jalkojen laskemisvaiheessa. Millä keinoin tulisi harjoitella ja opettaa tuota selkää palvelemaan edellä mainittua tai vast. liikkeitä? T. saliharjoittelun lähitulevaisuudessa aloitteleva.

Hei! Mä nyt toivon, että tää viesti tulee oikeeseen paikkaan, kun oon vähän huono näiden foorumien kanssa. Mutta siis, olen 17v tyttö ja mulla on tällainen yleinen ongelma nimeltä pömppiksestä eroon pääseminen. Sen lisäksi haluaisin myös alkaa treenaamaan kuntosalilla, kun se on vähän viime kevään jälkeen jäänyt. Haluaisin siis saada näkyvät lihakset oikeastaan koko kroppaan, erityisesti reisiin+peppuun, vatsaan ja käsiin. Oon kyllä valmis treenaamaan ihan kunnolla! Ja kun siitä pömppiksestä sanoin, niin ei ole kyse isosta pömppiksestä, sillä olen 174 senttiä pitkä ja painan vähän vajaa 56 kiloa. Se pieni pömppis silti ei millään meinaa kadota, vaikka painoakin on tippunut 2 tai 3 kiloa. Harrastan liikuntaa säännöllisesti 6 kertaa viikossa, olen melkein viime kesän alusta näin usein treenannut, ja sitä ennenkin treenannut aika paljon. Pääosin liikunta on aerobista (zumbaa, lenkkeilyä, perus sykettä kohottavaa ja perus kestävyyskuntoa kasvattavia jumppia, sekä hieman lihaskuntoa), mutta nyt olen pyrkinyt lisäksi käymään kaksi kertaa viikossa sellaisessa jumpassa, joka koostuu vain lihaskuntoharjoitteista. Muutenkin aika usein käyn useammassakin jumpassa saman päivän aikana. Ja nyt siis haluaisin siirtyä treenaamaan enemmän myös salille. Miten kannattaisi toteuttaa salitreenien ja aerobisen yhdistäminen minun tilanteessani? Tykkäisin sitä aerobista kyllä harrastaa enemmän kuin 2 kertaa viikossa... En tiedä pitäisikö tässä mainita myös jotain ruokailusta, mutta syön 4-5 kertaa päivässä. Aamupalaksi kaurapuuroa hedelmillä (oon aatellut että pitäis varmaan lisätä jotain proteiinia vielä), lounaalla ja päivällisellä aina proteiinia ja salaattia, toisella yleensä hiilaria, usein kyllä molemmissa, sit välipala ja iltapala vaihtelee aika usein. Välipala on aika pieni yleensä, jos sitä ees on, esim omena ja vähän pähkinöitä. Ja oon lukenut että iltapalalla pitäis syödä hyviä rasvoja ja proteiinia? Niin siihen oon vähän yrittäny tähdätä. Oon pyrkinyt pitämään herkkupäivän kerran viikossa, joskus kuitenkin hieman lipsun. Oon tässä asiassa jo kehittynyt kyllä, huomaan kun on jo paljon parempi itsekuri. Mutta niin osaisitteko te neuvoa mua, että miten usein mun pitäisi salilla sitten käydä, miten jaottaa treenit ja miten paljon sitä aerobista? Huh, toivottavasti tästä ei tullu liian pitkä ja sekava viesti!

Ainakaan ei tuosta painosta kannata lähtee enään laihduttamaan. Kun kerran haluaa painottaa siihen, että saisi näkyviä lihaksia itse treenailisin 4-jakoisella, mutta kun haluat vielä salitreenin lisäksi käydä jumpissa vissiin niin, ehkä sitten 2-jakonen ja liikkeet siten että 1.päivä työntävät ja 2. Vetävät. Ja tuolla tyyliin 3 krt viikos salille.. Ja viikossa 1 totaalinen lepo tekee hyvää, mutta muista kuunnella kroppaa että ei tule liikaa treenailtua. Ja periaate on se että joka aterialle proteiinia mukaan niin että tulee +2g / painokilo. Ja pömppis katoaa ihan ruokavaliolla ja pömppömaha voi johtua ihan vaikka jostain ruoka aineesta mikä turvottaa. Eiköhän tässä ollu jo ihan hyvin selitetty.:D

Kannattaako salille mennä, jos lihakset ovat kipeät edellisestä treenikerrasta? Koitin tästä etsiä tietoa netistä, mutta yksi lähde sanoi toista ja toinen toista. Kyseessä siis tapaus, jossa lihakset ovat kipeät about 40h edellisen treenikerran jälkeen. Eilen kipu oli pahempaa, tänään pystyn liikuttamaan raajoja suhteellisen normaalisti miedosta kivusta huolimatta. Teen starting strength ohjelmaa ja kyykyt pitäisi tehdä joka toinen päivä, mistä syystä en epäile, etteikö tällaista saattaisi olla tiedosa jatkossakin. Jos jalat on esim. liian kipeät tekemään kyykkyä, kannattaako sen sijaan esim. tehdä pystypunnerrus, soutu levytangolla ja maastaveto, jolla korvata kyykyt?

Kannattaako salille mennä, jos lihakset ovat kipeät edellisestä treenikerrasta? Koitin tästä etsiä tietoa netistä, mutta yksi lähde sanoi toista ja toinen toista. Kyseessä siis tapaus, jossa lihakset ovat kipeät about 40h edellisen treenikerran jälkeen. Eilen kipu oli pahempaa, tänään pystyn liikuttamaan raajoja suhteellisen normaalisti miedosta kivusta huolimatta. Teen starting strength ohjelmaa ja kyykyt pitäisi tehdä joka toinen päivä, mistä syystä en epäile, etteikö tällaista saattaisi olla tiedosa jatkossakin. Jos jalat on esim. liian kipeät tekemään kyykkyä, kannattaako sen sijaan esim. tehdä pystypunnerrus, soutu levytangolla ja maastaveto, jolla korvata kyykyt?

Salille vaan kyykkäileen, alkulämmöt vaan kunnolla niin kyllä ne lihakset vetreytyy.:) ja yleensäkkin venyttely ja liikkuminen auttaa lihaskipuihin, aloittellessa treenaamista tuo on ihan normaalia.. eikä tuo mave sen helpompaa ole jos jalat on ihan jumissa, alkuun yhtä tuskaa sekin on.:D

Miten saisi estettyä epäkkäiden korkeuskasvun? Tulee tehtyä maastavedon variaatioita ja kulmasoutuja kaksi kertaa viikossa, niin epäkkäät ovat päässeet liian korkeiksi kapeiden hartioiden leveyteen nähden. Paksuutta tietty olisi mukava saada lisää epäkäsosastoon, mutta tuleeko korkeus aina kaupanpäällisenä?

Sen alaselän ei ole tarkoitus olla tikkusuora. Siinä kuuluu olla semmoinen "terve" kaari. Itsellä tulee ainaskin semmoinen kiva venytys vatsoille kun sen kaaren antaa olla.

se kaari kyllä mukavasti vie rasitusta vatsoilta lonkankoukistajille. Kokeile joskus tehdä jalkojennostoa maaten 1 jalka kerrallaan, toinen jalka 90 kulmassa, ja keskity painamaan selkärankaa alanikamista lattiaan, sekä pitämään lonkka ilmassa.

se kaari kyllä mukavasti vie rasitusta vatsoilta lonkankoukistajille. Kokeile joskus tehdä jalkojennostoa maaten 1 jalka kerrallaan, toinen jalka 90 kulmassa, ja keskity painamaan selkärankaa alanikamista lattiaan, sekä pitämään lonkka ilmassa.
Eikö se ole niin että aina kun tekee jalkojen nostoja, treenaa lonkankoukistajia, tietty samas vatsat on usein jännittyneenä. Mut eiks jos kattoo anatomia kirjasta noi suorat vatsalihakset, ni niitten ainoa tehtävä on selkärangan taivutus? Eiks toi jalkojen nosto taas nimenomaan ole lonkankoukistajien työ? Näin oon ainakin itse aina luullut ja siinä uskossa heivannut jalkojen nostot / istumaan nousut kokonaa ohjelmasta ja tehnyt vaan perus rutistuksia.

Back
Ylös Bottom