Tämä on oma kokemus, mutta tavallaan itse tutkittua teoriaa, eli kirjaviisautta.
Kun itse tuijotin vain tangon päässä olevia painoja, "hakkasin päätä seinään", ja mietin että mikä tässä mättää kun ei ukko kasva. Ongelma oli juuri se kehityksen ja treenipainojen korottamisen stressi. Kehonrakennuksessa tämä ei vaan toimi. Voimanostosta en ala edes puhumaan kun en siitä mitään tiedä. Joka treenistä kannattaa tehdä erilainen. Ihan millä tavalla tahansa. Ei aina; "teen tänää 3 sarjaa penaa ja sit ens viikol kokeilen maksimin jos tulokset on noussu kaxpuolkiloa" asenteella. Itse en aattele ikinä näin.
Joka treeniin vaihdan liikkeitä, toistomäärää, sarjamääriä, sarjapituuksia, sarjapalautuksia yms. Tämä on toiminut lihaskasvua ajatellen, ja sivussa melkeempä huomaamatta tullut voimaa.
Seuraava asia voi jakaa mielipiteitä, mutta olen itse huomannut että lihaskasvun kannalta
failureen tehdyt sarjat toimivat parhaiten. Aivan joka liikkeessä. Sarjoja ei jätetä ikinä kesken. Nyt tulee kysymys joltaan peräkylänkynikseltä että miten tollasesta palautuu?
Merkitsevä sana on
ruoka ja
lepo. Kuten kaikki tietävät. Hermostolle loppuunrutistetut treenit ovat raskaita, ja siinä tilanteessa treenipainot tuskin nousevat. Mutta nyt tullaankin tähän, että miksi tehdä vain tietyllä painolla tietyt toistot? Miksei voisi ajaa sarjaa loppuun ja ottaa päälle vaikka eristävämpää liikettä. Ei puhuta siltikään mistään Giant-seteistä. Normaalin päivätyössäkäyvän
kaljun keski-ikäisen ukkelin mielestä tämä on liian rankkaa. Ei pysty tekemään. Tämä on silti omalla kohdallani toiminut kaikista metodeista parhaiten.
Jatkan äsken mainitsemastani ruuasta. Lihashan tarvii kasvaakseen proteiinia, määrä riippuu ihmisen lihasmassasta, joka on jokaisen yksilöllinen asia. Perustan tämänkin taas omaan kokemukseen ja mielipiteeseen. Älkää tuomitko.
Syön aina 2 tuntia ennen harjoitusta hiilihydraattipitoisen aterian. Joka sisältää sen lisäksi 30-50g proteiinia katabolian estämiseksi. Pidempää aikaa ei kannata jättää treenin ja ruokailun väliin, sillä muuten treenin aikana olo tuntuu nälkäiseltä ja kehosi saattaa olla katabolisessa tilassa. Intra-Workout tuotteet pystyvät jossain määrin estämään treenin aikana tapahtuvaa kataboliaa. Siirrytään treenin jälkeiseen aikaan. Heti treenin jälkeen kannattaa juoda nopeasti imeytyvää heraisolaattia, maltodekstriinia ja mieluiten kreatiinia sisältävä palautusjuoma. Tämä on aika yleinen setti varmasti monella. Tämä käynnistää palautumisen samointein. Sen jälkeen on päivän tärkein ateria eli "post-workout-meal". Minulla tämä sisältää 200g jauhelihaa, 100g riisiä, suippopaprikaa ja kurkkua. Joka kerta.
Muutenkin syöminen 2-3h välein kannattaa. Jos kehonrakennuksessa ei käytäisiin salilla, olisi lajin nimi syöminen
Ja tämä oli neuvo käyttäjälle veijo esso. Kaikki perustuu omaan kokemukseen ja olen saanut parempaa kehitystä viimeisen vuoden aikana kun koskaan treeniurani aikana.
Paljon jäi sanomatta mutta taisi tulla muutenkin aikamoinen tarina. Kiitos ja anteeksi.