Parhaimmt vinkit ja ohjeet lihaskasvuun

Tässä kun on tullut tahkottua muutamia vuosia ja on sellainen tunne, että "homma ei mene eteenpäin".. siis kroppa, treenipainot, kaikki pysyy ennallaaan. No, onhan sekin toisaalta hyvä, mutta tulipa mieleeni että voisin muuttaa jotakin treenisysteemeissäni. En ala sen kummemmin tässä ruotimaan omia treenejä tai syömisiä, vaan enenmmänkin yleinen kysymys:

Mitkä ovat ne tärkeimmät lihaskasvun kannalta? Kommenttisi voi perustua omiin kokemuksiin tai "kirjaviisauteen"..

vinkkejä otetaan vastaan korvat höröllä..

Meikäl auttanu kova masturbointi aina ennen treeniä. Hakkaa kaikki BCAA jauheet 100-0. Testotasot on tapissa ja veirystila huipussa ku nopeet hanskat vetää vaikka sit salin pukkarissa ennen treeniä.

Syö tarpeeksi suht terveellistä ruokaa, lepää vähintään 7-8 tuntia yössä ja treenaa pääosin perusvoimaa (4-12 toiston sarjoja)enimmäkseen isoilla moninivelliikkeillä pyrkien jatkuvasti nostamaan toistoja/sarjamääriä/kuormaa. Joka neljäs tai viides viikko kevyesti. Piikkaa toisinaan vähän maksimivoimaakin, vaikka treenaisit puhtaasti bodausta. Tuo pitäisi olla se perusta kaikkeen treeniin. Kaikenlaiset erikoistekniikat ym. on ärsykevaihtelua.

Roinaa.

Meikäl auttanu kova masturbointi aina ennen treeniä. Hakkaa kaikki BCAA jauheet 100-0. Testotasot on tapissa ja veirystila huipussa ku nopeet hanskat vetää vaikka sit salin pukkarissa ennen treeniä.

Tämä. Välillä myös sarjataukojen välissä. Suosittelen myös palauttavana treenin jälkeen.

Hah hah.. tuo "masturbointi ennen treenejä" on vielä kokeilematta :)

Orankilta asia kommentti: "treenaa pääosin perusvoimaa (4-12 toiston sarjoja)enimmäkseen isoilla moninivelliikkeillä pyrkien jatkuvasti nostamaan toistoja/sarjamääriä/kuormaa."

Itellä painotus ollut "isoissa perusliikkeissä" ja toistomäärät yleensä 6-10. Treenin ongelma ehkä paljolti se, että teen "samaa, samaa ja vielä kerran samaa"..

Veijolla näkyis ikää olevan jo lähellä 50 joten lihashuoltoon ja palautumiseen pitää suhtautua melko neuroottisesti, jos haluaa kehitystä vielä saada aikaiseksi. Tämä onkin varmaan jo tiedossa, mutta käytännön toteutuksessa tapausta sen suuremmin tuntematta niin löytyy varmasti aina parannettavaa.

Jotain konkreettista mitä ehkä kannattaisi tehdä ja millä voisi todella saada jotain aikaiseksi niin olisi se, että menisit lääkärille, hommaisit ittes verikokeisiin ja tsekkaisit testotasot. Kerrot väsymyksestä ja haluttomuudesta, näitä perusjuttuja. Saat sitte laillisen kuurin päälle ja voi muutenkin elämänlaatu parantua.

Syö tarpeeksi suht terveellistä ruokaa, lepää vähintään 7-8 tuntia yössä ja treenaa pääosin perusvoimaa (4-12 toiston sarjoja)enimmäkseen isoilla moninivelliikkeillä pyrkien jatkuvasti nostamaan toistoja/sarjamääriä/kuormaa. Joka neljäs tai viides viikko kevyesti. Piikkaa toisinaan vähän maksimivoimaakin, vaikka treenaisit puhtaasti bodausta. Tuo pitäisi olla se perusta kaikkeen treeniin. Kaikenlaiset erikoistekniikat ym. on ärsykevaihtelua.

Tämä. Lisäksi vielä muistaa syödä yli kulutuksen. Suurimmalla osalla se on toi ravinto mikä kusee ja pahasti. Sanotaan että syödään kyllä paljon, mutta se ei riitä. Täytyy syödä yli kulutuksen.

Itellä painotus ollut "isoissa perusliikkeissä" ja toistomäärät yleensä 6-10. Treenin ongelma ehkä paljolti se, että teen "samaa, samaa ja vielä kerran samaa"..

En usko että se saman tekeminen haittaa reenejäsi mitenkään. Oon itekkin tehnyt jo yli puoli vuotta samaa ohjelmaa, ja sitä ennen myös puoli vuotta samaa. Lisäks toistot ollu kans aina päälle 6, ja silti on kehitystä tullut kun oon syönyt yli kulutukseni. Kummasti vaan tupannu tulokset nouseen painon mukana. Harmi vain että monet vähättelevät syömisen merkitystä. Ja en siis kannusta sikabulkille, vaan ihan maltilliselle +300kcal bulkille.

Paljonko Veijo painosi on muuttunut viimeisen kuukauden aikana?

Tästä sitten tarkentava kysymys että miten tuo ennen treenejä suoritettava masturbointi eroaa perusväännöstä, lähinnä kiinnostaa että miten käytännössä tuo homman kovuus näyttäytyy? Painotatko intensiteettiä vai volyymiä?

Tästä sitten tarkentava kysymys että miten tuo ennen treenejä suoritettava masturbointi eroaa perusväännöstä, lähinnä kiinnostaa että miten käytännössä tuo homman kovuus näyttäytyy? Painotatko intensiteettiä vai volyymiä?
Itsellä ainakin toiminut tässäkin 2x6, eli kuusi kovaa ''nykäisyä'' sarjassa. :thumbs:

No tossa tietenkin vaihtelee välillä.. Perusvääntöhän mulla on vähän samaa kun sunnuntaitreenaajilla treenaus, eli vemputan vaan näön vuoksi ja jos jossain vaiheessa ruittaan niin oon tyytyväinen.
Sitten taas kun vemppaan tietoisesti ennen treeniä, niin oon kokeillu kaikkea kyllä HITin ja saksalaisen volyymitreenin väliltä.. Volyymipainotteisessa vemputuksessa oli ongelmana se, että se vähän liikaa söi tehoja salin puolelta, ja meni helposti aerobiseksi treeniksi. HIT-tyyppinen vemppaus taas toimii tosi hyvin, mutta vaatii hieman kokemusta onnistuakseen. Tavoitteena on siis tehdä melko lyhyt, mutta äärimmäisen brutaali sarja, ja vain yksi sarja siis riittää. Erikoistekniikkaa käytän välillä kun tuntuu siltä, esim istun ensin käden päällä ½h kunnes käsi puutuu, ja vemppaan sitten "tuntemattomalla kädellä", jolloin usein ejakulaatio on nopeampaa kuin omalla tuntevalla händyllä.

Tälläistäkin tapaa on tullut kokeiltua, että ensin tehdään molemmilla käsillä failureen asti ja sen jälkeen kaverin avustuksella pakkotoistoja :D voin sanoa että sen jälkeen on paikat hellänä :dance:

Tämä on oma kokemus, mutta tavallaan itse tutkittua teoriaa, eli kirjaviisautta.

Kun itse tuijotin vain tangon päässä olevia painoja, "hakkasin päätä seinään", ja mietin että mikä tässä mättää kun ei ukko kasva. Ongelma oli juuri se kehityksen ja treenipainojen korottamisen stressi. Kehonrakennuksessa tämä ei vaan toimi. Voimanostosta en ala edes puhumaan kun en siitä mitään tiedä. Joka treenistä kannattaa tehdä erilainen. Ihan millä tavalla tahansa. Ei aina; "teen tänää 3 sarjaa penaa ja sit ens viikol kokeilen maksimin jos tulokset on noussu kaxpuolkiloa" asenteella. Itse en aattele ikinä näin.
Joka treeniin vaihdan liikkeitä, toistomäärää, sarjamääriä, sarjapituuksia, sarjapalautuksia yms. Tämä on toiminut lihaskasvua ajatellen, ja sivussa melkeempä huomaamatta tullut voimaa.

Seuraava asia voi jakaa mielipiteitä, mutta olen itse huomannut että lihaskasvun kannalta failureen tehdyt sarjat toimivat parhaiten. Aivan joka liikkeessä. Sarjoja ei jätetä ikinä kesken. Nyt tulee kysymys joltaan peräkylänkynikseltä että miten tollasesta palautuu?
Merkitsevä sana on ruoka ja lepo. Kuten kaikki tietävät. Hermostolle loppuunrutistetut treenit ovat raskaita, ja siinä tilanteessa treenipainot tuskin nousevat. Mutta nyt tullaankin tähän, että miksi tehdä vain tietyllä painolla tietyt toistot? Miksei voisi ajaa sarjaa loppuun ja ottaa päälle vaikka eristävämpää liikettä. Ei puhuta siltikään mistään Giant-seteistä. Normaalin päivätyössäkäyvän kaljun keski-ikäisen ukkelin mielestä tämä on liian rankkaa. Ei pysty tekemään. Tämä on silti omalla kohdallani toiminut kaikista metodeista parhaiten.

Jatkan äsken mainitsemastani ruuasta. Lihashan tarvii kasvaakseen proteiinia, määrä riippuu ihmisen lihasmassasta, joka on jokaisen yksilöllinen asia. Perustan tämänkin taas omaan kokemukseen ja mielipiteeseen. Älkää tuomitko.
Syön aina 2 tuntia ennen harjoitusta hiilihydraattipitoisen aterian. Joka sisältää sen lisäksi 30-50g proteiinia katabolian estämiseksi. Pidempää aikaa ei kannata jättää treenin ja ruokailun väliin, sillä muuten treenin aikana olo tuntuu nälkäiseltä ja kehosi saattaa olla katabolisessa tilassa. Intra-Workout tuotteet pystyvät jossain määrin estämään treenin aikana tapahtuvaa kataboliaa. Siirrytään treenin jälkeiseen aikaan. Heti treenin jälkeen kannattaa juoda nopeasti imeytyvää heraisolaattia, maltodekstriinia ja mieluiten kreatiinia sisältävä palautusjuoma. Tämä on aika yleinen setti varmasti monella. Tämä käynnistää palautumisen samointein. Sen jälkeen on päivän tärkein ateria eli "post-workout-meal". Minulla tämä sisältää 200g jauhelihaa, 100g riisiä, suippopaprikaa ja kurkkua. Joka kerta.

Muutenkin syöminen 2-3h välein kannattaa. Jos kehonrakennuksessa ei käytäisiin salilla, olisi lajin nimi syöminen :)

Ja tämä oli neuvo käyttäjälle veijo esso. Kaikki perustuu omaan kokemukseen ja olen saanut parempaa kehitystä viimeisen vuoden aikana kun koskaan treeniurani aikana.
Paljon jäi sanomatta mutta taisi tulla muutenkin aikamoinen tarina. Kiitos ja anteeksi.

:rock:

Tuntuma.. Vuosikausia repimällä treenasin junnuna mut mun roppa tarvitsee tuntuman vaikkakin tämä tarkoittaa sitä ettei painoja ilkeä kavereille kertoa. Erityisen tärkeää varsinkin selälle.

Tiedän jo tässä vaiheessa, että korjattavaa löytyy treenisysteemissä eli lähden kokeilemaan vaihtelua jo kaavoihin kangisuneisiin systeemeihini. Ehkä se on jotain mielikuvituksen puutetta, mutta minulla on taipumus tehdä treenit yhtä rutinoituneesti kuin "rainman" :) Ruokapuoleenkin voisi alkaa parnostamaan, ainakin voisi syödä laadukkaammin ja enemmänkin. Joku kysyi painosta.. se on ollut kutakuinkin sama viimeist 2-3 vuotta. Tosin treenaan myös jonkin verran aerobista, eli se voi "syödä" punttitreenejä. Lihashuoltoonkin pitäisi... :)

Joku kysyi painosta.. se on ollut kutakuinkin sama viimeist 2-3 vuotta. Tosin treenaan myös jonkin verran aerobista, eli se voi "syödä" punttitreenejä. Lihashuoltoonkin pitäisi... :)

Tässä! Syynä siihen että et kehity on juuri tuo ruokailusi. Mikäli söisit enemmän kuin kuluttaisit niin painosi nousisi, lihaksesi kasvaisi, ja tulokset nousisi. Aerobinen tietenkin syö oman osansa reenistä, ja lisää kulutusta reippaasti. Mutta edelleen, jos vaan söisit enemmän kuin kuluttaisit, kehittyisit.

Back
Ylös Bottom