Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Se kokemus mikä minulla on Etelä-Euroopan työntekijöistä on se, että työpäivät voivat olla pitkiä. Se, montako tuntia sitten tehdään töitä on sitten ihan toinen juttu. Ainakin omissa tapauksissa ei lähelläkään viittä tuntia. IT-ala kyseessä. Myönnän olevani tehoton työntekijä, mutta näihin veijareihin nähden täysi työnarkomaani.
No tää kaveri kyllä tekee duunia niin että pitää käskeä se himaan välillä, eikä aika todellakaan kulu cappucinotauoilla.

Mä kyllä ihmettelen tätä hommaa että pitäis tehrä pidempää päivää... ei pysty fyysisellä alalla noin keskimäärin. Mulla on kavereita jotka tekee tekee tupla vuoroa ja ovat huomattavasti huonompi kuntoisia kuin minä joka ei jaksa tehdä tuplia. Viime viikolla viimeksi kannoin sylissä 150kg kiveä säästäkseni aikaa. Selkä kun olis mennyt niin...

Mä kyllä ihmettelen tätä hommaa että pitäis tehrä pidempää päivää... ei pysty fyysisellä alalla noin keskimäärin. Mulla on kavereita jotka tekee tekee tupla vuoroa ja ovat huomattavasti huonompi kuntoisia kuin minä joka ei jaksa tehdä tuplia. Viime viikolla viimeksi kannoin sylissä 150kg kiveä säästäkseni aikaa. Selkä kun olis mennyt niin...
On toki aloja, joilla 8 tuntia töitä alkaa tuntua tekijässä. Kuitenkin esimerkiksi itse olen töissä eräässä isossa pörssiyhtiössä suunnittelupuolella, jossa ei todellakaan ole talon tapana tehdä kunnolla töitä. Työpäivä on nimellisesti 7,5 tuntia, joka sisältää talon tavan mukaan kaksi 45 minuutin kahvitaukoa ja yhden 1 h 15 min ruokatauon, josta palkatonta on 30 min. Suorastaan vituttaa tuollainen perseily, kun samaan aikaan kuitenkin lasketaan yksiköiden tuntihintoja ja siirretään töitä Intiaan, koska siellä jälkeä syntyy halvemmalla. Vituttaa sekin, että esimiehetkin ovat niin saamattomia etteivät uskalla sanoa työntekijöille siitä, että palkka ei taukoa pitämällä juokse, kun luultavasti pelkäävät tulevansa leimatuksi kurjiksi esimiehiksi. Itse en ole vielä kertaakaan kehdannut pitää sallittuja aikoja pidempiä taukoja enkä aio pitääkään vaikka saisi, koska mulla on aivan puhtaasti periaatteen kysymys se, että töissä tehdään töitä eikä lorvita. Itse teen aivan tavallista suunnittelutyötä sen 7,5 tuntia päivässä, eikä mulla ainakaan tällä iällä tunnu sellaista väsymystä ettenkö jaksaisi tehdä sitä aikaa töitä tuottavasti. Se on vain puhtaasti periaatteesta kiinni antaako itselleen luvan perseilyyn vai ei.

Yhteenvetona voisi siis todeta, että monellakin työpaikalla pääsisi huomattavasti parempaan tuottavuuteen, jos esimiehet oikeasti vähän edes kaitsisivat työntekijöitä taukoaikojen suhteen. Kyllä ne tauot tuntuvat ylemmillä toimihenkilöilläkin venyvän jos kukaan ei niille rajoja viitsi asettaa.

Tuo Schubakin heitto on ihan ajattelemisen arvoinen. Miksi täällä ei ne joilla on asiat paremmin tee paljoa lapsia, vaan nimenomaan se köyhin osa porukasta tehtailee lapsia? Lainsäädäntöä ja tukijärjestelmää pitäisi kehittää siihen suuntaan, että se rohkaisisi niitä tekemään lapsia joilla on edellytykset niitä kasvattaa. Verotuksella voitaisiin tukea kotiäitiyttä.
Itse epäilen nykyisen "lastentekojakauman" johtuvan pitkälti siitä, ettei alemmissa sosioekonomisissa luokissa elävät ihmiset suunnittele lasten hankintaa niin tarkasti kuin työssä käyvät ihmiset. Urakeskeinen väestö ajoittaa lapsen teon siihen pisteeseen kun se talouden ja työelämän puolesta on heille järkevintä ja matalapalkka-aloilla ja työttömänä elävät ihmiset taas eivät. Tuskinpa tukien leikkaus lasten tekoa kauheasti tällä "heikommalla aineksella" hillitsee, vaan lapsia syntyisi joka tapauksessa ja ilman lapsilisiä yms apuja entistä kurjempiin oloihin. Eniten tästä kärsii se syntyvä lapsi, joka ei ole omaan syntymäänsä voinut millään tavalla vaikuttaa.

Tuo on toki järkevää, että myös tuon urakeskeisen väestön lasten tekoa tuettaisiin jollain porkkanoilla, mikäli syntyvyyttä halutaan lisätä. Tässä asiassa nimittäin porkkana saattaisi toimia, mutta keppi imo ei.

Olen nyt muutaman kuukauden päässyt todistamaan tuota kuntien ihme touhuilua, ei vaan voi ymmärtää..

Paikallinen uimahalli ja sali yhdistelmä.
Kävijämäärä kompleksissa on n2000-3000 henkeä kuukaudessa kompleksi työllistää.
4 eri kassahankilöä hyvin usein 2 yhtäaikaa töissä ja yksi kassa eli päivät menee paskaa jauhaessa.
2 vakituista siivoojaa, Kompleksi on niin pieni että he kahdestaan suoriutuisivat siitä hyvin, no yleensä nääkin istuu siinä kassahenkilöiden kanssa.. Lisäksi siellä pyörii apusiivoojia pari kertaa viikossa.
Yleismies jonka tehtävät ovat vaikeustasoltaan max kylttien laittoa tai käsipainojen kiristämistä. Esim: lamppujen vaihto ei kuulu hänelle..
Huoltoyhtiön työntekijöitä jotka hoitavat kaiken muun
-nurtsin leikkuusta - lamppujen vaihtoon.
2 uimavalvojaa.. kassat tuuraa näitä usein.

Eli 9 työntekijää vakituiseen lafkassa joka yksityisen omistuksessa ollessa pyörisi jollain 4 hengellä välillä lafkassa on joku 15 tyyppiä kun lamppu pitää vaihtaa..
Jos laskee tolla 3000 kävijämäärällä ja vakituisten työntekijöiden kk palkan ollessa vaikka 2000€ niin toikin sali tuottaa +10 000€/kk tappiota pelkästään palkka tuloihin kiteytettynä..Järkevästi hoidettuna toikin kompleksi toisi rahaa kunnan kassaan. Ja näitä esimerkkejä varmasti riittää.

Uimahallit (varsinkin vanhat) kuluttaa ihan perkeleesti energiaa, joten en usko että pääsylippun hintaa voisi nostaa sille tasolle, että se riittäisi kattamaan kaikki menot.

Muuten tuo touhu kuulostaa jopa tutulta ja tulee ihan mieleen että asutaankohan me "samoilla kylillä".

Jooh tossa ei tosiaan ole laskettu muita kuluja.. eli tuottoahan toi kompleksi ei ikinä tuota mutta uskoisin että tappioiden minimointi olisi viisasta tuollakin.
Kerro sää Tampio millä kylällä asut ni mä kerron osuko oikeeseen, Veikkaan kyllä että lähes kaikki tollaset kunnan omistamat mestat on samanlaisia.

Työ- ja elinkeinoministeriö pohtii, pitäisikö käteisen rahan käyttöä rajoittaa. Ministeriön tavoitteena on vähentää harmaata taloutta, koska suuri osa harmaaseen talouteen liittyvästä rahasta liikkuu käteisenä.

Kyllä paska on tainnut osua tuulettimeen oikein kunnolla, koska kyllä tämä touhu alkaa kuullostaa todella epätoivoiselta. Suomi nousuun tai jotain...:jahas:

TEM miettii käteisen rajoittamista | Kauppalehti.fi

Työ- ja elinkeinoministeriö pohtii, pitäisikö käteisen rahan käyttöä rajoittaa. Ministeriön tavoitteena on vähentää harmaata taloutta, koska suuri osa harmaaseen talouteen liittyvästä rahasta liikkuu käteisenä.

Kyllä paska on tainnut osua tuulettimeen oikein kunnolla, koska kyllä tämä touhu alkaa kuullostaa todella epätoivoiselta. Suomi nousuun tai jotain...:jahas:

TEM miettii käteisen rajoittamista | Kauppalehti.fi

Tämä maa alkaa jo ihan oikeasti lähestymään orwellilaista yhteiskuntaa. Autoihin gps valvonta, käteisen rahan käyttö kielto ja tietoliikenne onkin jo valvonnassa.

En meinaa nähdä enää tulevaisuutta Suomessa asumiselle pitkällä aikavälillä, enkä ole nytkään vielä edes vuorokautta kerennyt olemaan täällä. Surullista.

Eikö tämä ole jotenkin vähän outoa? Valtiovarainministeriön kansantalousosaston ylijohtaja istuu/istui Sampo pankin hallituksessa vuodesta 2006.

Valtiovarainministeriö: Jukka Pekkarinen palaa kansantalousosaston ylijohtajaksi
Valtiovarainministeriö: Jukka Pekkarinen valtiovarainministeriön talouspolitiikan koordinaattoriksi

Hallitus ? Sampo-konserni / Vuosikertomus 2012

Heh, myös Anne Brunila:
Valittu Sampo Oyj:n hallitukseen 9.4.2003.

Myös Brunila toimi valtiovarainministeriön kansantalousosaston ylijohtajana (2003-2006).

Ihan kiva että virkamieseliitillä ja bisneseliitillä on suhteet kunnossa myös Suomessa.

Niinpä. Btw. hienosti on muuten pankit lobanneet itsensä EKP:n ja euromaiden väliin.

Onhan sitä muutakin...
Finanssialan keskusliitto (FK) nimesi Kaupin kesäkuussa 2008 toimitusjohtajakseen. Voittoa tavoittelematon tutkimus- ja kampanjaryhmä Corporate Europe Observatory antoi Kaupille Vuoden pahin eturistiriita -palkinnon. CEO väittää, että Kaupilla oli läheiset suhteet finanssialalle, ja että Kaupin tultua valituksi Finanssialan keskusliiton toimitusjohtajaksi muodostui jääviysongelma, kun Kauppi oli nimityksestään huolimatta osallistunut finanssialaa koskeviin keskusteluihin, mikä ilmenee myös parlamentin istunnon pöytäkirjasta.
...
Vuonna 2005 The Wall Street Journal syytti Kauppia EU:n rahanpesulain vesittämisestä.
Piia-Noora Kauppi ? Wikipedia

Työllisiä 40 000 ja työttömiä 9 000 vähemmän kuin vuosi sitten

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työllisiä oli vuoden 2013 elokuussa 40 000 vähemmän ja työvoiman ulkopuolella olevia 60 000 enemmän kuin edellisen vuoden elokuussa. Heikko työmarkkinatilanne ei kannusta aktiiviseen työnhakuun. Tämä näkyy myös työvoiman ulkopuolella olevien määrän kasvuna. Työttömiä oli vuoden 2013 elokuussa 191 000, mikä oli 9 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysaste oli 7,1 prosenttia, kun se edellisvuoden elokuussa oli 7,3 prosenttia.

Tilastokeskus - Tyvoimatutkimus

Ollaan työttömyysasteen osalta suunnilleen samassa tilanteessa kuin Yhdysvalloissa. Siellä nähtiin välttämättömäksi jatkaa elvytystä (joskin rahapolitiikka keinona on todennäköisesti väärä, kun pitäisi panostaa aktiiviseen finanssipolitiikkaan). Sen sijaan Suomessa ollaan varmoja, että kurmoottamalla tästä vielä noustaan...

Hyvä kirjoitus^ Onkohan suomi ainoa maa missä työttömyys aste pystyy samalla tippumaan vähän vaikka työllisten määrä vähenee +40 000 henkeä. Enkä nyt usko et kyse on massa kuolemisaallosta työikäisten keskuudes.. xD

Aika erikoista että juuri sinä linkkaat tuon kirjoituksen. Jos en nyt ihan väärin muista, niin olet tainnut itsekkiin kunnostautua tuossa palkkakustannuksista itkemisessä.

Jutusta lainaus:

" Tosiasiassa elinkeinoelämä on kiinnostunut laskemaan nykyisten työntekijöiden palkkakustannuksia, jotta auringonlaskun bisnes pysyy voitollisena hieman pidempään. Tämä on osakkeenomistajien etu, mutta yhteiskunnan etua se ei välttämättä edistä, sillä ei ole nähtävissä, että osakkeenomistajat investoivat saamansa rahat suomalaisiin kasvuyrityksiin. "

Eli palkanalennuksilla saadaan lisäaikaa ennen sitä lopullista vääjäämätöntä auringonlaskua. Vai olisiko sitten parempi vain lyödä hanskat nyt ja heti tiskiin ja heittää porukka kortistoon?

Yhtäkään ratkaisuehdotusta ei tuossa jutussa annettu. Kehotettiin vain ryhdistäytymään, kehittämään ja haluamaan kasvua+uusia toimialoja. Tuo on hyvin tyypillinen kehoitus joka siirtää aina vastuun siitä varsinaisesta toteutuksesta ja ideoinnista jonnekin muualle. Vähän samaan tapaan kuin työntekijäporras on aina marmattanut johdon palkoista, sijoittajien kylmyydestä ja oman palkkansa huonoudesta... ollessaan samanaikaisesti täydellisen haluton menemään pankkiin ottamaan henkilökohtaista lainaa (talo vakuudeksi, KY pystyyn ja pankin edustaja prokuraksi niin johan irtoaa lainaa) jolla voisi sen unelmiensa yrityksen perustaa. Itsensä siinä pitää peliin laittaa jos kerran uskoo olevansa oikeassa ja homman toimivan takuuvarmasti.

Lyhyesti siis tuo juttu toisti samat asiat niin kovin monennen kerran uudestaan, jotta monet voivat jälleen kerran nyökkäillä samanmielisyyttä. Silti mitään ei reaalimaailmassa tapahdu - johon syypää on tietysti hallitus, jumala, olosuhteet, globaali markkinatalous tai mikä hyvänsä ulkopuolinen.

Aika erikoista että juuri sinä linkkaat tuon kirjoituksen. Jos en nyt ihan väärin muista, niin olet tainnut itsekkiin kunnostautua tuossa palkkakustannuksista itkemisessä.
Asioissa pitää pystyä näkemään monta puolta. Itse en pidä palkkojen hyvin maltillista kehitystä pelkästään kilpailukyky-, vaan myös työllisyyskysymyksenä. Ne vientialat, jotka vielä tekevät niitä oikeita tuotteita, pystyvät kilpailemaan menestyksellisemmin tai palkkaamaan enemmän väkeä, jos palkat kehittyvät maltillisesti. Samaten kirjoittajan tapaan pidän älyttömänä tehdä noista korvauksista vastikkeellisia, jos jengi sitten työllistetään kunnille/valtiolle halvalla rationalisoimatta jo olemassaolevaa työvoimaa - säästetään työttömyyskorvauksissa palkkaamalla työttömät kunnille hommiin? Siitäkin olen Hannun kanssa ihan samaa mieltä, että vientisektorille tarvitaan uusia innovaatioita, mutta tällä hetkellä moinen innovointi on joiltain osin tuettua mutta toisaalta lähes täydellisesti estettyä liiketoimintaa Suomessa.

En myöskään näe (palkka)kustannuksia pelkästään vientiyritysten ongelmana. Esim. USAssa voivat marketit palkata jengiä täyttämään ruokamarkettiasiakkaiden muovikassit ja vielä kantamaan vanhempien tai liikuntarajoitteisten asiakkaiden kassit autoon. Suomessa ulkoistetaan kaikki mahdolliset palvelut asiakkaille itselleen, koska työn kustannus kaikkine sivukuluineen on niin suuri, ettei kenelläkään ole palveluihin varaa. Omakotitalotkin rakennetaan itse, mikä on oikeasti ihan helvetin typerää, jos sitä hetken pysähtyy miettimään. Työtä olisi tehtävänä vaikka kuinka paljon, jos rakenteita voisi purkaa hinnan saamiseksi keskivertokansalaisten kysynnän hintajoustoalueelle.

Vielä jäljellä oleva perinteinen savupiippusektori on tosiaan automatisoitu niin pitkälle, että on ihan sama mitä työ enää maksaa. Työn osuus yksikkökustannuksista on pudonnut niin alas.

^ ja kaiken tämän lisäksi vielä suomalaiset kun eivät osaa edes palvella niin aika mahdoton on tämä strategia muuttua palvelu yhteiskunnaksi.

(palvelu kyvyttömyydestä syytän suomalaista perus juroluonnetta yhdistettynä vuosikausien sosiaalidemokraattiseen aivopesuun siitä että palvelu on alistumista ja esimerkiksi kotiapulaisen pitäminen lähinnä maaorjan pitämiseen verrattavissa oleva synti.)

Back
Ylös Bottom