Lapsettomat voivat nauttia elamasta aina. Saan iloa muitten ihmisten lapsista - ei niitten tartte omia olla.
Minulle on toistaiseksi riittänyt tällainen "rusinat pullasta" -ratkaisu; saan paljon iloa siskon ja kavereiden lapsista mutta en ole toistaiseksi kaivannut omia.
Minä olen jo kauan miettinyt haluanko lapsia ollenkaan. Kun olen esittänyt ajatuksen, etten ehkä halua, minulta on kysytty "miksi?" Kysyjän ollessa isä/äiti -ihminen, olen esittänyt vastakysymyksen: "Miksi sinä halusit?" En ole vielä saanut juuri muunlaisia vastauksia kuin "koska mä halusin", "koska kumppani halusi", "koska olin aina ajatellut, että niitä vain kuuluu tehdä" jne. Olen sitten kysynyt, että miksi minun pitäisi perustella asiaa sen enempää kuin "en ehkä halua."
Koen jokseenkin ahdistavana sen, että olen kuullut muutaman miehen suusta, että "susta tulisi hyvä äiti" jne. Tiedän. Olisin ihan hyvä äiti.
Minä olen kuitenkin jo omassa nuoruudessani huoltanut muita ihan tarpeeksi asettaen perheen, nuoremmat sisarukset ja heistä huolehtimisen omien mielihalujeni edelle. Sanoisin, että oma lapsuuteni loppui aika nuorena.
Minulla ei myöskään ole minkäänlaisia harhakuvitelmia siitä vauva-arjen rankkuudesta, sitä läheltä seuranneena tiedän tasan tarkkaan millaista sekin on. - Eräs mies kehtasi sanoakin minulle, että "Sun ongelma on se, että tiedät miten rankkaa se on ne ekat viisi-kahdeksan vuotta. Jos useampi tietäisi ettei se ole yhtä happy kodak momentia, niin jäisi joiltakin muiltakin lapset tekemättä. Sun ongelma on, että tiedät mitä se on."
Jep.
Kaikki eivät tietenkään ole voineet seurata vauva-arkea ihan läheltä ennen omia lapsia, mutta minusta on jokseenkin käsittämätöntä, että se rankkuus tulee joillekin yllätyksenä. Miten se on mahdollista? -Nykyaikana, kun fb:kin on pullollaan kotiäitien marttyyripostauksia ja miehetkin avautuvat netissä miten lapsen hoitamisen rankkuus "pääsi yllättämään." Mitä ihmettä ihmiset oikein odottavat?
Minusta on mielenkiintoista, että myrskyn vesilasissa aiheuttaa miehen mahdollinen vapaaehtoinen lapsettomuus. Yleensä sen myrskyn silmässä ovat saman valinneet naiset, vaikka eivät enää nykypäivänä hyvin harvinaisia olekaan.
*sorry aiheesta jatkaminen.