toinen käsi isompi kuin toinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dRD
  • Aloitettu Aloitettu

dRD

juu eli käyny nyt sen puolivuotta salilla yms. oikeastaan koko elämänni ajan olen punnerrellut ymsyms mutta nyt tullu siihen että toinen käsi ihan selvästi toista suurempi ja vahvempi eli millä tätä voisi lähteä kompensoimaan? voimaa nyt en niinkään siihen lisää tarvittis mutta se koko ois kiva kun ois saman kokoset :jahas:

Elä runkkaa niin paljo tai vaihtoehtoisesti opettele runkkaamaan sillä toisella kädellä.

Itselläni auttoi nimenomaan tämä.

- - - Updated - - -

Ja älkää nyt käsittäkö väärin, ei se pelkkä hanskaan veivaaminen niin paljon tuo lisätreeniä, mutta se parantaa huomattavasti koordinaatiota siinä non-dominant kädessä, joka taas parantaa koordinaatiota myös treenissä -> profit.

Jos yhen käden liikkeitä tekee niin aloittaa aina heikommalla kädellä eikä sit tee paremmalla kädellä yhtään enempää toistoja mitä heikommalla tuli tehtyä.

Joku viisas mies sanoi aikoinaan "ettei ole epäsymmetriaa, on vain liian vähän massaa". Kyllä se siitä tasoittuu älä huoli. Ja opettele se vasemman käden veivaus. Se on vähän sama kuin vieraissa kävisi. :pano:

No otappa mittanauha ja tarkista se ero, silmä välillä valehtelee jos on vaikka hauiksen muoto erilainen toisella puolella. Muutama milli ei tunnu ku lompakossa.

Mulla on hauiksissa jopa 2cm ero, tuo toinen hauis on aina näyttänyt ihan oudolta. Ikään kuin siitä huipusta oltais veistetty palanen pois. Tosin ei tuo 2cm ero näy kuitenkaan tuloksissa, yhtä vahvoja käsiä molemmat, niin hauiksien kuin ojentajien suhteen. Johtuukohan tuo 2cm ero sitten huonosta muodosta vai mistä, niin sitä en tiedä. Koska tuntuma on aina samallainen molempiin käsiin. Lisäks tuon vamma puolen rintakin näyttää ihan vammaselta perkele. Käsipainopenkissä se meinaa hyytyä aina ennen toista, ja siksi se toinenkin jättää samaan aikaan kesken.
Mutta en usko että sitä/niitä saa millään kepulikonsteilla korjattua. Ajan myötä..

Paskoja vinkkejä yhtä kaikki. Toi on ihan yleinen ongelma ja isompi siitä vaan syntyy, jos sitä ei tutkita. Hyvin usein lisääntyvä voimattomuuden tunne johtuu hermojuuripinteestä, selän puolella useimmin vielä sen "oikean käden" puolelta. Tämä saattaa sitten äityä vikka nikamapullistumaksi. Ihan omakohtaista esimerkkiä löytyy, puoli vuotta haistatin pitkät jatkuvaan kallonpohja, niska ja selkäkivulle. Hieronnat ei auttanut enää mitään, osteopaatin 3x praktiikka ei mitään. Lopuksi sitten tyksiin hermoratamittaukseen jossa T1 ja C3 hermot täysin poissa pelistä. Nuppineulla kun tökkii, tuntoa ei ole. Tod. Näk kaulaanpäin pullistuma. Kaikki tämä 5 vuoden aikaisesta lajiharjoittelusta ja mulla on sentään aina ollut voimat tasoissa. Joten sinuna en lähtis leikkimään asian kanssa. Hoida se jumi selän tai rinnan puolelta kuntoon ja ongelma poistuu ennen sen isompaa ongelmaa. Mua ainakin vituttaa jättää nyt kaikki ylhäältä ja alhaalta vedettävät liikkeet pois.

Paskoja vinkkejä yhtä kaikki. Toi on ihan yleinen ongelma ja isompi siitä vaan syntyy, jos sitä ei tutkita. Hyvin usein lisääntyvä voimattomuuden tunne johtuu hermojuuripinteestä, selän puolella useimmin vielä sen "oikean käden" puolelta. Tämä saattaa sitten äityä vikka nikamapullistumaksi. Ihan omakohtaista esimerkkiä löytyy, puoli vuotta haistatin pitkät jatkuvaan kallonpohja, niska ja selkäkivulle. Hieronnat ei auttanut enää mitään, osteopaatin 3x praktiikka ei mitään. Lopuksi sitten tyksiin hermoratamittaukseen jossa T1 ja C3 hermot täysin poissa pelistä. Nuppineulla kun tökkii, tuntoa ei ole. Tod. Näk kaulaanpäin pullistuma. Kaikki tämä 5 vuoden aikaisesta lajiharjoittelusta ja mulla on sentään aina ollut voimat tasoissa. Joten sinuna en lähtis leikkimään asian kanssa. Hoida se jumi selän tai rinnan puolelta kuntoon ja ongelma poistuu ennen sen isompaa ongelmaa. Mua ainakin vituttaa jättää nyt kaikki ylhäältä ja alhaalta vedettävät liikkeet pois.

Sattumaa tai ei, niin mulla se on juuri tuo oikeapuoli. Ja ongelma koskettaa käden, ja rinnan. Ei onneksi selkää. Jotain häikkää tossa kyllä näköjään pakko sitten on olla, jos jo 2cm on käsissä eroa, ja rinnassa on aika paljon enemmän. Kenelle suosittelet kääntymään siis? Ajattelin että voisin suunnata kouluterveydenhoitajalle ja pyytää häneltä lähetettä sitten eteenpäin. Olishan se mukavaa saada koko keho symmetriseksi massan suhteen. Ongelma on siis täysin hoidettavissa?

E: Vai hierojallekko tässä pitäisi mennä? Mitään kipuja ei kuitenkaan ole missään päin kroppaa.
Pystyykö sitä mitenkään ratkasemaan näin tästä suoraan, että onko aiheuttajana jumi?

Woot.. Mulla on ollu aina oikea käsi vahvempi kuin vasen ja näillä on ympärysmitassa eroa n.1.5cm, onko tosiaan nyt mentävä johonkin lääkärille kyselemään vaikkei ole mitään oireita mistään?

Mul on vasempi rinta pienempi sekä eri muotoinen kuin oikea, aina ollu ja siitä muistuttaa vieläpä syntymämerkki kyseisessä paikassa. Aika hillo käyny jos jollain täysin synmetrinen keho syntymästä lähtien. Heikkous ja voimattomuus eivät ole synonyymejä ja mun mielestä täysin naurettavaa pelotella hermojuuripinteistä jos ei ole kipuja tai voimattomuuden tunnetta vaan heikkoutta ja lihaksien epäsynmetriaa...

Äsken kun pääsin kotio, päätinpä syventyä lisää aiheeseen ja tutkiskella omaa kroppaani. Tosiaan, käsien ero olikin vain sentti, välillä +- johtuen mittaus"virheistä". Se ero on vain hauiksen kohdalla. Vertasin ojentajaa kahdesta eri posesta, ja tajusin että ojentaja on saman kokoinen molemmissa käsissä. Mutta hauis tekee sen sentin, ja siihenkin on selitys. Se hauiksen epäsymmetria. Se huippu näyttää ihan veitsen kärjeltä. Kyse ei ole siis mistään hermovaurioista ym jutuista, vaan yksinkertaisesti geeneistä = hauiksen muodosta.
Toinen ongelmani on tuo rinta. Ja siinäkin heikompi puoli on yllätys yllätys, se epäsymmetrinen puoli. Enkä ole ainut kenellä on sama probleema, hitto meiän tissit on ihan identtiset;

Minä:

14.7.13.webp
Hän:
4.webp

Eli jätämpä tuon tunnin kestäneen stressaamisen tähän :)

Sattumaa tai ei, niin mulla se on juuri tuo oikeapuoli. Ja ongelma koskettaa käden, ja rinnan. Ei onneksi selkää. Jotain häikkää tossa kyllä näköjään pakko sitten on olla, jos jo 2cm on käsissä eroa, ja rinnassa on aika paljon enemmän. Kenelle suosittelet kääntymään siis? Ajattelin että voisin suunnata kouluterveydenhoitajalle ja pyytää häneltä lähetettä sitten eteenpäin. Olishan se mukavaa saada koko keho symmetriseksi massan suhteen. Ongelma on siis täysin hoidettavissa?

E: Vai hierojallekko tässä pitäisi mennä? Mitään kipuja ei kuitenkaan ole missään päin kroppaa.
Pystyykö sitä mitenkään ratkasemaan näin tästä suoraan, että onko aiheuttajana jumi?

Geeneistä johtuvat erot on täysin normaaleja, eikä pelkästä muodosta tarvitse huolestua, mutta kyllä selvä ero lihasmassassa taas kertoo jotain, genetiikka ei tähän isoja eroja tee. Geenien lisäksi toinen vaikuttava tekiä on tietysti treeni, hermosto taas vaikuttaa siihen, miten hyvin kohdelihasta pystyt treenaamaan. Toki tämä nyt taas on minimaalista, mutta jos mietitään esim. sun hauiksia, niin kyllä ajan kanssa eroa tulee, jos toinen hauis saa huomattavasti parempaa ärsykettä kohdelihakseen, kuin toinen. Yleensä se on juuri se ei-niin-aktiivinen puoli, joka ottaa osumaa paremmin ja eristävissä myös väsyy paremmin/nopeammin. Näihin juttuihin ennaltaehkäisyksi se säännöllinen lihashuolto varsinkin viimeistään siinäkohtaa, kun massaa aletaan keräämään, on ihan ehdotonta, jotta vätetään isommat vammat tulevaisuudessa. Tämä ei ole mitään pelottelua, eikä paskapuhetta, mutta hyvin nopeesti pienet asiat kilkkaa isoiksi.

- - - Updated - - -

Woot.. Mulla on ollu aina oikea käsi vahvempi kuin vasen ja näillä on ympärysmitassa eroa n.1.5cm, onko tosiaan nyt mentävä johonkin lääkärille kyselemään vaikkei ole mitään oireita mistään?

Ympärysmitta ei välttämättä kerro vielä mitään, mutta voimaero kyllä. Ei ole mitenkään normaalitilanne, että on lihasepätasapainoa. Se aiheuttaa jatkossa lisää ongelmaa ja todennäköisesti pahenee, jollei asialle tee jotain. Kerro vähän lisää, missä liikkeissä ilmenee ja minkäverran niin helpompi pureutua tuohon. Esim. Penkissä tän näkee helposti, että hartialinja ei pysy samalla tasolla ja toinen käsi ojennettuna on toista paljon alempana. Tällöin tekniikkavirhe vain pahentaa ongelmaa, lihasepätasapaino kasvaa ja siitä seuraa ongelmille taas jatkumoa. Mitä isompi liike ja isommat painot, sitä enemmän vahinkoa saadaan aikaan.

Itselläni on sama ongelma, vasen käsi on pienempi ja heikompi ainakin omasta mielestä ja sama jaloissa, vasen on vahvempi kuin oikea?

Itselläni on sama ongelma, vasen käsi on pienempi ja heikompi ainakin omasta mielestä ja sama jaloissa, vasen on vahvempi kuin oikea?

En tiedä millanen salikokemus sulla on, mutta lisättäköön se, että aloittelioilla lihaskireyksien ja heikkojen tukilihasten lisäksi tekniikkavirheet aiheuttaa kaikkea tämäntyyppistä helposti.

En tiedä millanen salikokemus sulla on, mutta lisättäköön se, että aloittelioilla lihaskireyksien ja heikkojen tukilihasten lisäksi tekniikkavirheet aiheuttaa kaikkea tämäntyyppistä helposti.

Muutama vuosi takan, mutta tekniikasta en osaa sanoa hirveästi.

Muutama vuosi takan, mutta tekniikasta en osaa sanoa hirveästi.

Missä liikkeissä voimatasoerot ilmenee? Kuinka isot erot painoissa? Hyvin usein selänpuolella olevat jumit ja sieltä lähtevät hermot kun on jumissa, niin käden hermotus on huonompi, josta alkaa sitten johtua, että toinen puoli väsyy ennen aikojaan jne. Mulla oli pahimmassa kohtaa niin pahasti hermot jumissa, että aamulla oli fiilis, että meneekö jumalauta solisluupoikki, kun en kättä pystsynyt vipunostoasennossa ylös nostamaan.

Geeneistä johtuvat erot on täysin normaaleja, eikä pelkästä muodosta tarvitse huolestua, mutta kyllä selvä ero lihasmassassa taas kertoo jotain, genetiikka ei tähän isoja eroja tee. Geenien lisäksi toinen vaikuttava tekiä on tietysti treeni, hermosto taas vaikuttaa siihen, miten hyvin kohdelihasta pystyt treenaamaan. Toki tämä nyt taas on minimaalista, mutta jos mietitään esim. sun hauiksia, niin kyllä ajan kanssa eroa tulee, jos toinen hauis saa huomattavasti parempaa ärsykettä kohdelihakseen, kuin toinen. Yleensä se on juuri se ei-niin-aktiivinen puoli, joka ottaa osumaa paremmin ja eristävissä myös väsyy paremmin/nopeammin. Näihin juttuihin ennaltaehkäisyksi se säännöllinen lihashuolto varsinkin viimeistään siinäkohtaa, kun massaa aletaan keräämään, on ihan ehdotonta, jotta vätetään isommat vammat tulevaisuudessa. Tämä ei ole mitään pelottelua, eikä paskapuhetta, mutta hyvin nopeesti pienet asiat kilkkaa isoiksi.

- - - Updated - - -

Ympärysmitta ei välttämättä kerro vielä mitään, mutta voimaero kyllä. Ei ole mitenkään normaalitilanne, että on lihasepätasapainoa. Se aiheuttaa jatkossa lisää ongelmaa ja todennäköisesti pahenee, jollei asialle tee jotain. Kerro vähän lisää, missä liikkeissä ilmenee ja minkäverran niin helpompi pureutua tuohon. Esim. Penkissä tän näkee helposti, että hartialinja ei pysy samalla tasolla ja toinen käsi ojennettuna on toista paljon alempana. Tällöin tekniikkavirhe vain pahentaa ongelmaa, lihasepätasapaino kasvaa ja siitä seuraa ongelmille taas jatkumoa. Mitä isompi liike ja isommat painot, sitä enemmän vahinkoa saadaan aikaan.

Jep.. mulla on hoidettu lihasepätasapainosta johtuvia ongelmia selän suhteen pari vuotta sitten. syystä että tuli n 10vuotta treenattua erittäin yksipuolisesti 1 lajia..
Toi käsien paksuus ja voima ero mulla on käytännössä ollut aina ja sen huomaa esim: hauiskäännössä tangolla vasuri hyytyy siinä vaiheessa kokonaan kun oikeassa jaksaisi vielä 2-3 toistoa.. Samoin tuettu kulmasoutu vasuri sarjapaino 40kg toistomäärä 8 oikealla tulee 12. sama juttu oli sillon +10v sitten kun tuli tosissaan väännettyä punttia.

Back
Ylös Bottom