Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sitten muutama kymysys -> voiko kyykyn vaihtaa jalkaprässiin? Olen hieman skeptinen kyykkäystaitojeni osalta. Jatkuvasti joudun jättämään sarjat kesken tangon huonon asennon vuoksi.

Muihin kysymyksiisi saitkin jo hyvän vastauksen, sekä tähänkin kyllä. Mutta pakko kysyä, että miten tuo tangon huono asento näkyy, jos sen vuoksi kerran pitää kesken jättää? Koska mun mielestä tangolla ei voi olla huonoa asentoa ellei se lepää kokonaan käsien varassa.

Mites tämmönen: Henkilö syö lääkettä puolen vuoden jakson ja lääkkeen tiedoissa on että lääkkeen käytön aikana pitäis välttää kovaa fyysistä rasitusta , jottei kreatiiniarvot nouse. Ilmeisesti jotenkin pilaa lääkkeen vaikutuksen tai jotain? Mutta siis miten ylipäätänsä määritellään tuo kova fyysinen rasitus ja sen suhde kreatiiniarvoihin ?

Mites tämmönen: Henkilö syö lääkettä puolen vuoden jakson ja lääkkeen tiedoissa on että lääkkeen käytön aikana pitäis välttää kovaa fyysistä rasitusta , jottei kreatiiniarvot nouse. Ilmeisesti jotenkin pilaa lääkkeen vaikutuksen tai jotain? Mutta siis miten ylipäätänsä määritellään tuo kova fyysinen rasitus ja sen suhde kreatiiniarvoihin ?

Eikö lääkäri osaa vastata tähän? Ja oliko kyseessä kenties kreatiniiniarvot? Tätä olis kannattanu lääkäriltä tai apteekista kysyä ehkä ennemmin, kun et edes kerro mikä lääkitys on kyseessä.

Pakko antaa propseja Pakkotoiston väelle. Kiitettävä määrä vastauksia näinkin "arkiseen asiaan" teidän näkövinkkelistänne :)

Muihin kysymyksiisi saitkin jo hyvän vastauksen, sekä tähänkin kyllä. Mutta pakko kysyä, että miten tuo tangon huono asento näkyy, jos sen vuoksi kerran pitää kesken jättää? Koska mun mielestä tangolla ei voi olla huonoa asentoa ellei se lepää kokonaan käsien varassa.

Varmaan lähinnä siinä se onkin, että kun en oikeaa kohtaa löydä, niin tanko hieman huonosti ja luonnollisesti alkaa silloin painamaan väärää paikkaa ikävästi. Videoita katselin ja koitin imeä tietoa mahdollisimman paljon. Torstaina uusi yritys.
Eräs körmy muinoin opetti, että pitäisi pirun alhaalla pitää tankoa. Tämä taas aiheuttaa ranteille luonnottoman asennon ja ranteet ovatkin ensimmäiset väsähtävät - ei kinttuni. Lisäksi tuntuu että tanko lähtee lapasesta, mikäli niinkin alhaalla kuin körmy opetti.

Varmaan lähinnä siinä se onkin, että kun en oikeaa kohtaa löydä, niin tanko hieman huonosti ja luonnollisesti alkaa silloin painamaan väärää paikkaa ikävästi. Videoita katselin ja koitin imeä tietoa mahdollisimman paljon. Torstaina uusi yritys.
Eräs körmy muinoin opetti, että pitäisi pirun alhaalla pitää tankoa. Tämä taas aiheuttaa ranteille luonnottoman asennon ja ranteet ovatkin ensimmäiset väsähtävät - ei kinttuni. Lisäksi tuntuu että tanko lähtee lapasesta, mikäli niinkin alhaalla kuin körmy opetti.

Opetti sulle Low Bar kyykyn. Tankoo vaan ylemmäs nii helpottaa. Voi olla että niskaasi alkaa sattumaan se tanko, mutta äkkiä niska siihen tottuu, nahka vahvistuu. Mulla on eräs kaveri joka ei kyykkää sen takia koska kyykyn tanko sattuu liikaa niskaan :(

^ aina on vaihtoehtona vanha kunnon gaybeaconin käyttö
nackenschutz_detail.webp

Käytän kaks jakosta eli treeni 1 ma ja to ja treeni 2 ti ja pe. Oisko järkee tehä nii että esim maanantaina tekis voimatreenin samoille lihoille ja torstaina kestävyyttä eli pitkillä sarjoilla? vai oisko parempi että viikottai että viikko 1 voimaa viikko 2 kestävyyttä?

Luin tuossa uutta body lehtee, oli rintatreeni, todellakaan en vertaile itseä ammattilaiseen. Siinä ohjelmassa oli että esim penkki tangolla ja vinopena kässäreillä, onko totta että lihasta kannattaa piestä eri kulmista, olen tähän mennessä tehnyt niin että Penkki tangolla josta sitten siirtynyt tasapenkkiin kässäreillä? Olisiko siis parempi tehdä toisena liikkeenä vinopena kässäreillä? Ja olisiko hyvä lisätä ohjelmaan vielä peckdekki että sais viimesetkin voimat rinnasta pois? Niinkuin ohjelmassa oli, vai onko se liikaa aloittelijalle?

Itse suosittelisin vinopenkkiä toisena liikkeenä. Tasapenkkiä ja kp penkkiä voi vaikka vaihdella välillä kumman tekee.

E: Ei tuota pec deckiä kannata omasta mielestä ottaan mukaan. Rinnalle 2-jakoisessa riittää 2 raskasta liikettä. Ainakin aloittelijalla.

^ aina on vaihtoehtona vanha kunnon gaybeaconin käyttö
katso liitettä 103326

Itsellänikin tuli ensimmäiset puoli vuotta tehtyä kyykkyä nuilla pehmusteilla, kun tanko painoi niskaa. Sitten aloitin kunnolla keskittymään tekniikan opetteluun ihan tyhjän tangon kanssa ja löysin tangolle oikean kohdan, jossa se ei paina ollenkaan ja sen jälkeen tullut kyykättyä ilman pehmustetta.

Käytän kaks jakosta eli treeni 1 ma ja to ja treeni 2 ti ja pe. Oisko järkee tehä nii että esim maanantaina tekis voimatreenin samoille lihoille ja torstaina kestävyyttä eli pitkillä sarjoilla? vai oisko parempi että viikottai että viikko 1 voimaa viikko 2 kestävyyttä?

Luin tuossa uutta body lehtee, oli rintatreeni, todellakaan en vertaile itseä ammattilaiseen. Siinä ohjelmassa oli että esim penkki tangolla ja vinopena kässäreillä, onko totta että lihasta kannattaa piestä eri kulmista, olen tähän mennessä tehnyt niin että Penkki tangolla josta sitten siirtynyt tasapenkkiin kässäreillä? Olisiko siis parempi tehdä toisena liikkeenä vinopena kässäreillä? Ja olisiko hyvä lisätä ohjelmaan vielä peckdekki että sais viimesetkin voimat rinnasta pois? Niinkuin ohjelmassa oli, vai onko se liikaa aloittelijalle?

Itse teen tuollain, että ma ja ti ovat voimapäiviä ja to+pe volyymipäiviä. Toimii aivan hyvin.

Tottakai kannattaa rankaista lihasta eri kulmista ja aloittelijalle vinopenkki kässäreillä tai tangolla on hyvä massaliike. Omasta mielestäni sekä tasa- että vinopenkki kannattaa tehdä kässäreillä kehoilutreenaamisessa, jollei tavoitteena ole maksimaalinen tankopenkkituloksen kasvatus. Ainakin itse saan helkutisti paremman tuntuman rintaan kässäreillä. Peck deckkiä en tekisi 2-jakoisessa, tuskin muutenkaan, koska viparit maaten on mielestäni paljon tehokkaampi. Rauhallisesti kun teet isoilla romuilla rinnalle sen yhden liikkeen 2-jakoisessa, niin rinnan saa kyllä aika hyvin loppuun.

Itse teen tuollain, että ma ja ti ovat voimapäiviä ja to+pe volyymipäiviä. Toimii aivan hyvin.

Tottakai kannattaa rankaista lihasta eri kulmista ja aloittelijalle vinopenkki kässäreillä tai tangolla on hyvä massaliike. Omasta mielestäni sekä tasa- että vinopenkki kannattaa tehdä kässäreillä kehoilutreenaamisessa, jollei tavoitteena ole maksimaalinen tankopenkkituloksen kasvatus. Ainakin itse saan helkutisti paremman tuntuman rintaan kässäreillä. Peck deckkiä en tekisi 2-jakoisessa, tuskin muutenkaan, koska viparit maaten on mielestäni paljon tehokkaampi. Rauhallisesti kun teet isoilla romuilla rinnalle sen yhden liikkeen 2-jakoisessa, niin rinnan saa kyllä aika hyvin loppuun.

Jooh eli vaihdan sitten tuon kp penkin vinopenkkiin kp:llä. Itsekkin tykkään ehkä enemmän kässäreillä tehtynä, saan paremman venytyksen ja kivut lihoihin, Ja itsellä on päästä kiinni se että kun harvemmin tulee varmistajaa niin kässäreillä uskaltaa vähän kovempaa vääntää ja loppuun asti kun ei ole pelkoa että lyhistyy tangon väliin. Mutta kummiskin rakas tankopenkkikin pitää tehdä että saisi siinä ne tulokset kasvamaan koska se on minulla heikoin alue ja sekin on jotenkin niin tärkeän tuntuinen liike itselle.

Itse teen juuri samalla jaolla nuita voima / volyymiharjotuksia. Itse tykkään. Mukavaa vaihtelua, tuntuu aivan eriltä vaikka sama treeni. :D

Voi olla että niskaasi alkaa sattumaan se tanko, mutta äkkiä niska siihen tottuu, nahka vahvistuu. Mulla on eräs kaveri joka ei kyykkää sen takia koska kyykyn tanko sattuu liikaa niskaan :(

Jos se tanko painaa niskanikamaa niin silloin kyllä ei kannata vaan jatkaa ja toivoa että se kipu jossain vaiheessa lievittää. Silloin pitää korjata tekniikkaa niin, ettei se tanko paina sitä niskanikamaa. Useimmat ihmisethän tuppaa ottamaan tangon aika leveällä otteella niskaan jos ei ole erikseen neuvottu. Kun ottaa tangon niskaan niin kapealla otteella kun vain olkapäät antaa periksi, on trapsit paljon helpompi vetää taakse, jolloin ne muodostavat "tason" jonka päällä tanko on ja silloin niskaan ei pitäisi sattua. Samoin kyynärpäiden taaksepäin tuominen auttaa. Toki alussa oikeakin ote saattaa hieman epämiellyttävältä tuntua, mutta kuitenkin aivan eri tunne kuin tuo jos tanko painaa niskanikamaa.

Jokatapauksessa, jos ote on oikein niin se tanko EI paina niskassa niin paljoa että voisi kivusta puhua, eli jos joku kokee tarvetta käyttää noita pehmusteita niin se kertoo vain siitä että tekniikka on pielessä.

Varmaan kreatiiniiniarvoja meinaat?

Rukouksiinne on vastattu. Ensimmäistä kertaa ikinä, pääsee pelkästään lukemalla kuntoon. Kansa kysyy, ammattilainen vastaa. Ei arvailua, pelkkää asiaa. Nauttikaa sivuvaikutuksista- TrainwithAlex - Blogit - Pakkotoisto.com

Katoin vähän blogias. Bongasin neuvon aloittelijoille, jotka ovat ekaa kertaa kuntosalilla: Käytä ainoastaan laitteita

:face::david::david::face:

Laski kyllä respectit aika välittömästi.

Katoin vähän blogias. Bongasin neuvon aloittelijoille, jotka ovat ekaa kertaa kuntosalilla: Käytä ainoastaan laitteita

:face::david::david::face:

Laski kyllä respectit aika välittömästi.

Ite suosittelen kyllä jättämään vielä prässin pois ja suosimaan lähinnä reiden loitonnusta&lähennystä. Ettei vaan pääsis sattuun mitään, ainakaan lihaskasvua. Mutta joka tapauksessa ihmettelen, miksi aloittelijoita pelotellaan pysymään kaukana vapaista painoista monessakin paikkaa. Miksei sitä tekniikkaa saisi opetella heti kärkeen ja aloittaa sitä kautta tehokas treeni heti alkajaisiksi...

Lisätään kuitenkin, että oli sulla tuolla aika paljon asiaakin, mutta tämä on kyllä täyttä paskaa: " Alussa kannattaa jättää vapaat painot myöhempää ajankohtaa varten ja keskittyä pelkästään laitteisiin. Kuntosalilaitteissa on ammattilaisten suunnittelemat liikeradat, joka tekee kuntosaliharjoittelusta turvallista alussa. Vapailla painoilla suoritetut liikkeet näyttävät yksinkertaisilta, mutta todellisuus on toinen. Liikettä suorittaessa ei huomaa virheasentoja, siksi ne on korjattava vierestä. Ennen kuin siirtyy vapaisiin painoihin, on lihaskontrollin sekä kehonhallinnan täytynyt kehittyä vaadittavalle tasolle.
Ensimmäiset 6kk kannattaa suosia laitteita, sillä kehonhallinta ei kehity nopeasti."

^Mitä muuta voi odottaa FUSTRA personal trainerilta :D Ei sillä, ihan hieno konsepti varmasti, joskin samanlaista hifistelyä kun crosstrainingin kanssa. Keksitty uusi nimi opettamaan metodeja mitkä voisi yhtä hyvin kuulua perinteisen PT:n repertuaariin.. paitsi että kaikki on TOIMINNALLISTA!

^Mitä muuta voi odottaa FUSTRA personal trainerilta :D Ei sillä, ihan hieno konsepti varmasti, joskin samanlaista hifistelyä kun crosstrainingin kanssa. Keksitty uusi nimi opettamaan metodeja mitkä voisi yhtä hyvin kuulua perinteisen PT:n repertuaariin.. paitsi että kaikki on TOIMINNALLISTA!

Tuntuu, että nykyään on niin muodikasta keksiä se pyörä aina vain uudestaan ja uudestaan sekä pitää tiukasti noudattaa jotain raja-arvoja. Täällä jengi miettii, mikä on jonkun vhh:n raja eli paljo saa syödä hiilaria, että vielä voi sanoa olevansa vhh:lla, koska on niin muodikasta olla vhh-dieetillä. Mitä ruoka-aineita pitää syödä, jotta kiristyminen on optimaalista ja etenkin ajatellaan, että yksi ruoka-aine tekee autuaaksi...

Tämä ei ole osoitettu kellekkään, lähinnä vaan avautuminen työpäivän päätteeksi.

Back
Ylös Bottom