Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oon tässä vittuillakseni laskeskellut, että jos ostaisi Talviturskaa enemmän kuin ex-ministeri Lehtomäen perheellä oli/on, aikoinaanhan todettiin niitä olevan vajaa 60K kappaletta silloiseltä arvoltaan 300 KEur. Päivän kurssilla noiden arvo on 4800 Eur. En tiedä omistavatko noita enää mutta aika pitkään roikkuivat mukana tuossa turskassa ja vähintään huntin ottivat nenäänsä tuossa kuten ao artikkeli todistaa...Talvivaara ja Outkokumpu, vahva pysy vähän helvetin kaukana.
Tuo olikin päässyt unohtumaan. Tosiaan olisi mukava tietää tajusivatko myydä sen toisenkin puolikkaan. Ehkä jopa osallistuvat antiin koko suvun rahoilla?Oon tässä vittuillakseni laskeskellut, että jos ostaisi Talviturskaa enemmän kuin ex-ministeri Lehtomäen perheellä oli/on, aikoinaanhan todettiin niitä olevan vajaa 60K kappaletta silloiseltä arvoltaan 300 KEur. Päivän kurssilla noiden arvo on 4800 Eur. En tiedä omistavatko noita enää mutta aika pitkään roikkuivat mukana tuossa turskassa ja vähintään huntin ottivat nenäänsä tuossa kuten ao artikkeli todistaa...
Paula Lehtomäen perheen Talvivaara-potti kutistunut liki puoleen | Kauppalehti.fi
Tuo oli niin selkeä sisäpiirijuttu, vaikkei mitään rikollista olisikaan tapahtunut, että olen aidon vilpittömästii vahingoniloinen :D
Alla vielä tieto siitä että nämä turskat on olleet kyydissä Team Lehtomäellä viime vuoden lopulla ja uutisoinnin mukaan siellä oli tosiaan jossain vaiheessa kaikki kumminkaimatkin sijoitellut tuohon leaky bucket kaivokseen. Jonkin verran osakepsykologiaa tuntevana veikkaan että noi turskat on varmaan kannettu aika pitkälle mukana, koska "tappioita syntyy vasta kun ne realisoi" ja "kyllä sit ottas päähän jos se tuosta lähtee nousuun"Tuo olikin päässyt unohtumaan. Tosiaan olisi mukava tietää tajusivatko myydä sen toisenkin puolikkaan. Ehkä jopa osallistuvat antiin koko suvun rahoilla?
Kyllähän tuo pistää hymyilyttämään.
Minä en keksi tälle joidenkin talvivaara innostukselle juurikaan muuta kuin tuulipukujen innostuksen kun on kotimainen juttu. "Se on varmaan uus Nokia!" (hyvässä vai pahassa?), "Kotimaista tuotantoa, Suomi maailmankartalle! (näitähän kaivoksia ei muualla ole eikä tule, tietääkseni)"
Varsin surullista on Suomessa tämä hypetys, joka tulee paljon laskeneisiin osakkeisiin, kuten Talvivaara, Outokumpu ja Nokia. Hirveä hypetys siitä että:"nyt ostetaan kun on halpaa". Mitään käsitystä markkinoista tai yrityksen mahdollisesta tulevasta menestyksestä ei ole. Vain hirveä into ostaa jotain halpaa. Jos tässä haluaa hakea jotain positiivista niin ehkä tämä on parempi, kuin hypetys jostain SSH:sta sen perusteella että kun sen kurssi on noussut niin paljon tai että kun Stonekin ostettiin pois kovalla preemiolla niin varmaan SSH:kin ostetaan. Tämä ei nyt ole puheenvuoro näihin kumpaankaan sijoittamista vastaan, vaan ihmettelen nyt vaan porukan perusteluita näihin sijoittamisessa.Sft sanoi:Minä en keksi tälle joidenkin talvivaara innostukselle juurikaan muuta kuin tuulipukujen innostuksen kun on kotimainen juttu. "Se on varmaan uus Nokia!" (hyvässä vai pahassa?), "Kotimaista tuotantoa, Suomi maailmankartalle! (näitähän kaivoksia ei muualla ole eikä tule, tietääkseni)"
Mitään käsitystä markkinoista tai yrityksen mahdollisesta tulevasta menestyksestä ei ole. Vain hirveä into ostaa jotain halpaa. Jos tässä haluaa hakea jotain positiivista niin ehkä tämä on parempi, kuin hypetys jostain SSH:sta sen perusteella että kun sen kurssi on noussut niin paljon tai että kun Stonekin ostettiin pois kovalla preemiolla niin varmaan SSH:kin ostetaan. Tämä ei nyt ole puheenvuoro näihin kumpaankaan sijoittamista vastaan, vaan ihmettelen nyt vaan porukan perusteluita näihin sijoittamisessa.
Jännästi miki kritisoi, ettei tiettyjen osakkeiden kohdalla saa katsoa menneisyyteen mutta Talvivaaran kohdalla "se on todistettu toimivaksi" onkin positiivinen argumentti. Koko analyysi oli pelkkää jossittelua ja menneisyyteen tuijottamista. Eli juuri kaksi sellaista asiaa, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä sijoittamisen kanssa. Mielestäni Talvivaara on aina ollut kuraa. Ennen se oli vain vähemmän kuraa.
En tiedä mitä keskusteluja olet lukenut, mutta ilmeisesti tässä ketjussa olevat perusteluni ostaa SSH:ta ovat tainneet jäädä lukematta? Ne sattumoisin perustuvat vain ja ainoastaan faktoihin ja asiasisältöön eikä mihinkään "koska Stone" -höpöttämiseen. Suomalainen tietoturvaosaaminen on toki imussa tällä hetkellä, mutta ei se suoraan tarkoita, että kaikki suomalaiset tietoturvafirmat olisivat hyviä sijoituksia.
Itse alan kyllästyä ihmisiin, jotka ampuvat jokaisen lyhyellä aikavälillä nousseen osakkeen (ja sitä kautta yhtiön) alas ilman minkäänlaista analysointia. Tarkoitan nyt tyyliä "Musta tuntuu, että ihmiset jotka ostavat tota nyt tulevat vielä saamaan näpeilleen."
Liikevaihdon kasvu jatkui tyydyttävästi (+12%), yhtiö hieman tappiollinen johtuen voimakkaasta panostuksesta
tulevaan kasvuun sekä uusien kauppojen ajoituksesta.
No joo, oikeassa olet. Alat ovat hieman erilaiset, joten Talvivaaran ongelmat johtuvat osittain muustakin kuin siitä, että olisivat itse tehneet jotain väärin.Kaivosalalla ei tarvitse viikottaisia innovaatioita ja tuotteen trendikkyyttä menestyäkseen. Jos kaivosyhtiö X on jalostanut materiaaleja kustannustehokkaasti samalla laitoksella menneisyydessä niin se pystynee siihen tulevaisuudessakin. Jos kännykkäfirma X on menneisyydessä tarjonnut trendikkäitä puhelimia niin mikään ei takaa että sen puhelimet ovat tulevaisuudessakin trendikkäitä. Toinen tarvitsee jatkuvaa innovointia ja reagointia ympäristöön, toisen tarvitsee vain saada tuotanto kerran kannattavaksi ja sen jälkeen olla vain olemassa.
Kyllähän talvivaarassa on paljonkin potentiaalia, nikkelin hinnan pitä vain kääntyä nousuun ja laitos saatava sille tasolle ettei joka vuosi tarvita osakeantia.
Syy miksi SSH:ta niin paljon monien toimesta dissataan löytyy jo Q2 osavuosikatsauksen ensimmäisestä lauseesta:
Liikevaihdon kasvu jatkui tyydyttävästi (+12%), yhtiö hieman tappiollinen johtuen voimakkaasta panostuksesta
tulevaan kasvuun sekä uusien kauppojen ajoituksesta.
Rahaa voi panostaa, patentteja olla 5000, työntekijät voi olla motivoituneita, markkinat 100miljardin arvoiset mutta niiden pitää realisoitua. Moni välttää lappuja jotka lupaa auringon taivaalta vaikka se ei näy tuloksessa, toiset haalii sellaisia lappuja koko rahalla. SSH voi olla yksi niistä harvoista jotka lunastavat mitä lupaavat mutta niin iso osa vastaavista lupauslapuista on pudonnut korkealta ja kovaa...
Mielestäni erona tässä on se, että esimerkiksi Nokia voi itse vaikuttaa omaan tekemiseen. Samoin kuin Apple on itse vaikuttanut omaan tuhoonsa. En usko, että kännyköissä edes tulee enää samanlaisia trendejä sillä markkinat ovat muuttuneet. Riittää, että teet kysyntää vastaavia puhelimia ja hoidat koko tuotantoputken niin, että saat mahdollisimman ison voiton per puhelin. Talvivaara ei itse pysty vaikuttamaan nikkelin hintaan, joten kaikki sen toiminta on pelkkää jossittelua.
Niin ja jos yhtään lukisit, niin sinullekin selviäisi, että tuo tappiollisuus johtuu siitä millä tavalla yksi iso kauppa kirjattiin. Yritys teki käänteen viime vuonna ja sai liiketoimintansa voitolliseksi. Tämäkin vuosi tulee olemaan voitollinen ja liikevaihto tulee lisäksi kasvamaan. Ei ole kovin yllättävää, ettei kasvuyritys tällä hetkellä tee kauheasti voittoa, koska rahaa palaa kasvuun.
Tottakai niiden pitää realisoitua, jotta saadaan rahaa tiskiin, mutta kaikki tapahtuu aikanaan. Ei SSH lupaa aurinkoa taivaalta. Jos yhtään tunnet sijoittamista, niin varmasti ymmärrät, ettei toimitusjohtajan kannata valehdella arvioidessaan yrityksen tulevaisuuden näkymiä.
Uskostahan sijoittamisessa on kyse, koska kukaan ei osaa ennustaa tulevaisuutta. Sallittakoon se, jos joillakin ei ole uskoa, ymmärrystä tai uskallusta sijoittaa johonkin. Ei se silti tee asiaan perehtyneiden sijoituksista välttämättä huonoja. Jos SSH:n kurssi on 2015 esim. 15 € on 2012 keväällä osaketta 50 c kurssilla ostanut 30-kertaistanut sijoitetun rahamäärän, mutta 3-5 € kurssilla (eli kun firma nakuttaa jatkuvasti tulosta) ostanut ehtii "ainoastaan" 3-5 kertaistamaan sijoitetun rahamäärän. Kaikki riippuu riskinsietokyvystä. Voitto ja riski kulkevat käsikädessä. Tosin Buffetin mukaan riski on sitä, ettei tiedä mitä tekee.
Edelleen: kaikki ylläoleva on enemmänkin yleisesti kaikkia pieniä kasvuyrityksiä kohtaan ja/tai tappiota tekeviä firmoja kohtaan joiden kurssi perustuu odotuksiin tulevasta. Ei niinkään itse SSH:ta.