Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itellä tuntuu kans tuo venytys lähinnä nivusissa. Jos sulla himo tiukat lonkankoukistajat ja notkoselkää, niin en tiiä kannattaako niitä venytellä ollenkaan, ainakaan staattisesti. Vastuskumilla tehtävät venytykset tuntuu hyvin ainakin omissa takareiskoissa: Episode 137/365: Best Hip Extensor (High Hammie) Mob and Better Jerk Shoulders - YouTube

Edit: Onko olemassa jotain helppoo testii millä voi testata onko takareisin liikkuvuus "riittävä"?

Esim. Onko tästä t-nationin testistä mihinkään:

Here's a quick test to help you determine if your hamstrings are tight:

While standing, slowly shift your weight back to your heels, and push your hips back as far as possible. Stop immediately when your lower back starts to round. This is the full length of your hamstrings. You want the angle between your thighs and torso to be about 90 degrees. If you're not able to bend at least this far, your hamstrings probably need some work.

But if you don't reach that magic number, it doesn't necessarily mean your hamstrings are too short. They might be the right length, but pulled tight because of a pelvis that tilts forward. In this case, the hamstrings are actually trying to restrain the pelvis from tilting farther forward; the result is the tightness you feel in the back of your legs.

You need to know which best describes your situation before you go nuts and start stretching your hamstrings like Gumby on speed. If the problem is anterior pelvic tilt, you could make the problem worse by lengthening your hamstrings. That would allow your pelvis to tilt farther forward.

To rectify this problem, you need to first address the position of your pelvis, which probably has more to do with tightness in your hip flexors than your hamstrings. That means stretching your hip flexors. Once that's accomplished, your hamstring tightness should improve without you having to lengthen the hamstrings themselves.

Venyttele lonkankoukistajia sitten? :D On ne meinaan helvetin kireellä jos takareisivenytyskin siellä tuntuu.
Tuntuu vaan jokseenkin käsittämättömältä just että venytys kohdistuis täysin vastakkaiseen lihakseen :D Meinailin vaan että mahtaako olla tossa ite venytystekniikassa jotain häikkää jos noin päin mäntyä menee koko touhu. Netistä koitin kuviakin tosta liikkeestä ettiä mut ei tahtonu löytyä.

Edit: Kai tähän vielä voisi lisätä että tuolla normaalilla ns. lonkankoukistajien venytysliikkeellä en saa ollenkaan tuntumaa myöskään sinne minne pitäisi.

Onko haittaa jos tekee kyykyn niin syvälle kuin pystyy? (3x5 seteissä)

Lähinnä mietin, että voiko tulevaisuudessa ilmetä jotain vaivoja nimenomaan tuon takia.

Ei haittaa. Paremminkin hyvä, että teet syvälle, etkä mitään mm. allekirjoittaneen harrastamaa 90asteen nössökyykkyä. Jos nivelet ei pauku ja hyvältä tuntuu, niin muuta kuin kyykkyä vain.

Voi olla, mutta kyllä suurin osa aloittelijoista ei tee sitä niin syvälle kun pitäisi.

Moi!

Oon 21v. entinen maajoukkuetason kamppailu-urheilija. Lajia tullu harrastettua 5-vuotiaasta lähtien ja varmaan jotain 15 kesäsestä jun. ja sen. maajoukkuetoiminnassa mukana ja treenejä ollu se 8 krt viikkoon. Että ainakin omasta mielestä oon treenannu kovaa ja tuloksia on tullu niin kisoissa ku salinki puolella. Mut sit se ongelma, että mun kisasarja oli 60kg ja pituutta 169cm. Oon aina ollu suht kireessä kunnossa, että ylimäärästä rasvaa ei ole, mut enemmänkin jäntevä ku lihaksikas.

Nyt on sit jääny toi kilpaileminen menestymismielessä vähemmälle niin tarkotuksena olis saada hankittua massaa. Normipaino tällä hetkellä 65kg ja tavoite olis jossain n. 75kg (?). Painopisteinä olis etenkin olkapäät ja rintalihakset. Aikaisemmassa treenihistoriassa ei varsinaisesti olla juuri koskaan tehty perusvoimaa, että lihakset kasvais. Lisää voimaa on yritetty saada aina ilman massanlisäystä. Treenit on ollut sit aika paljon nopeatempoisia ja "hapottavia" tai sit maksimi-, räjähtävyys- ja lajivoima painotteisia. Mulla ei oikeestan ole tietoa siitä miten mun tulis treenata saadakseni lisää massaa. Eli siinä se ongelma tosi vaikeasti selitettynä.

Tällaisela ohjelmalla oon lähteny liikkeelle:

1. Rinta, olkapäät, ojentajat, etureidet
- penkki pun. tanko/ vinopenkki tanko x3
- tasapenkki kp/ vinopenkki kp x3
- Etykyykky/ pärssi x3
- reiden ojennus x3
- vipunostot sivulle/ pysty soutu x3
- pysty pun. kp x3
- ranskalainen pun./ kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauis, epäkkäät
- alatalja/ kulmasoutu tanko x3
- ylätalja/ leuanveto x3
- SJMV x3
- Pohkeet seisten/ istuen x3
- hauikset tanko/ kp/ scott x3
- kohautukset (mitkä lie) tanko x3
- vatsa liikkeitä "puhki" loppuun

1kk: 12-15
2kk: 8-12
3kk: 6-8
vastus 50-85%
palautus 2-3min

Sit yleensä oon lenkkeily salille sellanen 10-15min ja takasin

Oon käyny nyt salilla 4krt. viikkoon mut lisäks oon käyny kamppailemassa sen kaks kertaa vähän jaksamisen mukaan. Mitenkä tuo kamppailu (90min) treenit palvelee punttikksella käyntiä. Ne on aika hapottavia treenejä. Entä sit toi ruoka valio? Oon koittanu syödä yli kulutuksen, mikä on aika haastava meikälle. Onnistuuko lihaksen kasvatus +-0 kalorimäärällä? Ja onko lihaksen kasvatusmielessä tarkoitus tehdä liikkeet mahd. hitaasti jokainen toisto periaatteessa yksilönä vai suht nopealla rytmillä sarja loppuun?
Jos tähän jotain tuloksia laittais niin saisitte jonkinlaisen lähtötason: Penkki 85kg, rinnalleveto 100kg, kyykky 130kg, cooper 3100m (eli käytännössä mulla ei rintalihaksia edes ole :D)

Ja kiitokset tosi paljon, jos joku jaksaa vastailla muutenkin kuin et lue noi aloitusoppaat. Luettu on...

Voiko rasva palaa pluskaloreilla tai lihas kasvaa miinuksilla?

Ylempänä se jo mainittiinkin, että periaatteessa ei voi. Mutta jos joku ihan pikkusen pullukka, ei siis mikään läski tai sellanen että ylipäänsä "normaali-ihminen" välttämättä ees mainitsis rasvasta mitään, on juuri aloittamassa kunnollista treenaamista ja syömistä, suosittelisin syömään hyvin lähelle kulutusta vastaavan määrän. Näin kehonkoostumusta saataisiin parempaan suuntaan melko hyvin. (Liiallisilla) plussakaloreilla rasvaa kertyis vaan lisää. Miinuskaloreilla taas jäisi "se" aloittelijan tehokas kehitys hieman pienemmälle, vaikka lihaksiakin sillon ois mahdollista kasvattaa. About just kulutusta vastaavalla määrällä rasvaa lähtis ja lihakset kasvais.

Kaveri heitti väitteen jonka mukaan ennen baari-iltaa ei olisi mitään hyötyä käydä puntilla. Itellä on perjantai treenipäivä ja melko usein tulee illalla lähettyä viihteelle. Eli miten asia oikeastaan on?

Kaveri heitti väitteen jonka mukaan ennen baari-iltaa ei olisi mitään hyötyä käydä puntilla. Itellä on perjantai treenipäivä ja melko usein tulee illalla lähettyä viihteelle. Eli miten asia oikeastaan on?

"Ei mitään hyötyä" on vähän liiotellusti sanottu, mutta onhan se miltei sanomattakin selvää, että alkoholi haittaa palautumista. Ei perjantain treeni hukkaan mene, mutta ei jokaviikkoinen baari-ilta hyvääkään tee.

Naiset tykkää, kun showlihakset on pumpissa, joten sehän on pelkkää plussaa! Mutta, kuten Joppa jo totesikin, niin ei siitä ryypystä mitään hyvää saa aikaan lihaskasvua tai rasvanpolttoakaan ajatellen, lähinnä pelkkää haittaa. Jos on suurempia tavoitteita saliharrastuksen osalta, niin sitten jättäisin kaatamisen väliin. Alkoholista ei ole oikein hyötyä, treenaat tai et, mutta treenistä on varmasti hyötyä, joit tai et.

Jos se tuntuu toimivan sulla niin kokeile. Oma mielipide kyllä on, että ohjelmaa tehdään niin kauan kun kehitystä tulee ja se on mielekästä.

Moro! Olen 180 cm pitkä ja 75 kg painava mies. Oon alotellu punttia tässä kk ajan suunnilleen tommosella vähän muunnellulla G6:lla. Nyt oon alkanu miettiä tuota ruokavaliota enemmän ja kovaa mietintää on aiheuttanu sellanen asia kuin läski. Lihasta on aika vähän joten tuohon 75 kiloon mahtuu muutama kilo läskiäkin. Miten mun kannattas syödä treeni ja vapaapäivinä, tarkotan siis mm. proteiinia grammoina ja kaloreita yleensäkin että lihas kasvais mutta muutama kilo läskiä palais? Eli kannattaisko vetää plussa kaloreilla paljon proteiinia ja lenkkiä vai miten? Katoin noita topicceja mutta tuntuu että jengi joko vaan laihuttaa tai kasvattaa massaa(myös muutakin kuin lihasta). Ei vaan haluais tehä turhaa missään suhteessa:)

Moro! Olen 180 cm pitkä ja 75 kg painava mies. Oon alotellu punttia tässä kk ajan suunnilleen tommosella vähän muunnellulla G6:lla. Nyt oon alkanu miettiä tuota ruokavaliota enemmän ja kovaa mietintää on aiheuttanu sellanen asia kuin läski. Lihasta on aika vähän joten tuohon 75 kiloon mahtuu muutama kilo läskiäkin. Miten mun kannattas syödä treeni ja vapaapäivinä, tarkotan siis mm. proteiinia grammoina ja kaloreita yleensäkin että lihas kasvais mutta muutama kilo läskiä palais? Eli kannattaisko vetää plussa kaloreilla paljon proteiinia ja lenkkiä vai miten? Katoin noita topicceja mutta tuntuu että jengi joko vaan laihuttaa tai kasvattaa massaa(myös muutakin kuin lihasta). Ei vaan haluais tehä turhaa missään suhteessa:)

Tuo lenkkeily, ylipäätänsä mikään aerobinen ei liity mitenkään rasvanpolttoon jos olet + kaloreilla. Valitse siis haluatko polttaa rasvaa vai kasvattaa lihaksia näin alkuun. Nuilla mitoilla olet kyllä hoikka poika, sinuna alkasin treenaamaan + kaloreilla ja miettisin dieettiä sitten myöhemmin.

Olosuhteiden pakosta parin viikon treenitauko. Paluun jälkeen muut tulokset suht normaaleja, mutta istumaannousuissa (5kg lisäpainoilla) jaksoin ennen tehdä jopa 3x10 puhdasta toistoa , nyt en päässyt vitosen kiekon kanssa yhtään kertaa puhtasti ylös. :face: , samoin kapeassa penkissä entisillä sarjapainoilla 3x12 sijaan nyt jo toisessa sarjoissa yhdeksäs toisto failureen. Onko ihan normaalia näin jyrkät tuloksen laskut?

Back
Ylös Bottom