Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Vaikuttaahan se. Yksi suosittu ohjelma vaikuttaa koko käyttöjärjestelmän imagoon. Samoin teknobloggarit tms. jotka testaavat puhelimia, siitä aina huomauttavat joka vähentää taas pisteitä testissä. Jos olisit käynyt lukemassa esim. "instawithlove" appsin arvosteluita, niin muutamat "hipsterit/teinit" on sinne kirjoitellu, että "vitsi mitä paskaa", en ois ostanu tätä jos oisin tienny että tässä ei oo instagrammia. Ostaisitko itse Androidin ennen WP:tä, jos Androidiin ei saisi jostain syystä esim. spotifityä. Niinpä, et ostaisi (jos siis käytät sitä). Esimerkki oli hypoteettinen, jonka tarkoituksena oli osoittaa, että yksi (iso) softapuute voi tehdä hallaa koko tuotteelle.

Tehdäänpä pieni galluppi : kuinka moni pakkislainen on ostanut valinnut puhelimensa instagramin perusteella?

Käyttäjiä on paljon, mutta on tasan samanlainen 'kupla' kuin facebook , vöyhötys kestää pari vuotta ja sit se on siinä.

Ja näköjään olis pitänyt sitä SSH:ta ostaa eilen...

Kiitos snowbe. Olen tonnin rikkaampi ihan siitä syystä että osti hetken mielijohteesta sshta ihan sun juttujen perusteella. Tänään potti pois ja jotain Norjan pelilappua tilalle.

En mä kyllä ymmärrä Nokiankaan osalta sitä, että noita puhelinmalleja pitää olla noin helvetin monta. Pelkästään Lumioita on jo kahdeksan erilaista. Sitten Ashoja sun muita on vielä noin 12 mallia siihen päälle.

Jos mä olisin nyt ostamassa itselleni puhelinta niin kyllä mua vituttaisi alkaa käyttämään aikaa noiden kaikkien eri mallien ominaisuuksien vertailemiseen, jotta tietäisin että mikä niistä on nyt mulle se oikea. Kun mä katon tota niiden puhelinmallilistaa niin mä näen siellä laatupuhelimet eli Lumiat ja sitten paskat eli noi Ashat. Minkä ihmeen takia näiden täytyy olla saman Nokia-tuotemerkin alla?

Olen edelleen sitä mieltä, että Nokian pitäisi logonsa kanssa pysyä kokonaan erossa joko noista Lumioista tai sitten noista Ashoista sun muista. Lisäksi noita malleja pitäisi olla vähemmän. Sanotaan vaikka maksimissaan neljä Lumiaa ja neljää Ashaa.

Kun noi Windows-phone Lumiat tuotiin markkinoille niin siinä tilanteessahan olisi ollut helvetin hyvä tilaisuus Nokialla tehdä "Lexukset" ja brändätä ne vaikka "uudeksi puhelinmerkiksi" kuitenkin antaen ymmärtää, että Nokia siellä taustalla vaikuttaa ettei tässä nyt mitkään amatöörit ole asialla.

Nokia olisi tuotemerkkeineen jäänyt taka-alalle valmistamaan noita Ashoja sun muita pilipalipuhelimia.
Aamen.

Nokia kusee noiden mallinimien kanssa.
Ei ne tule ikinä saamaan mitään hypeä aikaiseksi, kun nimeävät puhelinmallit noin typerästi:

-Ensinnäkään kukaan ei mallinimestä saa heti informaatiota minkä tason puhelin on, mihin luokkaan se sijoittuu ja mitkä ovat tähän malliin verrattuna ne paremmat ja huonommat mallit.

- Nykyään malliuskollisuutta ei pääse syntymään. Toivon, että esim HTC tajuaa vähentää puhelinmallien määrää radikaalisti ja pitää esim tuon menestyspuhelimen Onen omanaan huippumallina. Uuden Onen (tai One2:n) ilmestyessään kaikki tietää, että nyt on kova puhelin ulkona ja se kilpailee kaikkien muiden lippulaivojen kanssa. Nyt Noksu julkaisee jotain Lumia 650, 1020 malleja, joista kukaan ei edes tiedä mihin luokkaan nuo sijoittuu. Hypeä jonkun numerosarjan ympärille ei vain pysty luomaan, joten kukaan ei edes odota Nokian seuraavaa mallia, koska kenelläkään ei ole mitään hajua minkä niminen puhelin sieltä tulee. Lumia 1030? vs One2 tai iphone 6. Jotain mielikuvia kaikille tulee varmaan kahdesta jälkimmäisestä, muttei mitään tuosta 1030 numerosta. Osa olisi valmis ostamaan seuraavan One2:n tai Iphonen näkemättä specsejä, mutta Noksufanien pitää syynätä ensin specsit läpi.

-Olisivat pitäneen Lumian ns lippulaivamallina. Lumia 100,lumia 150,lumia 200 ja julkaisseet yhden puhelimen per vuosi tuohon sarjaan. Keski ja halppissarjalaisille omat nimet.

Tehdäänpä pieni galluppi : kuinka moni pakkislainen on ostanut valinnut puhelimensa instagramin perusteella?

Käyttäjiä on paljon, mutta on tasan samanlainen 'kupla' kuin facebook , vöyhötys kestää pari vuotta ja sit se on siinä.

Ja näköjään olis pitänyt sitä SSH:ta ostaa eilen...

Mikä on Istagram? En ole ikinä käyttänyt, enkä jaksanut perehtyä joten vastauksen voi varmaan päätellä tästä. Eikä ole Facebook tunnareita, eikä tule.

Mikä on Istagram? En ole ikinä käyttänyt, enkä jaksanut perehtyä joten vastauksen voi varmaan päätellä tästä. Eikä ole Facebook tunnareita, eikä tule.

Tuota arvostan, että vielä löytyy henkilöitä jotka ei ole kaiken maailman yhteisöissä!
Itse en kanssa käytä mitään "nyt olen kakalla" yhteisöpalveluja:D

Kiitos snowbe. Olen tonnin rikkaampi ihan siitä syystä että osti hetken mielijohteesta sshta ihan sun juttujen perusteella. Tänään potti pois ja jotain Norjan pelilappua tilalle.

Eipä kestä. Minä aion ainakin istua lappujeni päällä, koska SSH on vasta pääsemässä nousukiitoon. En tiedä millaisia pikavoittoja haet, muttä tämä on puolimaraton eikä satasen sprintti. Oksaharju ja pari muuta twiittailee, jotta SSH on kuplassa ja perustelevat sitä lähinnä tunnusluvuilla ja tappiollisuudella. Itse yritykseen tai sen tuotteisiin eivät ole perehtyneet ilmeisesti ollenkaan.

"Yhtiön patentoimaa teknologiaa käyttävien tuotteiden myynti saattaa olla yli sata miljardia dollaria vuodessa." Mitenköhän jos tuosta summasta saisi rojalteina vaikka promillen? Ja tuo on vielä bonarina ydinliiketoiminnan päälle.

Eipä kestä. Minä aion ainakin istua lappujeni päällä, koska SSH on vasta pääsemässä nousukiitoon. En tiedä millaisia pikavoittoja haet, muttä tämä on puolimaraton eikä satasen sprintti. Oksaharju ja pari muuta twiittailee, jotta SSH on kuplassa ja perustelevat sitä lähinnä tunnusluvuilla ja tappiollisuudella. Itse yritykseen tai sen tuotteisiin eivät ole perehtyneet ilmeisesti ollenkaan.

"Yhtiön patentoimaa teknologiaa käyttävien tuotteiden myynti saattaa olla yli sata miljardia dollaria vuodessa." Mitenköhän jos tuosta summasta saisi rojalteina vaikka promillen? Ja tuo on vielä bonarina ydinliiketoiminnan päälle.

Noh, yleensä jos tulee näin lujaa nousua niin sitä seuraa pakkaspäivä... siis yleensä. Olen tässä viimeaikoina pelaillut sshlla ja songa offsorella ja ihan hyvin mennyt. Jos jään joskus junasta tällä pelailulla niin sitten jään mutta en jaksa vaan ostaa ja holdata. En ole myöskään seurannut sshta millään tavalla joten en ymmärrä siitä mitään joten se on ollut pelkkä pelilappu. Holdissa on vaan sellaisia firmoja mitä ymmärrän ja seuraan aktiivisesti. Ostan kyllä sshta taas jos saan sitä halvemmalla kun myin. Uskon että tässä on kuitenkin nousupaine ylös joten sopii ihan hyvin pelailuun kun koittaa ostella pidemmästä laskusta tai nopeasta dipistä.

Pieniä pikavoittoja keräilemällä olen saanut salkkuni paremmin tuottamaan kun sillä että istuisin sitkeästi kaiken ostamani päällä.

En ole myöskään seurannut sshta millään tavalla joten en ymmärrä siitä mitään joten se on ollut pelkkä pelilappu. Holdissa on vaan sellaisia firmoja mitä ymmärrän ja seuraan aktiivisesti.

Ostit sitä vaan, koska joku random tyyppi Pakkiksella suositteli? :D Kyllä mä itsekin jossain vaiheessa tyhjennän salkun ja odottelen matalampia tasoja, jotta saan samalla rahalla isomman potin jos mahdollista. Nousu jatkuu huomenna, käydään ainakin yli 2.80 €. Ennen vuoden loppua päästään 3-5 € lukemiin ja ensi vuoden loppuun mennessä 6-9 € lukemiin. Voin olla väärässäkin.

Tuo ssh:an alkaa jo kiinnostaa itseäkin kun siitä noin paljon puhutaan :D Tarttis ehkä karsia jotain tuolta salkusta pois niin vois kuvitella alkavansa seuraamaan taas uusia jännempiä kohteita. Noita hyvin/ok osinkoa maksavia värittömiä salkussa on.. No mut, holdityyppinen kaupantekijähän mä oonkin, ei ole aikaa eikä kiinnostusta just nyt opetella noihin päiväpelureiden kohteisiin.

Onko Snowbella mitään ajatusta Elektrobitistä? Mietin sen myymistä ja niillä rahoilla SSH:n lisäämistä tai Outokummun ostamista salkkuun.

Ostit sitä vaan, koska joku random tyyppi Pakkiksella suositteli? :D

Onks siinä jotain outoo??? En mä ota tätä hommaa kovin vakavasti... :) Nyt olen hakemassa rahoitusta isäukon yrityksen ostamiseen ja sen otan melko vakavasti kun euromäärät on vähän eri kalibeerissa. Pörssissä voin alkaa oikeasti sijoittamaan tosissaan sitten kun vähän ymmärrän tätä hommaa. Ensimäisen kerran olen osakkeita ostanut viimekesänä joten kovin konkari en vielä ole.

Se mikä tässä eniten ihmetyttää on se että välillä kurssin käyttäytymisessä ei ole mitään järkeä. Se on myös se tärkein asian mitä päiväkaupassa seuraan. Jos kurssi reagoi voimakkaasti ilman mitään järkevää syytä niin niihin kannattaa päiväkaupassa keskittyä. Lisäksi itse koitan pelailla sellaisilla yrityksillä missä on nousupainetta eli mikään Talvivaara ei ole peliosake. Patsi silloin kun antipäivänä kuppalehti osakkeen hinnan tippuneen jonkun 60% ja kansa alkoi tankkaamaan halpaa talvivaaraa. Muutamassa tunnissa mentiin 0,27 -> 0,5. Tuon tajusi jo peräreijälläänkin että nousulle ei ollut mitään järkevää syytä. Ja alas tultiin ja lujaa.

Itse veikkaan SSH:lle huomiselle pikku pakkasta mutta voin olla väärässäkin :)

No mut, holdityyppinen kaupantekijähän mä oonkin, ei ole aikaa eikä kiinnostusta just nyt opetella noihin päiväpelureiden kohteisiin.

Kyllä SSH ja Biohittikin sopivat molemmat mielestäni oikein pitkään holdiin.

Onko Snowbella mitään ajatusta Elektrobitistä? Mietin sen myymistä ja niillä rahoilla SSH:n lisäämistä tai Outokummun ostamista salkkuun.

Kyllä mä tuotakin joskus mietin, että josko ostaisin. Tutustuin jonkin verran ja koin, että "pelilapuista" potentiaalia on enemmän SSH:lla ja Biohitillä. Sellainen kuva kuitenkin jäi lyhyehköllä perehtymisellä, että luotan Elektrobitin johtoon sekä nään niiden tuotteet ja tulevaisuuden hyvänä, mutta en osaa antaa kehityksestä mitään arviota.

Onks siinä jotain outoo??? En mä ota tätä hommaa kovin vakavasti... :)

No ei kai muuta, kuin että sijoittamisen kanssa tuollaisella ei välttämättä oo kauheesti tekemistä :D

Ite koitan treenata tuota, että saisin "perusteettomat" nousut rahastettua ja lisättyä osakemäärääni niistä saaduilla rahoilla. Eräs tuttuni on omistanut Biohittiä sen listautumisesta (1999) asti ja kolmesti tyhjentänyt koko salkkunsa yliampuneen nousun aikana ja lisännyt näin omistustaan.

En tiiä, mulle taitaa näistä pelilapuista riittää tämä Saga, Siili ja eQ, eiköhän näilläkin saa tarpeeksi jännitystä elämään. Lisäksi vielä tuo Panostaja on vähän kysymysmerkki ja siinä on kuitenkin muutama kolikko kiinni.

No ei kai muuta, kuin että sijoittamisen kanssa tuollaisella ei välttämättä oo kauheesti tekemistä :D

Nooh, oli mitä oli mutta tarkoitus lienee kaikilla sama eli lisätä omaa varallisuutta.

SSH:sta. Mihin veikkaat yhtiön liikevaihdon kasvavan tänävuonna? 14-15M€? Jos tuo 5€/osake toteutuu vuoden loppuun mennessä niin yrityksen markkina-arvo on yli 150miljoonaa. Se on 10kertainen liikevaihtoon verrattuna. Tähän vaaditaan jo melkoisia patentteja koska tulosta tuskin tehdään tuohon markkina-arvoon edellyttävää määrää.

Nooh, oli mitä oli mutta tarkoitus lienee kaikilla sama eli lisätä omaa varallisuutta.

SSH:sta. Mihin veikkaat yhtiön liikevaihdon kasvavan tänävuonna? 14-15M€? Jos tuo 5€/osake toteutuu vuoden loppuun mennessä niin yrityksen markkina-arvo on yli 150miljoonaa. Se on 10kertainen liikevaihtoon verrattuna. Tähän vaaditaan jo melkoisia patentteja koska tulosta tuskin tehdään tuohon markkina-arvoon edellyttävää määrää.

Pakkotoiston porukan hypelläkin saadaan jo pelkästään SSH nousemaan 3,5€:D

En tiiä, mulle taitaa näistä pelilapuista riittää tämä Saga, Siili ja eQ, eiköhän näilläkin saa tarpeeksi jännitystä elämään.

Paitsi että Saga ei oo pelilappu :P

SSH tulee tekemään useita monen miljoonan euron arvoisia kauppoja loppuvuodesta, joten kait se liikevaihto tulee osumaan paljon korkeammalle kun tuo 14-15 m€. Koitan iltapäivästä miettiä tarkemmin arviota liikevaihdosta. Jos SSH saisi rojalteina promillen patenttejaan käyttävien tuotteiden myynnistä, niin rahaa kilahtaisi vähintään 100 miljoonaa euroa.

Pakkotoiston porukan hypelläkin saadaan jo pelkästään SSH nousemaan 3,5€:D

Hohhoijaa. Aika kova jos saadaan pikkupuljulla 0.5 milj € päivävaihto aikaan ;)

Paitsi että Saga ei oo pelilappu :P

Juu, ilmaisu oli muutenkin väärä. Ei sitä ole Siili eikä eQ:kaan koska molemmat tekee tulosta ja jakaa osinkoa. Mutta ovat pieniä ja kasvavia, joten siksi aina vähän jokereita. Saga näistä kolmesta nyt erottuu eniten, Saga ei mikään varsinainen kasvuyritys ole, mutta yritys mikä elää nyt hyvässä sykslissä ja kasvaa sen avulla. Joskus tää toki kääntyy, pitäisi vaan osata sitten haistella hetki milloin ottaa exit. Tai sitten vaan pistää silmät kiinni ja antaa olla salkussa.

eQ:sta odottaisin että kasvattavat isommaksi ja myyvät veke tai sitten eQ ostaa jotain, keulalla ukkoja jotka ovat tehneet ennenkin hyviä kauppoja, pitäisi siis olla osaamista.

Siili kiinnosti ihan tarinansa puolesta. Se on nyt oikeasti halpa jos siitä yhtään mitään isompaa koskaan tulee. Ollaan vähän eri hinnoissa jos se tuosta kasvaa alansa merkittäväksi tekijäksi. Ja kun se tuottaa voittoa ja maksaa osinkoa, niin vaikea nähdä mitään 90% menetysmahdollisuuksiakaan tässä.

Joskus tää toki kääntyy, pitäisi vaan osata sitten haistella hetki milloin ottaa exit.

Tanskan huutikset päivittyy aika hyvin kauppalehden keskusteluissa ja pojanmölkkerö & kumpp. turinoi hyviä juttuja siellä. Näillähän sitä ennakkoa saa jos millä :)

SSH:sta. Mihin veikkaat yhtiön liikevaihdon kasvavan tänävuonna? 14-15M€?

Noniin. Yhtiön mukaan pelkästään Universal Key Manager -perheen softaa myydään seuraavan viiden vuoden aikana miljardilla dollarilla eikä kilpailevia tuotteita ainakaan vielä ole. Toki on odotettavissa, että kilpailevia tuotteita ilmaantuu jossain vaiheessa, mutta SSH:lla on etulyönti asema SSH-protokollan kehittäjänä. Lisäksi etulyöntiasemaa tuo se, että SSH on tässä edelläkävijänä ja suojaa tuotteensa patenteilla.

Otetaan nyt huomioon, että markkinat ovat vasta syntymässä ja Universal Key Manager tuli markkinoille viime kesänä ja yhtiö on jo tehnyt ainakin kaksi miljoonakauppaa tuolla ja roimasti lisää on ohjeistuksen mukaan tulossa.

Yhtiö on ohjeistanut merkittävää liikevaihdon kasvua. Mikä sitten on merkittävää? En tiedä, mutta liikevaihto tulee käsitykseni mukaan viimeistään vuonna 2015 olemaan 30-45 m € luokkaa + mahdolliset patenttibonarit. Liikevoitto voisi olla jotain 15-20 m € luokkaa + patenttibonarit.

Enpä tiedä olisiko 10 kertainen arvostus liikevaihtoon nähden kovinkaan överi. Stone myytiin 7 kertoimella vuoden 2012 liikevaihtoon nähden ja jos Stonen 2013 liikevaihtoennuste toteutuu, niin kerroin sillä laskettuna on 5. Cisco osti juuri Stonesoftin kilpailijan Sourcefiren ja kauppahinta oli 12xLV.

--

Mites Outokumpu? Alkaako olemaan ostohinnoissa vähän kuin Nokia viime vuoden kesänä? :D

Back
Ylös Bottom