Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Napautin tänään SSH:ta kyytiin 2,34 hinnalla ihan siitä syystä että tuli vaan semmonen fiilis ja kerrankin oli punasta väriä oikeen urakalla. Eli luen kyllä mielenkiinnolla jos haluat jakaa näkemyksiäsi SSh:sta. Pakko ostaa ns. tutustumiserä jotta kiinostus herää :)

Tuossa muutaman viestin ylempänä kirjoitin aika paljon SSH-asiaa. Kirjoittelen jatkossa jotain kun aihetta ilmenee. Nordnetin Jukka Oksaharju arveli Twitterissä tällä hetkellä SSH:ta ostaville tuulipuvuille jäävän tappiot käteen. Aika näyttää. En tiedä onko Oksaharju tutustunut SSH:n toimintaan ollenkaan. Uskon ettei ole. Mitään perusteita ei väitteelleen tarjonnut.

Onnittelut opiskelupaikasta!

Kiitos!

Aiotko tämän seurauksena muuttaa sijoitusstrategiaasi jotenkin esim. enemmän buy and hold tyyppiseen suuntaan vai jatkatko samaa linjaa?

Kaippa tuota joutuu joka vuosi puntaroimaan riippuen siitä millaisia pelipaikkoja tulee... Jos voin päiväkaupalla (ja tukia perumalla) saada pienellä vaivalla enemmän rahaa käteen kuin metodilla tuet+osingot. Holdikaan ei olisi huono idea varsinkaan sitä ajatellen, että jos olen oikeassa, niin Saga Furs, Biohit, SSH Comm. Security ja Revenio Group tulevat kaikki elämään kulta-aikojaan tämän vuosikymmenen aikana. Holdilla voisi joskus saada verohyödyt, mutta voittavatko ne volatiliteetistä hyötymisen? Volatiliteetistä hyötyminen pitäisi ensin tosin opiskella.

Toisaalta Fennia-varainhoito mainosti mulle sellasta vaihtoehtoa, että jos laittaa osakesalkun jotenkin vakuutussopimuksen sisään, niin voi käydä kauppaa ilman, että myyntivoitoista joutuu maksamaan veroja. Korkoa korolle toimii siis hyvin. Juju on siinä, että pääomatulot joutuu maksamaan vasta sitten, kun ottaa myyntivoittoja rahana ulos. Tuohon pitää tutustua tarkemmin, se ei tainnut sopia kovin hyvin mihinkään pelailuun, kerta jokainen toimeksianto piti kierrättää Fennia-varainhoidon oman meklarin kautta tai muuta vastaavaa.

Jaha, taas on uusi viikko lähtenyt käyntiin. SSH on mukavassa nousussa. Jokohan kaksi laskupäivää alkaisi riittää? Kyllä 3 € menee rikki tänä vuonna. Lyhytaikaisia heilahteluita en osaa ennustaa.

Biohit valmistelee kaikessa hiljaisuudessa syksyn ja ensi kevään kuvioita. Asetaldehyditietoisuus tuntuu kuitenkin etenevän ihan hyvin. Tästä vähän esimerkkiä: Valvira - Asetaldehydi

Onnittelut opiskelupaikasta Snowbe! Olen touhuasi jonkin aikaa seurannut ja ihan oikeeseen paikkaan olet kyllä varmasti menossa :D

Kiinnostaisi tietää vähän taustoja, että miten sijoitusintosi sai alkunsa ja mikä oli ensimmäinen sijoituksesi? Kuinka lähdit opettelemaan sijoittamista vai olitko luonnonlahja?

Jaha, taas on uusi viikko lähtenyt käyntiin. SSH on mukavassa nousussa. Jokohan kaksi laskupäivää alkaisi riittää? Kyllä 3 € menee rikki tänä vuonna. Lyhytaikaisia heilahteluita en osaa ennustaa.

Biohit valmistelee kaikessa hiljaisuudessa syksyn ja ensi kevään kuvioita. Asetaldehyditietoisuus tuntuu kuitenkin etenevän ihan hyvin. Tästä vähän esimerkkiä: Valvira - Asetaldehydi

Biohitillä yhden hyvän nousun tehneenä tekis mieli ostaa sitä uudestaan..mahdollisesti hieman pidemmäksi aikaa. Ssh, siili ja elektrobit myös tarkoitus pitää hiukan pidempään mitä aluksi ajattelin. Yksi Danske rahasto mikä pitäisi lunastaa ja laittaa rahat osakkeisiin. Biohit on ainakin toinen mitä ostan.. ssh:n lisäämistä myös miettinyt.

Onnittelut opiskelupaikasta Snowbe! Olen touhuasi jonkin aikaa seurannut ja ihan oikeeseen paikkaan olet kyllä varmasti menossa :D

Kiitos!

Kiinnostaisi tietää vähän taustoja, että miten sijoitusintosi sai alkunsa ja mikä oli ensimmäinen sijoituksesi? Kuinka lähdit opettelemaan sijoittamista vai olitko luonnonlahja?

Faija osti mulle joskus 90-luvun alussa jotakuinkin 1000 markalla Vaisalaa ja ne ehtivät nousta 2005 vuoteen mennessä moninkertaiseksi. Siitä sain kipinän, että sijoittamisella voi oikeasti tehdä pitkässä juoksussa mukavasti rahaa, kunhan laittaa tarpeeksi rahaa kiinni ja on riittävän pitkäjänteinen. Rautaruukkia ostin 2005 jonkin verran ja tuli nähtyä sen nousu sekä tuho. Käyttämättä jäänyt rahastusmahdollisuus jäi harmittamaan joten aloin itse seuraamaan osakemarkkinoita aktiivisemmin, lähinnä uutisia lukien, keskustelupalstoja seurataen ja ihmisten kanssa jutellen. Mitään sijoituskirjoja en ole lukenut taikka mitään sijoituskursseja käynyt.

Tossa on aikalailla taustat. Sittemmin on tullut tehtyä kaikenlaisia kauppoja, toiset ovat onnistuneet ja toiset epäonnistuneet. Kovin paljon laskua ei ole tullut millään, mutta muutamat joiden odotin nousevan eivät ole nousseet. Viimeiset pari vuotta olen sijoittanut n. 30 % palkastani ja aion jatkaa tahtia jos ei ylitsepääsemättömiä esteitä tule tielle.

Biohit on ainakin toinen mitä ostan.. ssh:n lisäämistä myös miettinyt.

Mulla on ainakin luottoa Biohittiin, mutta saa nähdä kaatuvatko haaveet ensi vuoden loppuun mennessä, vai nouseeko osake pysyvästi kaksinumeroisiin tai suurempiin lukemiin. SSH:ta ehtinee lisätä vielä halvemmallakin tän vuoden aikana. En kyllä anna takuita :D

Tuli itsekin hypättyä SSH:n kyytiin perjantaina 2,36 hintaan. Halvemmallakin olisi näköjään saanut, jos olisi tunnin tai kaksi odottanut. Oston syynä kattavat perustelut kahdelta henkilöltä, joista toinen on Snowbe. Lisäksi firman omat näkemykset tulevaisuudesta ja muut firmaan liittyvät uutiset vaikuttivat erittäin lupaavalta.

Samalla tuli vähennettyä Nokiaa hintaan 3,2. Keskihinta on tällä hetkellä jotain 2,6. Luulen, että Noksu dyykkaa taas Q2:n yhteydessä, koska työ on edelleen kesken. Suunta on kääntynyt ylöspäin, mutta tämä ei sijoittajille riitä vieläkään. Esimerkiksi kassa on jälleen pienentynyt merkittävästi, mihin varmasti tartutaan. Tulos on luultavasti hitusen plussalla. Olisikohan taas totutusti pieni nousu ennen Q2:sta ja sitten pudotus alas?

Lisäksi salkusta löytyisi esimerkiksi Biohittiä (kh vajaa 5e), jota tekisi mieli vähentää tai myydä kokonaan pois. En ole oikein varma, tuleeko yhtiö tekemään ikinä sitä merkittävää läpimurtoa, johon vielä kuukausia sitten uskoin. Onko yhtiö täynnä tiedemiehiä, mutta ei ketään joka hoitaisi bisnespuolen? Jotenkin ontuvaa ollut tuo toiminta, vaikka mahdollisuuksia olisi vaikka mihin.

EDIT: Kohtalotoverini Timba voisi taas muistuttaa, miksi pidän edelleen UPM:ää mukana. Pitkään on riittänyt uskoa yhtiöön, mutta alkaa pikkuhiljaa hiipumaan. Aiemmat hyvät kokemukset kuitenkin saavat pitämään kiinni, vaikka se väärin olisikin. :)

Mulla on ainakin luottoa Biohittiin, mutta saa nähdä kaatuvatko haaveet ensi vuoden loppuun mennessä, vai nouseeko osake pysyvästi kaksinumeroisiin tai suurempiin lukemiin. SSH:ta ehtinee lisätä vielä halvemmallakin tän vuoden aikana. En kyllä anna takuita :D

Sama pyörii mielessä että onko nyt oikea aika ostaa. Toisaalta jos/kun tarkoitus pitää pidempään niin loppujen lopuksi niin paljon väliä ostohinnassa muutaman sentin erolla. Pääasia että ostaa :D

Tällä hetkellä näyttää salkku hyvältä, vaikken päivien heiluntaa seuraakkaan. Miinuksella ainoastaan Metso, YIT, TeliaSonera ja Fortum ja näitä on muutenkin tarkoitus holdata pitkään.

EDIT: Kohtalotoverini Timba voisi taas muistuttaa, miksi pidän edelleen UPM:ää mukana. Pitkään on riittänyt uskoa yhtiöön, mutta alkaa pikkuhiljaa hiipumaan. Aiemmat hyvät kokemukset kuitenkin saavat pitämään kiinni, vaikka se väärin olisikin. :)

Jaa että miksi vai, no yritän perustella miksi tämä on mun salkun kärjessä euromäärissä mitattuna. Edellä tällä hetkellä Olvi ja Fortum. Panostajan kanssa taitaa UPM keikkua aika tasoissa nyt.

Mutta siis joo, mielestäni UPM on tän piiiiitkän ja piinaavan juoksun voittajaehdokas. Eli sillä on tämä energiapuoli josta tulee pätäkkää tilille. Ja taas myös tämä paperipuolikin tuo kassavirtaa, koska siihen ei paljon tarvitse eikä kannata investoida. Kohtuu hyvin myös nämä uudet liiketoiminnat kasvullaan paikanneet paperin tiputusta.

UPM maksaa hyvää osinkoa vahan kassavirtansa avulla, investoi kasvualoilleen ja velkaansa maksaa pois koko ajan. Tää on yhtiö joka on niin epäseksikäs kun olla voi.

Juu, osinko on ehkä suurin syy sille, miksi olen tätä pitänyt salkussa.

Välillä tuntuu, että UPM "roikuttaa" turhaan tuota paperia mukana. Energiapuoli kuittaa paperipuolen tappiot pois. Yritys itse tuntuu tosin uskovan vielä paperin kannattavuuteen esimerkiksi Aasiassa, kun ovat sinne panostaneet. Ilmeisesti Kiinassa on vielä tilaa kasvulle. Samaan aikaan Suomessa tehtaat lakkautetaan, mikä tosin on ihan tuttua muiltakin aloilta. Tulee vaan aina mieleen, että ehkä kannattaisi sijoittaa siihen firmaan, jonka täytyy perustaa lisää tehtaita eikä päinvastoin?

+ Osinko
+ Energia tuottaa hyvin
+ Biopolttoaineissa mahdollisuus järjettömään kasvuun
+ Monipuolisuus
+ Nalle

- Paperi
- Investoinnit syö kassaa ja tulosta on odotettavissa vasta vuosien päästä. Sijoittajilla ei riitä tähän malttia, joten lappu on selvästi ikiholdarille tarkoitettu.
- Minua fiksummat eivät usko tähän yhtään

Kato, jäi plussalle! (uskottelen itselleni)

Onko yhtiö täynnä tiedemiehiä, mutta ei ketään joka hoitaisi bisnespuolen? Jotenkin ontuvaa ollut tuo toiminta, vaikka mahdollisuuksia olisi vaikka mihin.

Samaa oon tässä pohtinut ja olen tullut siihen tulokseen, että Osmolta kyllä bisnesälyä löytyy ainakin, jos mietitään pipettien myyntiä Sartoriukselle. Hyvä draivi tuntuu olevan päällä. Myynti ja markkinointi ontuvat jonkun verran vielä, mutta juurihan sinne palkattiin oliko Orionilta vai Orion Diagnosticalta joku myyntipuolen tyyppi.

Juu, osinko on ehkä suurin syy sille, miksi olen tätä pitänyt salkussa.

Välillä tuntuu, että UPM "roikuttaa" turhaan tuota paperia mukana. Energiapuoli kuittaa paperipuolen tappiot pois. Yritys itse tuntuu tosin uskovan vielä paperin kannattavuuteen esimerkiksi Aasiassa, kun ovat sinne panostaneet. Ilmeisesti Kiinassa on vielä tilaa kasvulle. Samaan aikaan Suomessa tehtaat lakkautetaan, mikä tosin on ihan tuttua muiltakin aloilta. Tulee vaan aina mieleen, että ehkä kannattaisi sijoittaa siihen firmaan, jonka täytyy perustaa lisää tehtaita eikä päinvastoin?

+ Osinko
+ Energia tuottaa hyvin
+ Biopolttoaineissa mahdollisuus järjettömään kasvuun
+ Monipuolisuus
+ Nalle

- Paperi
- Investoinnit syö kassaa ja tulosta on odotettavissa vasta vuosien päästä. Sijoittajilla ei riitä tähän malttia, joten lappu on selvästi ikiholdarille tarkoitettu.
- Minua fiksummat eivät usko tähän yhtään

Kato, jäi plussalle! (uskottelen itselleni)

Minä uskon tässä, kuten myös Fortumissakin, tuohon Lindströmienkin markkinoimaan arvoteoriaan. Eli pitkässä juoksussa tämänkin arvo realisoituu ja sillä välin maksaa erinomaista osinkoa, millä voi lisätä tätä tai jotain muuta yhtiötä salkkuunsa.

Täytyy paperin kohdalla muistaa että se tuottaa kuitenkin hyvää positiivista kassavirtaa koko ajan vaikka onkin auringonlaskun ala euroopassa. Kun ei varmasti ole järkihintaan ostajaa paperille edes olemassa, siis UPM:n paperitoiminnoista puhun nyt, niin tuohan on ihan järkevää ajaa kapasiteetti loppuun ja pistää sitten koneita romuksi. Kassavirtaa tulee olemattomilla investoinneilla. Ei tosin sijoittajan kannalta mitenkään seksikästä.

Tähän asti on nämä uudet liiketoimintamuodot korvanneet paperin hiipuvaa liikevaihtoe, että sen puoleen tässä tapahtuu koko ajan kehitystä. Tämä vaan on vähän kuin seuraisi maalin kuivumista, eli vaatii kyllä todella vähän seurantaa. ;)

Ostin tänään huumorilla Talvivaaraa 10t kpl ja Outokumpua 2t kpl. Jos Nokia tippuu lähemmäs 2,5e ni ostan sitä tuhat tai kaksi tai jos Fortum tippuu kolmentoista pintaan ni 500kpl.

Ostin tänään huumorilla Talvivaaraa 10t kpl ja Outokumpua 2t kpl. Jos Nokia tippuu lähemmäs 2,5e ni ostan sitä tuhat tai kaksi tai jos Fortum tippuu kolmentoista pintaan ni 500kpl.

Mä mietin samaa että pitäiskö ostaa tv 10.000 kpl ja katsoa 10v päästä mitä arvo on..jos on koko talvivaaraa :D

Mä mietin samaa että pitäiskö ostaa tv 10.000 kpl ja katsoa 10v päästä mitä arvo on..jos on koko talvivaaraa :D

No onhan tämäkin yksi vaihtoehto verrattuna siihen että moni työntää Veikkauksen peleihin tyyliin monta kymppiä viikossa joka on vuodessa sitten hyvinkin tuon 10.000 Talvivaaraa. Vaikka Talvivaara on mikä on, on sillä silti isompi mahdollisuus voittaa mitä Veikkauksen peleissä.

No onhan tämäkin yksi vaihtoehto verrattuna siihen että moni työntää Veikkauksen peleihin tyyliin monta kymppiä viikossa joka on vuodessa sitten hyvinkin tuon 10.000 Talvivaaraa. Vaikka Talvivaara on mikä on, on sillä silti isompi mahdollisuus voittaa mitä Veikkauksen peleissä.

Solidium ei anna talvivaaran mennä nurin. Pokerinaamalla anti annin jälkeen solidiumin edustajat uskottelee kuinka tämä on heidän mielestään hyvä sijoitus. Oon minäkin miettinyt että voisihan tuota ihan huumorilla ostaa siinä vaiheessa kun nikkelin hinta kääntyy nousuun.

YLE - Suomalaisten turkisten kysyntä kasvaa maailmalla

Hyviä uutisia taas kerran. Eihän siitä ole aikaa kuin viikko, kun viimeksi suosittelin Saga Fursin osaketta. Siitä on noustu 6.5 % ja nousu jatkuu. 30 korkataan pian, joten voidaan alkaa jo odotella 35-40 tasoja vähän niin kuin joulua.

Itsekin tuli joku aika pistettyä vähän tuohon Sagaan, ihan kelpo kohde ollu. :) Jos olis varaa ja uskallusta niin olisin laittanu enemmänkin.

Huomasinpa ketjua lukiessa että Snowbe oli myös Reveniota suositellu, muistaakseni sitä juuri ostin samaan aikaan Sagan kanssa vaikka onkin selkeästi tuntemattomampi mulle, mutta siitä on hyviä juttuja kuullut. Sitäkin otin vain vähän, mutta tuleepahan seurattua sitäkin tarkemmin sit. Mä yleensäkin ostan alkuun vähän ja sitten jos alkaa kiinnostaan enemmän niin lisäilen. Mä olen kuitenkin holdi tyyppinen sijoittaja, ei ole ihan päiväkauppamaiseen sijoittamiseen aikaa.

Itsekin tuli joku aika pistettyä vähän tuohon Sagaan, ihan kelpo kohde ollu. :) Jos olis varaa ja uskallusta niin olisin laittanu enemmänkin.

Joo itellä on jo 40 % paino siinä, jotta ei uskalla enempää laittaa omaa rahaa. Lainarahaa oon miettinyt. Sen verran varma pankki tuo ois ja melkoisen hyvällä korolla. Sit vaan miettimään et miten tuo osakkeen likviditeetti ja mistä lainaa.

Huomasinpa ketjua lukiessa että Snowbe oli myös Reveniota suositellu

Joo ite ehdin myydä Revet jo pois, oli lyhyt tuo mun omistajuus. Mikään ei Reven osalta muuttunut ja hyvinhän tuo on noussut, mutta löysin parempia (lue: tuottavampia) sijoituskohteita rahoilleni ainakin näin lyhyellä aikavälillä. Ei ole valinta kaduttanut. Lähinnä vaan miettii, et tarttis enemmän olla tota paalua jotta pääsis kaikesta osille.

Back
Ylös Bottom