Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mulla ei keskittymiskyky riitä analysoimaan syvällisesti yhtiöitä ja ottamaan kaikkia muuttujia huomioon. Tosin taidatkin hankkia osakkeet pitkällä tähtäimellä useiden vuosien pitoon painottaen osingonmaksua? Mulla pitoaika on suhteellisen lyhyt, jolloin lähihistorian datasta voi kohtuullisesti päätellä lähitulevaisuuden suunnan.

Pyrin ostamaan sellaisia, joita pidän pitkään, vaikka ikuisesti. Tosin tässä vähän vaihteleva menestys ja just tuli myytyä tuo Nokian Renkaat joka noussut ostohinnoista kuin raketti ja jonka kanssa nyt hyvin epävarmaa.

Suosin näitä ns. arvo-osakkeita kuten tällä hetkellä mielestäni on esim. Fortum ja UPM joita molempia löytyy reilusti.

Itsellä siis seuraavanlainen salkku tällä hetkellä:

Olvi
Fortum
Panostaja
UPM
TeliaSonera
eQ
Siili
ja vähän rahastoja

Ja suuruusjärjestyskin euroissa suurinpiirtein toi. Neljän kärki tosin aika tasassa ja Siiliä reilusti vähiten.

- - - Updated - - -

Mitäs mieltä olette mun osakesalkusta?

Fortum
Kesko
Orion
UPM
Raisio
YIT
Metso
TeliaSonera

Juuri myin äsken Caverion osakkeet pois YIT:n jakautumisen jälkeen. Lisäksi tuli myytyä HKScanin osakkeet pois tappiolla ja joulun tienoilla olisi tarkoitus myydä Raision osakkeet pois voitolla siten että verotuksessa voittotulot jäisivät alle 1000e verovapaan rajan.
Lisäksi tavoitteena olisi vähentää yhtiöiden määrää salkussa vain 5 parhaimpaan, koska aika ei riitä kaikkien yhtiöiden seuraamiseen.
Mitä suosittelisitte jättämään salkkuun ja mitä myymään pois? Rahalle minulle ei ole akuuttia tarvetta, joten on pari vuotta aikaa odotellakkin myyntejä.
Rahaa ei ole lainkaan kiinni johdannaisissa tai rahastoissa.

Sulla on virhe tuossa. Saat tehdä KAUPPAA maksimissaan tonnilla jotta ei tarvitse maksaa veroja voitosta. Eli jos myyt tappiolla 600 eurolla ja voitolla 600 eurolla niin veroseuraamuksia ei tule. Mutta siis tonnia et saa ylittää kaupanteossa tai menee verot sen mukaan onko tappioita vai ei. Mitään tonnin verovapaita myyntejä ei erikseen ole olemassa.

Mun mielestä tuosta sun listalta Kesko on suurin kysymysmerkki. Ei ainakaa mitään kovin hohdokasta ole luvassa, en tosin tiedä miten se näkyy hinnassa kun en ole yhtiön kurssihistoriaa seurannut pitkään aikaan. On vaan itselle lappu joka ei tällä hetkellä kiinnosta yhtään.

Maantieteellisestä hajautuksesta voi olla montaa mieltä, itselläkään ei sitä kummemmin ole eikä tähän hätään ole tulossa.

Arvopaperi

"data päivätty 25.6.2013"

Arvopaperi päivittää varmasti taulukon useammin, mutta sisältö ei päivity.

Voihan se päivämäärä olla vaikka kuinka vanha jos analyytikko on edelleen samaa mieltä suosituksestaan. Päivämäärä muuttuu silloin kun analyytikko muuttaa suositusta tai tavoitehintaa.

Sitä suuremmalla syyllä olisi kiva tietää miten arvonmääritys on tehty. Esim. NSN kauppojen jälkeen ei ole yhtään suositusta. Jos tuosta haluaisi luotettavamman niin analyytikon pitäisi vahvistaa useammin näkemyksensä jolloin päivämääräkin olisi tuore. Sillon ei välttämättä suositus muutu, mutta tietäisi sentään onko se vielä ajankohtainen. Tuo quotenet vaikutti vähän paremmalta sivulta, kiitos linkistä. Sieltäkään en löytänyt mitään sen kummempaa selitystä miksi mikäkin suositus on annettu.

Pyrin ostamaan sellaisia, joita pidän pitkään, vaikka ikuisesti. Tosin tässä vähän vaihteleva menestys ja just tuli myytyä tuo Nokian Renkaat joka noussut ostohinnoista kuin raketti ja jonka kanssa nyt hyvin epävarmaa.

Suosin näitä ns. arvo-osakkeita kuten tällä hetkellä mielestäni on esim. Fortum ja UPM joita molempia löytyy reilusti.

Itsellä siis seuraavanlainen salkku tällä hetkellä:

Olvi
Fortum
Panostaja
UPM
TeliaSonera
eQ
Siili
ja vähän rahastoja

Ja suuruusjärjestyskin euroissa suurinpiirtein toi. Neljän kärki tosin aika tasassa ja Siiliä reilusti vähiten.

- - - Updated - - -

Sulla on virhe tuossa. Saat tehdä KAUPPAA maksimissaan tonnilla jotta ei tarvitse maksaa veroja voitosta. Eli jos myyt tappiolla 600 eurolla ja voitolla 600 eurolla niin veroseuraamuksia ei tule. Mutta siis tonnia et saa ylittää kaupanteossa tai menee verot sen mukaan onko tappioita vai ei. Mitään tonnin verovapaita myyntejä ei erikseen ole olemassa.

Mun mielestä tuosta sun listalta Kesko on suurin kysymysmerkki. Ei ainakaa mitään kovin hohdokasta ole luvassa, en tosin tiedä miten se näkyy hinnassa kun en ole yhtiön kurssihistoriaa seurannut pitkään aikaan. On vaan itselle lappu joka ei tällä hetkellä kiinnosta yhtään.

Maantieteellisestä hajautuksesta voi olla montaa mieltä, itselläkään ei sitä kummemmin ole eikä tähän hätään ole tulossa.

Aa, okei. Onko tämä asia muuttunut lähiaikoina? Jotenkin olisi jäänyt mieleen, että 1000euron osakkeiden myyntivoitot olisivat olleet verovapaita..

Keskoa olen itsekkin suunnitellut myytäväksi. Harmittaa vain myydä niitä tappiolla, mutta eihän sijoitusoppikirjojenkaan mukaan saisi välittää jo ''uponneista'' kustannuksista...

edit: tuollainen löytyi nordnetin blogista
''Pieniä voittoja voi kotiuttaa myös pienissä erissä ja välttyä näin verolta. Jos vuoden aikana myymieni arvopapereiden myyntihinta jää alle 1000 euron, voitto on verovapaata.
Sanotaan, että myyn 5000 eurolla ostamani osakkeet 10 000 eurolla. Voittoa saan 5000 euroa. Ilman myyntitappioita minun pitäisi maksaa voitostani pääomatuloveroja 30 prosenttia, eli 1500 euroa.

Jos kuitenkin myyn toisen osakepotin, jonka olen ostanut 5000 eurolla ja jonka hinta nyt on 4000 euroa, voin vähentää tuhannen euron tappioni voitoistani. Maksan siis veroja vain 4 000 eurosta, eli 1200 euroa. Jos tappioni on tuotakin isompi, vaikka sen 5000 euroa, en maksa veroja ollenkaan, koska myyntivoittoa ei kerry.

Vuoden 2010 jälkeen syntyneet myyntitappiot ovat vähennyskelpoisia viiden vuoden ajan. Eli jos vaikka tänä vuonna teen myynneilläni tappioita, mutta en saa voittoja, voin ”käyttää” käyttämätöntä tappiotani vielä vuonna 2017.''

Aa, okei. Onko tämä asia muuttunut lähiaikoina? Jotenkin olisi jäänyt mieleen, että 1000euron osakkeiden myyntivoitot olisivat olleet verovapaita..

Keskoa olen itsekkin suunnitellut myytäväksi. Harmittaa vain myydä niitä tappiolla, mutta eihän sijoitusoppikirjojenkaan mukaan saisi välittää jo ''uponneista'' kustannuksista...

edit: tuollainen löytyi nordnetin blogista
''Pieniä voittoja voi kotiuttaa myös pienissä erissä ja välttyä näin verolta. Jos vuoden aikana myymieni arvopapereiden myyntihinta jää alle 1000 euron, voitto on verovapaata.
Sanotaan, että myyn 5000 eurolla ostamani osakkeet 10 000 eurolla. Voittoa saan 5000 euroa. Ilman myyntitappioita minun pitäisi maksaa voitostani pääomatuloveroja 30 prosenttia, eli 1500 euroa.

Jos kuitenkin myyn toisen osakepotin, jonka olen ostanut 5000 eurolla ja jonka hinta nyt on 4000 euroa, voin vähentää tuhannen euron tappioni voitoistani. Maksan siis veroja vain 4 000 eurosta, eli 1200 euroa. Jos tappioni on tuotakin isompi, vaikka sen 5000 euroa, en maksa veroja ollenkaan, koska myyntivoittoa ei kerry.

Vuoden 2010 jälkeen syntyneet myyntitappiot ovat vähennyskelpoisia viiden vuoden ajan. Eli jos vaikka tänä vuonna teen myynneilläni tappioita, mutta en saa voittoja, voin ”käyttää” käyttämätöntä tappiotani vielä vuonna 2017.''

Jos siis teet kauppaa alle 1000 eurolla vuodessa, niin saat mahdolliset voitot verotta. Tuo ei ole muuttunut mihinkään, mutta sillä ei ole mitään tekemistä 1000 euron voittojen kanssa.

Tietysti voit tehdä vaikka 100.000 euroa tappioita ja myydä saman verran voitolla niin rikastumaan ei pääse kuin osakevälittäjä ja verottaja jää nuolemaan näppejään. Tätä kutsutaan usein myös verosuunnitteluksi, eli jopa joskus kannattaa veivata vähän että saa verot nolliin. Käytännössä tuossa lykkää verotusta vain eteenpäin. Ja kunhan muistaa ettei tee niin että myy nyt ja ostaa minuutin päästä takaisin, niin välttyy siltä että katotaan veronkierroksi. Tuosta on ihan KKO:n ennakkopäätös että jos myyt tänään ja ostat huomenna niin verottajalla ei ole mitään sanomista. Altistut silloin aidosti kurssiriskille.

Tietty jos muutenkin teet päiväkauppaa niin silloin ei ole mitään sanomista tuostakaan. Mutta jos käyt kauppaa harvoin ja yhtäkkiä vaan myyt ja ostat heti saadaksesi tappioita, niin aivan todennäköistä on että tästä kysellään jälkikäteen verottajan toimesta.

Selvä homma, kiitos selvennyksistä. :)

Nyt teen sitten varmaan niin, että myyn tuota Raisiota loppuvuodesta sen verran että myyntivoitot tulevat yhteensä menettämääni HkScanin 1600 euroon. Eli tappio ja voitto ovat yhtä suuria --> ei veroa.
Ensi vuonna sitten jos kurssit tästä tod.näk. alkavat nousemaan niin voi kotiuttaa sen tonnin verran verovapaasti...

Katson kiinnostavan firman perus tunnusluvut ja etupäässä yrityksen kyvyn tehdä tulosta (pitkällä aikavälillä) ja mahdollisen syyn sille jos se ei juuri nyt sitä tee. Sitten vaan tutkimaan lisää jos vielä kiinnostaa. Usein ostan vähän heti kun on tarpeeksi kiinnostava tapaus, jotta riittää oikeasti motiavaatiota jatkaa tutkimista. Ei varmasti optimaalisin tapa, mutta sopii itselleni.

Pienempien yritysten kohdalla pyrin myös pääsemään kontaktiin yrityksen tj:n kanssa. Joko meilitse tai jopa kasvotusten jos ovat vaikka alan messuilla tai joskus jotain puhuttu Keski-Suomen Osakesäästäjille esittäytymään jne. Myös näistä valmiiksi sovituista esityksistä on saanut kiinnostavia vinkkejä. Toki se tj on yrityksen "markkinamies" mutta harvoin niillä pokkaa on suorastaan valehdella.

Pyrin siis hyödyntämään näitä tämän tyyppisiä lähteitä saadakseni kiinnostuksen. Mitään yrityksen arvon diskonttauksia en osaa edes tehdä, enkä oikein jaksa uskoa niiden tuovan edes mitään lisäarvoa. Näiden perusteella yritysten hinnan pitäisi olla koko ajan ns. oikea. Mutta kun koko homman pointti on se että tulevaisuutta ei tiedä kukaan niin se hintakin sitten elää milloin minkäkin kotkotuksen mukaan, välillä ihan faktojenkin.

Itse analysoin ammatikseni tunnuslukuja ja teen yritysten arvon määritystä. Ei tulisi silti mieleenikään lähteä biittaamaan markkinoita (kun puhutaan listatuista yhtiöistä) joidenkin numeroiden perusteella. Mielestäni fiksuinta laittaa vaan suoraan indeksiin. Itselläni lähtee joka kuukausi x € neljään hajautettuun ETF:ään nordnetin säästöohjelman kautta. Lisäksi Seligsonille aina jotain jos ei isompia ostoksia kuussa. Tällä hetkellä ainoa listattu suora osakesijoitus Biohitissä. Lisäksi optioita Technopoliksessa ja Nokian renkaissa. TPS ainoa joka tunnuslukujen valossa millään asteella järkevä, eli aika tunnepohjaisesti mennään. Itsellä on ainoastaan se periaate, että ikinä en osta laskevaan kurssiin.

Paljon mietin myös siltä kantilta, että tekeekö yritys jotain tuotetta tai palvelua jota minä käytän ja onko se sellainen joka tuo minulle lisäarvoa, tai on välttämätön ja toimiiko homma ihan käytännössä. Esim. DNA:ta en ikinä ostaisi (jos ostettavissa olisi, en tiedä onko) koska aina kun sen pajan kanssa on ollut tekemisssä, on ollut jotain säätöä jonkun asian kanssa. Mutta taas TeliaSonera on itsellä ja näiden kriteerien pohjalta sitä voi pitääkin. Pyrin pitämään silmät auki

Tuo jälkimmäinen lause kiteyttää muuten aika hyvin, minkä takia yksityissijoittajat yleisesti ottaen häviää indeksille, vaikka teoriassa pitäisi mennä keskimäärin noin plusmiinusnolla. Tällä logiikalla jää pois kaikki puhtaasti B2B firmat ja suurinosa niistä riskisimmistä, joilla suurin upside. Silloin toisaalta salkun beta sen verran alhasempi, joten pienempi tuotto on perusteltu ja siten riskinkaihtajan rationaalinen valinta.

Itse analysoin ammatikseni tunnuslukuja ja teen yritysten arvon määritystä. Ei tulisi silti mieleenikään lähteä biittaamaan markkinoita (kun puhutaan listatuista yhtiöistä) joidenkin numeroiden perusteella. Mielestäni fiksuinta laittaa vaan suoraan indeksiin. Itselläni lähtee joka kuukausi x € neljään hajautettuun ETF:ään nordnetin säästöohjelman kautta. Lisäksi Seligsonille aina jotain jos ei isompia ostoksia kuussa. Tällä hetkellä ainoa listattu suora osakesijoitus Biohitissä. Lisäksi optioita Technopoliksessa ja Nokian renkaissa. TPS ainoa joka tunnuslukujen valossa millään asteella järkevä, eli aika tunnepohjaisesti mennään. Itsellä on ainoastaan se periaate, että ikinä en osta laskevaan kurssiin.

Tuo jälkimmäinen lause kiteyttää muuten aika hyvin, minkä takia yksityissijoittajat yleisesti ottaen häviää indeksille, vaikka teoriassa pitäisi mennä keskimäärin noin plusmiinusnolla. Tällä logiikalla jää pois kaikki puhtaasti B2B firmat ja suurinosa niistä riskisimmistä, joilla suurin upside. Silloin toisaalta salkun beta sen verran alhasempi, joten pienempi tuotto on perusteltu ja siten riskinkaihtajan rationaalinen valinta.

Indeksi ei maksa osinkoja tilille ja jos maksaa niin sitten siitä menee täysi pääomavero. Ehkä typerää, mutta minä haluan konkretiaa että ylipäätään jaksan säästää, kivempaahan se ois tuhlata kaikki heti ja vähän ennakkoonkin.

Mulla muuten on se periaate, että mieluummin ostan laskevaan kurssiin kunhan se lasku johtuu markkinoiden yleisestä apeudesta tai vaikka jostain tilapäisestä vastoinkäymisestä jonka perusteella ei voi väittää itse yhtiön muuttuneen huonommaksi. Joskus vaan on niitä mustia joutsenia.

No siis, tuo että kulkee silmät auki, ei tosiaan koske B2B firmoja, mutta eipä mun salkussa nyt ole kuin noin puolet sellaista jota itse käytän, että ei tuo mikään pelkkä kriteeri mulle ole. Mutta esimerkki siitä, etten oikein voisi omistaa firmaan jonka tuotteet tai palvelut on mielestäni täysin paskoja. Eipä nyt vaikkapa Panostaja tai UPM tee yhtään mitään sellaista mitä minä tartten. No okei, on Panostajan tyttärillä palveluita ja tuotteita joita voin tarvita ja UPM tekee esim. komposiittiterassilautaa jota saattaisi ostaa, mutta yhtiön kannalta täysin marginaalista. Mutta tuo esimerkkini DNA:sta oli sellainen, että en sitä yhtiötä ostaisi koska käytännössä aina kun sen kanssa on ollut tekemissä, on ollut jotain säätöä jossakin kohtaa.

Ehkä totta, mutta korkea beta voi sitten lässäyttää toiseen suuntaan
Kotimaassa myytävien kuluttajatuotteiden perusteella en tekisi mitään ostopäätöksiä. Itsellä vähän jännäkakka kun otin perjantaina 1300 Outotecia swingiin. Spontaani päätös ja voi mennä liukkaasti mihin tahansa suuntaan. Shortien puolesta alas.

Huomenna tulee Saga Fursilta osavuosikatsaus ja osakekurssi keulii. Osinko voi hyvinkin olla ensi keväänä esim. kolme (3) euroa ja kurssi jotain 30-50 euron väliltä. Kuinka monta firmaa OMXH:ssa on sellaisia, joilla on EPS 5 € luokkaa? Minä tiedän tasan yhden. Saa uskoa juttujani ja ostaa, mut ei oo pakko.

Huomenna tulee Saga Fursilta osavuosikatsaus ja osakekurssi keulii. Osinko voi hyvinkin olla ensi keväänä esim. kolme (3) euroa ja kurssi jotain 30-50 euron väliltä. Kuinka monta firmaa OMXH:ssa on sellaisia, joilla on EPS 5 € luokkaa? Minä tiedän tasan yhden. Saa uskoa juttujani ja ostaa, mut ei oo pakko.

No minä kysyisin että kauanko voi olettaa turkisten jonkinlaisen supersyklin kestävän? Tää on vähän tätä, että tän mukaan ois pitänyt älytä lähteä silloin kun turkikset ei kelvanneet juuri kenellekään ja näillä hetkillä alkaa miettiin irtautumista. Tai sitten vaan ostaa silloin kun on rahaa ja unohtaa täysin koko syklit.

Itse pidän tätä junaa jo menneenä vaikka jotain hetken raketointeja saattaakin esiintyä.

En siis osta, mutta harmittaa kun en tajunnut tätä joskus tuossa 3-4 vuotta sitten vaikka annettiin suoraa vinkkiä yhdeltä kohtuu isolta tarhaajalta.

No minä kysyisin että kauanko voi olettaa turkisten jonkinlaisen supersyklin kestävän? Tää on vähän tätä, että tän mukaan ois pitänyt älytä lähteä silloin kun turkikset ei kelvanneet juuri kenellekään ja näillä hetkillä alkaa miettiin irtautumista. Tai sitten vaan ostaa silloin kun on rahaa ja unohtaa täysin koko syklit.

Kiinan ja Venäjän elintason kasvaessa voi olettaa menekin kestävän pitkään. Saga Furs toimii myös tarhaajien pankkina, joten pitkällä aikavälillä on varsin defensiivinen ja ainakin toistaiseksi erittäin hyvätuottoinen osinkokone. Millaisia osakkeita etsit, jos yli 10 % osinkotuotto ja mahdollisesti n. 50 % kurssinousu vuoden sisällä ei kiinnosta?

Itse ostin (ja suosittelin muille) Saga Fursin ostamista reilu vuosi sitten kun kurssi oli 13 € pinnassa (nyt 27.5 €) eivätkä tunnusluvut ole siitä juurikaan muuttuneet. P/E on 3-5 välillä ja osinko hyvä sekä osake edelleen aliarvostettu.

Kiinan ja Venäjän elintason kasvaessa voi olettaa menekin kestävän pitkään. Saga Furs toimii myös tarhaajien pankkina, joten pitkällä aikavälillä on varsin defensiivinen ja ainakin toistaiseksi erittäin hyvätuottoinen osinkokone. Millaisia osakkeita etsit, jos yli 10 % osinkotuotto ja mahdollisesti n. 50 % kurssinousu vuoden sisällä ei kiinnosta?

Itse ostin (ja suosittelin muille) Saga Fursin ostamista reilu vuosi sitten kun kurssi oli 13 € pinnassa (nyt 27.5 €) eivätkä tunnusluvut ole siitä juurikaan muuttuneet. P/E on 3-5 välillä ja osinko hyvä sekä osake edelleen aliarvostettu.

Voishan tätä pienen siivun ottaa, täytyy vähän tsekkailla vielä tätä Kiinan ja Venäjän tilannetta. Kaverillekin voisi kilauttaa ja kysellä vähän miltä heidän mielestään tällä hetkellä näyttää + pari seuraavaa vuotta jne.

Ei tämä varmasti huono hajautus olisi omassakaan salkussa.

Minkälainen muuten tämä tarhaajapuoli on, omistaako miten yleisesti ja paljon Sagaa? Varmaan löytys jostain vuosikertomuksestakin, mutta ehkäpä tiedät enempi.

Minä irtosin Sagasta ennen osinkoja 26.5 € hintaan, sain lähes 100% nousut. On muuten iso psykologinen este ottaa korkeempaan hintaan takasin vaikka järki sanois mitä.

Minä irtosin Sagasta ennen osinkoja 26.5 € hintaan, sain lähes 100% nousut. On muuten iso psykologinen este ottaa korkeempaan hintaan takasin vaikka järki sanois mitä.

Tää on muuten aina totta. Ja jos jouduit maksaan veroja niin ostaisit käytännössä kalliimmalla takaisin. Tämä ei siis mitenkään koske erityisemmin Sagaa vaan noin ylipäätään.

Otin eilen vähän Sagaa kyytiin ihan nyt perus tunnuslukujen valossa ja Snowbe on ollut track recordiltaan ihan hyvä suosittelija. Vähän nyt pelimielessä liikkeellä, enkä todella syytä kuin itseäni jos menee ns. vituiksi. Ja todennäköistä on että menee kun minä ostin.

Yritin katella mihin aikaan tuo osari tulee, mutta ei näissä kovin tarkkaan logiikkaa ole ollut:

Pörssitiedotteet - Saga Furs

Yhteenvetona tuosta, joskus 13-15 välisenä aikana.

Tää on toisaalta mun "perustapa" eli ostan nopeasti kun lämpiän osakkeella, ostan sopivan vähän ja alan sitten tutkiin enempi ja tarkemmin. No ei tosin kyllä ole kassaa nyt millä ostaisi ylipäätään mitään lisää ellei jotain myy tai jostain saa rahaa tai käytä limiittiä.

Mutta on tuo Saga oikeasti lukujen perusteella halpa osinkokone, eli mulle aivan sama lopulta vaikka ei raketoisi jos hyvä osinkotaso säilyy ja tuo Kiinan ja Venäjän imu pysyy. Eikä tässä nyt vielä ole niin paljon kiinni että korkealta putoaisikaan. Oishan tätä pitänyt ostaa jo aikoja sitten kuten jo sanoin, mutta peruutuspeilisijoittaminen on aina helpointa.

EDIT: Ja onhan tämä ATH hinnassa, mutta eipä se ihme ole kun yhtiöllä menee hyvin. Samassa tilanteessa on Olvi ja voin kyllä itse suositella sitä ostamaan edelleen. Itse en osta koska on jo nyt salkun suurin sijoitus enkä halua ostamalla minkään yhtiön osuutta kasvattaa "liian suureksi". Jos taas nousee "liian suureksi" ja nousu on järkevällä pohjalla, niin en mä vain sen takia myykään että on noussut.

EDIT2: Ja oliko se Saarion Seppo kun sijoitusoppaissaan sano että yhtiö, joka toimillaan saavuttaa ATH hintoja, on hyvä ostokohde jos se nousu ei ole mitään äärettömän hypen saattelemaa kuplaa ja tj:n tyhjiä lupauksia. Tällainen yhtiö saattaa kehittää uusia ja taas uusia ATH hintoja vielä pitkään.

Auttakaas nyt taas palikkaa vähän. Aattelin kans kokeilla onneani lomarahojen osalla ja ostaa tuota Sagaa. Nordnet näyttää, että 27.70:lla saisi ostaa muutaman sata kappaletta ja itse olen ostamassa vähemmän ja tuolla samalla kurssilla. Toimeksiannon tila on "vastaaotettu" eli kysymys kuuluukin, että onkohan toimeksianto nyt jossain matkalla, vai enkö sitten saanutkaan ostettua tuolla kurssilla? Haluaisin, että tuo kauppa toteutuisi ja tulisi näkyviin salkkuun.

EDIT: maksaako jotain jos toimeksianto ei toteudu tai jos sitä muuttaa eli korottaa tässä tapauksessa?

EDIT2: edelleen siellä näkyy tuolla hinnalla noita myynnissä, joten ei varmaan siitäkään ole kyse, että olisi joku ehtinyt alta ostaa pois mua ennen.

Ei maksa mitään toimeksiannon muuttaminen. Pörssi ei ole vielä auennut.

Jaa no siitäkös se sitten eilenkin oli kiinni eli seitsemän jälkeen kun yritin, niin sama "vika" eli pörssi kiinni.

EDIT: nyt siellä näköjään lukee "markkinalla" eli ilmeisesti kauppa on toteutunut ja kun odottaa muutama päivän, niin tulee salkkuun näkyviin.

Minkälainen muuten tämä tarhaajapuoli on, omistaako miten yleisesti ja paljon Sagaa? Varmaan löytys jostain vuosikertomuksestakin, mutta ehkäpä tiedät enempi.

"Yhtiöllä on kaksi osakesarjaa, A ja C. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry paikallisyhdistyksineen omistaa valtaosan yhtiön 12 äänen äänivallan antavista A-osakkeista. Yhden äänen C-osakkeita omistavat lisäksi institutionaaliset ja yksityiset sijoittajat."

En jaksa tarkkoja lukuja kaivaa, mutta käytännössä päättävät loppukädessä siitä mitä firma tekee. Joskus tämä menee hieman epäedullisempaan suuntaan piensijoittajan kannalta, vaikkei tuokaan pysty pilaamaan hyvää sijoitusta. Lindströmit suuttuivat edellisessä yhtiökokouksessa ja ilmeisesti myivät osakkeensa tunnekuohuissa, mutta myöhemmin palasivat omistajiksi. Yhtiökokouksessahan päätettiin maksaa aiemmin ehdotettua osinkoa pienempää osinkoa. Tuollaista hyvin harvoin käy... Saisivat turkkarit ja firman päättäjät parantaa tiedonkulkua.

Kauppalehti: Saga Fursille rahaa kuin turkin hihasta

Furfix tarjoaa kettujen nahkontaa kaudella 2013-2014

Nahkapula ja turkismuodin suosio nostivat siniketun hinnan pilviin

En nyt löydä uutista, mutta luin siitä, että Suomen turkistuotanto on laajenemassa. Olisi aika lyhytnäköistä rakentaa nyt uusia tarhoja taikka edes lisärakennuksia, jos oletettaisiin isomman kysynnän jatkuvan vain lyhyen aikaa. Suomessa on suhteellinen etu, lähinnä ilmaston ja halpojen tonttien takia, turkisten tuotannossa.

Niin ja Kiinan ja Venäjän lisään myöskin Euroopassa turkis on nousussa. Japanin muotilehdissä oli myös turkiksia.

Siinä ole Timba aivan oikeassa, että olen jossain määrin pelimielessä liikkeellä, jos pelaaminen tarkoittaa riskinsietokykyä. Toisaalta yhdelläkään sijoituksistani en ole ottanut isosti kuokkaan viimesen viiden vuoden aikana ja olen jossain määrin hajautetulla salkulla saanut salkkuni arvon kahdessa vuodessa nousemaan 2.5-kertaiseksi. Lyhytaikaisia kurssilaskuja on toki ostamillani osakkeilla tullut, mutta aina ne ovat lopulta palkinneet. Pitää vaan tehdä taustatyötä, uskoa tekemisiinsä ja huolehtia siitä, että perse kestää merivettä.

- - - Updated - - -

Jaa no siitäkös se sitten eilenkin oli kiinni eli seitsemän jälkeen kun yritin, niin sama "vika" eli pörssi kiinni.

EDIT: nyt siellä näköjään lukee "markkinalla" eli ilmeisesti kauppa on toteutunut ja kun odottaa muutama päivän, niin tulee salkkuun näkyviin.

Ei ole kauppa toteutunut. Helsingin pörssi on auki arkisin 10:00-18:30 ja ainoastaan tuolla välillä voivat kaupat toteutua. Markkinalla meinaa sitä, että toimeksianto on aktiivinen, eli pörssin auetessa saattaa toteutua toi sun toimari.

Back
Ylös Bottom