Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei kyllä ojentajat leukoja vetämällä kasva, vaikka hyvä liike onkin niin joku raja silti...Kyllä ne ojentajatki siinä kasvaa, varsinki jos ne on jäljessä muuta kroppaa. En kyllä jättäis pelkkiä ojentajia siltikään pelkästään leuanvedon varaan.
En nyt tiedä onko tää oikee osio tälle mutta here we go. Eli olen kaverini kanssa joutunut väittelemään aivan naurettavasta aiheesta. hän syvästi siinä uskossa että leuanveto ottaa ojentajiin. tai hänen sanoinsa: ''En treenaa enää ees käsiä ku ne tulee leaunvedossa tosi hyvin''. Ja vaikka itsekään en ole mikään ammattilainen niin väitän silti että tiedän vähintäänkin lihasten toiminnan perusteet ja rakenteet. Joten korjatkaa jos olen väärässä: ojentajilla voi ainoastaan työntää/ojentaa, joten näin ollen niitä ei voi kehittää millään leuanvedon variaatiolla. JOOJOO totta kai ne toimii leuanvedossa vastalihaksena eli kun työtä tekevät lihakset(latsit,epäkkäät,hauis,forkut yms.) vetää sua ylös niin ojentajat toimii stabiloivina liikkeessä ja esim alasmeno vaiheessa jarruttaa kroppaa. Ja jos kaverini esimerkiksi olisi tiennyt miten toi vastalihas mekaniikka toimii ja olisi sanonut että toimivat näin liikkeessä olisin antanut asian olla, mutta en voi vain myötäillä jos joku puhuu asioista mistä ei tiedä paskan vertaa. Ja kaverini suusta myös: ''kai mä nyt tiedän et se ottaa ojentajiin ku menee kädet hapoille.'' ''kyl se kehittyy ku tulee kipeäks.'' En voi hyväksyä sitä että jotkut pätevät ilman mitään todisteita logiikastaan. itselläni on anatomia se johon uskon, joten olen oikeassa. ja toki ojentajilla taitaa olla jotain muitakin tehtäviä kuin ojennus, esim olkavarren kierto yms. Eli kaverini siis siinä uskossa että ojentajat kehittyvät leunavedolla. ja hän myös jossain ihme uskossa että nimenomaan myötäotteella ottaisi ojentajaan :face:. Yritin selittää että vitun sama mikä ote silti se on vetävä liike mutta EI mennyt vittu hänelle päähän. Eli joku nyt valistakaa häntä kiitos.

Juu siis olin kyllä tietoinen tästä olkavarsi yhteydestä. ja katsos muistin senkin mainita jopa :D. Mut eiköhän me olla kuitenki samaa mieltä et ei sillä kyllä ojentajia kasvateta. Mun oli kyllä tää kohta vaikee hahmottaa vaikka olin tietoinen : ''kun olkavarsi tulee kohti kroppaa kuten se esim. leuanvedossa tekee niin kyllä ojentajan pitkä pää työskentelee ihan "liikkeen suuntaisesti supistuvana" (eikä vain vastalihaksena tms.) ja kaiken eniten liikkeen loppuvaiheessa kun leuka tulee tangon päälle''. selvästi oot perillä ni jos ton vielä pystyisit jotenki havainnollistamaan/selventämään :O? Eli tekeekö ojentaja tossa nyt siis sitä toissijaista virkaansa, koska ei se kyllä ojennu ainakaan missään vaiheessa. ellei sit ylhäälle mennessä jotenki työnnä itseään osittain tangosta poispäin ja vedä sen jälkeen :D?
toki myös hauikset silloin myös näin tekee kun käsillä enemmän itseään nostaa kuin selällä
Miten on edes mahdollista nostaa enempi käsillä kuin selällä? Hauikset eivät vedä olkavartta vartaloa kohti ja ei kai sitä olkavartta voi pelkällä ojentajalla vetää. Onko siinä jokin tekniikka, miten saisi ojentajat vähemmälle rasitukselle vetoliikkeissä (eli selkälihakset suuremmalle osalle), kun viimeaikoina ovat ojentajat olleet ylirasittuneina, vaikkei tee niille muuta kuin penkkiä ja vetoliikkeitä.
En kyllä hetkeäkään usko, että ojentajan ylirasitus vetoliikkeistä johtuisi... ei ne niissä nyt niin paljoa mukana ole (ainoastaan pitkä pää ja sekin vain vähän). Oletko ensin ojentajatreenillä saanut ojentajat ylirasitustilaan ja sen jälkeen jättänyt kaiken muun paitsi pitänyt penkkipunnerruksen. Jos näin niin teet sitten varmaan liikaa penkkiä eikä ojentajat pääse kovasta karsimisesta huolimatta oikeasti lepäämään. Täyslepo on omien kokemusten mukaan parasta kun ylirasituksesta yrittää päästä yli. Joku voi tähän sanoa, että kevyt treeni, mutta olen eri mieltä.
En kyllä hetkeäkään usko, että ojentajan ylirasitus vetoliikkeistä johtuisi... ei ne niissä nyt niin paljoa mukana ole (ainoastaan pitkä pää ja sekin vain vähän).
Leuanvedossa on kyllä tricepsin repeämä hyvinkin mahdollinen. Omallakin salilla yksi onnistui siinä, 'syy' oli leuaveto leveällä myötäotteella + nousu niin ylös että leuanvetotanko otti rintaan. Eli aikalailla kuten tässä: Triceps brachii tears
"Although it is not the most-used muscle when working the back, the long head of the triceps brachii is the most frequently injured muscle during back lat pull-downs with heavy weights or during chin-ups with added weight."
Leuanvedossa on kyllä tricepsin repeämä hyvinkin mahdollinen. Omallakin salilla yksi onnistui siinä, 'syy' oli leuaveto leveällä myötäotteella + nousu niin ylös että leuanvetotanko otti rintaan. Eli aikalailla kuten tässä: Triceps brachii tears
"Although it is not the most-used muscle when working the back, the long head of the triceps brachii is the most frequently injured muscle during back lat pull-downs with heavy weights or during chin-ups with added weight."