Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Meta title: 💥 SUURI LÖÖPPIKETJU – ILTASANOMIEN JA ILTALEHDEN KOHUOTSIKOT, TYyLI JA SISÄLTÖ 💥

Meta description: Keskustelua iltapäivälehtien lööpeistä: otsikkotyyli, liioittelu, aiheet, vaikutukset ja ajankohtaiset kohuotsikot yhdessä ketjussa.

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013052117044077_ma.shtml

mitä vittua nyt taas. minun mielestä pitäisi ostaa kaksi istumapaikka jossei se leveä perse mahdu siihen yhteen penkkiin. Olisi saanut se kookkaampi kanssamatkustaja seistä lennon ajan. on väärin, että isokokoisia matkustajia paapotaan, pitäisi lippuja varatessa jo tietää että ei se oma perse mahdu siihen yhteen penkkiin. ja uutistakin kaunisteltu niin, että lihavan tilalle on vaihdettu isokokoinen. epäilen, että kyseessä olisi ollut mikään 197/130 bodari.

mitä vittua nyt taas. minun mielestä pitäisi ostaa kaksi istumapaikka jossei se leveä perse mahdu siihen yhteen penkkiin. Olisi saanut se kookkaampi kanssamatkustaja seistä lennon ajan. on väärin, että isokokoisia matkustajia paapotaan, pitäisi lippuja varatessa jo tietää että ei se oma perse mahdu siihen yhteen penkkiin. ja uutistakin kaunisteltu niin, että lihavan tilalle on vaihdettu isokokoinen. epäilen, että kyseessä olisi ollut mikään 197/130 bodari.

Kyse on vain siitä, että ei viitsitä, ei joko kehdata tai yritetään säästää kun ei osteta kahta paikkaa. Kyllä tuo matkustaja on tasan tarkkaan tiennyt, että ei siihen paikalle mahdu. Lentoyhtiötä tästä on huono syytää, vaan tämän matkustajan olisi se extrapaikka pitänyt varata. Jos lentoyhtiö olisi matkustajalle ilmoittanut, etä sori, mutta koneeseen et pääse kun et penkkiin mahdu, olisi siitä riemu revennyt. Lööpi olisi punaisena huutaneet kuinka Martta 147 kiloa epäoikeudenmukaisesti jätettiin kentälle kun ei mahtunut koneeseen.

Toinen asia mikä tulee mieleen on, että kuinka iso oikeasti pitää olla, että ei siihen penkkiin mahdu. Eihän ne mitään tilaihmeitä ole, mutta olen ollut finskin mannertenvälisellä lennolla kahden huomattavan isokokoisen henkilön välissä ja he eivät tulleet minun puolelleni.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013051717031557_ul.shtml

no jopas jotakin. Millainenkohan heinänkorsi tuo Rattenbury oikein on, kun eivät nuo kengurut mitään isoja ole tuolla päin.

Kyllä niitä kenguruita löytyy aika helkutin isoja lajejakin. Esim. tälläisen lähemmäs satakiloisen punajättikengurun jalkoihin varmaan jää vähän isompikin mies, ainakin maallikon silmiin vaikuttaa melko vahvan näköisiltä elukoilta. Vielä toinenkin kuva.

Taitaa niiltä pienemmiltäkin löytyä ponnistusvoimaa senverran paljon ettei painoa montakymmentä kiloa tarvita ihmisen kaatamiseen.

Kyllä niitä kenguruita löytyy aika helkutin isoja lajejakin. Esim. tälläisen lähemmäs satakiloisen punajättikengurun jalkoihin varmaan jää vähän isompikin mies, ainakin maallikon silmiin vaikuttaa melko vahvan näköisiltä elukoilta. Vielä toinenkin kuva.

Taitaa niiltä pienemmiltäkin löytyä ponnistusvoimaa senverran paljon ettei painoa montakymmentä kiloa tarvita ihmisen kaatamiseen.
itse olen asunut tuolla canberran alueella eikä siellä ole mitään punajättikenguruita. tarkkaa lajia en tiedä, mutta pienimmästä päästä taitaa olla. ihme ettei ole loikkimaan lähenyt, ainakin lenkkipolulla jos tuli vastaan niin sataa metriä lähemmäksi ei ikinä päässyt. toki siinä voi vähän pelästyä kun kenguru tuleekin yhtäkkiä tekemään tuttavuutta.

http://m.youtube.com/#/watch?v=AeeDlAnQBL0&desktop_uri=/watch?v=AeeDlAnQBL0

Toivottavasti linkki toimii, ipadillä en osaa upottaa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288567249715.html

No so what? Itse kun olin Rovalla tykistö ampui ylitsemme. Eli siis pakotettujen varusmiesten yli. Ei, en kokenut oloani turvattomaksi ja pelännyt että kohta käy huonosti. Nuo on itse halunneet mökkinsä rakentaa ampuma-alueen lähistöon ja sitten kitisevät.

Noh, saattaa olla että ammukset muuttuneet mutta... silloin kun itse olin intissä, niin se hylsyn perä avattiin ja otettiin ruutipusseja pois riippuen mille matkalle ammuttiin. Kappas, kerran joku tupelo varusmies ammunnoisa oli ottanut pussukan liikaa pois...ammus lensi luonnollisestikkin jokusen kilometrin lyhyemmälle kuin oli tarkoitus! että so what sitten :jahas:

ammuttiin siis maalilauttaan ja oli itse tvällärinä todistamassa tapahtumaa. arvatkaapa syntyikö tapahtumasta melkoinen polemiikki!

Noh, saattaa olla että ammukset muuttuneet mutta... silloin kun itse olin intissä, niin se hylsyn perä avattiin ja otettiin ruutipusseja pois riippuen mille matkalle ammuttiin. Kappas, kerran joku tupelo varusmies ammunnoisa oli ottanut pussukan liikaa pois...ammus lensi luonnollisestikkin jokusen kilometrin lyhyemmälle kuin oli tarkoitus! että so what sitten :jahas:

ammuttiin siis maalilauttaan ja oli itse tvällärinä todistamassa tapahtumaa. arvatkaapa syntyikö tapahtumasta melkoinen polemiikki!

Ainakaan 99 ja 00 ei Suomessa saanut ampua epäsuoraa tulta edes varusmiesten yli vaan aina ammuttiin sivusta. Keski-Euroopassa taasen tilan puutteen takia on ihan normaali käytäntö, että tykistö harjoittelee asutusalueiden yli.

Ja niin kauan kuin valtion puolelta ei noihin puututa niin tasan niin kauan ne kiertää niitä veroja, se on jotenkin käsittämätöntä miten pitkään ja avoimesti tuota on harrastettu. Jos noita vahdittaisiin samalla hartaudella kuin ylinopeuksia esimerkiksi niin eipähän noitakaan olisi jatkuvasti uusia pystyssä.

No mut suojaväri auttaa suomessa.

Ainakaan 99 ja 00 ei Suomessa saanut ampua epäsuoraa tulta edes varusmiesten yli vaan aina ammuttiin sivusta. Keski-Euroopassa taasen tilan puutteen takia on ihan normaali käytäntö, että tykistö harjoittelee asutusalueiden yli.

Ite olin 1/02 kenttätykistössä ja ainakin silloin oli puhetta, että ressupatteri ampuu meidän ylitse.
Joo sinne kartussiin tosiaan laitetaan komentojen mukaisesti niitä ruutipusseja halutun etäisyden mukaisesti. Nykysin ei varmaan enää ole niin suurta ryssimisen mahdollisuutta kun ymmärtääkseni kaikilla tykeillä käytetään samaa järjestelmää, mutta sillon ku ite olin niin oli vielä vanhat 105mm tykit käytössä ja niissä käytettiin suomalaista "täyttömallia" kun taas 122mm, jolla myös ammuttiin käytettiin venäläistä mallia joka on käänteinen. Eli toisella mallilla kun käskettiin (muistaakseni) viitospanos lataamaan niin se oli ns. täyspanos, jolloin tungettiin kaikki ruutipussit kartussiin. Kun taas toisella tykillä viitospanos tarkoitti kaikkein lussuimpaa latausta jolloin sinne tungettiin vaan pelkkä donitsi pohjalle.
Noista helpostikin saattoi mennä sekaisin ja taisipa meidänki saapumiserässä joku onnistua sen sekoittamaan= Meni naatti pikkasen kohdealueen yli :D
Yksityiskohdissa saattaa olla heittoa, mutta pääkohdiltaan homma meni näin.

Jeps, muutama vuosi sitten meidänkin yli ampui tykistö ainakin yhtenä päivänä. En kokenut mitään pelkoa siitä eikä morkula tippunut meidän päälle, mutta otin tuon esimerkiksi koska:
1. Varusmiesten jotka on pakotettu sinne yli ammutaan. He eivät itse voi asiaan vaikuttaa.
2. Jotkut taas on rakentanut/ostanut mökin ampuma-alueen lähistöltä, ja heidän yli ammutaan.
Jos joku pelkää että morkulaa tulee niskaan, niin lähtisin ensimmäisenä korjaamaan tuota kohdan 1 "epäkohtaa".

Toihan on ihan vakio itkun aihe. Millon halutaan Santista, Lohtajaa, Rovaa yms asuinkäyttöön, koska luonto on niin hieno siellä. No minkähän takia se luonto on niin säilynyt ja hieno kyseisillä alueilla.... Onkos tästä noin 10 vuotta aikaa, kun ihmisille annettiin lupa tehdä pikkumökkejä/puutarhavajoja Lohtajalle, max 10-20 neliötä yms. Niin näähän pykäs 80-130neliön hirsihuviloita sinne. Ja sit kauhea itku ja vinq kun PV käski poistaa ne.... :face:
ja toinen on nämä ammattivalittajat "muutin ampumaradan, moottoriradan, lentokentän viereen ja meteli häiritsee minua"..... vittu miten köyhää pitää ihmisen elämän olla...

"Harjoitusalueen sekava syntyhistoria

Rovajärven ampuma-alue aloitti toimintansa 1949. Silloin alue oli noin 5000 hehtaaria ja siihen ei kuulununut yksityisen maita. Myöhemmin aluetta on laajennettu 1950 luvulta alkaen vaihe vaiheelta niin, että se on nykyään 111000 hehtaaria. Harjoitusaluetta laajennettiin kaksikymmenkertaisesti ja sen sisälle jäi yksityisiä maita ja kokonaisia kyliä, neljä kertaa suurempana alueena, mitä harjoitusalue oli alkujaan. Puolustusvoimat ja metsähallitus sopivat keskenään harjoitusalueen perustamisesta ja myöhemmistä muutoksista ilman, että maanomistajilta tai kunnilta olisi asiasta kysytty mielipidettä. Viimeinen muutos tapahtui puolustusvoimien tahdosta Itä-Lapin maakuntakaavan kautta 2004. Silloin lisättiin harjoitusalueen ulkopuolelle uusi alue, jossa on tuhansia hehtaareja yksityisten maita ja taas kerran kokonaisia kyliä. Alueen ihmiset ohitettiin käytännössä kaavavalmistelusta. Yksityisten mailla on sen jälkeen ollut rakentamiskielto ja liikkumista on rajoitettu."

Yllä on lainaus PROROVJÄRVI RYn sivulta,ei toi ihan asialliselta toiminnalta vaikuta alkuperäisasukkaiden kannalta.

Ite olin 1/02 kenttätykistössä ja ainakin silloin oli puhetta, että ressupatteri ampuu meidän ylitse.

Voi olla, että oli sitten parissa vuodessa muuttunut säännöt & käytännöt. Ainakin RUK:ssa oli loppuvuodesta -99 puhetta, ettei Suomessa saisi epäsuoraa tulta roiskia edes varusmiesten yli. Ja mitä johtaja-ajalta ampumaleiriryhmityksiä muistan, niin aina epäsuoratuli paukuteltiin sivulta. Hyökkäysammunnoissa oli muutaman kerran kevyt heittimistö tulitukena ja yllättäen välillä puskat ropisi melko lähellä :D

Joku aktiivipalveluksessa oleva osaa varmaan kertoa nykyisistä epäsuorantulen käytännöistä.

Yliammuntoja voi suortittaa ihan normaalisti. Siis joku kylä/asunto/joukko jää ammunnoissa alle, niin sehän on turvallisimmassa paikassa. Koska murkulat menee 2-3km korkeudella ylitse. Ainuat virheet mitä voi tapahtua on suuntaus = heittää maalipäässä 100m-2km tai sit panostus, etäisyys heittää maalipäässä 100m-10km, kuten oli se maatalon kohtalo muutama vuosi sitten.
Tietysti voi tapahtua joku harvinaisempi kuin lottovoitto asia, et rihlarengas lähtee irti tai murkula hajoaa ilmassa tai tykki hajoaa ampuessa yms...

Back
Ylös Bottom