Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

salilla olen nyt käynyt puolivuotta 3 kertaa viikossa mutta ei ole ollut mitään ihmeellisempää ohjelmaa vaan olen tehnyt sitä mitä on vaan halunnu tehä ja silleen. tekniikat on joistan asioista hakusessa enemmänkin vain tuosta jalkapuolen liikkeistä koska en ole koko puolen vuoden aikana tehnyt oikeastaan yhtään jalkaliikkeitä kun oli toinen jalka murteilla. Syön ja nukun oikein hyvin yritän noiudattaa ohjeitä että syö sen 6-7 kertaa päivässä ja nukun 10 tuntia vähintään ainoa tuossa syömisessä on se että tuolla opiskelu maailmassa ei tehdä sillaista ruokaa kuin haluaa. ja kaveri tulee löytymään kesällä kun minulle tulee paikkakunnan vaihto ja olen jo kaverin kanssa suunnitellut aloittamaan sali harrastuksen oikeen kunnolla ja hän tietää nuo tekniikat hyvin on harrastanut salilla käymistä pidemmän aikaa paitsi nyt hänellä on ollut vuoden tauko treeni kaverin puuttumisen takia. ja neli jakoisen haluaisin sen taki koska täällä korvessa tuo sali ei ole auki kuin ma-to kaksi tuntia joka päivä niin ja muutenkin tuo neli jakoinen tuntuu itselle oikeaksi kun ei tuo 1 jakoinen 3 kertaa viikossas oikeen ollut minun mieleen ja kaksi jakoistakin kokeilin mutta se kaatui noihin sali päiviin mutta uskon että 4 jakoisella pärjäisisin ja saisin jotain tuloksiakin tuon puoli vuotta olen muös katsellut niitä taitavempia tuolla salilla ja heiltä oppinut paljon tekniikoita mutta vielä on opittavaa niissä tekniikoissa onnkesi on pakkotoisto josta voi aina kännyllä käydä vilasemassa jos ei ole varma asiasta :D

Ei millään pahalla, mutta takaisin äidinkielen tunnille ja vähän vitun äkkiä.

@vierailia, Ei treenipäiväkirjan pitoon mitään yksiselitteistä tapaa ole.. Merkkaile tekemiesi liikkeiden toistot/painot ja vaikka fiiliksiä treenistä.. Mukava sitten lukea myöhemmin ja todeta kehittyneensä, pitää yllä motivaatiota..

- - - Updated - - -

Termistöä haltuun; Mitä tarkoittaa olla offilla?

Mitenhän toimis lihasryhmän rasittaminen nousujohteisesti kahdeksan päivän sykleissä. Esim maanantaina: penkki, keskiviikkona: penkki + vinopenkki, perjantaina: penkki + vinopenkki + peckdeck ja sunnuntaina: penkki + vinopenkki + peckdeck + punnerrukset.. ja sitten alottais kierron alusta.

Mitenhän toimis lihasryhmän rasittaminen nousujohteisesti kahdeksan päivän sykleissä. Esim maanantaina: penkki, keskiviikkona: penkki + vinopenkki, perjantaina: penkki + vinopenkki + peckdeck ja sunnuntaina: penkki + vinopenkki + peckdeck + punnerrukset.. ja sitten alottais kierron alusta.

Niin, neljä treeniä yhdelle lihasryhmälle viikossa. Miltäs se muu treeni sitten näyttäisi? Tuossa voi myös alkaa miettimään, että onko mitään järkeä vääntää neljää liikettä jos jo yhdellä tai kahdella saa lihaksen failureen.

Niin, neljä treeniä yhdelle lihasryhmälle viikossa. Miltäs se muu treeni sitten näyttäisi? Tuossa voi myös alkaa miettimään, että onko mitään järkeä vääntää neljää liikettä jos jo yhdellä tai kahdella saa lihaksen failureen.

Voit itse käyttää omaa mielikuvitustasi sen lopputreenin osalta, mikäli vaadit sen tiedon vastauksesi muodostamiseen, joka ilmeisesti on, "Paska idea, pelkkä penkki riittää.".

Voit itse käyttää omaa mielikuvitustasi sen lopputreenin osalta, mikäli vaadit sen tiedon vastauksesi muodostamiseen, joka ilmeisesti on, "Paska idea, pelkkä penkki riittää.".

Mutta ymmärräthän sen, että jos jaksaisit tuon neljännen treenin vielä vetää kovaa läpi, niin hyvin todennäköisesti aiemmat treenit on olleet puolitehoisia, kun taas jos ekoista treeneistä lähtien vetäisit täydellä teholla, niin loppuviikosta tulisi nuo treenit todennäköisesti jäämään kesken. Pointtina se että sun palautuminen tuskin tulee kestämään joka toinen päivä saman lihaksen täysiä treenaamista. JA siinä taas ei varsinaisesti järkeä ole treenata taas tahallaan kevyemmin alkuviikko jotta jaksaisi loppuviikonkin..

Niin, siksihän mä kysyn, lähinnä ajatus oli, että jos progressiota ei hakisi painojen lisäyksen/sarjojen pidentämisen muodossa, vaan lisäämällä liikkeitä.

juu elikkä muutama kysymys ois.. oon siis reenannu(3 krt viikko) 3kk 1-jakoisella nyt.. 1. miten pystyn laskemaan päivän kalorimäärän? toki pakkauksisa näkkyy mutta esim. kouluruuasta ei tiiä ollenkaa
2. kuinka tihiästi mun kanttis syyä? onko väliä jos riittävät kalorit reppii vaikka 2 lämpimällä aterialla päiväsä?
3. treeni kerta kestää mulla noin. 1 tunti ja 5 min: alotan treenit aina raskailla kyykky sarjoilla--> jalat eivät oo pallautunu seuraavaan treeniin mennessä. voiko johtua siitä että jalkalihasliikkeen jäläkeen mennee liian pitkä aika palakkarin juomiseen eikä se näin ollen ehi vaikuttaa jalkojen pallautumiseen?
4. kannattaako mennä salile jos lihakset eivät ole pallautunu/ovat kipiänä?

vähän sekavaa höpötystä mutta etteköhän te selevää saa.;)

juu elikkä muutama kysymys ois.. oon siis reenannu(3 krt viikko) 3kk 1-jakoisella nyt.. 1. miten pystyn laskemaan päivän kalorimäärän? toki pakkauksisa näkkyy mutta esim. kouluruuasta ei tiiä ollenkaa
2. kuinka tihiästi mun kanttis syyä? onko väliä jos riittävät kalorit reppii vaikka 2 lämpimällä aterialla päiväsä?
3. treeni kerta kestää mulla noin. 1 tunti ja 5 min: alotan treenit aina raskailla kyykky sarjoilla--> jalat eivät oo pallautunu seuraavaan treeniin mennessä. voiko johtua siitä että jalkalihasliikkeen jäläkeen mennee liian pitkä aika palakkarin juomiseen eikä se näin ollen ehi vaikuttaa jalkojen pallautumiseen?

vähän sekavaa höpötystä mutta etteköhän te selevää saa.;)

Olisit tietysti voinut mainita että bulkkaatko vai cuttaatko, lähinnä näihin ekoihin kysymyksiin liittyen.

1. Kalorilaskuri.fi.. Ei se ihan niin tarkkaa varsinkaan bulkilla ole, käytä lähinnä seuraamaan sitä että ollaanko edes lähellä tarpeeksi syömistä. Kouluruokakin kuitenkin on yleensä suhteellisen normaalia ruokaa ja vastaava löytyy varmasti tuolta laskurista. Jos on vaikka perunamuussia ja kalapuikkoja niin arvioit silmämääräisesti paljonko otat mitäkin ja valkkaat tuolta jonkun perunamuussin ja jotkut kalapuikot. Ei ne makrot yleensä ihan tajuttomasti vaihtele eri merkkien kohdalla.

2. Kannattaa syödä tiheästi, noin kolmen tunnin välein. En usko että saat riittävästi kaloreita todellakaan kahdella lämpimällä aterialla jos ideana on kasvaa. Välipaloja kehiin.

3. Miten tämä ilmenee ettei jalat ole palautuneet? DOMSsit edelleen vaikka 3kk olet samaa ohjelmaa tehnyt? Vai muuten vaan tuntuu olevan veto poissa seuraavassa treenissä?

4. Kannattaa. Ei ne DOMSsit automaattisesti tarkoita että lihas ei ole palautunut eikä sitä voisi treenata.

1. miten pystyn laskemaan päivän kalorimäärän?

Kulutusta ei suoraan pystykään, mutta syödyn ruuan ja juoman pystyy suhteellisen helposti. Se, että et tiedä yksittäistä kouluruokaa tms. ei ole mikään katastrofi. Lisäksi väittäisin, että ne kouluruoan kaloritkin saisi keittiöstä kysymällä, mutta tämä toki tarkoitta "normiannosta". Mutta kun syöt muuta ruokaa ja lasket sitä, niin ei sen kouluruoankaan kalorien arviointi kovin pieleen pienen harjoittelun jälkeen voi mennä. Hyvä apu laskentaan on kalorilaskuri.fi

Parempi syödä tasaiseen tahtiin eli esim. noin 3 - 4 tunnin välein ainakin jotain.

Miten havaitset sen, ettei jalat ole palautuneet? Palkkarin juomisen ajankohdasta se tuskin johtuu, jos nyt otat sen treenin jälkeen. Millaiset lämmittelyt ja venyttelyt sinulla on ohjelmassa? Milloin oli viimeksi kevyt viikko? 3kk treenillä ei vielä pitäisi olla siinä tilanteessa, ettei yksijakoinen toimi, mutta poikkeuksiakin varmasti on. Olet vieläpä nuorikin ainakin siitä päätellen, että kouluruokaa syöt.

Onko kipua ainoastaan jaloissa, vai onko koko kroppa kipeänä?

3,4. päättelen että jalat eivät ole palautuneet, kun ovat kipeät seuraavalle treenille mentäessä ja ei oikein painomäärät nouse liikkeissä/raskasta joka kerta lähes samoilla painoilla. ja lihaskipua eniten jaloissa mutta vähän myös muualla isommissa lihaksissa (mm. latsit, rinnat). tätä alkanu ilmenemään pari viikkoa sitten kun treenin pituus hieman kasvanut parin lisäliikkeen myötä. lämmittelyt teen hyppimällä hyppynarulla 5-10 min/150-200krt
niin ja muuten palakkarin merkki myös vaihtunut fastin hera80->finnmax wheymax 100

Parempi syödä tasaiseen tahtiin eli esim. noin 3 - 4 tunnin välein ainakin jotain.

vieläkö tätä bullshittiä suolletaan.

Rautasielu; jos saat kalorintarpeesi täyteen 2 lämpimällä aterialla päivässä niin se on täysin fine. Ainoa mitä tuossa tilanteessa sitten huomioisin, on se että ainakin toinen noista aterioista olisi vielä treenin jälkeen.

3,4. päättelen että jalat eivät ole palautuneet, kun ovat kipeät seuraavalle treenille mentäessä ja ei oikein painomäärät nouse liikkeissä/raskasta joka kerta lähes samoilla painoilla. ja lihaskipua eniten jaloissa mutta vähän myös muualla isommissa lihaksissa (mm. latsit, rinnat).
Teetkö sarjat kuinka loppuun? Se ei ole välttämättä viisasta yksijakoisen kanssa, koska siinä kärsii just toi lihasten ja hermoston palautuminen. Ja paljon sulla nyt tulee sit sarjoja etureisille ja takareisille? Sieltäkin voi löytyä korjattavaa, kun näiden kanssa monesti ahnehditaan.

Kattelin tässä noita ylätalja videoita ja Miken ylätalja-artikkelin. Huomasin niistä, että pää on kallellaan ylös päin. Mulle on kerrottu salilla ihan jonkun ohjaajan toimesta että ei sais pitää ylätaljassa päätä kallellaan koska se jotenkin rasittaa niskaa tms (en muista). Onko siis ihan sama miten sitä päätä pitää? :D

Kattelin tässä noita ylätalja videoita ja Miken ylätalja-artikkelin. Huomasin niistä, että pää on kallellaan ylös päin. Mulle on kerrottu salilla ihan jonkun ohjaajan toimesta että ei sais pitää ylätaljassa päätä kallellaan koska se jotenkin rasittaa niskaa tms (en muista). Onko siis ihan sama miten sitä päätä pitää? :D

No ei kyllä varmasti oo mitää haittaa.. Eihän sitä ylätaljaa ees voi kunnolla oikeen tehdä jos sitä vaan tyhmänä kattoo eteenpäin. Näit salien personal trainereit sun muita ohjaajii nyt ei ihan aina kannata kuunnella tai löydät ittes tekemäst 30 minuutin sarjoi staattisii kylkijännityksii ja kaikenmaailman jumppapallo nytkytyksii -.-

Käytännössä se on ihan sama, mutta hermosignaalit saattaa kulkea paremmin, jos niska pysyy suoremmassa. Tietty jos tavotteena on vetää tanko vaan leuan alle, saa liikerataa tavallaan lyhennettyä katsomalla ylöspäin.

Bulkilla ollaan. Kaloreita kun laskee niin ongelmaksi on muodostunut nuo lämpimät ruoat. Pari ongelmaa:
a) Vaikea arvioida täysin lautasella olevan pastan, riisin, muusin tms. + kastikkeen määrää. Lisäksi vaikka määrän tietäisi tilavuusyksikössä pitäisi tietää muuntosuhde, jotta kalorilaskuriin voisi työntää massana saman.
b) Lämmin ruoka vaihtelee paljon.

Olisiko kellään siis jotain arviota paljonko voisi olla tollainen perus kotiruoan vaihteluväli kaloreissa? Yleensä ateria siis koostuu pastasta, riisistä, muusista, couscousista tai muusta vastaavasta + jonkin sortin kastikkeesta tai lihasta, kalasta, eineslisukkeesta. Tietenkään mitään tarkkaa ei voi sanoa, mutta jotain arviota onko tuollaisessa 300 vai 1000 kilokaloria?

Back
Ylös Bottom