Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Jos Suomessa on niin paljon työttömiä vailla töitä, jotka oikeasti haluaa tehdä töitä, niin miksei heille kelpaa mikä tahansa työ? Avaa mol.fi ja katso paljonko siellä on työpaikkailmoituksia, jotka roikkuu siellä viikosta toiseen. Moni kun ei vaan suostu tekemään mitä tahansa hommia ja moni alkaa olemaan jo sen ikäinen ettei sovellu tiettyihin tehtäviin.

Esim. minä vajaa kuntoinen työnhakija.. olen hakenut tasaiseen tahtiin erinäisiin työtehtäviin joista voisin ainakin teoriassa selvitä edes sen koeajan yli.. olen ilmaissut että minusta saa reilut 50e päivä työllistämistukea ja niin edelleen.. mitkään vetovoima tekijätkään eivät ole auttaneet.. aina kun saan jotain viestiä hakemuksiini liittyen.. ne ovat tälläisiä: Valitettavasti ette tullut valituksi haastattelukierrokselle.
Olen tässä miettinyt ettei sota yhtä miestä kaipaa eikä liioin työelämä.. ei ne työt tekemällä tule loppumaan. Voin viellä lisätä että jokaikiseen työsuhteeseeni on liittynyt työnantajan osalta enempi vähempi (enimmäkseen enempi) kusettamista.. kiitoksena työpanoksestani olen saanut kokea joka vitun kerta miten kiero tämän maan työmoraali/työkulttuuri on. Pitäkööt tunkkinsa.

Kerrotko viellä miksi vitussa kenenkään pitäisi suostua MIHIN TAHANSA hommiin? Ei pitäisikään.. tehkööt yrittäjä johtajaportaineen itse ne hommat jos ketään eivät saa palkattua tai miettisivät hetken miksi kukaan ei tule jollain vitun 6euron tunti liksalla hajottamaan itseään.

Jos Suomessa on niin paljon työttömiä vailla töitä, jotka oikeasti haluaa tehdä töitä, niin miksei heille kelpaa mikä tahansa työ? Avaa mol.fi ja katso paljonko siellä on työpaikkailmoituksia, jotka roikkuu siellä viikosta toiseen. Moni kun ei vaan suostu tekemään mitä tahansa hommia ja moni alkaa olemaan jo sen ikäinen ettei sovellu tiettyihin tehtäviin.

Siinä onkin melkoinen ristiriita, että samaan aikaan on tekemätöntä yksinkertaista työtä ja työttömiä. Vielä erikoisempaa on se, että maahanmuuttajia "tarvitaan" tänne tekemään kyseiset työt, ja silti Suomi on täynnä työttömiä mamuja ja tekemätöntä paskaduunia. Miten vitussa se on edes mahdollista?

Kerrotko viellä miksi vitussa kenenkään pitäisi suostua MIHIN TAHANSA hommiin? Ei pitäisikään.. tehkööt yrittäjä johtajaportaineen itse ne hommat jos ketään eivät saa palkattua tai miettisivät hetken miksi kukaan ei tule jollain vitun 6euron tunti liksalla hajottamaan itseään

Ei tietenkään pidä suostua mihinkään duuniin. Mutta kerro miksi vitussa kenenkään pitäisi maksaa sellaisen ihmisen eläminen jota nyt vaan ei huvita "mitä tahansa" hommia tehdä? Kummallinen käsitys joillakin, että raha tulee vaan tyhjästä ja sitä sitten herrat jakelee mielensä mukaan. Kai sä tajuat, että ne isot pahat yrittäjät johtoportaineen mahdollistaa sen, ettei jokaisen ihmisen tarvitse elättää itseään.

Millä aloilla on työvoimapula?
Näillä aloilla on yhtä työtöntä työnhakijaa kohden vähintään 10 avointa paikkaa:

palvelutyöntekijä
puutarha ja puistotyöntekijä
ruokavaraston hoitaja
majoitus- ja suurtaloustyöntekijät
kiinteistöhoitaja
siivooja
sulatto- ja sulatusuunityöntekijä
franchising-yrittäjä
huoltoasemahenkilöstö
muuttomies
aaltopahvikoneenhoitaja
meijerityöntekijä
myymälätyöntekijät
myyjät
puhelinmyyjät
B2B-myyntihenkilö
myynnin esimies

kannttaisiko niille aloille koulutta enemmin suomalaisia niin saataisiin työttömyys hiukan pienenemään.
Kunpa tämä toteutuisi.

Kun sinusta ei ole teekmään tiettyj töitä niin älä yleistä, että muut olisivat samanlaisia.

Mitä vittua? Mitä minusta ei ole...???

Suomessa on satojatuhansia työttömiä, vajaatyöllistettyjä, työttömyyskoulutuksessa ja eläkkeellä, avoimia työpaikkoja ehkä noin 20000. Työllisyysaste oli 90-luvun alussa n. 75%, tippui laman seurauksena vähän yli 60 prosenttiin, nyt on jotain 70%, työhalukaita on siis paljon enemän kuin töitä. Silti jotkut tietämättömät ääliöt puhuvat työvoimapulasta ja paskahousuista.

Lue tuolta ylempää. Siellä oli pelkästään niitä hommia, joissa on yhtä työtöntä työnhakijaa kohden vähintään 10 avointa paikkaa. Lisäksi mm. hoitoalalla ja ravintola-alalla on tilastojen mukaan lukumääräisesti runsaasti työpaikkoja.

Eli joillain aloilla alkuperäinen väittämäni pitää paikkansa, eikö? Mä en jumalauta missään vaiheessa väittäny että joka vitun työtön on töiden vieroksuja, mutta sitä sakkia on näiden tilastojen valossa melkoisesti, joille ei työ maistu. Ja jos joku haluaa sellainen olla, niin siitä vaan, mutta sillon on aivan turha huudella, että miksi vaikka joku siivoojan paikka täytetään mamulla. Jonkun se työ on vittu tehtävä. Ei yritys voi jättää siksi jotain paikkaa täyttämättä ettei vaan mamukriitikot suutu.

Oletko pohtinut mistä alemuudentuntosi ja muut kopleksisi johtuvat, joita purat haukkumalla ja solvaamalla täällä jatkuvasti suomalaisia?

Mikä vittu sun ongelmas on saatana? Mistä vedät noita henk.koht. johtopäätöksiä alemmuudentunnosta? Mitä vittua? Oon pilkannu natseja, persuja, juntteja sekä sellaisia töidenvieroksujia, jotka sitten itkee, kun siivoojan paikka täytetään mamulla suomalaisten kieltäydyttyä paikasta. Nämä ihmisryhmät ei musta ole yhtä kuin suomalaiset, koska suomalaisia on muunkin laisia. Mm. töissä käyviä, opiskelijoita, lapsia ja vanhuksia.

- - - Updated - - -

Valehtelusi, yleistämisesi ja kantaväestön mollaamisen takia uskottavuutesi on nolla.

Sun uskottavuus on onneks ihan vitun katossa. Vitun hyvin muotoiltua kritiikkiä.

Haeppa yhteenki noista duuneista ni hakijoita on 500 per paikka, et se siitä propagandasta/työvoimapulasta. Monilla aloilla ongelmana on palkkaus, koska jos olet töissä ni et pärjää kuitenkaan ilman sossua, et se jos mikä on motivoivaa.

Ite olen kyseisiä töitä hakenut, ja pääsin sitten muuttohommiin, mut sanotaanko et 90 prossaa hakemuksista jouti takas koska "hakijoita oli liikaa" kyse oli juuri näistä mainitsemistasi perustason ammateista. Suomessa ei ole turhaan tyhjänpäällä tuhansia alle 25 vuotiaita, osa on, mutta suurin osa on vaan työnnetty seksikkään "syrjäytynyt" termin alle siitä syystä kun töitä ei vaan löydy tai ole. Perhettä ei elätetä aku ankkaa myymällä iltatöinä 3 kertaa viikossa. Yks frendikin on valmistunu amiksesta 2007 ja päivääkään ei ole saanu tehdä oman alan hommia, ni persettä voi kyllä pyyhkiä myös suurimmalla osalla noista turhista tutkinnoista. Juoksutetaan vaan koulutuksesta toiseen ja hakemaan uutta suuntaa haistapaska kursseilta, koska duunia ei ole. Oppisopimuskin, palkkatuki, työharjottelu on vaan hyvä tapa kusettaa ja saada ilmasta työvoimaa firmaan, töitä ei tarjota valmistumisen jälkeen kuitenkaan.

Haeppa yhteenki noista duuneista ni hakijoita on 500 per paikka, et se siitä propagandasta/työvoimapulasta.

Useita kertoja hakenut duuneja tuolta listalta. Olkoot hakijoita vaikka 5 000, mutta joku siihen valitaan ja itse olen tullut useamman kerran valituksi ko. töihin.

Suomessa ei ole turhaan tyhjänpäällä tuhansia alle 25 vuotiaita, osa on, mutta suurin osa on vaan työnnetty seksikkään "syrjäytynyt" termin alle siitä syystä kun töitä ei vaan löydy tai ole..

Olen turhan puolueellinen kommentoimaan tuohon. Olin tehtaassa kouluttamassa muutamia vuosia sitten oman ikäisiäni ja hiukan vanhempiakin. Siinä työssä kyllä katkeroitui oman ikäluokkansa uusavuttomuuteen ja laiskuuteen siten, että edelleenkin hävettää, vaikka en itse uusavuton olekaan. Ikävää, mutta totta.

Yks frendikin on valmistunu amiksesta 2007 ja päivääkään ei ole saanu tehdä oman alan hommia, ni persettä voi kyllä pyyhkiä myös suurimmalla osalla noista turhista tutkinnoista.

Itselläkin vain yksi amistutkinto ja pyyhin sillä perseeni, kun huomasin, etten alan töitä päivääkään tee. Sen jälkeen aloin hakemaan töitä, jotka eivät vastaa koulutustani.

. Moni kun ei vaan suostu tekemään mitä tahansa hommia ja moni alkaa olemaan jo sen ikäinen ettei sovellu tiettyihin tehtäviin.

Kannattaa ottaa vastaan myös se työ, jota ei ole niin kiva tehdä.

1) Jos työhistoriasi on aivan tyhjä, herättää se missä tahansa työnantajassa epäilystä. jos taasen siinä on merkinta vaikkapa että olet siivonnut 3kk ja haet jotain muuta työtä, näyttää se aivan toiselta.

2)Toisarvoinenkin työ voi antaa uusia kontakteja /avata uusia ovia jotka työllistävät sinut toiselle alalle. Minä itse kerran palkkasin erään rakennussiivoojan apumiehekseni, koska oli nopean ja ripeän oloinen kaveri. Tämä nuorio mies oli aivan innoissaan päästessään tekemään muutakin kuin siivousta, hänen palkkansa nousi 30% ja kirjoitin hänelle työtodistuksen hyvin arvosanoin.

Kerran, kun olin runsas parikymppinen nuori timpuri, palkkasin itselleni tilapäisapumieheksi eläkeläisen.

- - - Updated - - -

[venom];4038985 sanoi:
Siinä onkin melkoinen ristiriita, että samaan aikaan on tekemätöntä yksinkertaista työtä ja työttömiä. Vielä erikoisempaa on se, että maahanmuuttajia "tarvitaan" tänne tekemään kyseiset työt, ja silti Suomi on täynnä työttömiä mamuja ja tekemätöntä paskaduunia. Miten vitussa se on edes mahdollista?

kalliiksi tulee: on olemassa avoin työpaikka.
on työtön työnhakija, joka ei ota työtä vastaan. Hän saa valtiolta työttömyyskorvausta.
maahan otetaan vierasperäinen ihminen joka kotoutetaan, annetaan ruoka ja vaatteet ja käytetään kielikurssit. Hän ottaa työn vastaan.

Lopputulos: paikka on täytetty, mutta edelleen työttömyyskorvausta maksetaan velliperse suomalaiselle. Huh heijaa, näin maamme talous kuntoon!

Näillä aloilla on yhtä työtöntä työnhakijaa kohden vähintään 10 avointa paikkaa:

palvelutyöntekijä
puutarha ja puistotyöntekijä
ruokavaraston hoitaja
majoitus- ja suurtaloustyöntekijät
kiinteistöhoitaja
siivooja
sulatto- ja sulatusuunityöntekijä
franchising-yrittäjä
huoltoasemahenkilöstö
muuttomies
aaltopahvikoneenhoitaja
meijerityöntekijä
myymälätyöntekijät
myyjät
puhelinmyyjät
B2B-myyntihenkilö
myynnin esimies

Hyvä ja selkeä luettelo. Kiitos siitä.

Nyt laiskat suomalaiset töihin sieltä kortistosta!

- - - Updated - - -

Lukeeko Timba tätä ketjua...eikös hän ole Jyväskylästä? No oli miten oli, onnea vaan jyväskyläläisille: tänään kerrottiin että kaupunki käyttää 1,7 miljoonaa euroa maahanmuuttajien suomenkielen opettajien palkkaukseen.

Siis mitä vittua? Paljonko tuokin summa on jossain pääkaupunkiseudulla, jonne mamuja tulee moninkertainen määrä jonnekin Jyväskylään verraten?

Kannattaa ottaa vastaan myös se työ, jota ei ole niin kiva tehdä.

1) Jos työhistoriasi on aivan tyhjä, herättää se missä tahansa työnantajassa epäilystä. jos taasen siinä on merkinta vaikkapa että olet siivonnut 3kk ja haet jotain muuta työtä, näyttää se aivan toiselta.

2)Toisarvoinenkin työ voi antaa uusia kontakteja /avata uusia ovia jotka työllistävät sinut toiselle alalle. Minä itse kerran palkkasin erään rakennussiivoojan apumiehekseni, koska oli nopean ja ripeän oloinen kaveri. Tämä nuorio mies oli aivan innoissaan päästessään tekemään muutakin kuin siivousta, hänen palkkansa nousi 30% ja kirjoitin hänelle työtodistuksen hyvin arvosanoin.

Kerran, kun olin runsas parikymppinen nuori timpuri, palkkasin itselleni tilapäisapumieheksi eläkeläisen.

Asiapuhetta. Juuri näin. Mitä tuossa oon ketjua seurannu, niin mua pidetään tiettyjen kirjoittajien mielestä kusipäänä oikeistolaisena, kun patistan töihin ihmisiä. Itse oon alottanu 4,5 € / h siivoushommilla tehtaassa ja olen edeenkin sitä mieltä, etten nykyisessä hyvässä työssäni olisi nyt, ellen olisi aikanaan tehny hanttihommia. Ne kasvattaa ja opettaa. Kuvaa ajan henkeä hyvin, että nykyään tuota kyseistä 4,5 € / h pestiä ei muut tee kuin mamut. ´HUOM! En voi todellakaan mennä henk.koht kellekään nuorisotyöttömälle sanoon, että pitäisi ko. palkalla työskennellä, mutta joku ne hommat tekee. Suomalainen tai mamu. Ja toiset voi aloittaa hyvänkin uran huonosti palkatuilla hanttihommilla. Jostain on aloitettava.

Täytyy tuota Herra Mirandosin postausta vähän kompata, laitettiin ulos firmasta, niin 1,5kk olin työttömänä ja sitten sain paikan, mistä jää käteen vähemmän kuin olisi jäänyt ansiosidonnaisesta. Ihan sen takia vaan, että tuossa uudessa yrityksessä on kova rekrytointi päällä kokoajan ja sinne on vaikea päästä. Nyt olen ns. "sisällä" jossa voin näyttää kykyni ja luoda verkostoa, joka sitten mahdollisesti tulevaisuudessa avaa oven parempiin hommiin.

Sori :offtopic:

Täytyy tuota Herra Mirandosin postausta vähän kompata, laitettiin ulos firmasta, niin 1,5kk olin työttömänä ja sitten sain paikan, mistä jää käteen vähemmän kuin olisi jäänyt ansiosidonnaisesta. Ihan sen takia vaan, että tuossa uudessa yrityksessä on kova rekrytointi päällä kokoajan ja sinne on vaikea päästä. Nyt olen ns. "sisällä" jossa voin näyttää kykyni ja luoda verkostoa, joka sitten mahdollisesti tulevaisuudessa avaa oven parempiin hommiin.

Hieno homma! Kun olet tuolla asenteella liikkeellä, tulet onnistumaan varmasti! Tsemppiä vaan sulle jatkossakin! :)

kalliiksi tulee: on olemassa avoin työpaikka.
on työtön työnhakija, joka ei ota työtä vastaan. Hän saa valtiolta työttömyyskorvausta.
maahan otetaan vierasperäinen ihminen joka kotoutetaan, annetaan ruoka ja vaatteet ja käytetään kielikurssit. Hän ottaa työn vastaan.

Lopputulos: paikka on täytetty, mutta edelleen työttömyyskorvausta maksetaan velliperse suomalaiselle. Huh heijaa, näin maamme talous kuntoon!

Juuri näin. Viet sanat suustani.

Todella järkevästi toimittu. CV:n ja tulevaisuuden ajattelu on kuitenkin loppujen lopuksi tärkeintä.

...

Kiitti tiedosta.Laitoinpa nyt 3 hakemusta Mol.fi sivulla olleisiin muuttoapu yms perusduuneihin, saa nähdä onko noita hommia noin hyvät saumat saada.Jos tärppää, niin sitten toki yksi sosiaalipummi muuttuu veronmaksajaksi.

Kiitti tiedosta.Laitoinpa nyt 3 hakemusta Mol.fi sivulla olleisiin muuttoapu yms perusduuneihin, saa nähdä onko noita hommia noin hyvät saumat saada.Jos tärppää, niin sitten toki yksi sosiaalipummi muuttuu veronmaksajaksi.

Kun jaksaa hakea aktiivisesti, niin jossain vaiheessa tärppää. Kun aikanaan olin työttömänä hain reilua 40 työpaikkaa kolmen viikon aikana ja 8 tarjottiin töitä. Yksikään töistä ei vastannut mitenkään koulutusta, mutta lopulta kävi hyvin. Siitäkin huolimatta, että työkkäristä vaan vittuiltiin, että työtä tuskin saan ja että joutuisin pakkokurssille, kun en ole oikeutettu alle 25-vuotiaana liiton rahoihin (kuulemma).

niin mua pidetään tiettyjen kirjoittajien mielestä kusipäänä oikeistolaisena, kun patistan töihin ihmisiä. .

No tää on niin tätä!

Kyllä pikkuhiljaa sellainen ruotsista suomeenkinkantautunut sosialidemokratia, joka antaa ihmisille vapauden valita mennäkö töihin vai jäädäkö muiden rahoittamana uuninpankolle makaamaan alkaa olla mennyttä aikaa. Rajat tulee vastaan.

"Kylmä ihmisistä piitaamaton oikeistolainen" on todellakin piipertäjien kommentti, jos patistaa terveen ja kyvykkään ihmisiä ottamaan vastuun itsestään.

ja niitäkin löytyy, jotka ensin haukkuu mamuja laiskoiksi työtävieroksuviski pummeiksi ja seuraavassa ketjussa itkee ettei kyllä pienipalkkaiseen paskaduuniin itse lähde. Ei kannata koskaan vaatia toisilta sitä, mihin ei itsekään pysty. Näin se elämässä menee.

No tää on niin tätä!

Kyllä pikkuhiljaa sellainen ruotsista suomeenkinkantautunut sosialidemokratia, joka antaa ihmisille vapauden valita mennäkö töihin vai jäädäkö muiden rahoittamana uuninpankolle makaamaan alkaa olla mennyttä aikaa. Rajat tulee vastaan.

"Kylmä ihmisistä piitaamaton oikeistolainen" on todellakin piipertäjien kommentti, jos patistaa terveen ja kyvykkään ihmisiä ottamaan vastuun itsestään.

ja niitäkin löytyy, jotka ensin haukkuu mamuja laiskoiksi työtävieroksuviski pummeiksi ja seuraavassa ketjussa itkee ettei kyllä pienipalkkaiseen paskaduuniin itse lähde. Ei kannata koskaan vaatia toisilta sitä, mihin ei itsekään pysty. Näin se elämässä menee.

Taas naulan kantaan! Suurimmat puolueet toteuttaa sosialismia tai vähintään "pehmososialismia" ja sukupolvi toisensa jälkeen on entistä tottuneempi tähän meininkiin. Työmoraali on todistetusti laskenut kuin kissanhäntä vuosikymmenien saatossa. Jos tuon asian kieltää, niin on aikamoinen huuhaakommari.

Taas naulan kantaan! Suurimmat puolueet toteuttaa sosialismia tai vähintään "pehmososialismia" ja sukupolvi toisensa jälkeen on entistä tottuneempi tähän meininkiin. Työmoraali on todistetusti laskenut kuin kissanhäntä vuosikymmenien saatossa. Jos tuon asian kieltää, niin on aikamoinen huuhaakommari.

Kyllä vaan. Poliittiset puolueet eivät uskalla edes äännähtää sellaiseen suuntaan, joka aiheuttaisi kansalaisille itkunparahduksen "saavutettuihin etuihimme ei kajota!" koska ne pelkäävät niin paljon kannatuksen menettämistä. Oikeastaan viime vusoina ainoa valtavirtaa myötäilemätön ja siksi hatunnoston arvoinen teko tuli ent. pääministeri Matti Vanhaselta, joka kuvia kumartamatta paukautti kaiketi ensimmäisenä yhtäkkiä esille tarpeen eläkeiän nostamisesta. Joka taatusti tulee tehtäväksi, mielummin ennemmin kuin sitten, kun on jo liian myöhäistä...kas kun ei Vanhasta elävältä poltettu SAK-intoilijoiden toimesta moisesta pyhäinhäväistyksestä...
Eläväthän tänään syntyvät tyttölapset keskimäärin 100-vuotiaiksi... ensimmäiset 25-elinvuotta pois työelämästä, sitten noin 36 vuotta työelämää ja sen jälkeen noin 40 vuotta eläkkeellä... näinkö se pitäisi jatkossakin mennä...kukas ne eläkkeet maksaisi ja minkätasoisia ne olisivat?
Ja mainitsemasi työmoraali on todellakin laskenut vuosikymmenten aikana, kuten sanoit. Mutta saamme nähdä, että kyllä sekin ympyrä jossain vaiheessa tässäkin asiassa sulkeutuu.

No oli miten oli, onnea vaan jyväskyläläisille: tänään kerrottiin että kaupunki käyttää 1,7 miljoonaa euroa maahanmuuttajien suomenkielen opettajien palkkaukseen.

Siis mitä vittua? Paljonko tuokin summa on jossain pääkaupunkiseudulla, jonne mamuja tulee moninkertainen määrä jonnekin Jyväskylään verraten?

Kyllä mun mielestä on ihan oikein, että maahanmuuttajille opetetaan suomea.Ilman sitä on suht hankalaa integroitua yhteiskuntaan, puhumattakaan siitä, että jokaisen suomessa pysyvästi asuvan kuuluisi osata suomea.

Back
Ylös Bottom