Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Aika taikatemppuja saa Apple tehdä, että tuosta vielä jatkaisivat samaa tahtia tuloksen takomista. Itseä koko osake aina mietityttänyt kun kuitenkin perustuu uskontomaiseen ajatteluun koko liiketoiminta, joka kylläkin on hyvin pitkäkestoinen ja alati lisää väkeä keräävä tapa..

Aika taikatemppuja saa Apple tehdä, että tuosta vielä jatkaisivat samaa tahtia tuloksen takomista. Itseä koko osake aina mietityttänyt kun kuitenkin perustuu uskontomaiseen ajatteluun koko liiketoiminta, joka kylläkin on hyvin pitkäkestoinen ja alati lisää väkeä keräävä tapa..

Apple vois olla hyvä sijoitus nyt jos se maksaisi kunno osinkoa ja lupaisi maksaa sitä hyvästä tuloksesta jatkossakin. Vaan kun se on ollut niin että "osaavat sijoittaa rahat meitä paremmin" niin ei kiinnosta yhtään.

Ja sitten jos otetaan niitä potentiaalisia juttuja. Nokia voi helposti tuplata hintansa, jopa 10 kertaistaa jos kaikki menisi överihyvin, mutta jos Apple kymmenkertaistaisi hintansa, niin pitäisi löytyä pari uutta pleneettaa joille ne myisi kapuloita. Tai sitte Apple rupeisi tekee kaikkea mahdollista pölynimureista lähtien joita nämä "uskovaiset" ostaisi vain koska omenalogo.

Minä vaan en tän päivän hinnalla näe Applessa mitään miksi sitä voisi ostaa. En tiiä tuleeko Nokiastakaan mitään, mutta JOS tulee niin sillä voi monistaa sijoituksensa kuitenkin ainakin kertaalleen. Sitäpaitti kansataloutemme kannalta toivon Nokian menestystä vaikkei olisi siinä senttiäkään kiinni. Sen voi todeta vaikka penkomalla mun viestihistoriaa jos se jotakuta kiinnostaa...

No, jos jo pelkkä iTunes tuo liikevaihtoa tuplasti sen mitä koko Facebook, niin riittää, että pöytälaatikosta löytyy edes yksi tuon veroinen mikromarkkinoita hyödyntävä idea. Sillä mentäisiin monta vuotta. Tosin huono uutinen on se, että Jobs oli aika avaintekijä noissa keksinnöissä. En siis ole ostamassa.

- - - Updated - - -

Ja sitten jos otetaan niitä potentiaalisia juttuja. Nokia voi helposti tuplata hintansa, jopa 10 kertaistaa jos kaikki menisi överihyvin, mutta jos Apple kymmenkertaistaisi hintansa, niin pitäisi löytyä pari uutta pleneettaa joille ne myisi kapuloita. Tai sitte Apple rupeisi tekee kaikkea mahdollista pölynimureista lähtien joita nämä "uskovaiset" ostaisi vain koska omenalogo.
Ei mee kuin viisi vuotta, niin Timballakin on Applen pölynimuri, iWatch, iJääkaappi, vaimolla iHiustenkuivaaja, MacCar, MacFreezer, iLamppu, ja saunassa otetaan iOlut :D

Ei mee kuin viisi vuotta, niin Timballakin on Applen pölynimuri, iWatch, iJääkaappi, vaimolla iHiustenkuivaaja, MacCar, MacFreezer, iLamppu, ja saunassa otetaan iOlut :D

Tuskin, mutta Hupella on takuuvarmasti.

Minulla ei ole edes FB tiliä ja tuskin tulee ikinä olemaankaan ellen nettoa siitä selkää rahaa jollakin tavalla.

Mutta noista mac sanoista McDonalds on jees, mäkkäristä tulee haettua "kanajunnuja" kaistalta vähän väliä. Hintalaatuduhde kohillaan toisin kuin noissa omenetuotteissa....

Itse tein uuden sijoitussuunnitelman hieman ennen vuodenvaihdetta ja päätin alkaa tekemään vähemmän suoria osakesijoituksia. Samalla suomalaisten sijoituksien osuus tulee pienentymään merkittävästi. Kuitenkin jonkin verran on tarkoitus harrastaa osakepoimintaa hyvistä osingon maksajista.

Käyttääkö joku jotakin toista välittäjää kui Nordnet? Nordnetin tarjonta ei ole tarpeeksi laaja kunnon hajautukseen, eikä hintakaan ole kovin edullinen ellei sitten sijoita kertasijoituksena 5-numeroisia lukuja.

http://www.lynxbroker.de/ lienee varteenotettava vaihtoehto samoin kuin www.interactivebrokers.com/

Verottajan ja tilin avaamisen kanssa saattaa tietty tulla jonkinmoista säätöä että saa homman toimimaan. Kokemuksia/mielipiteitä?

Onko kukaan löytänyt älykännykälleen (android) ohjelmaa, jolla voisi kätevästi seurata eri sijoituksiaan osakkeista rahasoihin, eri firmojen välillä? Nordnetillä nyt on omansa, mutta softa jolla saisi seligsonin sun muiden salkkuarvot syötettyä saman napin taakse, josta nopeasti vilkaista olisi melko kätevä.
En tiedä kyllä onko tietoturvan osalta mahdollista edes tehdä yhtä ainoaa softaa joka keräisi kollektiivisesti kaiken tiedon siihen syötetyistä sivustoista (tunnuksineen ja salasanoineen) joita sitten voisi vilkuilla...

No onhan tuo hinta ollut ihan oikeutettua, kun katsoo firman tulosta. Mutta koska se on perustunut todella kovalle katteelle, niin katteen normalisoituminen on tulokselle aika katastrofi. Jos Jobs olisi vielä johdossa, niin tuo voisi olla hyväkin sijoitus tuolla hinnalla.

Jos Mr. Jobs eläisi, laittaisin tuolla hinnalla jo rahaa sisään. Nyt ei uskalla. Tiedän, että tekevät työtä uusien tuotteiden (4k TV:t?) ja uusien materiaalien parissa, mutta ilmassa on liikaa epävarmuutta ja tämän hetken uutisten valossa odotan, että tullaan vielä paljon lähemmäs 400USD:ta...

Käyttääkö joku jotakin toista välittäjää kui Nordnet? Nordnetin tarjonta ei ole tarpeeksi laaja kunnon hajautukseen, eikä hintakaan ole kovin edullinen ellei sitten sijoita kertasijoituksena 5-numeroisia lukuja.

http://www.lynxbroker.de/ lienee varteenotettava vaihtoehto samoin kuin www.interactivebrokers.com/

Verottajan ja tilin avaamisen kanssa saattaa tietty tulla jonkinmoista säätöä että saa homman toimimaan. Kokemuksia/mielipiteitä?

Kyllä itse ainakin olen Nordnetin kautta saanut hajauteltua ihan omiin tarpeisiini... Pitänee silti tsekata läpi tuo LynxBroker :)

ps. Onko ehdotuksia OK-hintaisista osinkolapuista täksi kevääksi? Hiukan tankkasin Stokkaa (oletan, että myyvät Nevskyn pojes kohta) ja Fortumia! :) Sähkön hinnat ja päästökaupat hiukan aiheuttaa epävarmuutta tulevaisuuteen, mutta uskon Q4:n olleen ainakin viime vuotta vahvempi.

Kiinnostaisi myös mielipiteet Cityconin tulevaisuudesta...

ps. Onko ehdotuksia OK-hintaisista osinkolapuista täksi kevääksi?

Saga Furs

Perjantain päätöskurssi 27.16 €
EPS 4.69 €
P/B 0.81
P/E 5.79
Osinko 2.1 € / n. 7.1 %

Turkisala elää tällä hetkellä supersykliä.

‎"After 20 years in business, I can still be surprised by developments in the fur market. We expected a good auction, but such a big price increase, I had not seen coming. It shows that the market is currently almost insatiable, says CEO Torben Nielsen, Kopenhagen Fur."

Tästä esimerkkinä 2012 joulukuun huutokauppa, jossa Saga Furs teki 45 % enempi tulosta vrt. 2011 joulukuun huutokauppa.

En ymmärrä miksei Inderes tai muut tahot mainosta tätä. Liikaa kettutyttöjä ja -poikia riveissä?

Saga Furs

Perjantain päätöskurssi 27.16 €
EPS 4.69 €
P/B 0.81
P/E 5.79
Osinko 2.1 € / n. 7.1 %

Turkisala elää tällä hetkellä supersykliä.

‎"After 20 years in business, I can still be surprised by developments in the fur market. We expected a good auction, but such a big price increase, I had not seen coming. It shows that the market is currently almost insatiable, says CEO Torben Nielsen, Kopenhagen Fur."

Tästä esimerkkinä 2012 joulukuun huutokauppa, jossa Saga Furs teki 45 % enempi tulosta vrt. 2011 joulukuun huutokauppa.

En ymmärrä miksei Inderes tai muut tahot mainosta tätä. Liikaa kettutyttöjä ja -poikia riveissä?
Tuolla listalla sentään pitää kärkipaikkaa;)
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/analyysit/balancenlista/

Tuolla listalla sentään pitää kärkipaikkaa;)
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/analyysit/balancenlista/

Pitää pitää, mutta Balancen lista tuijottelee liikaa peräpeiliin. Katsopa Biohitin lukuja... Listassa lukee, että hintataso hintava ja talous heikko, vaikka avainluvut näyttävät jotain aivan muuta. Hintataso oli 2 € kurssilla "hintava" ja nyt on edelleen 6-7 € kurssilla "hintava". En ymmärrä, miten alle nettokassavarojen arvostettua osaketta on voitu pitää hintavana :D

Pitää pitää, mutta Balancen lista tuijottelee liikaa peräpeiliin. Katsopa Biohitin lukuja... Listassa lukee, että hintataso hintava ja talous heikko, vaikka avainluvut näyttävät jotain aivan muuta. Hintataso oli 2 € kurssilla "hintava" ja nyt on edelleen 6-7 € kurssilla "hintava". En ymmärrä, miten alle nettokassavarojen arvostettua osaketta on voitu pitää hintavana :D
Jälkijunassa tosiaan tuntuisi toi Balancen lista olevan.

Vaan eipä toi sitä faktaa muuta, että Saga Furs on OMXH:n paras yhtiö, jos arviointikriteereinä on hyvä ja "varma" tuotto. Rakettinousua on turha odottaa, mutta enpä mä nää pahempia riskejäkään. Turkisala elää supersykliä kuten tuossa aiemmin mainitsi. Joku aina keksii väläyttää, että mitäs jos turkistarhaus kielletään. Jos kielletään, niin siinä on siirtymäaika 10 vuotta tai enemmän ja Sagalla riittää rahaa sen verta, että osakkeenomistajat eivät ottaisi paljoa takkiin, vaikka turkistarhaus Suomessa kiellettäisiin heti huomisesta alkaen.

Samalla periaatteella toimii moni screenerikin jotka yrittävät ennustaa osakkeen tulevaisuutta sen kirjanpidosta löytyvien tunnuslukujen avulla. Yksittäisen osakkeen kohdalla historia ei ole mikään tae tulevasta mutta kun otetaan useita osakkeita, voidaankin tulevaisuutta ennustaa kohtuullisesti menneisyyden kautta. Tuoltahan löyty vähän tarkempi selostus tuosta balance listasta ja vähän tilastojakin joiden perusteella näyttäisi että tuokin listaus on ihan hyvä työkalu osakkeita vertailtaessa, vaikka laahaakin jälkijunassa. http://kuvat.kauppalehti.fi/5/i/img/pdf/BalancenLista_Yleisohje.pdf

Itse käytän mieluusti erilaisia screeneritä auttamaan niiden tulevien helmien löydössä jotka tulevat pidemmällä aikavälillä kasvamaan tasaisesti.

Vaan eipä toi sitä faktaa muuta, että Saga Furs on OMXH:n paras yhtiö, jos arviointikriteereinä on hyvä ja "varma" tuotto. Rakettinousua on turha odottaa, mutta enpä mä nää pahempia riskejäkään. Turkisala elää supersykliä kuten tuossa aiemmin mainitsi. Joku aina keksii väläyttää, että mitäs jos turkistarhaus kielletään. Jos kielletään, niin siinä on siirtymäaika 10 vuotta tai enemmän ja Sagalla riittää rahaa sen verta, että osakkeenomistajat eivät ottaisi paljoa takkiin, vaikka turkistarhaus Suomessa kiellettäisiin heti huomisesta alkaen.

Riippuu millä mittareilla osakkeen arvoa mittaa. Piotroskin menetelmällä taas Lännen tehtaat on paras,vaikka balancelistassa onkin vasta sijalla 27.

Siitä ei varmati ole epäselvyyttä, etteikö turkisala elä nyt supersykliä. Mutta siitä voi olla montaa mieltä kannattaako supersyklin huipulla elävää yhtiötä ostaa. Vaikkakaan Sagan kohdalla täytyy kyllä todeta se että hinta ei ole karannut lapasesta. Eikä varmaan karkaakaan kun ala ei ole mitenkään seksikäs ja yhtiö on pieni.

Mutta tuokin olisi pitäny tajuta jo ennenkuin supersykli pääsi vauhtiin. Saa siitä varmaan kelpo osinkotuottoa, mutta on näillä kriteereillä paljon muutakin tarjolla.

Itse suosittelen tutkimaan Fortumia ja UPM:ää koska kummatkin takoo vahvaa kassavirtaa, maksaa hyvää osinkoa eivätkä todellakaan ratsasta minkäänlaisen aallon harjalla vaan ehkä päinvastoin.

Myös jos monialayhtiöt kiinnostaa niin edelleen myös Panostaja, sekin on huokeasti hinnoteltu kun ei ole mitään loistokkaita vuosia nyt takana lähimenneisyydessä.

Jos taas kiinnostaa vähän isomat yhtiöt, joilla menee kovaa niin Olvi ja Nokian Renkaat ja tottakai Kone. Konetta ei näistä itsellä ole kun itse en raaski oikein ostella kun menee ns. kovaa.

TeliaSoneralta myös tulossa lähes takuukovia osinkoja kun alkaa nuot itäyhtiöiden omitussolmut edes jossai määrin aukeamaan, vaikka lopullinen sopu näistäkin vie varmaan vielä aikaa.

No siinäpä ne melkein omat sijoitukset sitten tulikin, eli Panostaja, Olvi, Fortum, UPM, Nokian Renkaat, TeliaSonera, Nokia ja pieni siivu eQ:ta. Miksi suosittelisin isosti jotain muuta mitä en itse omista?

EDIT: Ja mun kirjoitukset tänne ei ole mitään sijoitussuosituksia, ei nyt eikä jatkossa. Ne vaan on suosituksia yhtiöihin joita MUN MIELESTÄ kannattaa tutkia tarkemmin. Jokainen päättää itse mihin rahansa laittaa vai laittaako ollenkaan. En halua ikinä koskaan että kukaa tulee sanomaan mulle että minun suositusten takia työnsi kätensä paskaan.

Siitä ei varmati ole epäselvyyttä, etteikö turkisala elä nyt supersykliä. Mutta siitä voi olla montaa mieltä kannattaako supersyklin huipulla elävää yhtiötä ostaa. Vaikkakaan Sagan kohdalla täytyy kyllä todeta se että hinta ei ole karannut lapasesta. Eikä varmaan karkaakaan kun ala ei ole mitenkään seksikäs ja yhtiö on pieni.

Mutta tuokin olisi pitäny tajuta jo ennenkuin supersykli pääsi vauhtiin. Saa siitä varmaan kelpo osinkotuottoa, mutta on näillä kriteereillä paljon muutakin tarjolla

Kyllähän monet ovat jättäneet Koneen ostamisenkin väliin, koska osake on ollut "kroonisesti kallis". Supersykliä voi kestää vielä useita vuosia. Kiina ja Venäjä vaurastuvat ja myynti on tällä(kin) hetkellä aikalailla Kiinaan ja Venäjälle suuntautunutta. Aika harva OMXH:ssa listattuna oleva yritys pääsee reippaan vitosen P/E-lukuun olematta kuplassa. Jos ei Saga Fursin kurssi nouse järkevämmälle tasolle (40 € kurssilla P/E olisi edelleen aika alhainen; 8.5), niin ainakin omistajat tullaan palkitsemaan ruhtinaallisilla osingoilla.

Seuraavat kuplat lienevät terveys- ja hyvinvointikupla sekä tietoturvallisuuskupla. Itse suuntaisin katseen Biohitiin, Stonesoftiin, F-Secureen ja tietyin varauksin jopa Biotiehen.

Biotiehen.

Mielenkiintoinen lafka, jossa olis potentiaalia JOS joskus saisivat rahavirtaa aikaiseksi ;) Aina kun kurssi meinaa lähteä ylöspäin, lätkäsee joku ison käden lappuja myyntiin sinne 0,44 tasolle.

Mielenkiintoinen lafka, jossa olis potentiaalia JOS joskus saisivat rahavirtaa aikaiseksi ;) Aina kun kurssi meinaa lähteä ylöspäin, lätkäsee joku ison käden lappuja myyntiin sinne 0,44 tasolle.

Yep. Oon seurannut sitä ja mulla on jonkin verran likvidiä, jotta voisin lyödä siihen rahaa kiinni. Muutaman kuukauden ajan mulla oli Biotien osakkeita, mut ku kurssille ei tapahtunut mitään positiivisista uutisista huolimatta, ni myin ne vähät osakkeeni pois ja sijoitin myynneistä saadut rahat muualle.

Olen tässä mietiskellyt sellaista asiaa, että missä pisteessä sitä tulisi uskaltaa alkaa nauttimaan kerätystä varallisuudesta? Eli milloin tehdä se iso Exit.. Monihan jää kiinni vaan siihen keräämiseen (esimBuffet) jolloin kerätty varallisuus vaan jää suurelta osin hyödyntämättä. Oma tavoite on, että kuollessani minulla ei ole yhtään omaisuutta ja mahdollisimman paljon velkaa..

No kun lähdetään tätä asiaa miettimään, niin ensiksi sitä tulisi arvioida se olemassa oleva elinikä. Suomessa se on miehillä nyt jotain 77vuotta, mutta kasvaa koko ajan, joten arvioidaan sen olevan minun kohdallani noin85 vuotta. Meillä on aika hyvät geenit suvussa, joten uskoisin noille vuosille selviäväni.

Seuraavaksi mietitään eläkeikä. Uskon, etä alkaisi saamaan eläkettä todennäköisesti 67-vuotiaana, sillä sinnehän se yleinen eläkeikä pikkuhiljaa nostetaan, mutta minulla on myös PS-tili, jonka sopimuksen mukaan saan nostaa niitä varoja jo 63-vuotiaana. Lähdetään siitä, että ps-tiliä aletaan hyödyntämään vasta silloin, kun siirrytään eläkkeelle muutenkin ja sen tarkoitus olisi vain kaventaa sitä tappiota eläkekertymässä, jonka aiempi työelämästä pois siirtyminen aiheuttaa.

Sitten mietitään, että kuinka paljon rahaa tarvitaan vuodessa tavalliseen, hyvälaatuiseen elämiseen. Arvioin, että 20 000euroa olisi ihan kohtuullinen summa per vuosi. Se olisi noin 1667euroa kuukaudessa, mikä riittäisi hyvin sellaiseen mukavaan peruselämiseen pienellä luksuksellakin. Tämä olettaen, että olisin tuolloin jo esim maksanut asuntolainan, lapset olisivat omillaan ja vaimo kävisi töissä tai olisi samanlaisessa elämäntilanteessa.

Olen usein miettinyt, että haluan lopettaa työnteon 55vuotiaana. Silloin siis minulla tulisi olla 12x20000euroa säästössä eli 240k. Ei mitenkään mahdoton tavoite. Itseasiassa laskin huvikseni tätä Seligsonin sivujen tavoitelaskurilla ja ilahduin, sillä saan tällä menolla tuon 240k läjään jo 51vuotiaana keskimääräisiä osaketuottoja indeksirahastoilla seuraillen. Lisäksi olisin myös tuolloin todennäköisesti velaton.

Ok, tässä on tietenkin muutama mutta mukana. Ensiksi se eläkkeen määrä silloin kun jään vanhuuseläkkeelle. Sitähän ei todellakaan tiedä, että onko se ollenkaan riittävä. 12-vuoden "työttömyys" on kuitenkin aika iso lovi myös siinä mielessä. Toiseksi on otettava huomioon myös inflaatio ja se paras hetki exitille osakemarkkinoiden suhteen. Näitä on mielestäni aika vaikea laskea tässä vaiheessa ja siksi olisikin hyvä, että suunnitelmassa olisi muutama vuosi pelivaraa. Lisäksi tulisi miettiä myös sitä oman omaisuuden realisoimista ja tehdä suunnitelma sen varalle. Esimerkiksi asunto tulisi vaihtaa pienempään eläkkeen alkaessa ja myydä kokonaan pois ennen kuolemaa. Nämä varat auttavat myös siinä eläkkeen pienuudessa.

Tästä tuli nyt aika pitkä posti ja onhan tämä vähän sellaista teoreettista pohdintaa sunnuntai-iltana.. Onko joku toinen muuten miettinyt tätä asiaa?

Liiton päivärahoilla pärjäisi melko mukavasti tämän hintaisessa kämpässä. Talvet voisi olla lumityöntentekijä tai myy sesonkityöntekijä tai vaihtoehtoisesti jos pitää enemmän talvesta niin kesällä torimyyjä.

http://kuluttaja.etuovi.com/crometa..._id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1885650

Joskus olen siis miettinyt, että jos burn out tulee niin myyn kämpän pois ja muutan tuollaiseen halpaan asuntoon. Samalla voisi viritellä jotain e-bisnestä tai jotain muuta työtä mikä onnistuisi etänä.

Back
Ylös Bottom