Olen tässä mietiskellyt sellaista asiaa, että missä pisteessä sitä tulisi uskaltaa alkaa nauttimaan kerätystä varallisuudesta? Eli milloin tehdä se iso Exit.. Monihan jää kiinni vaan siihen keräämiseen (esimBuffet) jolloin kerätty varallisuus vaan jää suurelta osin hyödyntämättä. Oma tavoite on, että kuollessani minulla ei ole yhtään omaisuutta ja mahdollisimman paljon velkaa..
No kun lähdetään tätä asiaa miettimään, niin ensiksi sitä tulisi arvioida se olemassa oleva elinikä. Suomessa se on miehillä nyt jotain 77vuotta, mutta kasvaa koko ajan, joten arvioidaan sen olevan minun kohdallani noin85 vuotta. Meillä on aika hyvät geenit suvussa, joten uskoisin noille vuosille selviäväni.
Seuraavaksi mietitään eläkeikä. Uskon, etä alkaisi saamaan eläkettä todennäköisesti 67-vuotiaana, sillä sinnehän se yleinen eläkeikä pikkuhiljaa nostetaan, mutta minulla on myös PS-tili, jonka sopimuksen mukaan saan nostaa niitä varoja jo 63-vuotiaana. Lähdetään siitä, että ps-tiliä aletaan hyödyntämään vasta silloin, kun siirrytään eläkkeelle muutenkin ja sen tarkoitus olisi vain kaventaa sitä tappiota eläkekertymässä, jonka aiempi työelämästä pois siirtyminen aiheuttaa.
Sitten mietitään, että kuinka paljon rahaa tarvitaan vuodessa tavalliseen, hyvälaatuiseen elämiseen. Arvioin, että 20 000euroa olisi ihan kohtuullinen summa per vuosi. Se olisi noin 1667euroa kuukaudessa, mikä riittäisi hyvin sellaiseen mukavaan peruselämiseen pienellä luksuksellakin. Tämä olettaen, että olisin tuolloin jo esim maksanut asuntolainan, lapset olisivat omillaan ja vaimo kävisi töissä tai olisi samanlaisessa elämäntilanteessa.
Olen usein miettinyt, että haluan lopettaa työnteon 55vuotiaana. Silloin siis minulla tulisi olla 12x20000euroa säästössä eli 240k. Ei mitenkään mahdoton tavoite. Itseasiassa laskin huvikseni tätä Seligsonin sivujen tavoitelaskurilla ja ilahduin, sillä saan tällä menolla tuon 240k läjään jo 51vuotiaana keskimääräisiä osaketuottoja indeksirahastoilla seuraillen. Lisäksi olisin myös tuolloin todennäköisesti velaton.
Ok, tässä on tietenkin muutama mutta mukana. Ensiksi se eläkkeen määrä silloin kun jään vanhuuseläkkeelle. Sitähän ei todellakaan tiedä, että onko se ollenkaan riittävä. 12-vuoden "työttömyys" on kuitenkin aika iso lovi myös siinä mielessä. Toiseksi on otettava huomioon myös inflaatio ja se paras hetki exitille osakemarkkinoiden suhteen. Näitä on mielestäni aika vaikea laskea tässä vaiheessa ja siksi olisikin hyvä, että suunnitelmassa olisi muutama vuosi pelivaraa. Lisäksi tulisi miettiä myös sitä oman omaisuuden realisoimista ja tehdä suunnitelma sen varalle. Esimerkiksi asunto tulisi vaihtaa pienempään eläkkeen alkaessa ja myydä kokonaan pois ennen kuolemaa. Nämä varat auttavat myös siinä eläkkeen pienuudessa.
Tästä tuli nyt aika pitkä posti ja onhan tämä vähän sellaista teoreettista pohdintaa sunnuntai-iltana.. Onko joku toinen muuten miettinyt tätä asiaa?