Kaksi treeniä samalle lihakselle samana päivänä?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 104448
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 104448

Ciao,

Olen aktiivisesti harrastanut salia reilut 4 vuotta ja olen viime aikoina pääsääntöisesti vetänyt 6-jakoista ohjelmaa läpi noin kerran viikossa (hauis, rinta, olkapää, ojentaja, selkä, jalka). Tarkoituksena on kasvattaa niin lihasmassaa kuin myös voimaa.

Nyt kun on ollut liikaa aikaa niin olen käynyt joinakin viikkoina jopa 10 kertaa salilla :wtf:. Olen huomannut, että tällä on yllätys yllätys aika dramaattinen vaikutus tuohon voimapuoleen kun ei ehdi palautua kunnolla varsinkaan koviin penkki/kyykky-sarjoihin.

Siispä olen miettinyt, että jos nyt aikoo käydä samana päivänä kahdesti salilla niin olisiko silloin järkevämpää sen sijaan että tekee esim. aamulla hauikset ja illalla rintatreenin se että jakaa esim. rintatreenin kahteen osaan (heavy+light) siten että ensimmäisessä sessiossa käy tekemässä isoilla painoilla niitä kovia sarjoja ja sitten toisessa sessiossa tekee ainoastaan hyvin eristäviä liikkeitä pienillä painoilla? Tällöin ei olisi kierto liian nopea ja olisi se viikko aikaa palautua seuraavaan rintatreeniin :puntti: Mielipiteitä?

Molemmat tyylit todistetusti toimivia. Etenkin selkä on mukava treenata kahdessa osassa. Itse suosin kuitenkin päivän treenin jakamista kahteen osaan jos kahdesti päivässä on intoa treenata. Eli esimerkiksi rinta aamulla ja hauis illalla.

Aika kattavia vastauksia siinä toisessa "kahdesti päivässä treenaaminen natuna"-ketjussa.

Riippuu kuinka korkealle nostaa oman treenitehon. Jos treenitehot on luokkaa kuolemaan asti joka sarja isoilla painoilla niin tuskin tekee mieli treenata edes sitä toista kertaa päivässä. Jos taas kevyesti läpsyttelee menemään niin sitä voi treenata vaikka koko päivän aamusta iltaan. Ja riippuu siitäkin kuinka paljon saa omasta kropastaan tehoja irti.

Mitä etua saavutat 12 kertaa viikossa treenaamisesta vs. vaikka 5 kertaa?

Eipähän tarvitse ainakaan erikseen lähteä tuonne pakkaseen aerobista tekemään kun hikoilee salilla ; )

Eikö yhdellä kerralla saa tehtyä kaiken olennaisen ja kehittävästi? Hauistenkin tekeminen tuskin vie 10-15 minuuttia kauempaa ja sen takia pitää mennä vielä erikseen salille?;)

Eikö yhdellä kerralla sais tehtyä kaiken olennaisen? Hauistenkin tekeminen tuskin vie 10-15 minuuttia kauempaa ja sen takia pitää mennä vielä erikseen salille?;)

Kyllähän ne tietty saisi tehtyä ja jos salille olisi pitempi matka niin en varmasti jaksaisi sinne kahdesti vaivautua, mutta kun matkaa on ~600 metriä niin nopeasti sinne kipaisee pumppaamaan ;)

Kuinka paljon tuommosella sanottaisko "rääkillä" olet saanu tulosta aikaseksi (Ku puhuit lihasmassa ja voiman kasvatuksesta)?

Eiköhän ne lihakset kuitenki tartte lepoa jotta ne palautuu?

Luultavasti pitkässä juoksussa kehitys on nopeampaa kunnon levon kanssa.

Kuinka paljon tuommosella sanottaisko "rääkillä" olet saanu tulosta aikaseksi (Ku puhuit lihasmassa ja voiman kasvatuksesta)?

Itse olen kasvattanut voimatasoja bodytyylisellä treenillä kahdesti päivässä treenaten ja dieetaten samalla reiluillakin miinuksilla. Uskallan melkein väittää saaneeni jopa hieman lihaa sinne tänne. Oikein toteutettuna mielestäni oikein hyvä vaihtoehto jos aikaa ja intoa on. Ruokailut, lepo ja lihashuolto vastaavasti taas tehtävä tarkemmin ja optimaalisemmin siinä missä kerran päivässä treenaaminen antaa hieman enemmän narua.

Hauikselle oma päivä?! Ei edes IFBB-prot treenaa hauista omana päivänä. :D (Ainakaan en oo koskaan nähny/kuullu/lukenu.)

Se nyt on käytännössä sama asia treenata rinta ja hauis samassa treenissä kerran päivässä kuin eri treeneissä kahdesti päivässä. Aivan sama jako se on, käytännössä on vain mahdollista keskittyä paremmin juuri siihen työstettävään lihakseen.

Ei tämä tyyli kaikille toimi eikä ole automaattisesti sen parempi tai huonompi kuin kerran päivässä treenaaminen. Jos intoa on niin siitä vaan kokeilemaan. Etenkin jos hommaan panostamisesta tykkää ja saa iloa niin tällä tyylillä harrastus voi saada aivan uusia mielekkyyden asteita. Ei aina tarvitse mukautua siihen "kaksijakoinen neljästi viikossa läpi ja +500kcal"-kaavaan, vaikka se hyvin toimisikin tilastollisella keskivertoihmisellä.

Pikkasen ottaa silmään, että sulla on just vaikka hauikselle oma päivä versus jaloille oma päivä. Tollasella mallilla tulee itelle mieleen että missä on persepäivä, missä etureisipäivä, missä takareiskapäivä, missä pohjepäivä?

Toki en tiedä kauanko niitä jalkoja sitten kerralla pumppaat.

Pikkasen ottaa silmään, että sulla on just vaikka hauikselle oma päivä versus jaloille oma päivä. Tollasella mallilla tulee itelle mieleen että missä on persepäivä, missä etureisipäivä, missä takareiskapäivä, missä pohjepäivä?

Toki en tiedä kauanko niitä jalkoja sitten kerralla pumppaat.

Juu tuo jalkatreeni vie ylivoimaisesti eniten noista aikaa eli sen kesto on siellä lähempänä 2 tuntia. Lisäksi tulee käytyä pelaamassa sählyä ja jääkiekkoa niin siellä toki jalat saa vähän osumaa myös :s

Eiköhän ne lihakset kuitenki tartte lepoa jotta ne palautuu?

Luultavasti pitkässä juoksussa kehitys on nopeampaa kunnon levon kanssa.

Ainakin paino pysyy hyvin kurissa tuollaisella "rääkillä" eikä tarvitse erikseen mitään cardiota tehdä. Itsellä on nyt, kun olen 5-6 kerran sijaan käynyt 8-10 kertaa viikossa salilla, pudonnut paino reilussa kuukaudessa about 4 kiloa. Lihasmassaa ei nyt ainakaan ole kadonnut tuon painonpudotuksen yhteydessä. Meinaan nyt seuraavat pari viikkoa kokeilla tuota että käyn ainakin rinta, selkä ja jalkatreenit tekemässä kahdessa osassa. Jos saan tällä voimatasot uudestaan samanlaiseen nousuun kuin mitä se oli silloin kun kävin salilla vain 5-6 kertaa viikossa niin ehdottomasti on toimivaa settiä. Tuo painon pysyminen kurissa on varmaan se merkittävin ero tuolla rääkillä ja normitreenillä.

Se nyt on käytännössä sama asia treenata rinta ja hauis samassa treenissä kerran päivässä kuin eri treeneissä kahdesti päivässä. Aivan sama jako se on, käytännössä on vain mahdollista keskittyä paremmin juuri siihen työstettävään lihakseen.
Aloituspostissa puhuttiinkin tuosta 6-jakoisesta ohjelmasta, jossa oli hauiksille oma päivä. Kyllä mä sen ymmärrän, että treenataan rinta/hauis samana päivänä kahdella eri salikerralla, mutta täysin oma päivä hauikselle ja toinen oma päivä ojentajille kuulostaa kyllä hieman oudolta.

Juuri tällaisten "10 treeniä viikossa" ja "oma treeni hauiksille" -tyyppien pitäisi kokeilla DoggCrapp tyylistä treenaamista, jossa treenataan kolme kertaa viikossa tunnin verran ja puoli kroppaa kerrallansa... ja silti kehittyy niin pirusti... tai ehkä juuri siitä syystä.

Juu tuo jalkatreeni vie ylivoimaisesti eniten noista aikaa eli sen kesto on siellä lähempänä 2 tuntia. Lisäksi tulee käytyä pelaamassa sählyä ja jääkiekkoa niin siellä toki jalat saa vähän osumaa myös :s

Ainakin paino pysyy hyvin kurissa tuollaisella "rääkillä" eikä tarvitse erikseen mitään cardiota tehdä. Itsellä on nyt, kun olen 5-6 kerran sijaan käynyt 8-10 kertaa viikossa salilla, pudonnut paino reilussa kuukaudessa about 4 kiloa. Lihasmassaa ei nyt ainakaan ole kadonnut tuon painonpudotuksen yhteydessä. Meinaan nyt seuraavat pari viikkoa kokeilla tuota että käyn ainakin rinta, selkä ja jalkatreenit tekemässä kahdessa osassa. Jos saan tällä voimatasot uudestaan samanlaiseen nousuun kuin mitä se oli silloin kun kävin salilla vain 5-6 kertaa viikossa niin ehdottomasti on toimivaa settiä. Tuo painon pysyminen kurissa on varmaan se merkittävin ero tuolla rääkillä ja normitreenillä.

Moni jakaa niitä jalkojen osaltakin niin että etureidet omana päivänä ja illalla jotain muuta osaa kropasta ja vaikka parin päivän päästä takareisien ja pohkeiden kimppuun. Aamusta jos vetää etureisitreeniä lujasti kyykkyjen muodossa ja illalla pitäis paikat hellinä mennä tekemään vielä takareisiä niin voi vähän hiljasta pidellä.

Mutta jos pelkkää rintaa paukuttaa aamusta kovilla painoilla ja illalla menee vielä tekemään kevyesti jotain levityksiä, niin mitä ne esim. flyesit tekee enemmän lihaskasvua/voimaa mitä aamun punnerrukset ei olis jo tehny?

Mutta kaikkeen se kroppa tottuu varmasti ja kyse on vaan enää siitä kehittääkö se ja onko se järkevää jos riittävä teho on saavutettavissa vähemmälläkin.

Kyllä noi jatkuvat ja kovat treenaamiset voi toimiakin, mutta kait sitä nyt elämällä muutaki tekemistä on kuin veivata salilla jatkuvasti. Ellei sitten ole jo valmiiksi helvetin hyvässä kunnossa ja haluaa entistä paremmaksi = puhutaan kilpailutasosta. Itse treenaisin isot lihakset parhaimpana hetkenään, olkoonki nyt vaikka aamupäivällä ja kävisin illalla veivaas ne pienet erikseen.

esimerkkinä nyt vaikka omasta treenisysteemistä katkoisin näin:

Etureidet+vatsa
Aamulla etureidet
illalla vatsa

Takareidet+pohkeet+vatsa
Aamupvällä takareidet
iltapäivällä pohkeet+vatsa

Selkä+olkapäät
Aamupvällä selkä
iltapäivällä olkapäät

rinta+hauikset+intervalli
Aamupäivällä rinta
iltapäivällä hauikset+intervalli

Aerobinen harjoittelu+venyttely
aerobinen aamusta
venyttely illasta

olkapäät+ojentajat
aamusta olkapäät
illasta ojentajat

Mutta jos omaa ohjelmaa tekisin kuten Mentula eli aamu ja iltapäivästä koko treeni niin ei helvetissä tuu onnistumaan.

Back
Ylös Bottom