Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

pitää muistaa, että ETF:t ovat riskialttiimpia kuin normirahastot tai osakkeet.
ETF:iä ostaessasi jostain, vakuutena myyjällä ei välttämättä ole mitään konkreettista. esim kulta etf vs oikea kulta kaapissa. Sama pätee etf vs osakkeet.

Lukekaa helvetisti tietoa etf:stä ennenkuin sijoitatte siihen.
Pörssin mennessä alas voi käsissä olla yhtäkkiä arvotonta digi"osakkeita".

Tuossa nyt yksinkertaistetaan ja niputetaan aika kätevästi synteettiseen ja fyysiseen replikointiin pohjautuvat ETF:t yhteen. Fyysinen, täydellisesti replikoitu, osakelainauksen kieltänyt ETF ei sisällä vastapuoli- tai liikkeellelaskijariskiä, koska se omistaa suoraan sen osakekorin. Se kulta ETF voi omistaa suoraan vaikka London Bullion Marketin Good Delivery harkkoja kuten esim. ETFS Physical Gold tekee.

Jos ETF:t kiinnostaa niin Aaron Kaartisen ja Petre Pomellin kirja "ETF - Avain monipuoliseen sijoittamiseen 2012" on ihan hyvä perusteos. Siinä selitetään rakenteet, edut ja haitat sekä esitetään miten ETF:iä voi käyttää sijoitusstrategian tukena. Varsinaista luettavaa on alle sata sivua.

Oliskos jollain heittää hyvää nettisivustoa jolta voi seurata Eurooppalaisia osakkeita? Haussa siis samankaltainen sivusto kuin seekingalpha tai gurufocus. Näistä tosin löytyy lähinnä vain jenkkiosakkeita. Monia selaillut mutta kaikki vähän kökköjä.

Lisäksi: mikä olisi kätevin tapa seurata jotain yhtiöitä koskevia uutisia?

Oliskos jollain heittää hyvää nettisivustoa jolta voi seurata Eurooppalaisia osakkeita? Haussa siis samankaltainen sivusto kuin seekingalpha tai gurufocus. Näistä tosin löytyy lähinnä vain jenkkiosakkeita. Monia selaillut mutta kaikki vähän kökköjä.

Lisäksi: mikä olisi kätevin tapa seurata jotain yhtiöitä koskevia uutisia?

www.google.com/finance/

Se muistaa muutaman katsomasi osakkeen, näyttää kurssit ja yleiset tunnusluvut sekä uusimmat yhtiötä koskevat uutiset.

Päätin alkaa nostamaan opintolainaa, ja sijoittamaan sitä samalla omien säästöjen kanssa. Tämänhetkinen sijoitus olisi n. 4000 euroa josta omaa rahaa 1300 e. Ajattelin sijoittaa seligsonin rahastoihin noin puolet tuosta ja toisen puolen laittaa osakkeisiin. Tämä lähinnä siksi, että olisi mielenkiintoista seurailla itse ostettujen osakkeiden tuottoa.

seligsoniin apinoin hieman tämän ketjun aikaisempia keskusteluja, ja ajattelin tällaista jakoa:

phoebus 40%
global brands 30%
Aasia 15%
Venäjä 15%

Osakkeista sitten varmaan aika perus: Fortum, Sampo, Nokia(mielenkiinnosta). Varmaan kannattaisi vielä muutama tuohon saada? löytyykö ehdotuksia?

Syy sille, miksi lähden lainarahaa sijoittamaan on se, että monesti on ollut tilanteita että omaa rahaa on esim. 10ke tilillä, mutta kun ei ole saanut alkusysäystä sijoittamiselle, niin ne rahat on mennyt lähinnä rillutteluun ja hieman leveämpään elämiseen. Nyt tarkoitus olisi sijoittaa omaa rahaa aina kun sitä liikenee ja lisäksi tuota opintolainaa. Onkohan tämä nyt ihan tyhmä veto?

edit. niin ja riskiä olen valmis ottamaan melko paljon. Kun kaikki oma raha mitä sijoitan menisi muutenkin tyhjänpäiväisyyksiin, niin ei olisi järkyttävä keissi vaikka tulisi sen verran hävittyäkin.(eli varmaankin noin 35% sijoituksista)

edit. niin jäi vielä mainitsematta, että sijoitusväli on noin viisi vuotta, jonka jälkeen olisi sitten tarkoitus ne lainarahat maksella pois.

4000€ kyllä aika pieni summa sijoittamiseen, mutta kyllähän silläkin alkuun pääsee.Lainarahalla saat kyllä hyvin vipua ja jos halpaa opintolainaa niin sen koron voittaminen aika helppoa, mutta kannattaa hajauttaa riittävästi jottei kaikki rahat yhden osakkeen varassa. Ja kannattaa valita välittäjä jolla pieni välityspalkkio ja ilmainen arvopaperitili ettei se syö voittoja. Tsemppiä ja onnea sijoittamiseen:)

Päätin alkaa nostamaan opintolainaa, ja sijoittamaan sitä samalla omien säästöjen kanssa. Tämänhetkinen sijoitus olisi n. 4000 euroa josta omaa rahaa 1300 e. Ajattelin sijoittaa seligsonin rahastoihin noin puolet tuosta ja toisen puolen laittaa osakkeisiin. Tämä lähinnä siksi, että olisi mielenkiintoista seurailla itse ostettujen osakkeiden tuottoa.

seligsoniin apinoin hieman tämän ketjun aikaisempia keskusteluja, ja ajattelin tällaista jakoa:

phoebus 40%
global brands 30%
Aasia 15%
Venäjä 15%

Osakkeista sitten varmaan aika perus: Fortum, Sampo, Nokia(mielenkiinnosta). Varmaan kannattaisi vielä muutama tuohon saada? löytyykö ehdotuksia?

Syy sille, miksi lähden lainarahaa sijoittamaan on se, että monesti on ollut tilanteita että omaa rahaa on esim. 10ke tilillä, mutta kun ei ole saanut alkusysäystä sijoittamiselle, niin ne rahat on mennyt lähinnä rillutteluun ja hieman leveämpään elämiseen. Nyt tarkoitus olisi sijoittaa omaa rahaa aina kun sitä liikenee ja lisäksi tuota opintolainaa. Onkohan tämä nyt ihan tyhmä veto?

edit. niin ja riskiä olen valmis ottamaan melko paljon. Kun kaikki oma raha mitä sijoitan menisi muutenkin tyhjänpäiväisyyksiin, niin ei olisi järkyttävä keissi vaikka tulisi sen verran hävittyäkin.(eli varmaankin noin 35% sijoituksista)

edit. niin jäi vielä mainitsematta, että sijoitusväli on noin viisi vuotta, jonka jälkeen olisi sitten tarkoitus ne lainarahat maksella pois.

Laita vaikka aluksi ton 4000€ noihin mainitsemiisi rahastoihin, ja säästele sitten siihen osakkeiden ostoon, jos sulla on ennenkin säästäminen hanskassa.
Jos meinasit pelkästään ton neljätonnia laittaa kumpaankin(osakkeet ja rahastot), niin vähän jää ohuelle noi osakostot.

Osakesijoittamisessa sijoitushorisonttisi kuulostaa liian lyhyeltä. Kannattaisi mieluumin ajatella ainakin kymmentä vuotta.

Itsekkin olen aika amatööri sijoittamisessa vielä, mutta tälläisiä ajatuksia mulla. :)

Laita vaikka aluksi ton 4000€ noihin mainitsemiisi rahastoihin, ja säästele sitten siihen osakkeiden ostoon, jos sulla on ennenkin säästäminen hanskassa.
Jos meinasit pelkästään ton neljätonnia laittaa kumpaankin(osakkeet ja rahastot), niin vähän jää ohuelle noi osakostot.

Osakesijoittamisessa sijoitushorisonttisi kuulostaa liian lyhyeltä. Kannattaisi mieluumin ajatella ainakin kymmentä vuotta.

Itsekkin olen aika amatööri sijoittamisessa vielä, mutta tälläisiä ajatuksia mulla. :)

Itsekin ajattelin, että fiksumpi veto olisi tuo pelkkiin rahastoihin laittaminen, olis vaan ollut mielenkiintoista seurata "omien" yhtiöiden pärjäämistä :) mutta kaitpa mä sitten jätän nuo suorat osakeostot vielä tulevaisuuteen.

Hyvin on perusasiat hallussa jos vasta-alkaja olet.

Toki jos on joku omata mielstä oikein hyvä yhtiö kiikarissa, niin ostaa niitä rahastoja vaikka 3000 eurolla ja lyö tonnin kiinni siihen yhtiöön suoraan. Riskinsä siinä toki on, mutta alkuvaiheessa mahdolliset oppirahat on pieniä. Jostain sitä on aloitettava.

Hyvin on perusasiat hallussa jos vasta-alkaja olet.

Toki jos on joku omata mielstä oikein hyvä yhtiö kiikarissa, niin ostaa niitä rahastoja vaikka 3000 eurolla ja lyö tonnin kiinni siihen yhtiöön suoraan. Riskinsä siinä toki on, mutta alkuvaiheessa mahdolliset oppirahat on pieniä. Jostain sitä on aloitettava.

Reilun vuodenpäivät olen aihetta itseopiskellut, joten rookiena itseäni pidän. :) Ei mulla itselläkään mitään isoja sijoituksia vielä ole ( asuntolainaa, joskin verraten pientä lyhentelen sijoittamisen ja säästämisen ohella), mutta jostain on alettava.

Mielenkiintoinen harrastus tämä kyllä on.

Reilun vuodenpäivät olen aihetta itseopiskellut, joten rookiena itseäni pidän. :) Ei mulla itselläkään mitään isoja sijoituksia vielä ole ( asuntolainaa, joskin verraten pientä lyhentelen sijoittamisen ja säästämisen ohella), mutta jostain on alettava.

Mielenkiintoinen harrastus tämä kyllä on.

Ja tämä on siitä vähän samanlainen harrastus kuin painojen kolistelu, että mitä enemmän oppii niin sitä enemmän huomaa ettei vielä tiedä juuri mitään. Eli oppimista riittää vuosiksi ja taas vuosiksi. Mutta se on vaan hyvä, pitää motivaatiota yllä ja tulee säästettyä ja sijoitettua vaikka kaikkea kivaa tuhlattavaa aina olisi. Itse yritän pitää viimeiseen asti kiinni siitä että sijoituspääomiin ei kosketa minkään turhakkeen hankkimisen rahoittamiseksi vaan ne hankitaan palkkatuloista säästämällä ja vielä tässä vaiheessa kun salkku jo on jonkin kokoinen, mutta sillä ei todellakaan vielä jäädä kattoon räkimään, niin sitä kasvatetaan ja sillä piste. Joku tietysti voi mieltää tän sillä että menee elämä hukkaan tai muuta paskaa. Mutta minä olen tasan toista mieltä. Monella on samanverran erilaisia kulutusluottoja ja pikavippejä ja elloslainoja kuin minulla osakkeissa, eli on tuhlattu jo tulevien vuosienkin rahat etukäteen. Se se vasta sitten elämää onkin...

Nyt on pakko kysyä mielipidettä arvon pakkislaisilta. :wall:
Rahastoihin mennyt jos useamman vuoden automaattisesti rahaa joka kk. Summat on hiukan kasvaneet vuosi vuodelta ja rahastoja on tullut uusia. Nyt on olo, että onko rahastoja liikaa, onko liika hajauttaminenkaan hyvästä jne.. Laitan nyt rahastot ja summat esille, koska kaipaan mielipidettä onko joku rahasto mielestänne turha tai kannattaisiko joku vaihtaa mielestänne johonkin toiseen. APUA :D

Nordealta Nordic smallcap rahastoon 40€/kk

Danske pankin kautta Mustameri (pääasiassa Turkki) 30€/kk

Nordnetin kautta neljä rahastoa:
Danske Eastern Europe (ei sisällä Venäjää, isoimpana Puola) 20€/kk
Fidelity Australia 20€/kk
Aberdeen Aasia 20€/kk
Aberdeen India 20€/kk

Seligsonilta:
Phoebus 60€/kk
Russian 30€/kk
P-Amerikka 30€/kk
Kehittyvät markkinat 30€/kk

Seligsonilta vaihdoin nimenomaan Suomi rahaston tuohon Kehittyviin markkinoihin, koska teen mahdollisuuksien mukaan suoria osakesijoituksia kotimaisiin yrityksiin. Molemmille lapsille menee 30€/kk Seligsonille puoliksi Phoebukseen ja Global brandsiin. Nyt mielelläni kuulisin kaikki mahdolliset mielipiteet?

Tuli luettua koko ketju läpi, n.24h meni :) (En yhdeltä istumalta lukenut). Hauska lukea näin jälkikäteen, kun tietää mitä on viime vuosina tapahtunut. Hyvä käsitys jäi myös eri nimimerkkien asiantuntevuudesta. Aloittelijoiden kannattaa mielestäni ainakin kevyesti tavata suurin osa ketjusta läpi, vaikka aika paljon toistoakin alkoi tulla.

Seuraavaksi sitten kirjojen pariin. Näitähän täällä onkin jo suositeltu monia...

Omista rahoita sen verran, että Seligsoniin meni ensimmäiset rahat tässä joulukuun aikana hiljakseen, kun tätä hommaa nyt aloittelin. Suurimmat Phoebus ja Pharos. Asuntolainaa on, niin en oikein ulkomaille halua tässä vaiheessa suunnata. ETF:t on jääneet pois, koska en näe tarpeelliseksi kotiuttaa tuottoja ja maksaa siten veroja niistä.

EDIT: Kaveri kertoi, että yle-veron saisi jotenkin vähennyksiin, jos omistaa yhdenkään osakkeen. Ei tiennyt enempää kertoa, mutta foorumeilla siitä kuulemma puhutaan. Mistähän mahtaa olla kyse?

Täytys varmaan itsekin jaksaa lukea tää alusta läpi. Näkisi miten paljon todennäköisesti ylioptimistisia on omat käsitykset olleet markkinoiden kehityksestä.

Ei sitä todellakaan muista yhtään mitä tännekin on vuosien saatossa kirjoitellut...

Ja YLE veron vähentelystä ei hajuakaan, mielenkiintoista kyllä jos tuossa on jotain perää. Ois vähän komiaa päästä jotenkin vähentään koko vero. Saisi taas jonkun kateelliseksi.

EDIT: Loftis, tsekkasin meilisi nopeesti ja vastaan niiihin varmaan ensivuoden puolelle. Nyt lähden vielä tekeen parit hommat ja sitten kotiin lumitöihin ja rakettia ampumaan ja kaljaa juomaan. Tuossa järjestyksessä.

Täytys varmaan itsekin jaksaa lukea tää alusta läpi. Näkisi miten paljon todennäköisesti ylioptimistisia on omat käsitykset olleet markkinoiden kehityksestä.

Ei sitä todellakaan muista yhtään mitä tännekin on vuosien saatossa kirjoitellut...

Ja YLE veron vähentelystä ei hajuakaan, mielenkiintoista kyllä jos tuossa on jotain perää. Ois vähän komiaa päästä jotenkin vähentään koko vero. Saisi taas jonkun kateelliseksi.

EDIT: Loftis, tsekkasin meilisi nopeesti ja vastaan niiihin varmaan ensivuoden puolelle. Nyt lähden vielä tekeen parit hommat ja sitten kotiin lumitöihin ja rakettia ampumaan ja kaljaa juomaan. Tuossa järjestyksessä.

Oli siellä parilla nimimerkillä kyllä reippaasti optimistisempiakin näkemyksiä :hyper:

Ei mitään kiirettä vastauksella. Itsekin lähden tästä ajelemaan sisämaahan palauttelemaan lainatavaraa ja kenties siinä samalla joutuu pari rakettia nauttimaan.

Tuli luettua koko ketju läpi, n.24h meni :) (En yhdeltä istumalta lukenut). Hauska lukea näin jälkikäteen, kun tietää mitä on viime vuosina tapahtunut. Hyvä käsitys jäi myös eri nimimerkkien asiantuntevuudesta. Aloittelijoiden kannattaa mielestäni ainakin kevyesti tavata suurin osa ketjusta läpi, vaikka aika paljon toistoakin alkoi tulla.

Itsekin tuli luettua ketju läpi muutama kuukausi sitten. Ehdottomasti rajuinta settiä löytyi Nokian kanssa kikkailevilta. Oli myyty osakkeet ja sitten ostettu ne hädissään kovempaan hintaan takaisin, ja taas osakkeiden laskiessa myyty pois samalla vannoen ettei koskaan enää. Järkyttävää seurattavaa kun katseli samaan aikaan graafia hintakehityksestä. :wtf: Ainakin sen ketjua lukiessa oppii että hätäilemällä saa hukattua rahansa hyvin tehokkaasti..

Itsekin tuli luettua ketju läpi muutama kuukausi sitten. Ehdottomasti rajuinta settiä löytyi Nokian kanssa kikkailevilta. Oli myyty osakkeet ja sitten ostettu ne hädissään kovempaan hintaan takaisin, ja taas osakkeiden laskiessa myyty pois samalla vannoen ettei koskaan enää. Järkyttävää seurattavaa kun katseli samaan aikaan graafia hintakehityksestä. :wtf: Ainakin sen ketjua lukiessa oppii että hätäilemällä saa hukattua rahansa hyvin tehokkaasti..

Pakkiksen sijoituskeskustelut on vielä ihan kohtuullisia ja järkeviä, verrattuna vaikka kauppalehden keskustelufoorumiin. Mitä enemmän sijoittamisesta lukee ja aiheeseen syventyy, sitä amatöörimmäksi itsensä tuntee ja tuntuu että on liian monta muuttujaa. Oma sijoittaminen on tällä hetkellä ihan nappikauppaa mutta jos joka vuosi salkku kasvaa edes vähän niin ehkäpä joskus siitä pääsee nauttimaan ;) tämä vuosi loppuu 21.5% plussalla ja ensi vuonna on tarkoitus jatkaa sijoittamista 800-1200e/kk.

Oon pitänyt myös kuvitteellistä riskisalkkua mihin oon valikoinut "all in ja rikkaaksi" tyylisiä osakkeita. Sen osalta vuosi loppuu 3.5% plussalla, joten en jatkossakaan, toivottavasti, tunge rahojani osakkeisiin siinä toivossa että ne lähtevät kovaan nousuun mutu-tuntuman perusteella.

edit: kevyesti jäi kyllä harmittamaan etten hommannut nokian warrantteja sillon kun noksu kävi alle 1.5 :D

Kuinkahan paljon samoja elementtejä on rahasto- ja osakesijoittamisessa? Esimerkiksi ajallisen hajauttamisen merkitys, ostojen keskihinnan tiputtaminen laskeviin kursseihin jne... Ensimmäisellä tarkoitan pitkäjänteistä säästämistä. Yksittäisissä rahastoissa itsessäänkin on kaikenlaista hajauttamista, niin pienentääkö se ajallisen hajautuksen merkityksen verrattuna yhteen tai alle 10:een osakkeeseen sijoittamisen tapauksessa? Voi selittää jotenkin laajemminkin, kun en tiedä ihan tarkkaan mitä haluan kysyä.

Toinen esimerkkihän tulee siitä, kun sanotaan, että jos osakkeet ( joita omistaa) laskevat, niin laskukohdassa voi olla viisasta ostaa lisää, koska sillä saa ko. osakkeen keskiostohintaa pienennettyä. Jos rahasto (esim indeksi) laskee, niin onko silloin syytä ostaa lisää? Vai onko rahastojen käyttäytymisessä jotain erilaista, jotta ei kannata ajatella keskihinnan pienentämistä.

Jotain muitakin eroja tietenkin mieluusti kuulisin osakkeiden ja rahastojen välillä. Ymmärrän toki, ettei rahastoja tutkimalla tule yksittäiset yritykset tutuksi, mutta sehän se koko homman idea osaltaan onkin. Opinko siis mitään lukemalla näitä tässä threadissa mainittuja kirjoja, jos sijoitan aluksi vain rahastoihin? Eli näenkö samoja ilmiöitä mistä kirjoissa kerrotaan. Toki pienemmässä mittakaavassa, kun yksi firma ei kokonaista rahastoa kaada.

Veikkaan että Nokia nousee ainakin vähän mutta Outokumpu ja Talvivaara voivat olla kovissa ongelmissa jos talous jarruttaa.

Minusta Nokian Lumiat ovat persoonallisen ja kauniin näköisiä kännyköitä ja jos sieltä tulisi vielä jokin Lumia Pureview tms samaan aikaan kun Apple toisi jonkin iPhonen jossa olisi taas vain jokin marginaalinen parannus, niin tilanne voisi muuttua nopeallakin tahdilla. Toisaalta taas jos Apple toisikin jonkin killerin ja Nokialta tulisi jokin buginen viritys..

http://bgr.com/2012/12/17/apple-nokia-sotck-analysis-256193/

phoebus 40%
global brands 30%
Aasia 15%
Venäjä 15%

Mulla on aika sama jako paitsi että on myös vähän kehittyviä mukana. Tossa on vaan herkästi jo puolet pelkästään suomea ja yhdysvaltoja. Itse otan vuoden alusta kyllä Euroopankin mukaan.

Tällä hetkellä on mukavaa, että tuli tankattua biohittiä kahden ja puolen euron hintaan. Suosittelen yhtiötä jos haluaa isosti riskiä. Ensi viikolla kurssi voi nousta tai laskea rajusti kun on lääkäripäivät, ja moni odottaa että tuolta tulisi positiivista tiedotetta.

Back
Ylös Bottom