Bulkkaanko vai diettaanko vai mitä häh?

Mitään sanomattoman otsikon alle vähän taustatietoa:
Aloitin n. vuosi sitten käymään salilla ja nostamaan rautaa ihan kunnolla ja lihasta on sen jälkeen kertynyt. Varsinkin kädet, olkapäät ja sekä etureidet on ihan hyvässä lihassa. Mutta kun syönyt on vähän miten sattuu niin sitä rasvaakin on tossa päällä(eritysesti vatsan seudulla ja takapuolessa) ja siitä olis kiva päästä eroon. Toisaalta haluaisin myös enempi lihasta erityisesti peppu saisi olla pystympi ja yläselkäkin vähän harmittaa. Miten tässä nyt kannattaisi jatkaa? Koitin bulkkausta yhdessä vaiheessa, mutta jatkuvasti oli maha kipeänä siitä ylenmääräisestä safkan vetämisestä. Mulla on pirun herkkä maha ja melkein kaikki viljat+riisi ja vielä perunakin on pannassa tai saa kärsiä helkkarinmoisisita ilmavaivoista ja turvotuksesta...
Jos nyt ajatellaan että haluan rasvaa pois+lihasta lisää sinne persiiseen ja yläselkään niin onnistuuko tämä miten hyvin jos dieettaan proteiinipitoisella ruokavaliolla ja keskitän samalla treeniä takapuoleen ja selkään niin millasia tuloksia luulis tulevan? Vai kannattaako mahakipujenkin uhalla vetää ensin parinkuukauden bulkki ja sitten dieetata vasta? Olen hukassa...
Niin ja mitat on nyt 153cm/50kg ja olen 25-vuotias nainen. Ja tällä hetkellä liikuntaa tulee koulumatkapyöräilyä 10km päivässä/5 kertaa viikko ja neljä kertaa käyn viikossa salilla. Ja käytän kunnon painoja, toistoja teen 6-12/x3

ehdottomasti dietata rasvat pois ja sen jälkeen kokeilla esim. syklistä bulkkia esim 2viikkoo plussalla viikko miinuksella kun rasvat pysyy alhaalla keho voi hyvin ja toimii paremmin
ja ehottomasti koko kroppaa treenata taspuolisesti, ettei sitten tule mitään lihasepätasapainoja mitkä johtaa alkuun kangistumisiin ja myöhemmin luusto ja nivel vaivoihin

Maltillista dieettiä proteiini pitoisella safkalla ja kovaa treeniä vain, jos nyt bulkkia haluat kuitenki nii oha niitä muitaki ruokia mistä net kalorit voi ottaa, Eikö kestä vaaleata basmati tai jasmin riisiä? oletko kokeillut ruuan sulatus entsyymejä? Viljat on itse saatanan keksintö itselle myös..

Mites noiden syklien aikana treenaus. Kokoajan samaa tahtia vai miinus viikolla kevyemmin?

Vaalea riisi on melkein pahin, sitä kun syö niin ei voi kyllä samana päivää enää ihmisten ilmoille lähteä. Olen kokeillu jotain Nogasinia, mutta ei tuntunut auttavan. Onko tullut vastaan tällästä tuotetta mikä oikeasti tehoaisi? Olis kyllä oikea taivaan lahja!

Mites noiden syklien aikana treenaus. Kokoajan samaa tahtia vai miinus viikolla kevyemmin?

jos ruokavalio on kunnossa ja kalorit 500 miinuksella et viikossa kerkee huomaan sitä että olit edes dietillä tuon 2vk bulkin ajan kuitenkin jas syöt riittävästi tärkkelystä ja otat nimenomaan tärkkelyksestä ne ylimääräiset kalorit niin lihaksissa riittä kyllä painetta tuohon viikon diettiin eikä oo mitään syytä keventää treenejä tietysti joskus on kevyt viikko paikallaan oli ravinto kuinka kunnossa tahansa suosittelen layne norttonin oppeja
eli 4-5 isompaa ateriaa päivässä joka aterialla se 0,045-0,06g/kg leusiinia eli esimerkiksi kanarintaa 150g riittää aterialla tai 25g laadukasta heraisolaattia loput kalorit hyvistä rasvoista ja tärkkelyksestä jos haluaa hifistellä niin aterioiden välillä leusiinia tuo 0,045-0,06g/kg

Mul oli tota Elivo tuotetta ja otin sitä 2 ellei 3 kertaisen annoksen aina ja auttoihan se, ei ollut se räjähtävä olo kokoajan.. suhkot kallista kuitenkin eli viisainta olisi etsiä itselle ruoka aineet joita kestää syödä.. lihaa,kasviksia,kananmunia,hedelmiä,pähkinöitä ym.

Joo täytyy tosiaan etsiä hyviä ruokia mitä mahakin kestäis jos sitten tän dieetin jälkeen(koska ne nyt sit vissiin tähän väliin olis paikallaan) meinaa bulkkailla. Koska mulla ei oikesti maha kestä myöskään sitä ruuan määrää mitä viimeks yritin vetää...Noi pähkinät hyvä idea ja josko sitä opettelis juomaan maitoa veden sijaan...

jos nyt alkuun korjaisit sen ruokavalion siihen pisteeseen että joka ateria saat tuoreita kasviksia/marjoja tärkkelystä hyviä rasvoja ja laadukasta proteiinia ja vältät eläinrasvoja, sokeria, fruktoosia niin ne vatsa ongelmatkin suurella todennäköisyydellä häviää

maitoa ei kannata juoda laktoosi ihan turha sokeri ihmiselle menee vaan läskiks -> glukoosi täyttää lihaksia
kalsiumia saa ihan tarpeeks jos käyttää heraproteiinia tai leipoo omat leipänsä jakäyttää leipomiseen leivinjauhetta

Mahavaivat eivät johdu pelkästään herkuista koska mulla on kausia kun syön pitkiäkin aikoja hyvin terveellisesti ja vältän viljatuotteita/perunaa/riisiä. Silloin ei ole minkäänsortin ongelmia. Heti kun vetää jonkun makaroonilaatikon niin alkaa kiertää niin perkeleesti mahassa... Kaura ja ohra on ainoat viljaty mitä kestän ja bataatti menee myös. Mutta jos meinaa pelkästään oita vetää lisukkeeksi niin aika äkkiä kyllästyy...

pari viikkoo menee että elimistö tottuu uuteen ruokavalioon ja kuidun määrään hyvin pureskelu ja veden juominen tärkeetä kannatta myös kokeilla gluteiinittomia vaihtoehtoja...
jos ny tosiaan joku ruoka tekee olon ihan täysin tukalaks niin turha sitä väkisin on syödä

Olin vähän aikaa sitten täysin samassa tilanteessa kun sinä. En tiennyt kannattaisiko dieetti vai bulkki. :) Valmentajan kanssa tultiin tulokseen, että dieetataan ensin ja sitten lähdetään bulkkaamaan. Oli kyllä täysin oikea päätös.

Halusin kasvattaa lihasta ja taas toisaalta olla rasvattomammassa kunnossa joten olin ihan pihalla mitä tehdä. Eli dieettaa itsesi sellaiseen kuntoon mistä pidät ja sitten ala kasvattelemaan pattia! :)

Joo eiköhän se dieetti ole tähän paikkaan oikea, sopovasti alkaa just työharjotteluki nii voi ihan reilusti ottaa omat eväät eikä tartte vedellä koulun "ravintorikasta" ruokaa... Dieetti menee helposti ilman mahavaivoja, katteellan niitä bulkkisafkoja sitte parin kuukauden päästä =D

Muista nyt sitte dieetata kunnolla siihen asti mihin haluat, ettei tule turhaa semmoinen pikkudieetti. :)

Joo niitä on tullu tässä kyllä harrastettua ihan tarpeeksi...Täytyy kyllä ihan rehellisesti odotella joulun ohi, on nimittäin ihan satavarmaa että sillon tulee syötyä...Mutta tyypillisesti tammikuussa on hyvä aloittaa ja motivaatio on kyllä pirun kova kun olis ihan kiva että ne kovalla työllä hankitutu lihakset vähän näkyiskin,eikä piiloutuis sinne läskin alle...

Käytän tätä keskustelua hyväsi ja kysyn tässä. Eli onko parempi vetää vaikka esim -200 kaloria 4kk, vai -400 kaloria 2 kk. Eli yleisesti onko nyt parempi lyhyt vai pitkä dietti? Tietenkin vaikuttaa monet asiat siihen mikä on paras, mutta jos saisi edes jonkilaisen vastauksen.

Olin vähän aikaa sitten täysin samassa tilanteessa kun sinä. En tiennyt kannattaisiko dieetti vai bulkki. :) Valmentajan kanssa tultiin tulokseen, että dieetataan ensin ja sitten lähdetään bulkkaamaan. Oli kyllä täysin oikea päätös.

Halusin kasvattaa lihasta ja taas toisaalta olla rasvattomammassa kunnossa joten olin ihan pihalla mitä tehdä. Eli dieettaa itsesi sellaiseen kuntoon mistä pidät ja sitten ala kasvattelemaan pattia! :)

Ite olin kanssa suunnilleen tuossa samassa tilanteessa kuin sinä. Eli "ihan ok" lihassa ja rasvat nyt oli sen verran alhaalla että vatsalihakset näkyy, mutta kyllä sitä vielä reilusti tiukempaan kuntoon halusi. Perseestä varsinkin nuo läskit pois kun minun geeneillä ne menee suurimmaksi osaksi sinne, myös reidet on mulla paljon "rasvaisemmassa kunnossa" kuin yläkroppa.

Päätin kuitenkin, että ehkä olisi parempi hankkia vielä ihan reilusti sitä lihaa lisää ja sitten dieettailla kireeksi. Tässä on nyt sitten jo aika monta kuukautta bulkkailtu ja kyllä tuota lihastakin on tarttunut, mutta valitettavasti myös jonkun verran rasvaa. Nyt haluaisin kohta alkaa pudottelemaan noita rasvoja, mutta helvetti mulla alkaa intti tammikuussa! Intissähän on todella paljon aerobista liikuntaa ja kulutus pysyy korkealla. Ruokaa taas tuskin saa niin paljoa että pääsisi plussalle, eli suurimmaksi osaksi miinuskaloreilla mennään! Onkohan intissä mitään mahdollisuutta pystyä diettailemaan rasvoja pois, ilman että kuihtuu myös lihaksien osalta ihan kynäniskaksi? Dieetillähän pitäisi saada paljon protskua, että ne lihakset ei lähde karkaamaan. Ei mahda mukana raahattavien tonnikalapurkkien protskumäärät riittää. Sinne kuntosalillekkaan intissä nyt tuskin kovin usein pääsee, ainakaan alkujaksolla. Tosin kuulopuheiden perusteella kyllä siellä myöhemmin alkaa aina iltavapailla keritä montakin kertaa viikossa käymään(+ lomat).

Pahoittelut pienoisesta offtopicista. Aattelin tarttua Jay Jayn viestiin, kun on ollut aivan samanlaisessa tilanteessa ja en oikein tiedä missä threadista tässä jauhas. Vituttaa kun on kovaa tehnyt töitä ja nyt on intin alkaessa tämmönen olo ettei tiedä mitä tekisi. Tuleeko siitä dieetissä siellä yhtään mitään vai lähteekö mun tuurilla vaan lihat ja rasvaa ei paljon paskaakaan? Tuntuu niin tiukassa olevan nuo rasvat tuolla pakaroissa muutenkin, ettei ne millään onnettomalla intti dieetillä lähe, tai sitten lähtee kaikki lihatkin.

Mikäs tämä sinun "valmentajasi" on? :) Joku netin kautta oleva vai ihan tämmönen kuntosalin personal trainer tjsp.?

Olisinpa tehnyt samalla tavalla kuin sinä ja alkanut kunnon dieetille ja vetänyt niin helvetisti tiukemmaksi. Sitten pystyisi kunnon pohjalta alkaa sitä lihaa hankkia. Mietityttää vain, onko järkevämpää eka bulkkailla ja koittaa päästä todella lihaisaan kuntoon ja sitten dieetata rasvoja pois ja yrittää pitää lihaksista kiinni? Lopputuloksena lihaksikas ja rasvatkin alhaalla? Vai onko lopputulos parempi jos eka vetää rasvat todella alas ja sitten alkaa bulkkailemaan, mutta siinähän bulkkaillessa sitä rasvaa sitten taas tulee lihaksien mukana? Totta kai sitten taas sen jälkeen voi dieettailla uudestaan ja dieettejä vedellään useimminkin. Mutta jos lähtökohtana on perus kunnossa oleva sälli joka haluaisi sekä lihasta lisää, että rasvoja alemmas, niin kummasta näistä vaihtoehdoista on parempi/nopeampi(hitaasti hyvä tulee) aloittaa?

Helvetin tyhmien kysymysten kerho osa XVII. :face:

voi sitä rasvoja poltella bulkillakin jos ruokavalio ja treeni on kunnossa tässä trialissa saatiin perusjampalle 5kg lihasta samalla rasva massa pieneni 1,5kg
treeninä oli max ot http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

ja eiköhän sille dietillä kannata lähtee pikkuhiljaa pienentään kaloreita sillai että punnittee ruoat ja syö joka päivä saman verran ja tarkkailee vaakaa ja sitämukaa säätää ruoka määrää pienemmäksi ja pitää sen pudotuksen siinä 1/2kg paikkeilla viikkookohden ,välillä taas nostaa viikoks takasi ruokamäärään lähtöpisteeseen

Tämä tuohon inttipostaukseen liittyen:
Tavallisissa varuskunnissa pl. laskuvarjojääkärit, taistelusukeltajat yms. ei aerobisen liikunnan määrä päätä huimaa ja jos kiskot 4x päivässä tarjolla olevasta safkasta itsesi täyteen on vaikea uskoa, että kovin pahasti "joudut" miinuksille.

En väitä että tää toimii sulla, mutta itsellä toimi erittäin hyvin. Eli oli vatsan kanssa ongelmia, ilmavaivoja, ripulia yms.. no vedin siihen viikon mittasen ketoosidieetin hiilarit täysin nolla. paino tippu 5-6kg viikossa. tän jälkeen alotin bulkin PELKÄLLÄ hyvällä safkalla. aiemmat vatsavaivat jotku saattoi(?) johtua tietyistä hiilareista katos täysin eikä oo tullu takas ja pelkkää hyvää safkaa sen jälkeen vetäny. Enkä todellakaan kannata pudottaa painoo noin nopeesti mitä ite tein mutta en voi olla muutakun ilonen että kaikki vaivat katos!

En väitä että sulla katoais välttämättä noi vaaleestaa riisistä sun muusta tulevat ongelmat, mutta ehdottomasti kannatan dieettiä ennen bulkkia.

Itekki kysyn tässä samassa topicissa että kun ikää on 14 ja haluaisin todellakin suurimman osan läskistä pois ja lihakset näkyviin (niitä kun käsissä ja jaloissa jo jonkin verran löytyy) pituuskasvu taitaa tosiaan olla vasta suurimmin osin edessä kun pituutta about 168cm ja painoa 72kg, niin vedänkö vain normaalin ruokavalion mutta jätän limpsat sun muut karkit pois ja vedän proteiinia päivässä 1,5-2g päivässä painokiloa kohden?

Back
Ylös Bottom