Kahdesti päivässä treenaaminen naturaalina?

Failure

Banned
Onko tällaisessa mitään järkeä? Käsittääkseni esim. Utti Hietala treenaa joskus kaksi kertaa päivässä, mutta pitääkö hän sitten sen jälkeen välipäivän? Itselläni olisi nyt aikaa treenata kahdesti päivässä, kun olen työtön. Tulee muutenkin käytyä tällä hetkellä 3 on 1 off -tyylisesti eli treenipäiviä tulee viikolle aika paljon.

Tätä asiaa on paljon sivuttu monessakin kohtaa vuosien varrella. Suurin osa väittää että ei voi onnistua, no ei varmasti voikkaan jos ohjelmaksi kopio jonkun pro-bodarin ohjelman jostain alan lehdestä.

Mutta jos vähän käyttää järkeä ja pilkkoo vaan kroppaa useampaan osaan, niin miksikäs ei voisi toimia. Itse ainakin kokeilisin JOS olisi tuollaiseen mahdollisuus.

Voi treenata natuna noin, toimii ja on vielä hauska tyyli treenata. Jos ei jaa kroppaa hirveän moneen osaan niin sarjoissa kannattaa pääsääntöisesti jättää vähän varaa.

Helposti onnistuu, mikäs siinä jos aikaa on. Ei tietenkään mitään perus Golden-Sixiä 12 kertaa läpi viikossa.
Mutta jos vaikka ohjelmassa on jalkapäivä (no tietysti on), niin tekee aamulla takareidet ja illalla etureidet. Väittäisin että varmasti tehokkaampaa kuin se että alkaisi heti sen takareisitreenin jälkeen tekemään väsyneenä niitä etureisiä.

Toinen juttu on se, että tuollaiseen tiheään frekvenssiin todennäköisesti kannattaa totutella piiiiitkän ajan kuluessa. Sitten se kyllä voi varmasti toimia jopa natulla. Kroppahan tottuu vaikka mihin: painonpudotukseen, kovaan työhön tai pätkäpaastoon. Joskus jopa vääriin asioihin, kuten huonoihin suoritustekniikoihin.

Tähän liittyen on olemassa se hauska vertaus John Brozilta, missä hän kertoo että kun menet uuteen työpaikkaan kantamaan painavia roskapönttöjä, paikat tulee varmasti kipeäksi. Töitä ei kuitenkaan voi lopettaa ihan sen perusteella, että vähän kolottelee tai pelkää ettei "palaudu". Sitä vaan menee joka päivä kantamaan niitä ja lopulta huomaa että alkaa sujua ja kivut häviävät. Tällä kertaa en kyllä ala kaivelamaan tähän mitään viitteitä PubMedista mutta kyllä tuossa vinha perä on :)

Itselläni on esimerkiksi menossa sellainen projekti, että olen tammikuusta asti kasvatellut kyykyn määrää viikossa. Tammikuussa se oli kerran viikossa ja nyt kolme kertaa, joista kahdella kerralla teen ykkösen 95%:lla maksimista. Ei oo vielä ollut mitään ongelmia kun panostan samalla aktiiviseen lihashuoltoon. Tavoitteena olisi tammikuussa kyykkäillä 5 kertaa viikossa. Siitäkin sitä voisi ihan uteliaisuuttaan kasvattaa jopa siihen että kyykkäis pari kertaa päivässä mutta pitää nyt katsoa asia kerrallaan.

Sanoisin, että jos keskiverto-pakkislainen ihan kylmiltään hyppää noin tiheään frekvenssiin, kannattaa yksittäisen treenin intensiteetti olla TOSI matala. Hulkki on käytännössä huippu-urheilija, joka on rakentanut työkapasiteettiaan nousujohteisesti 15 vuotta.

Itsekin tuli ennen tota olkapään sijoiltaanmenoa treenailtua niin, että kolmena päivänä viikossa, kahdesti päivässä. Eli 4 kyykkyä, 4-6 penkkiä, 2 mavea ja lisäksi yläselkää, keskikroppaa ja muuta semmoista. Sarjapainot yleensä 70-85% maksimista. Hyvin palautui ja tykkäsin helvetisti. Kunhan tästä parannun niin samalla tyylillä jatketaan.

Kyllä tossa saa todella kevyesti vetää ja alotella pienellä volyymillä ja lisätä pikkuhiljaa, että roppa tottuu. Hulkki nyt on poikkeus kaikessa mielessä naturaalienkin joukossa. Jo reenitaustansakin puolesta.
Itse vedin hetkessä tukkoon kropan kotisalilla tiheällä frekvensin treenaamisella, vaikka kuinka varovaisesti yritin tehdä. Joillekin ehkä sopii paremmin kuin toisille. Itselleni ei sopinut vaan toimii paremmin kunnon palautuminen.
Lisäksi tommonen reenityylihän sopii paremmin voimailuun kuin bodailuun. Bodaillessa suosisin ehdottomasti pidempiä palautumisjaksoja ja rankempia tehoreenejä.

Itse olen koko syksyn treenannut kahdesti päivässä ja dieetannut samaan aikaan. Kaksitoista treeniä tulee yhdeksään päivään, eli 3on1off3on2off. Olen jo vuoden verran ennen nykyisen tyylin käyttöönottoa nostanut volyymia pikkuhiljaa, tuskin tällaiseen tahtiin suoraan pystyy hyppäämään. Mielestäni palautuu oikein hyvin. Kroppaa pitää osata kuunnella ja kevennellä useammin kuin normaalisti, mutta se kuuluu asiaan. Sarjoja saa vetää failureen joka treenissä ja käyttää erikoistekniikoitakin eikä kroppa mene siltikään tukkoon. Olen itse saanut pudotettua painoa reilu kymmenen kiloa kesän lopusta ja samalla nostettua voimatasoja joka liikkeessä.

Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti olkapäihin ja alaselkään. Syklittää punnerruksia olkapäille ja rinnalle, jotta ei vedä etuolkapäitä tukkoon. Olen itse tehnyt samassa syklissä kovat punnerrukset vain toiselle, ja toiselle sitten panostanut muihin liikkeisiin. Alaselkä ottaa myös herkästi itseensä jos kolmen päivän aikana tehdään normaali takakyykky, SJMV ja selkäpäivänä kulmasoutuja. Vaatii siksi jonkin verran säätämistä, mutta saa toimimaan. Esimerkiksi kun tehdään takareisitreenissä kova SJMV, tehdään selkätreeni alaselkää säästäen (ylätaljat, leuanvedot, kp-soudut) ja etureisipäivä smithissä/jalkaprässissä eikä etukyykkäämällä.

Jos sitä käyttää priorisointiin järkevästi niin toimii kuin tauti. Kun treenasi yksi kesä kolmesti päivässä penkkiä viidesti viikossa niin sai lyödä rautaa tankoon enemmän kuin koko edellisenä vuotena.

Kyllä sitä voi treenata vaikka miten usein, kunhan siinä on järki mukana. Pikkuhiljaa totuttelemalla ja kuuntelemalla kroppaa homma toimii kuin häkä. Painotkin voivat olla suht kovat, kunhan volyymi pidetään alhaisena.

Itse olen koko syksyn treenannut kahdesti päivässä ja dieetannut samaan aikaan. Kaksitoista treeniä tulee yhdeksään päivään, eli 3on1off3on2off. Olen jo vuoden verran ennen nykyisen tyylin käyttöönottoa nostanut volyymia pikkuhiljaa, tuskin tällaiseen tahtiin suoraan pystyy hyppäämään. Mielestäni palautuu oikein hyvin. Kroppaa pitää osata kuunnella ja kevennellä useammin kuin normaalisti, mutta se kuuluu asiaan. Sarjoja saa vetää failureen joka treenissä ja käyttää erikoistekniikoitakin eikä kroppa mene siltikään tukkoon. Olen itse saanut pudotettua painoa reilu kymmenen kiloa kesän lopusta ja samalla nostettua voimatasoja joka liikkeessä.

Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti olkapäihin ja alaselkään. Syklittää punnerruksia olkapäille ja rinnalle, jotta ei vedä etuolkapäitä tukkoon. Olen itse tehnyt samassa syklissä kovat punnerrukset vain toiselle, ja toiselle sitten panostanut muihin liikkeisiin. Alaselkä ottaa myös herkästi itseensä jos kolmen päivän aikana tehdään normaali takakyykky, SJMV ja selkäpäivänä kulmasoutuja. Vaatii siksi jonkin verran säätämistä, mutta saa toimimaan. Esimerkiksi kun tehdään takareisitreenissä kova SJMV, tehdään selkätreeni alaselkää säästäen (ylätaljat, leuanvedot, kp-soudut) ja etureisipäivä smithissä/jalkaprässissä eikä etukyykkäämällä.

Hyvää tekstiä. Täysin samaa mieltä noista etuolkapäistä, niiden kanssa pitää olla varovainen. Lisäksi jos maastavedon tekee todella kovaa, vaikkapa sarjamaksimin, niin se vaatii ainakin itsellä sen 2 viikkoa ennenkuin voi vetää taas kovaa maasta. Joka toinen maveviikko siis kevyt/nopeusvoima mulla. Kyykkyyn tuo mavettaminen ei erityisemmin vaikuta, helposti menee sarjat vaikka olisikin alaselkä vähän tukossa. Kyykky on muutenkin noista voimanostoliikkeistä se, jota saa treenata ylivoimaisesti eniten. Varsinkin jos kyykkää enemmän painonnostotyylillä kroppa pystyssä.

Minä olen kanssa treenannut muutamina päivinä kaksi kertaa joka viikko. Teen neljä jakosella ohjelmalla, sillä tavalla että se perusjako on tämän näköinen: Ma: Rinta, Ti: Olkapäät+ojentajat, To: Selkä+hauis, Pe: Jalat.

Tällä viikolla esimerkiksi sovelsin sillä tavalla, että keskiviikkona tein torstain treenin, torstaina tein etureidet todella kovaa. Perjantaille aamulle jäi sitten kova takareisi treeni ja olen nyt lähdössä tekemään ylimääräistä olkapäätreeniä tälle perjantai-illalle.

Miksei natu voisi treenata kahtakin kertaa päivässä, jos palautuminen on tapahtunut täydellisesti? Ei kai se 2x/pvä nyt sitä tarkoita että vetelee sen perus 4-jakoisen ohjelman 2 kertaa läpi viikossa..

Hyvää tekstiä. Täysin samaa mieltä noista etuolkapäistä, niiden kanssa pitää olla varovainen. Lisäksi jos maastavedon tekee todella kovaa, vaikkapa sarjamaksimin, niin se vaatii ainakin itsellä sen 2 viikkoa ennenkuin voi vetää taas kovaa maasta. Joka toinen maveviikko siis kevyt/nopeusvoima mulla. Kyykkyyn tuo mavettaminen ei erityisemmin vaikuta, helposti menee sarjat vaikka olisikin alaselkä vähän tukossa. Kyykky on muutenkin noista voimanostoliikkeistä se, jota saa treenata ylivoimaisesti eniten. Varsinkin jos kyykkää enemmän painonnostotyylillä kroppa pystyssä.

Etuolat ei kipeydy pätkääkään vaikka punnertaa kunnolla kolmesti viikossa reiluhkolla sarjamäärällä. Se on enempi kiinni siitä miten sen tekee. Eli ei todellakaan sarjoja aina finaaliin asti, tai siis oikeastaan niin että harvat sarjat menee finaaliin asti ja kevennyksiä väliin.

Sama alaselän kanssa. Ei vaan saa vetää äärirajoille jos monesti viikossa rasittaa.

Kyllä ne hyvälläkin tekniikalla alkaa jumia kun tulee tarpeeksi treeniä. Kokeilepa vaikka kolmen viikon smolovia penkissä ja sano ettei ole etuolkapäät jumissa. :D Siinä tulee 4 penkkitreeniä ja yhteensä 133 nostoa viikossa.

Kyllä ne hyvälläkin tekniikalla alkaa jumia kun tulee tarpeeksi treeniä. Kokeilepa vaikka kolmen viikon smolovia penkissä ja sano ettei ole etuolkapäät jumissa. :D Siinä tulee 4 penkkitreeniä ja yhteensä 133 nostoa viikossa.

En kokeile. Olen saanut etuolat jumiin kerta viikossa penkkaillenkin. Liikaa failurea on tappojuttu mun etuolille.

Ei tossa tuu yhtäkään failuresarjaa, ainakaan mulla. Kahdesti oon ton tehnyt ja minusta on aika täydelliset noi prosentit. Karmee treenimäärä, mutta aina jää se toisto pari varaa.

Ei tossa tuu yhtäkään failuresarjaa, ainakaan mulla. Kahdesti oon ton tehnyt ja minusta on aika täydelliset noi prosentit. Karmee treenimäärä, mutta aina jää se toisto pari varaa.

Joo, mä kommentoin noin yleisesti että voi sitä penkkailla vaikka joka päivä jos tarpeeksi säästelee.

Tuon voi myös toteuttaa niin että jos normaalisti treenaa esim. Ma rinnan ja olkapäät 4-jakoisella, voikin treenata rinnan aamulla ja olkapäät illalla ja molemmat kovemmin kuin koskaan yhdessä.

Tuon voi myös toteuttaa niin että jos normaalisti treenaa esim. Ma rinnan ja olkapäät 4-jakoisella, voikin treenata rinnan aamulla ja olkapäät illalla ja molemmat kovemmin kuin koskaan yhdessä.

Tälleen itse tekisin jos olisi mahdollisuus kahdesti päivässä treenata. Selkä ois komiaa tehdä kahdessa osassa. Toisessa soutavat ja toisessa leuat ja ylätaljat jne. Tosin en kyllä tekisi samana päivänä.

Ite alan tästedes tekeen jalat kahdessa osassa, aamulla takareidet ja illalla etureidet. Järjestys sen takia, että takareidet laahaa jälessä (ylläripylläri). Myös takaolat teen eri pävänä ku etu- ja sivulohkot.

Back
Ylös Bottom