Monelle päivälle valmistat kerralla ruokaa?

Käytin searchia, mutta en yksinkertaisesti löytänyt vastausta kysymääni taikka sitten en vain osaa. Joten älkää tästä minua haukkuko. Tiedän, että olen huono näiden kanssa.

Elikkäs minua kiinnostas tietää, että monelle päivällä pakkislaiset tekevät yleensä kerralla sitä ruokaa?

Itellä ollut tapana aina tehdä aina myös seuraavalle päivälle sapuskat ja taas aloittaa alusta sitä seuraavana päivänä. Mutta nyt, kun olen alkanut aikatauluja kiristämään, (Yritän käyttää aikaa enemmän reenaamiseen ja lepoon) niin mielummin kuluttaisin ne muutamat ekstraminuutit, mitä siitä ruoan laitosta koituu, johonkin muuhun, ettei tarttisi kokoaikaa stressata sitä, että kerkeänkö treenaamaan tehokkaasti, tekemään sapuskan ja syömään ennen, kuin lähden töihin. Tästä tekee vaikeampaa sen, että teen erittäin "elävää" vuorotyötä, eli saattaa tulla esimerkiksi puhelu, että "nyt ***** äkkiä töihin". Ja työvuorojen välillä voi olla vain 10 tuntia.

Säilyykö esimerkiksi kana/nauta suljetussa rasiassa jääkaapissa esimerkiksi vaikka neljäkin päivää ihan syömäkelpoisena?

Ja sitten vielä vähän tälläinen pieni sivukyssäri tähän, jos joku jaksaa vastata jotain muutakin, kuin, että "käytä searchia":D, niin millä kannattaisi järkevästi korvata lämpimän aterian yhteydessä hiilareista osan siten, että saisi kumminkin saman verran kaloreita niistä. Alkaa puuduttamaan se 500g pastaa yhdellä aterialla joka päivä! :rolleyes:

Esimerkiksi 3/5 tuon pastan määrästä ja jotain muuta siihen rinnalle.

Järkyttävän näköistä tekstiä, mutta koittakaa kestää.
Kiitos ja anteeksi :)

Njoo o...
Minä teen vastaavista työaika-asioista johtuen sillee että keitän kilon pastaa kerralla (melko isossa kattilassa, ei mahu tavan 4 litraseen vai mitä ne on) ja jaan sitä sitten aina annoksiin muutaman päivän ajan. Töihin evääksi pakkaan rasioihin aina riittävät määrät, ja lisään niihin päivittäin tai joka toinen päivä paistetut broilerinlihat, raejuustot ja muut lisukkeet mitä nyt huvittaa millonkin. Yleensä ei rehujen lisäks muita lisukkeita olekaan. En melkein ikinä syö noin suuria määriä (500g jos kuivapaino?) pastaa kerralla vaan jaan mielummin pienempiin satseihin ja syön päivän mittaan. Eväspihvien paistaminen ei tunnu pahalta ollenkaan kun joka ilta kuitenkin muniakin paistelen, oli kello mitä hyvänsä. Ja just esim pihvejä paistaessa voi paistoajankin vaikka nököttää koneella tai tiskata eväsrasioita tai mitä nyt sitten. Joskus dieetillä kun ruokamäärät oli pienempiä, tein melkein aina ison satsin ruokaa (esim lihapataa tms.) josta sai syödä 6-8 päivää. Riittävän suolan käyttökö sitä säilytysaikaa lisäsi, tiedä häntä, mutta ei tossa ajassa ainakaa pahaks ehtiny mennä. Olis varmaa säilyny pidempäänkin jos olisin jäähdyttänyt nopeammin, mutta annoin jäähtyä puolivuorokautta pöydällä huoneenlämmössä ennen viileeseen siirtämistä.

Töissä syön viimisen aterian silleen että tulee n. 2 tuntia enne salille pääsemistä ni riittää tehoja reenaamiseenkin hyvin.

Tällä viikolla tuli muutama 14h päivä, siitä kymmenen tuntia seuraavaan vuoroon, ehdin käymään sälilla, laittaa seuraavan päivän ruuan ja nukkumaan ihan kohtuulliset 6tuntia. Laskeskelin tossa tostai-iltana pienessä vähä-älyisessä mielessä että olin ehtiny tehä jo ~40 sarjaa jalkareeniäkin tälle viikolle. Eli tavallaan kaikkea ehtii mitä haluaa jos vaan haluaa. Luppoaikaa ei oikeastaan jää mutta mihinpä sitä periaattessa tarviskaan. Vituttaa ajoittain, ei oo valkosen miehen hommaa mutta ei nyt täl hetkel voi mitään.

Ite teen yleensä 6 ateriaa kerralla, eli kolmeksi päiväksi. Välillä jos oikein innostun, niin saatan tehdä paljon enemmän ja sitte pakastan muutaman annonsen, pakkasesta saa sitten kätevästi otettua valmista ruokaa jos tulee hetkiä että ei jaksa tai ehdi kokkailla :)

^toi olis hyvä mutta ei vaan tuu koskaa tehtyä.. Yleisesti sitä ruokaa on mulla valmiina 1-2 päivälle. + tietenki aina on jotain hätävara ruokaa jota ei tarvitse erikseen valmistaa.

Rakastan hyvää ruokaa, ja vielä enemmän ruuan laittoa joten en koskaan tee kuin yhdelle aterialle (pl.joskus harvoin tulee syötyä itse tekemien pizzojen jämiä seuraavana päivänä) Normaalisti en voisi edes kuvitella syöväni samaa ruokaa kahta kertaa putkeen.

Rakastan hyvää ruokaa, ja vielä enemmän ruuan laittoa joten en koskaan tee kuin yhdelle aterialle (pl.joskus harvoin tulee syötyä itse tekemien pizzojen jämiä seuraavana päivänä) Normaalisti en voisi edes kuvitella syöväni samaa ruokaa kahta kertaa putkeen.

Joo sama juttu, mutta multa loppuis päivästä tunnit jos joutusin tekee joka aterian erikseen.

Eilen tuli tehtyä taas wokkia. 900g wokkivihannesta ja 700g kanaa meni. Kai toi taas 2pv kestää.

Joo sama juttu, mutta multa loppuis päivästä tunnit jos joutusin tekee joka aterian erikseen.

Eilen tuli tehtyä taas wokkia. 900g wokkivihannesta ja 700g kanaa meni. Kai toi taas 2pv kestää.

Mm. kiireisiä tai muuten vaan sellaisia päiviä jolloin ei keksi mitä söisi, on onneksi ravintolat :)

Yhdelle aterialle lähes poikkeuksetta

Komppaan. Tai sitten yhdelle päivälle = Kaks treeninjälkeistä ateriaa. Kyllästys samaan ruokaan todella nopeasti

Pakastinta en ole jostain syystä tottunut käyttämään itse tehdyn ruuan säilytykseen. Täynnä kasviksia, marjoja, ja leipää. Joskus jopa jäätelöä...

Tulee laiteltua vaan yhdet ateriat kerrallaan. Vähän on kyllä mielessä tuon systeemin värkkääminen, ettei olisi jatkuvasti hellan ääressä ropeltamassa. Hyvän safkan laitto esim. vieraalle on kyllä tosi jees.

Syön samaa ruokaa bulkilla ja dieetillä. Annosmäärät mitä teen pysyy samana. Bulkilla sitä safkaa sitten riittää 2-3 kerralle. Yleensä viikonloppuisin duunaan jotain laatikkoa tms isompia väsäilyjä, mutta käytännössä massakaudella joka päivä kokataan.

Entä jos teet isomman satsin kahta sapuskaa ja syöt vuorotellen? :D

Jossakin oli hyvä vinkki että esim. keitetty pasta säilyy muutaman päivän jääkaapissa - turha siis joka päivä keitellä uusia pastoja.

Jossakin oli hyvä vinkki että esim. keitetty pasta säilyy muutaman päivän jääkaapissa - turha siis joka päivä keitellä uusia pastoja.

aika huono vinkki, kaikki ruuat ei parane kun ne lämmitetään uudestaan. makarooni on yksi niistä. toki voihan sitä sulloa kylmänä johonkin salaattiin.

Yleensä kerralla sen päivän safkat eli kaks pääateriaa, joskus jos teen kattilallisen/vuoallisen jotain safkaa niin tulee tietenkin useammalle päivälle...

Njoo o...
Minä teen vastaavista työaika-asioista johtuen sillee että keitän kilon pastaa kerralla (melko isossa kattilassa, ei mahu tavan 4 litraseen vai mitä ne on) ja jaan sitä sitten aina annoksiin muutaman päivän ajan. Töihin evääksi pakkaan rasioihin aina riittävät määrät, ja lisään niihin päivittäin tai joka toinen päivä paistetut broilerinlihat, raejuustot ja muut lisukkeet mitä nyt huvittaa millonkin. Yleensä ei rehujen lisäks muita lisukkeita olekaan. En melkein ikinä syö noin suuria määriä (500g jos kuivapaino?) pastaa kerralla vaan jaan mielummin pienempiin satseihin ja syön päivän mittaan. Eväspihvien paistaminen ei tunnu pahalta ollenkaan kun joka ilta kuitenkin muniakin paistelen, oli kello mitä hyvänsä. Ja just esim pihvejä paistaessa voi paistoajankin vaikka nököttää koneella tai tiskata eväsrasioita tai mitä nyt sitten. Joskus dieetillä kun ruokamäärät oli pienempiä, tein melkein aina ison satsin ruokaa (esim lihapataa tms.) josta sai syödä 6-8 päivää. Riittävän suolan käyttökö sitä säilytysaikaa lisäsi, tiedä häntä, mutta ei tossa ajassa ainakaa pahaks ehtiny mennä. Olis varmaa säilyny pidempäänkin jos olisin jäähdyttänyt nopeammin, mutta annoin jäähtyä puolivuorokautta pöydällä huoneenlämmössä ennen viileeseen siirtämistä.

Töissä syön viimisen aterian silleen että tulee n. 2 tuntia enne salille pääsemistä ni riittää tehoja reenaamiseenkin hyvin.

Tällä viikolla tuli muutama 14h päivä, siitä kymmenen tuntia seuraavaan vuoroon, ehdin käymään sälilla, laittaa seuraavan päivän ruuan ja nukkumaan ihan kohtuulliset 6tuntia. Laskeskelin tossa tostai-iltana pienessä vähä-älyisessä mielessä että olin ehtiny tehä jo ~40 sarjaa jalkareeniäkin tälle viikolle. Eli tavallaan kaikkea ehtii mitä haluaa jos vaan haluaa. Luppoaikaa ei oikeastaan jää mutta mihinpä sitä periaattessa tarviskaan. Vituttaa ajoittain, ei oo valkosen miehen hommaa mutta ei nyt täl hetkel voi mitään.

Tuo on ihan totta, että kyllä sitä ehtii, jos vaan haluaa.
Mutta itellä vähän sellanen hankala tilanne, että teen ilta/yötöitä, joten täytyy käydä siellä salilla usein ennen klo 16. 1-1,5h sitä ennen pitää keritä syömään.
Salin jälkeen tajuat, että tulee aivan tajuton kiire duunata sitä safkaa siellä keittiössä ja vielä syödä eka lämmin ateria naamaan, vaikka ei oikeasti edes ole ruokahalua vielä siinä vaiheessa.
Sitten safkat duuniin mukaan, jossa ei ruokailemaankaan pääse aina silloin, kun haluaa, koska on usein yksin töissä. (Ja kun on enemmän jengiä töissä, niin se tarkoittaa sitä, että on aivan vitunmoinen kiire ja sillon et ainakaan mene syömään). Eli töissä syön vain sen yhden aterian.
Sitten himaan yöllä ja pitäisi siinä sitten väsätä vielä iltapala ennen nukkumaanmenoa ja olen varma siitä, että unta en saa, koska kroppa käy niin kierroksilla vielä ton työpäivän jälkeen.

Yöllä en viitti pistää mitään kuumia latinorytmejä soimaan ja paistelemaan seuraavan päivän ruokia, joten sen kaiken ruoan pitää valmistua heti kun tulen salilta. Siksi mielellään tekisin sitä ruokaa useammalle päivälle kerralla.
Kuinka moni jaksaa heti rankan salin jälkeen alkaa väsäilemään ruokaa?

Silloin kun aikataulut sanovat, että päivät tulevat menemään töissä, treeneissä ja nukkuen, eikä aikaa mihinkään ylimääräiseen ole, niin laitan ruokaa noin kolmelle päivälle. Salaattiaineksia pyrin varaamaan samalle ajalle, mutta salaatit teen aina joka päivälle erikseen.

Silloin kun panostan siihen ruokaan ja kokkaamiseen, niin se sapuska on jotain oikeasti hyvää ja kunnolla kokattua ja sitä teen vain yhdelle aterialle, josta voi kyllä jäädä jotain jämiä myöhemmin syötäväksi.

Mutta itellä vähän sellanen hankala tilanne, että teen ilta/yötöitä, joten täytyy käydä siellä salilla usein ennen klo 16. 1-1,5h sitä ennen pitää keritä syömään.

Mihin aikaan heräät? Jos mä oon ilta/yövuorossa, herään ennen puoltapäivää yleensä, syön aamupalaa ja teen safkat valmiiks tunnin pari enne reeniä ja salilta tullessa eväätki töihin on jo valmiiks laitettu eikä tarvitse kuin työntää ruokaa naamaan ja käydä röhnötysasentoon odottaaman töihinlähtöaikaa.

Salin jälkeen tajuat, että tulee aivan tajuton kiire duunata sitä safkaa siellä keittiössä ja vielä syödä eka lämmin ateria naamaan, vaikka ei oikeasti edes ole ruokahalua vielä siinä vaiheessa.
No ei mullakaa aina oo mutta eikai sillä oo väliä, ruokaa naamaan sillon kun täytyy ;)

Kuinka moni jaksaa heti rankan salin jälkeen alkaa väsäilemään ruokaa?
Aamu/päivävuoron jälkeen se on ainoa hetki kun ehdin, eli pakko tehdä ruuat jos haluaa ruokavaliostaan pitää kiinni, jaksaa tai ei. Ja jos oikeasti haluaa niin eipä se pakkopullalta tunnukaan.

about 3-4 päiväks.Harvemmin teen kerralla yhtä annosta koska siinä samassa ajassa saa väsättyä isommankin satsin.Ei se ruuanteko mitään herkkua ole niin kiva et se on sit taas muutamaks päiväks saatu pois päiväjärjestyksestä eikä tarvii kun pukata safkat mikroon.Sama juttu rahkoissa, maustan aina 2-2,5kg kerralla.

Kyllä se lähes poikkeuksetta on kahdelle tai kolmelle päivälle, riippuen lähinä kanan tai jauhelihan määrästä.

En tiedä miten yhdelle päivälle sitä vois valmistaa, siis vain yhdelle. Ehkä jos ostaa esim. Lidlin pakastekanoja, niin niitähän voi tehdä sen verran kun hutsittaa.

Back
Ylös Bottom