Monelle päivälle valmistat kerralla ruokaa?

Mihin aikaan heräät? Jos mä oon ilta/yövuorossa, herään ennen puoltapäivää yleensä, syön aamupalaa ja teen safkat valmiiks tunnin pari enne reeniä ja salilta tullessa eväätki töihin on jo valmiiks laitettu eikä tarvitse kuin työntää ruokaa naamaan ja käydä röhnötysasentoon odottaaman töihinlähtöaikaa.

No ei mullakaa aina oo mutta eikai sillä oo väliä, ruokaa naamaan sillon kun täytyy ;)

Aamu/päivävuoron jälkeen se on ainoa hetki kun ehdin, eli pakko tehdä ruuat jos haluaa ruokavaliostaan pitää kiinni, jaksaa tai ei. Ja jos oikeasti haluaa niin eipä se pakkopullalta tunnukaan.

Heräilen usein siinä 14-15 kieppeillä, jos haluan, että saan unta sen 6,5h vähintään. Siitä sit aamupalan valmistus ja syönti ja sitte salille.

Mutta oot bulkvist ihan oikeessa ton suhteen, että jos sitä oikeesti haluaa, niin kyllä siihen pystyy.
Mitä vittua mää täällä valitan siitä, että haluan päästä vähän edes helpommalla. Niinhän sitä sanotaan, että tuo ruokapuoli on lähes yhtä rankkaa hoitaa, kun toi itse treenaus.

Kaipa sitä taas on otettava itteensä niskasta kiinni ja jatkettava vanhaan malliin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paistan kanat/jauhelihasetit useammalle päivälle kerralla. Yleensä 4-5 päiväksi. Riisin/pastan keitän nopsaan joka aterialle erikseen. Siinä ei kauaa nokka tuhise.

aika huono vinkki, kaikki ruuat ei parane kun ne lämmitetään uudestaan. makarooni on yksi niistä. toki voihan sitä sulloa kylmänä johonkin salaattiin.

Makuasioita tietenkin mutta omasta mielestä pasta/makaroni parempaa lämmitettynä. Tästä syystä itse ainakin teen pastaa aina kerralla useammaksi päiväksi kerralla. Muutenkin yleensä tulee tehtyä 1-2 päiväksi ruuat kerralla. Kerran päivässä kun tekee ison annoksen ja syö myös edellisen päivän loput ruuat pois, ei tarvi koko päivää syödä samaa safkaa. Periaatteessa siis kahta eri ruokaa kaapissa valmiina jatkuvasti.

Yleensä ruoka mikrossa lämmitettynä on aika kuivakkaa ja menettää sen rakenteen. Keitot on hyviä kun voi kattilassa uudelleen lämmittää. Eli yleensä kiinteää ruokaa menee max. kahdelle päivälle, joskus jotain keittoa tullut syötyä neljä päivää.

Teen joko samalle päivälle tai seuraavalle. Kolmannelle päivälle saattaa jäädä toisinaan vahingossa, jos en ole ehtinyt syödä toisena.

Johtuu siitä, että en käytä mikroa ruoan uudelleenlämmittämiseen, koska se pilaa safkan. Eli lämmitän ruoan aina uunissa, pannulla tai kattilassa. Joten jos teen kattilallisen ruokaa, niin syön siitä heti laiton jälkeen ja lämmitän loput seuraavana päivänä samassa kattilassa.

Riisit, pastat, lihat ja perunat samalle päivälle kaikki. Kasvikset on aina raakoja tai pakasteita, joten niiden laittamisessa ei tarvita sen suurempaa magiaa. Senku lätkii sitte kattiloista riisiä ja lihaa lautaselle joka kerta ku nälkä on.

Sunnuntaisin ruukaan kokkailla ~12 annosta ruokaa seuraavalle viikolle, jotka purkitan ja pakastan. Tuosta satsista riittää melko pitkälle syötävää, koska koulussa tulee syötyä joka päivä kaks kertaa. Joskus kokkailen välipaloiksi protskupannaria pari peltiä tai iltapalaksi munia tms.

Joka päivä kokkaaminen ja tiskaaminen ei vaan nappaa, vaikka ruoanlaitosta pidänkin. Kerralla enempi laittaminen säästää kovasti vaivaa ja sopii mulle hyvin kun en kyllästy samaan ruokaan helposti. Tänään taas pitäis laittaa 2kg jauhelihaa ja makaronia / riisiä... :rolleyes:

Arkena lounaat menee yliopistolla, joten ainoa ateria, mikä vaatii varsinaista valmistamista, on päivällinen. Kanat/lihat kokkaan lähes poikkeuksetta aina 3:lle aterialle, pastan siihen kylkeen sitten keitän joka kerta. Mun syömiset on kyllä ollu ikuisuuden ihan samanlaisia, joku 3 eri vaihtoehtoa, mitä varioin himassa ja joskus viikonloppuisin poikkeustapauksissa kokkaan jotain erikoisempaa.

Arkena syön lounaan työpaikalla, joten useimmiten joudun valmistamaan vain. Sitä teen sellaisen satsin että syön siitä vielä seuraavanakin päivänä. Laatikko- ja keittoruuat tosin saattavat kestää 3-4 päivää. Viikonloppuisin on aikaa kokkailla, joten silloin teen ruuat vain yhdelle päivälle.

Ihan mielenkiinnosta, paljon ihmisillä kuluu yleensä jauhelihaa/kanaa/makaroonia/riisiä yms. esimerkiksi 3 päivän safkojen tekemiseen ( eli noin 6 ateriaa ). Tietenkin kulutukseen suhteutettuna.

Edellisenä iltana teen seuraavan päivän ruoat. Iltasin on kivasti aikaa kokkailla ja noudatan muutamaa perushelppoa ruokarunkoa. Viikonloppuisin tosin kokkaan aterian kerrallaan, mukavampi syödä suoraan pannulta/uunista tullut ruoka :)

Kello 4.30 heräön tekemään päivän safkat. Ekana aamupala ja sit päivän ruuat pannulle samalla syöden mitä ehtii ja lopuksi jäähtyneet loput. Mutta life sucks anyway. Illalla kun tuun salin jälkeen kotiin niin päivällinen/"iltapala" mikroon ja unelle. Harva tosin viettää kotonaan max. 7 h/päivä, sis. unet. Uhrauksiahan tää elämäntapa tosin vaatii. Vaikka pääsisin käymään kotona töiden ja salin välissä, niin tuskin tekisin illalla ruokia, kun oon niin pirun hidas heräämään.

Jokainen on silti yksilö, ja etsii itselle toimivat jutut kokeilemalla. Toiselle sopii toinen tyyli.

Kello 4.30 heräön tekemään päivän safkat. Ekana aamupala ja sit päivän ruuat pannulle samalla syöden mitä ehtii ja lopuksi jäähtyneet loput. Mutta life sucks anyway. Illalla kun tuun salin jälkeen kotiin niin päivällinen/"iltapala" mikroon ja unelle. Harva tosin viettää kotonaan max. 7 h/päivä, sis. unet. Uhrauksiahan tää elämäntapa tosin vaatii. Vaikka pääsisin käymään kotona töiden ja salin välissä, niin tuskin tekisin illalla ruokia, kun oon niin pirun hidas heräämään.

Jokainen on silti yksilö, ja etsii itselle toimivat jutut kokeilemalla. Toiselle sopii toinen tyyli.

Itellä oli joskus vähän sama meininki, että heräsin kesken unien syömään ja tekemään safkaa päivälle ja menin sit takas nukkumaan pariks tuntia. Sitten rupesin miettimään, että ei jumalauta onko tässä mitään järkeä? :)

Edellisenä iltana seuraavan päivän safkat.. Eli ei kovin pitkälle. Yleensä vaimon sekä omat safkat, jompikumpi tekee. Usein minä koska vaimo treenaa iltaisin.

Maksimissaan kahdelle päivälle. On niin pieni jääkaappi (josta alle puolet mun käytössä) että ei mahdu enempää, ja pakastinlokerokin rikki (kiitos kämppis tästäkin).

Mahdollisimman monelle päivälle. Ei tee tiukkaa syödä samaa ruokaa 2krt/pv esim. neljän päivän ajan , tosin yleensä sama ruoka riittää vain pariks päiväksi. Hermo menee jos joutuu joka päivä kokkaamaan uutta safkaa.

Ihan mielenkiinnosta, paljon ihmisillä kuluu yleensä jauhelihaa/kanaa/makaroonia/riisiä yms. esimerkiksi 3 päivän safkojen tekemiseen ( eli noin 6 ateriaa ). Tietenkin kulutukseen suhteutettuna.

1,2kg jauheliha tai 900g kanaa ja päälle 900g pastaa tai riisiä. Lihojen sekaan tomaattimurskaa tai jotai uncle bech soosia sekä tietty jotai wokkivihannessekotusta. Pasta on syytä punnita tarkkaan koska yhteen rasiaan ei mene kun se 150 grammaa :D

Yleensä tulee tehtyä 1-4 päivän ruoat. Pirusti kätevämpää ku on ruokaa valmiina treenin jälkeen ja muutenkin tota opiskeluhommaa sun muuta on eli ruoanlaittoon ja tiskaamisen käytetty aika on hyvä minimoida :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom